پاورپوینت کامل دنیای زنانه رمان های عامه پسند ۵۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل دنیای زنانه رمان های عامه پسند ۵۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل دنیای زنانه رمان های عامه پسند ۵۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل دنیای زنانه رمان های عامه پسند ۵۱ اسلاید در PowerPoint :

>

ادبیات عامه پسند PUPULAR
Literature، در بدنه ادبیات هر
جامعه ای یک ژانر مستقل به شمار می آید.
وجود این گونه ادبی با ویژگی های خاص خود،
گونه ای پاسخ به نیازها و خواسته های
مخاطبان است. ساختار یک اجتماع متشکل
از قشرها، طبقه ها و افراد متفاوتی است که
مجموعه آنها یک جامعه بزرگ را پدید
می آورد؛ جامعه ای که در عین انسجامِ بیرونی،
از درون، ماهیتی متکثر و چند لایه دارد. در
لایه های مختلف و گاه متباین ساختار درونی
اجتماع، مخاطبان بالقوه ای زندگی می کنند.
هر شهروند علاوه بر نقش مجزایی که به
عنوان یکی از اعضای خانواده اجتماع بازی
می کند، مخاطب قانون ها و محصولات
اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و هنری نیز
هست. ادبیات به مثابه یکی از محصولات
فرهنگی، با حیطه گسترده و متنوعی از تقاضا
روبه روست. همه افراد یک جامعه، نمی توانند
مخاطب اندیشه ورزی های «ادبیات اندیشه»
باشند. شعر و رمان دو گونه ادبی پرطرفدارند و
تردیدی نیست که طرفداران شعر و رمانی که
پایه های شکل گیری خویش را بر اصل و
اساس پرسش های هستی شناسانه استوار
کرده اند، در اقلیت قرار دارند. اکثریت
شهروندان یک جامعه پیشرفته یا در حال
پیشرفت، بیش و پیش از آنکه در بند
پرسش های فلسفی و مسائل زیرساختی
زندگی خود باشند، در قید دغدغه های زندگی
روزمره گرفتارند. غم و شادی آنها در مسیری
که از «سطحِ» زندگی می گذرد، جریان دارد.
حتی عشق ورزی ها و تمایلات معنوی
آدم هایی که اکثریت جامعه ـ چه جوامع
ابتدایی و چه جوامع متجدد امروزی ـ را
تشکیل می دهند، در جهتی پیش می رود که

مخالف جهت گیری های قشر اقلیت است.

به بیان ساده، عامه مردم، فرصت و
حوصله چندانی برای شنیدن و خواندن
حرف های بزرگ و پیچیده و مبهم ندارند. این
گروه اکثریت زمانی که به ادبیات روی
می آورند، بیشتر خواهان تفریح و تفنن اند.
ادبیات و به ویژه رمان برای آنها، آینه ای است
که بتوانند تمام قدِ نیازها و دغدغه های آشنای
خود را در آن ببینند. غالبا این نیازها و
دغدغه ها، از جنس نیازهای متعالی و دردها و
پرسش های فرا زمینی نیست. خواننده عام،
نیازهایی این جهانی دارد. اگر به خصلت عام
بودن، «جوانی» را نیز بیفزاییم، آنگاه می توان
نشانه ها و مؤلفه های رمان عامه پسند را به
گونه ای مدوّن، طبقه بندی کرد. اما پیش از
این طبقه بندی ذکر چند نکته ضروری
می نماید. نخست آنکه وجود این ژانر در
ساختار کلی ادبیات هر جامعه ای ضرورت
دارد. عادت دادن به مطالعه و تربیت مخاطب
برای خواندن ادبیات جدی، مهم ترین کارکرد
این گونه ادبی است. بسیاری از مخاطبان
جدی ادبیات و اکثریت قریب به اتفاق
نویسندگان صاحب نامی که می شناسیم، در
سال های نوجوانی و جوانی، خواندن و نوشتن
را با مطالعه آثار همین ژانر آغاز کرده اند. اولین
نتیجه رویکرد به این آثار، تقویت و
آماده سازی ذهن بکر و جوان مخاطب برای
پیش رفتن به سوی ادبیات جدی تر است.

ناپختگی و ناآشنایی ذهنیت مخاطب
جوان با آثار ادبی بزرگ، علت اصلی گرایش به
رمان هایی است که بار محتوایی سنگینی
ندارند. ذهن نوجوان و جوان، بی حوصله تر و
محدودتر از آن است که به تعمق در کتب
فلسفی و متون چند لایه ادبی بپردازد.
شکل گیری گونه های ادبیات عامه پسند به
چند عامل بستگی دارد؛ عواملی که در
فرآیندی خود به خودی از ملزومات یک
جامعه اند و پیش زمینه های ناگزیر شکل گیری
ادبیات عامه پسند به شمار می آیند.

۱ـ مخاطب: «لارنس پرین»، مهم ترین
ویژگی مشترک میان مخاطبان رمان
عامه پسند را توقع «ثابت و یکسان آنها» از
داستان می داند. خوانندگان معمولاً انتظارات
ثابتی دارند که اگر هنگام مطالعه یک داستان
برآورده شود، آن اثر را خوب و تأثیرگذار
ارزیابی می کنند. یکی از توقعات خواننده،
«سرگرم کننده» بودن یک رمان است. همان
ویژگی ای که سبب شده است، منتقدان ادبی
شاخه ای از ادبیات عامه پسند را «ادبیات
گریز» (تفریحی، سرگرمی) (Literatur
of escape) نام گذاری کنند. در چنین
آثاری نباید به دنبال هدفمندی های خاص
نویسنده بود. اندیشه، از خود رد پایی در این
آثار باقی نگذاشته است.

وجوه شباهت میان قهرمانان داستان و
خواننده داستان، خواننده را به رمان نزدیک
می کند و این نزدیکی همان اصلی است که از
آن به عنوان «همذات پنداری» یاد می کنیم.
مخاطب اگر با ماجرای داستان یا آدم های آن
احساس نزدیکی و همدلی و همراهی نکند،
قصه را ناتمام رها می کند.

پایان خوش (Happy end)،
بدیهی ترین و ساده ترین ویژگی یک رمان
عامه پسند است. خواننده، مشتاق و کنجکاو
سرنوشت آدم های رمان است و برای اشتیاق
و علاقه خود، پایانی خوب و خوش را
می پسندد. از نظر او، قهرمانان قصه باید
عاقبت به خیر شوند.

«خیر»بودن این عاقبت با تحقق
آرزوهایی چون وصال عاشق و معشوق، مُردن
رقیب یا دشمن و به بیان کلی تر، خوشبخت
شدن، معنا می یابد. دختر جوان قصه باید
طالعی نیکو داشته باشد. «سیندرلایی شدن»
بخت و اقبال دختر مفلوک و فقیر رمان و سر
رسیدن بهنگام اسب سپید رؤیاها، یکی از
نشانه های مشترک است که در رمان های
مختلف ژانر مورد نظر، بازتابی متفاوت دارد.

خیل رو به فزونی مخاطبان جوان و
اشتیاق نسل دبیرستانی به خواندن رمان های
عاشقانه که یکی از پر مخاطب ترین
رمان های ژانر عامه پسند است، دلیل محکمی
برای انتشار این آثار در شمارگانی قابل توجه
است. البته کثرت جمعیت جوان در جامعه
معاصر ما و اشتیاق نسبت به رمان های
عامه پسند، تحت تأثیر عواملی همچون
رسانه های گروهی، اینترنت و … رو به کاستی
است. تنها زمانی فزونی این استقبال به چشم
می آید که شمارگان و نوبت چاپ این گونه
رمان ها را با رمان های بخش ادبیات اندیشه
مقایسه کنیم. اگر چه شمارگان کتاب ها در
همه رشته ها و زمینه ها، روندی رو به کاهش
دارد اما باز در مقام مقایسه، رمان های
عامه پسند چند گام جلوترند. به نظر می رسد،
وجود مخاطبان این گونه رمان ها در تعدد
نوبت چاپ و میزان شمارگان تأثیری شگرف
و قابل توجه دارد. پس طبیعی است هنگام
بررسی چند و چون کیفیت و کمیت این گونه
ادبی، بحث مخاطب شناسی نیز مورد توجه
قرار گیرد.

۲ـ ناشر: تأثیر ناشران بر ترویج رمان
عامه پسند، چنان آشکار و بدیهی است که
نیازی به تأکید ندارد. در واقع، موفقیت ناشر
به استقبال خریداران کتاب بستگی دارد. ناشر
و مخاطب در دو سوی رابطه ای متقابل و
مستقیم قرار گرفته اند. حیات اقتصادی و
معنوی یک مؤسسه انتشاراتی وابسته به
میزان تقاضای مشتریان کتاب است. در
اوضاع فرهنگی کنونی، همان گونه که پیش از
این گفته شد، همچنان آمار انتشار آثار موسوم
به عامه پسند، چند گام پیش تر از آثار دیگر
است. پس اگر گروهی از ناشران نسبت به
چاپ و انتشار این آثار استقبال بیشتری نشان
دهند، جای شگفتی نیست. تضمین بازگشت
سرمایه، بهانه خوبی برای افزودن تیراژ و
تعدد نوبت چاپ است. عدم خطرپذیری
ناشران در زمینه انتشار کتاب، عامل مهمی
است که مانعی بزرگ بر سر راه نویسندگان و
مترجمان به شمار می آید. استقبال صنعت
نشر از رمان های عاشقانه ای که محتوای
عمیقی ندارند، خطری جدی برای رمان های
اندیشه است.

در ضرورت وجود رمان های عامه پسند
شکی نیست، نگرانی آنجا آغاز می شود که
گرایش ناشران به چاپ آثار خوب غیر
عامه پسند، کمتر می شود و همزمان موجی
عظیم از ناشران رمان های عامه پسند پدید
می آید. نبودن معیار ارزش گذاری و تمیز خوب
و بد آثاری که به دست ناشر می رسد،
پنهان ترین آسیب برای بدنه ادبیات به شمار
می آید؛ هر چند پیامدهای این آسیب پنهان،
این روزها آشکار است. نویسندگان رمان های
عامه پسند در مقایسه با دو دهه قبل بیشتر
شده اند. اگر پیش از این دو ـ سه نویسنده در
این ژانر، شناخته شده بودند، این روزها
نمی توان رقم ثابتی برای تعداد این
نویسندگان تخمین زد. استقبال ناشران،
گرایش نویسندگان را سمت و سو می دهد. در
واقع این استقبال، مشوق نویسندگان برای
نوشتن رمان هایی است که برای همگان قابل
خواندن است. «خواندنی» بودن، امتیاز
کوچک

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.