پاورپوینت کامل ابراهیم بن احمد خواص ۲۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل ابراهیم بن احمد خواص ۲۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ابراهیم بن احمد خواص ۲۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل ابراهیم بن احمد خواص ۲۵ اسلاید در PowerPoint :
ابواسحاق ابراهیم بن احمد خواص
اِبْراهیمِ خَوّاص، ابو اسحاق ابراهیم بن احمد بن اسماعیل (د ۲۹۱ق/۹۰۴م)، یکی از مشایخ صوفیه و از اقران جنید و نوری میباشد.
فهرست مندرجات
۱ – معرفی
۲ – وجه شهرت به خواص
۳ – وفات
۴ – انقلاب باطنی ابراهیم خواص
۵ – مقام توکل ابراهیم
۶ – احتراز از سلاطین
۷ – تألیفات
۸ – برخی از سخنان ایشان
۹ – کرامت منسوب به ایشان
۱۰ – فهرست منابع
۱۱ – پانویس
۱۲ – منبع
معرفی
اصل وی از سرّ من رأی ( سامرا )
[۱] خطیب بغدادی، احمد، ج۶، ص۷، تاریخ بغداد، بیروت، دارالکتب العربیه.
بوده، ولی در ری اقامت داشته است.
[۲] ابن جوزی، عبدالرحمان، ج۴، ص۱۰۲، صفه الصفوه، بیروت، ۱۳۹۹ق.
برخی زادگاه او را بغداد دانسته و گفتهاند که پدرش از آمل به بغداد آمده بوده است.
[۳] جامی، عبدالرحمان، ج۱، ص۱۳۷، نفحات الانس، به کوشش مهدی توحیدی پور، تهران، ۱۳۳۷ش.
[۴] نامه دانشوران ناصری، قم، ج۶، ص۳۶۹، دارالفکر.
وجه شهرت به خواص
گفتهاند که شهرت ابراهیم به خواص (از خوص به معنی برگ خرما ) از این روی بوده که وی با بافتن و فروش آن زندگی میگذرانده است. خوّاص غالب اوقات را در سفر میگذرانید، ولی سرانجام در ری اقامت گزید.
وفات
وی در مسجد جامع ری وفات یافت. یوسف بن حسین رازی (از عرفای آن عصر) امر تغسیل او را عهدهدار شد
[۵] ابن جوزی، عبدالرحمان، ج۴، ص۱۰۲، صفه الصفوه، بیروت، ۱۳۹۹ق.
و او را زیر حصار طبرک به خاک سپردند.
[۶] انصاری، خواجه عبدالله، ج۱، ص۳۵۰، طبقات الصوفیه، تهران، ۱۳۶۲ش.
وفات او را اکثر مؤلفان در ۲۹۱ق نوشتهاند، و سالهای دیگری که در بعضی از تذکرهها و طبقات ذکر شده با قول اکثریت مورخان و مؤلفان مخالف است.
انقلاب باطنی ابراهیم خواص
وی علاوه بر جنید و نوری چندی نیز با ابوعبدالله مغربی مصاحبت داشته است.
[۷] خطیب بغدادی، احمد، ج۶، ص۷-۱۰، تاریخ بغداد، بیروت، دارالکتب العربیه.
نسبت او را درطریقت به سریسقطی رساندهاند.
[۸] نامه دانشوران ناصری، قم، ج۶، ص۳۶۹، دارالفکر.
درباره علت تغییر حال و انقلاب باطنی او نوشتهاند که روزگاری با سعی تمام در پی اکتساب علوم ظاهری بود تا آنکه وقتی در گذرگاهی به سالکی مجذوب برخورد که به او گفت: «تا چند تن و جان خویش در پی تحصیل علوم ظاهری رنجه میداری؟ یک چند به اکتساب معارف بکوش و طریق سیر وسلوک بپوی تا به بعضی از مقامات رسی که از حیطه تصویر و تقریر بیرون است».
[۹] نامه دانشوران ناصری، قم، ج۶، ص۳۷۰، دارالفکر.
از جمله مریدان وی ابوجعفر خلدی یا جعفر بن محمد خلدی و سیروانی مهین بودهاند.
[۱۰] جامی، عبدالرحمان، ج۱، ص۱۳۶، نفحات الانس، به کوشش مهدی توحیدی پور، تهران، ۱۳۳۷ش.
مقام توکل ابراهیم
خوّاص از جمله مشایخی بود که در مقام توکل سیر سلوک داشت
[۱۱] شعرانی، عبدالوهاب، ج۱، ص۹۷، طبقات الکبری، بیروت، ۱۳۷۴ق.
[۱۲] عطار، فریدالدین، ج۱، ص۶۰۹، تذکرهالاولیاء، بهکوشش محمداستعلامی، تهران، ۱۳۶۰ش.
و در این مقام بادیههای متعدد را بدون زاد و توشه در نوریده بود، اما هرگز سوزن و نخ و ظرف آب و مقراض را از خود دور نمیداشت، زیرا همراه داشتن آنها را لازمه رعایت احکام شریعت از سوی سالک تلقی میکرد و با خود داشتن آنها را مغایر با توکل نمیدانست.
[۱۳] ابن ملقّن، حفص، ج۱، ص۱۷، طبقات الاولیاء، به کوشش نورالدین شرتیه، بیروت، ۱۴۰۶ق.
در توکل آنچنان مقام والایی یافته بود که او را رئیس المتوکلین نیز گفتهاند.
[۱۴] عطار، فریدالدین، ج۱، ص۵۹۹، تذکرهالاولیاء، بهکوشش محمداستعلامی، تهران، ۱۳۶۰ش.
<
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 