پاورپوینت کامل شخصیت حضرت فاطمه(س) از دریچه منابع اهل سنّت ۶۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل شخصیت حضرت فاطمه(س) از دریچه منابع اهل سنّت ۶۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل شخصیت حضرت فاطمه(س) از دریچه منابع اهل سنّت ۶۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل شخصیت حضرت فاطمه(س) از دریچه منابع اهل سنّت ۶۴ اسلاید در PowerPoint :
>
مقدمه:
در منابع تفسیری، حدیثی، رجالی و تاریخی اهل سنت
صدها آیه (با پژوهش نگارنده، ۱۳۵ آیه به دست آمد) در شأن
فاطمه(س) و صدها روایات در باره فضایل و کمالات معنوی و
شخصیت بی نظیر ام ابیها، سرور زنان همه عالم، دختر یگانه
رسول اکرم(ص) یافت می شود. بحث و تحلیل و جمع آوری آنها
نیازمند چندین جلد کتاب سترگ است.
در این مقاله برتری فاطمه(س) بر مریم(س) از دیدگاه
قرآن، روایات شیعی و سنی و دیدگاه دانشمندان اهل سنت
بحث شده است، به امید اینکه همه ما از شفاعت ایشان در روز
محشر بهره مند شویم.
برترین زن جهان
«و إذْ قالتِ الْملائکهُ یا مریمُ إنّ اللّه
اصطفیکِ و طَهَّرکِ و اصْطفیکِ علی نساء
العالمین؛(۱) به یاد آر زمانی را که ملائکه
گفتند: ای مریم، بدان خدا تو را برای اهدافی
که دارد انتخاب کرد و پاکیزه گرداند و از میان
همه زنان عالم برگزید.»
دانشمندان اهل سنت در ذیل این آیه
روایات زیادی در باره برتری و فضل چهار زن
آورده اند. این روایات را صحابه معروفی
همچون ابن عباس، انس، ابی لیلی، ابوهریره،
عایشه، عبدالرحمن بن ابی لیلی، جابر
بن عبداللّه ، ابوسعید، حذیفه، ام سلمه،
ابواسلمی، ابن مسعود، ابن عمر، عمران
بن حصین، جابر بن سمره، ابی بریده اسلمی و
دیگران گزارش کرده، از اهل بیت امام
علی(ع) و از خودِ حضرت فاطمه(ع) نقل
کرده اند. نمونه هایی از این گونه روایات را
ذکر می کنیم.
رسول خدا(ص) خطاب به فاطمه(ع)
فرمود: «یا فاطمه ألا ترضین أنْ تکونی سیده
نساء العالمین، و سیده نساء هذه الامه، و
سیده نساء المؤمنین؛(۲) ای فاطمه، آیا
خشنود نیستی که برترین بانوی زنان جهان و
بانوی زنان این امت و بانوی زنان
باایمان باشی!»
این حدیث را حاکم و ذهبی صحیح
می دانند.(۳) بغوی گفته: «بر درستی این
حدیث، اتفاق نظر هست».(۴) پیامبر(ص) در
جاهای مختلف و متعدد با تعابیر گوناگون بر
افضلیت و برتری فاطمه زهرا(ع) بر همه زنان
عالم تأکید داشت. هنگامی که فاطمه بیمار
شده بود و پیامبر این سخن را به اصحاب
گفت، آنان همراه پیامبر برای عیادت فاطمه
به خانه اش آمدند. پیامبر از بیرون خانه صدا
زد که: دخترم، خودت را بپوشان چون جمعی
از یاران به عیادت تو می آیند، از آنجا که لباس
دخترش فاطمه کافی نبود عبای خود را از
پشت در به او داد. پیامبر و یاران وارد شدند و
بعد از عیادت از خانه بیرون آمدند، رو به
یکدیگر کرده از بیماری فاطمه اظهار تأسف
می کردند، پیامبر به آنها فرمود: «اما إنّها سیده
النساء یوم القیامه؛(۵) بدانید او بانوی تمام
زنان در قیامت است.»
عایشه روایت می کند: «روزی فاطمه نزد
پیامبر آمد. راه رفتن او درست مانند راه رفتن
رسول اکرم بود، پیامبر فرمود: خوش آمدی
دخترم، پس او را طرف راست یا چپ خود
نشاند، بعد رازی در گوش او گفت و به دنبال
آن فاطمه گریان شد. گفتم: چرا گریه می کنی؟
[پاسخ نداد] بار دیگر پیامبر راز دیگری به او
گفت، فاطمه خندان شد. گفتم: تا امروز شادی
که چنین با غم نزدیک باشد ندیده بودم. از
علت آن سؤال کردم. فاطمه گفت: سرّ رسول
خدا را فاش نمی کنم! رازداری ادامه داشت تا
پیامبر از دنیا رفت. آنگاه سؤال کردم، گفت:
مرتبه اوّل پیامبر به من فرمود: جبرئیل هر
سال یک بار قرآن را بر من عرضه می داشت،
امسال دو بار عرضه داشت، فکر می کنم فقط
به این دلیل است که اجل من نزدیک شده، و
تو اولین کسی خواهی بود که به من ملحق
می شوی. هنگامی که این سخن را شنیدم
گریه کردم.
سپس فرمود: «اما ترضین أنْ تکونی
سیده نساء أهل الجنه أو نساء المؤمنین؛
خشنود نمی شوی که بانوی زنان بهشت یا
زنان باایمان باشی» هنگامی که این سخن را
شنیدم شاد و خندان شدم.»(۶)
در برخی روایات از سیادت چهار زن
صحبت شده است. پیامبر اکرم(ص) فرمود:
«افضل نساء العالمین خدیجه، و فاطمه و
مریم و آسیه امرأه فرعون».(۷)
در روایات تعابیر مختلفی آمده همچون:
«خیر نساء العالمین أربع مِنْهُنّ فاطمه؛ أفضل
نساء أهل الجنه أربع منهن فاطمه؛ سیده
نساء اهل الجنه أربع منهن فاطمه» که
مضمون همگی برتری بانوی آفتاب بر تمامی
زنان است. همچنین «کمل مِن الرجال کثیر و
لم یکمل مِن النساء إلا مریم بنت عمران و
آسیه بنت مزاحم (امرأه فرعون) و خدیجه
بنت خویلد و فاطمه بنت محمد؛(۸) بسیاری از
مردان، کامل گشتند و از میان زنان، اینان
کامل شدند: «مریم (دختر عمران) آسیه
(دختر مزاحم و زن فرعون) خدیجه (دختر
خویلد) و فاطمه (دختر محمد)».
فاطمه برتر است یا مریم؟!
برای روشن شدن این مسئله باید به دو
منبع اصلی یعنی قرآن و روایات رجوع کنیم تا
معلوم شود کدام افضل معرفی شده است.
فاطمه افضل از مریم از منظر
قرآن:
در آیه است: «و إذْ قالت الملائکهُ یا مریمُ
إنّ اللّه اصطفیکِ و طهرّکِ و اصطفیکِ علی
نساء العالمین یا مریمُ اْقنُتی لربّکِ و اسْجدی
و ارْکعی مع الراکعین؛(۹)
و به یاد آر زمانی را که ملائکه گفتند: ای
مریم، بی شک خداوند تو را برگزیده و تو را
طهارت بخشیده و بر زنان عالم برتری داده
است. ای مریم، برای پروردگارت فروتن و
مطیع باش و سجده کن و با سایر
رکوع کنندگان رکوع کن.»
در این آیات دو نکته قابل دقت است.
۱ـ برگزیدن (اصطفاء) مریم بر زنان
عالم: ممکن است در ابتدا به ذهن برسد مریم
بر همه زنان عالم (چه فاطمه و چه غیر او)
برتری دارد زیرا «علی نساء العالمین» گفته
است. این آیه درست مثل آیه «یا
بنی اسرائیل اْذکروا نعمتی التی انعمتُ علیکم
و إنّی فضَّلتُکم علی العالمین»(۱۰) می باشد.
روشن است که بنی اسرائیل به طور نسبی
امت برگزیده در عصر و زمان خویش
می باشند، نه امت برگزیده در همه قرون و
اعصار، زیرا خداوند به امت اسلامی خطاب
کرده می فرماید: «کنتم خیر امه»(۱۱) یعنی
شما (مسلمانان) بهترین امت هستید. خیر و
بهتر و افضل امت، امت اسلامی است، نه
بنی اسرائیل. همین طور است برگزیدن مریم
بر زنان زمان خویش. چنین برداشتی از
روایات هم به دست می آید. در تفسیر این آیه
ابن عباس، حسن و ابن جریج گفته اند: «مراد از
(اصطفاء) مریم، برتری او بر زنان زمان
خودش می باشد».(۱۲) ابن انباری همین قول
را به اکثر نسبت داده که برگزیدن همین قول
یعنی برتری مریم بر زنان عصر خویش را
انتخاب کرده اند.(۱۳)
مانند همین گفته از ابن عباس و دیگران
از جمله سدی(۱۴) هم نقل شده است و
بسیاری از مفسران سنی همین قول را
انتخاب کرده اند.(۱۵)
۲ـ رکوع با رکوع کنندگان:
به مریم امر شده «و ارکعی مع الراکعین»
همان طور که به بنی اسرائیل امر شده بود «و
اقیموا الصلاه و اتوا الزکوه و ارکعوا مع
الراکعین؛(۱۶)
و نماز را به پا دارید و زکات بپردازید و با
رکوع کنندگان رکوع کنید.»
در هر دو آیه به حضرت مریم و
بنی اسرائیل امر شده که با رکوع کنندگان رکوع
کنند. از این دو آیه به دست می آید کسانی که
برتر از مریم و بنی اسرائیل هستند وجود
دارند، زیرا مریم و بنی اسرائیل را دستور داده
که همراه و پشت سر آنان باشند.
رکوع کنندگان چون امام و پیشوای حضرت
مریم و بنی اسرائیل اند، از اینها افضل هستند.
قرآن مجید این رکوع کنندگان را در آیه ولایت
معرفی کرده است: «إنّما ولیکم اللّه … و هم
راکعون».(۱۷) رکوع کنندگان، اهل بیت
عصمت و طهارت(ع) می باشند، به ویژه امام
اوّل حضرت علی بن ابی طالب(ع).(۱۸)
فاطمه زهرا(س) باعث افتخار مریم(س)
است زیرا قرآن مجید دو سوره در حق
فاطمه(س) و در مدح و ستایش ایشان نازل
کرده است، یعنی سوره دهر(۱۹) و سوره
کوثر؛(۲۰) همچنین آیه تطهیر(۲۱) بر عصمت
و طهارت آن بانو تأکید کرده، این آیه
مخصوص اهل بیت به ویژه فاطمه(س)
است.(۲۲) در آیه مودت(۲۳) محبت فاطمه را
بر همه مسلمان تا روز قیامت واجب قرار
داده،(۲۴) در سوره احزاب(۲۵) صلوات پیوسته
مؤمنان را بر وجود فاطمه(س) دستور
داده است.(۲۶) همچنین دهها آیات
قرآنی(۲۷) بر فضیلت و برتری فاطمه(س)
دلالت دارند. این همه فضایل برای مریم کجا
سراغ دارید؟!
فاطمه زهرا(ع) حجت خدا بر مردم
بوده،(۲۸) در آخرت مقام شفاعت را دارد.(۲۹)
محبت وی در صد جای هولناک به کار آدم
می آید(۳۰) وی پاره تن پیامبر می باشد.(۳۱)
همچنین غضب او غضب خدا و رضای او
رضای خداوند است.(۳۲) فاطمه(ع) با
مریم(س) اصلاً قابل قیاس نیست.
در پایان شایان ذکر است: برخی از
دانشمندان اهل سنت همچون «نسفی»
برگزیدن مریم به خاطر ولادت حضرت
عیسی بدون پدر دانسته اند.(۳۳)
برتری فاطمه علیهاالسلام از
دیدگاه برخی دانشمندان اهل سنت
۱ـ گفته آلوسی: وی در ذیل آیه ۴۲
آل عمران می نویسد: «با این آیه افضلیت
مریم بر فاطمه اثبات می شود، البته اگر مراد
از «نساء العالمین» زنان تمام اعصار و ادوار
باشد اما از آنجایی که گفته شده، مراد، زنان
زمان مریم می باشد، پس او بر فاطمه زهرا
برتری ندارد و افضل نیست.»
او در ادامه می نویسد: «حدیثی را پیامبر
فرمود: «انّ فاطمه البتول أفضل النساء
المتقدمات و المتأخرات؛ فاطمه بر تمامی
زنان گذشته و آینده برتر است.»
با این حدیث برتری و افضلیت فاطمه بر
تمام زنان ثابت می شود، زیرا او روح و روان
رسول خدا می باشد، از این رو بر عایشه نیز
برتری می یابد.»(۳۴)
۲ـ سهیلی: وی حدیث معروف «فاطمه
بضعه منی» را ذکر می کند، سپس می گوید:
«هیچ کس را مساوی با بضعه (جگرگوشه)
رسول اللّه نمی دانم.»(۳۵)
۳ـ زرقانی: «آنچه که امام مقریزی،
قطب الخضیری و امام سیوطی با دلیل های
واضح برگزیده اند آن است که فاطمه افضل از
همه زنان عالم حتی مریم است.»(۳۶)
۴ـ سفارینی: «فاطمه افضل از خدیجه
است، به خاطر لفظ سیادت و همین طور
افضل از مریم می باشد.»(۳۷)
۵ـ ابن الجکنی: «بنا بر قول صحیح تر
فاطمه از همه زنان افضل است».(۳۸)
۶ـ شیخ رفاعی: «فاطمه افضل از همه
زنان است، بنا بر آنچه عده ای زیادی از
بزرگان متقدمین و دانشمندان جهان، صحیح
دانسته اند.»(۳۹)
۷ـ دکتر محمدطاهر القادری برخی
احادیث افضلیت چهار زن را یادآور می شود،
سپس می گوید: «در بین این احادیث هیچ
تعارضی نیست زیرا، افضلیت دیگران (مانند
مریم، آسیه و خدیجه) مربوط به زمان
خودشان است، یعنی آنها در زمان خودشان
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 