پاورپوینت کامل در محضر خورشید«قسمت اول» ۴۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل در محضر خورشید«قسمت اول» ۴۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل در محضر خورشید«قسمت اول» ۴۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل در محضر خورشید«قسمت اول» ۴۹ اسلاید در PowerPoint :

>

۵۲

درسهایی از تفسیر سوره نور

مقدمه:

قرآن کریم هر چند دریای ژرفی است که
کسی را یارای دستیابی به عمق آن نیست ولی
سفره گسترده الهی است که هر کس به فراخور
قابلیت و درک خویش از آن بهره می برد. همان
گونه که قرآن دارای ظاهر و باطن است،
بهره گیری از آن نیز به دو گونه بهره ظاهری و
بهره باطنی است؛ چنان که آداب قرآن نیز در
دو مرحله ظاهری و باطنی توصیه شده است.
دستیابی به باطن آیات الهی مراتب بسیاری
دارد که تنها برای بندگان خاصی که واسطه این
فیض بزرگ بوده اند ممکن است اما با این
همه، فهم ظواهر قرآن و آشنایی با مفاد
ظاهری آیات الهی نیز مرتبه ای از معرفت به
قرآن و مقدمه ای برای دستیابی به مراتب
باطنی آن است. آیات الهی همه نور است و
هدایت؛ ولی آنچه به تناسب موضوعاتی که
نوعا مجله پیام زن در دستور کار خویش دارد و
دارای اولویت می باشد، پرداختن به آن دسته
از آیاتی است که به گونه ای خاص یا عام به
مسایل زنان مربوط می باشد. این ارتباط
مربوط به حوزه های مختلف فقهی، فرهنگی،
تاریخی، اجتماعی و تربیتی می باشد. طبیعی
است که این امر نیازمند بررسی کلیه آیاتی
است که می تواند در تبیین مسایل زنان از
نقطه نظر قرآنی دخیل باشد، و مجله امیدوار
است در آینده توفیق این مهم را داشته باشد.
آنچه اینکه می تواند آغازی بر این دست از
مطالب و به صورت مشخص، شروعی بر ارائه
مباحث تفسیری باشد، بحثی است که به
توفیق الهی از این شماره مجله، همان گونه که
از پیش وعده کرده بودیم، در باره سوره مبارکه
نور تقدیم خواهیم کرد و این خود برخاسته از
تأکیدی است که در برخی روایات ما در
خصوص فراگیری سوره نور توسط بانوان
صورت گرفته است. بنابراین آنچه در این
بحث دنبال خواهد شد اختصاص به آیاتی از
سوره نور که مربوط به مسایل بانوان است
ندارد و شامل همه آیات آن خواهد شد. نکته ای
که کاملاً باید به آن توجه شود این مهم است که
با توجه به نوع مخاطبین مجله و این امر که
پیام زن یک مجله کاملاً تخصّصی و ویژه
صاحب نظران علوم اسلامی نیست و هدف آن

در ارائه این دست از مباحث قرآنی امکان
استفاده نوع مخاطبین است لذا تلاش خواهد
شد از پرداختن به آن دسته از مباحث کاملاً
فنی و تفسیری که از حوصله نوع خوانندگان
بیرون است پرهیز شود و به جای آن و به
تناسب آیات مورد بحث، برای استفاده بیشتر
به نکات تکمیلی و بحثهای عمومی آن نیز
پرداخته شود. این بحثهای تکمیلی می تواند
در زمینه های مختلف اجتماعی، تربیتی،
فرهنگی و اخلاقی و با استفاده از احادیث
شریف باشد. آرزو می کنیم همین تلاش
محدود، قدم مفیدی در جهت آشنایی بیشتر
خوانندگان محترم با آیات الهی بویژه سوره
مبارکه نور، باشد که در روایت، آموزش و
آشنایی خواهران نسبت به آن، مورد تأکید قرار
گرفته است. اینک با این مقدمه کوتاه به شرح
آیات این سوره مبارکه می پردازیم.

* * *

مشخصات کلی سوره

سوره نور که دارای ۶۴ آیه می باشد، سوره ای است که در مدینه نازل شده است و به
خاطر آیه ۳۵ آن «اللّه نورالسموات و الارض …» نام نور را گرفته است. این سوره که
بیست و چهارمین سوره قرآن است، در بر دارنده احکام چندی در روابط اجتماعی و
خانوادگی و تأکید بر حفظ مرزهای شرعی بویژه در نیمه نخست آن می باشد. تنبیه زن و
مرد زناکار، حکم نسبت ناروا به افراد پاکدامن، موضوع لعان در خصوص زن و شوهر، نکوهش
علاقه به گسترش فساد در جامعه، مسأله ورود به خانه دیگران، خودداری از چشم چرانی،
تأکید بر لزوم حفظ حجاب و پوشش، تأکید بر همسر دادن به زنان و مردان مجرد، و سرزده
وارد نشدن بر پدر و مادر، از جمله مسایلی است که در این سوره به آنها پرداخته شده
است. در کنار اینها آیات چندی نیز در دیگر زمینه های معارف اسلامی وجود دارد که
حقایق ارزشمندی را در این سوره، پیش روی مؤمنین می گذارد. اینک
با این آشنایی اجمالی به شرح تفصیلی آیات
می پردازیم و نخستین آیه آن را که «بسم اللّه
الرحمن الرحیم» است از نظر می گذرانیم.

شرح تفصیلی

«بسم اللّه الرحمن الرحیم»

نکات ادبی و لغوی:

برای ریشه کلمه «اسم» دو احتمال
می رود. یکی «سمه» که به معنی علامت است
و دیگری «سموّ» به معنای رفعت و علوّ، و با
توجه به مفهوم کلمه «اسم» تناسب میان آن و
این دو احتمال روشن است بویژه اگر ریشه آن
را «سمه» بدانیم.

لفظ «اللّه » چنان که می دانید تشکیل شده
است از کلمه «إله» و علامت «الف» و «لام».
اگر ریشه آن را «أله» به معنای پرستش و
عبادت بدانیم چنان که برخی گفته اند، آن وقت
«اللّه » به معنای «معبود» خواهد بود، و اگر از
«وله» به معنای تحیّر و سرگردانی باشد و یا از
همان ریشه قبلی ولی به معنای دوم باشد،
چنان که احتمال داده شده است، آن وقت به

معنای چیزی خواهد بود که عقل و ادراک در
مورد آن متحیّر است.

از نقطه نظر ادبی و بر اساس یک قاعده
کلی در ادبیات عرب که باید جایگاه برخی
حروف از نظر ارتباط و تعلق آن به سایر کلمات
موجود در جمله مشخص باشد تا بتوان معنای
صحیح جمله را دریافت، در باره حرف «باء» در
کلمه «بسم اللّه » نیز این بحث صورت گرفته
است که این حرف مربوط به کجاست و جایگاه
آن چیست؟ به عبارت دیگر وقتی می گوییم:
«به نام خداوند رحمان و رحیم» این یک جمله
ناقص است که مثلاً با در نظر گرفتن کلمه
«شروع می کنم» در آغاز یا انتهای آن، تکمیل
می شود. مفسّرین نوعا کلمه ای را در اینجا
فرض می کنند و به اصطلاح در «تقدیر»
می گیرند. کلماتی همانند «آغاز می کنم»،
«کمک می گیرم»، «آغاز کنید»، «بگویید» و یا
«آغاز من».

ولی حضرت امام خمینی(قده) در تفسیر
سوره حمد، جمله «بسم اللّه الرحمن الرحیم» را
مربوط به کلمات مقدر نمی دانند بلکه آن را
متعلق به ادامه سوره می شمارند؛ یعنی متعلق
به «الحمدللّه رب العالمین» است. به این معنا
که «حمد خدا به نام و با استعانت از خود
خداوند است». به هر حال اگر به شیوه معمول،
کلمه ای را در تقدیر بدانیم به نظر می رسد
همان کلمه «آغاز می کنم» مناسب تر باشد.
چنان که با روایتی که در زمینه تأکید بر آغاز
کردن امور به نام خداوند، نقل شده نیز تناسب
بیشتری دارد. این روایت را در ادامه خواهیم
آورد. و البته پر واضح است آنگاه که کاری از
جمله سوره ای با نام خداوند آغاز می شود در
واقع استعانت نیز از او شده است.

شرح:

آغاز امور بویژه آن دسته از کارهایی که با
اهمیت تلقی می گردد به نام و یاد یک
شخصیت یا موجود مورد احترام، امری مرسوم
بوده و هست تا به عنوان یک یادبود، یادآور
خاطره ها، اهداف، اندیشه ها و ارزشهای او باشد
و نشانی از بزرگداشت و تکریم و پیوستگی به
او تلقی گردد و آنچه با این نام آغاز شده است
نیز شرافت و بزرگی یابد. سخن خداوند نیز با
نام او آغاز می گردد تا آنچه در آن است مرتبط
به او و برگرفته از او باشد. کلام خداوند از این
جهت که یک واقعیت و یک حقیقت و فعلی از
افعال است با نام او آغاز شده است، بنابراین
دارای یک نوع وحدت و یگانگی است. و
روشن است که وحدت و یکپارچگی سخن
همواره بستگی به وحدت معنا و مفهوم آن
دارد. مسایل بسیاری در زمینه های مختلف
اجتماعی، تاریخی، اعتقادی، فقهی، تربیتی و
غیر آن در قرآن و سوره های آن آمده است ولی
همه در مجموع از آنجا که سخن خداوند است

از یکپارچگی خاصی برخوردار است که هدف
اصلی این همه آیات نیز همان است و همان
هدف و جانمایه کلام خداوند است که به نام او
آغاز می شود. هدف خداوند از قرآن به عنوان
کلام او را در آیات چندی می توان به وضوح
دریافت. از جمله این آیه شریفه:

«قد جاءکم من اللّه نور و کتاب مبین یهدی
به اللّه من اتّبع رضوانه سبل السلام و یخرجهم
من الظلمات الی النور باذنه و یهدیهم الی
صراط مستقیم».(۱)

مفاد این آیه این است که از طرف خد

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.