پاورپوینت کامل جنسیت واخلاق«قسمت سوم» ۷۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل جنسیت واخلاق«قسمت سوم» ۷۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل جنسیت واخلاق«قسمت سوم» ۷۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل جنسیت واخلاق«قسمت سوم» ۷۹ اسلاید در PowerPoint :

>

۳۶

لزوم توجه به تأثیر منفی بلوغ

زودرس یا احساس پیش رس جنسی در
تربیت جنسی نوجوانان و جوانان

یکی از مسایل مهم در تربیت و اخلاق
جنسی نوجوانان و جوانان مسأله بلوغ زودرس
و یا احساس پیش رسی جنسی (احساسات
جنسی زودهنگام) است. آشنایی پدر و مادر و
مربیان با این موضوع و عواقب آن و نیز
محرکها و سرمنشأ بروز این احساسات، آنها را
در شناخت مسأله و بکارگیری شیوه های
مناسب جهت دور ساختن نوجوان و جوان از
تأثرات زودهنگام باطنی، مشغول نمودن او به
امور سازنده و مثبت و فراهم آوردن شرایط
زندگی سالم برای وی کمک می نماید. و
بزرگتران را وا می دارد که رفتار و کردار خود را
در حضور کودکان کنترل کنند و دست کم در
تعدادی از خانواده هایی که در قلمرو تفریح
گرفتار نوعی ابتذال هستند و یا خانواده هایی که
در رفتار و گفتار بی توجه و یا حتی در برخی یا
معدودی از خانواده هایی که دارای تظاهرات
رفتاری مخالف با اخلاق و معنویات هستند،
نوعی توجه و حساسیت را برمی انگیزد و بر
خصوصیات اخلاقی پدران و مادران که شرط
اساسی تربیت صحیح جنسی کودکان است
تأثیر می گذارد.

بلوغ زودرس جنسی یا احساس پیش رس
جنسی اکنون در غرب به سنین آغاز نوجوانی
کشیده شده است. در جامعه ما نیز چنان که
پیشتر اشاره نمودیم ضمن صحبت و گفتگو با
برخی جوانان به بروز چنین مسأله ای در میان
تعدادی از جوانان که در سنین درس و تحصیل
هستند، پی بردیم. این در حالی است که در
سنین نوجوانی و جوانی جریانات روحی یعنی
تفکر، حافظه، تصور و احساس به صورت
ثمربخشی توسعه می یابند. و بدین سبب لازم
است در این سنین آرامش و امنیت روانی
نوجوانان و جوانان در خانواده فراهم بوده و
محیط مساعدی برای پرورش و رشد قوای یاد
شده مهیا باشد.

آسیبها و نتایج زیان بار احساس

پیش رس جنسی و لجام گسیختگی
احتمالی آن

احساس پیش رس جنسی و
لجام گسیختگی احتمالی آن می تواند نتایج
زیان باری را برای نوجوان و جوان به بار آورد
که این نتایج جنبه عمومی و اهمیت اجتماعی
نیز دارند. و از این رو بر روی برخی نهادهای
اجتماعی مانند نهاد خانواده و نظام اجتماعی
تأثیر می گذارد. و بر توسعه فرهنگی و توسعه
سیاسی نیز تأثیر منفی دارد.

عمده ترین عواقب این وضعیت به قرار زیر
است:(۱)

ـ نوجوان با گرفتاری به تأثرات جدید،
پریشان خاطر و پژمرده می شود و از درس
عقب می افتد.

ـ تمایلات جنسی پیش از موقع، جوان را از
تحصیل و استراحت کلی و نشاط بخش
منحرف می کند.

ـ احساس پیش رس اثر منفی در روی
حافظه دارد.

ـ دلبستگی جنسی جلو استعداد جوانان را
می گیرد و اجازه فعالیت لازم را به آنها نمی دهد
و به کنجکاوی و کوشش آنها لطمه وارد
می سازد.

ـ میل پیش رس جنسی، رشد فکری و
جسمی را پیش از وقت متوقف کرده، میل به
تکامل خویشتن را محدود می سازد.

ـ نوجوان از آنجا که هنوز نمی تواند خود را
اداره کند و اراده او هنوز قوی نیست، بنابراین
نمی تواند جلو خود را بگیرد، و با پیروی از
آرزوها و تمایلات خود بیش از پیش اراده خود
را ضعیف تر می سازد. و اگر نوجوانی گرفتار فساد
اخلاق شود، اندیشه مقاومت در برابر عمل
نامشروع را به مغز خود راه نمی دهد.

ـ تمایلات جنسی پیش از موقع و
لجام گسیختگی آن سبب رنج و شکست روحی
در نوجوان و جوان می شود.

ـ میل جنسی پیش رس بدون عمق،
احساس عمیق عشق را پلید می سازد. در کتاب
روانشناسی و تربیت جنسی کودکان و نوجوانان

از ن.ک. کروپسکایکا چنین نقل شده است:
عشق را باید شناخت، نه فقط به صورت
ارضای غریزه جنسی سالم، بلکه به صورت
احساس شادی آفرینی که با تمایل دو طرف و
نزدیکی دو روح به یکدیگر هدفی واحد را
دنبال می کنند و هر دو آماده مبارزه با مشکلات
زندگی مشترک می گردند.

ـ آغاز میل جنسی پیش رس در نوجوانان و
مخصوصا بارداری نامشروع نابهنگام سبب
تزلزل روحی و اخلاقی و خودسری می شود و
شخص را برای پیدایش اختلال عصبی و
جنسی مستعد می سازد. و مشکلات مادی
فراهم نموده و در مجموع به نوجوان دختر و
پسر اجازه و امکان نمی دهد که مقام شایسته
خود را در اجتماع پیدا کند.

ـ آغاز پیش از موقع احساس جنسی و
لجام گسیختگی آن سبب بیماریهای خاص
می گردد. و گاهی عواقب شوم بیماری را باید به
صورت تأثرات سخت روحی در نظر گرفت که
منتظر دختران و پسران جوان است. در
نمونه های بسیاری این بیماریها، لطمات روحی
سختی را سالهای متمادی به جای می گذارند و
در بسیاری مواقع سرنوشت بعدی انسان را
تعیین می کنند. فرد به دلیل بیماری به طریق
دروغ و نیرنگ با دوستان و خویشاوندان مراوده
برقرار می کند. چنین دختران و پسرانی به جای
خوشبختی منتظر نابودی روحی می گردند.
ضعف جسمانی همراه با ضعف دستگاه اعصاب
گاهی آنها را به نتایج ناگواری می کشاند.

برخلاف نتایج زیان بار حاصل از
پاسخ گویی به احساسات پیش رس جنسی،
«خودداری در احساسات جنسی تا تکمیل
بلوغ جنسی و اجتماعی میزان رشد روحی و
جسمی شخص را تأمین می نماید. ضمنا
موجب خوشبختی زیاد خانوادگی می شود.»(۲)

علاوه بر نکات یاد شده به نظر می رسد که
احساس پیش رس جنسی و لجام گسیختگی
احتمالی آن بر توسعه فرهنگی و توسعه
سیاسی تأثیر منفی دارد. از این رو در این
خصوص به نکته زیر به عنوان یکی از عواقب
عمده مسأله مذکور اشاره می شود.

ـ تمایلات پیش رس جنسی و
لجام گسیختگی آن منجر به بی بند و باری
اخلاقی می گردد. و بی بند و باری اخلاقی فرد را
از مسایل جدی اجتماعی ـ سیاسی دور
می سازد. گسترش اجتماعی این
لجام گسیختگی و بی بند و باری اخلاقی با
توسعه سیاسی متناقض بوده و افت آگاهی و
رشد سیاسی را باعث می شود.

محرکها و سرمنشأ بروز احساسات

پیش رس جنسی و بلوغ زودرس(۳)
ـ تماشای فیلم در موضوعاتی که به
بیداری و رشد جنسی نوجوان کمک می کند. در
حال حاضر هر آنچه از طریق ماهواره دیده
نمی شود از طریق برخی فیلمهای ویدئویی
قابل رؤیت است.

ـ کتابهایی که مطالبی مربوط به روابط
باطنی در آنها مطرح شده است.

ـ مشاهده زندگی اطرافیان و دوستان و
آشنایان بی بند و بار.

ـ رفت و آمد با دوستان و افراد آلوده.

ـ بی پاسخ ماندن برخی سؤالها در ذهن
نوجوان و عدم راهنمایی بموقع او توسط پدر،
مادر و مربیان دیگر و منجر شدن به کسب
اطلاعات وی از دوستان و آشنایان منحرف.

ـ زندگی شهری با مدهای زیبا و جدید.

ـ محیط نامساعد خانوادگی که دارای
نقایص تربیتی است. برای مثال: بی توجهی پدر
یا مادر در پوشیدن برخی لباسهای محرک در
نزد فرزندانشان و یا بی مبالاتی آنها در روابط
خصوصی اشان که می تواند به افزایش احساس
جنسی زودرس در نوجوان و جوان کمک کند.

ـ عکسهای برهنه که در جوامع دیگر
گسترش دارد و در جامعه ما بعد از انقلاب به
طور پنهانی و اندک احتمالاً وجود دارد. به
همین خاطر موج اجتماعی خاصی ندارد.

ـ بهره برداری از سکس در زمینه های
مختلف از جمله تبلیغات تجاری. البته در ایران
بعد از انقلاب در تبلیغات تجاری چنین
استفاده هایی وجود ندارد.

ـ موسیقیهای مهیج و تحریک کننده
همراه با رقصهای به اصطلاح جدید و معاصر
(در جامعه ما در برخی مهمانیها و پارتیها چنین
مواردی وجود دارد) که به لجام گسیختگی
اخلاقی و جنسی منجر می گردد.

برخی موارد پیشگیری کننده از

بلوغ زودرس یا بیداری احساس پیش
از موقع جنسی(۴)
ـ پرورش حجب و حیا(۵) که از زمان کودکی
بسیار ضرورت دارد، در واقع عبارت از جنبه
جدی تربیت جنسی و یا تربیت صحیح
احساس جنسی است. با تشکیل این صفت
احساس عمیق احترام و عفت در برخورد با
جنس مخالف آغاز می گردد. و در خیلی از
مراحل بغرنج و مشکل رشد جنسی، این رفتار و
رابطه جوانان را حجب و حیا تحت کنترل در
می آورد و سبب می شود تا ظهور جنسی
زودرس به تعویق افتد. تربیت جنسی در محیط
خانواده به وسیله ایجاد حجب و حیا (در مقابل
پررویی) در کودکان اعم از دختر یا پسر را شامل
می شود. حجب و حیا، خصوصیت مهمی از
سیمای اخلاقی انسان است. و عبارت است از
مهارت در نگهداری خویشتن در اجتماع به
صورت شایسته و خودداری و تحمل. حجب و
حیا پایه عفت و پاکدامنی است. یعنی پاکی
درون و زیبایی شخصیت است. حجب و حیا در
گفتار و کردار و در طرز لباس پوشیدن و رفتار و
حرکات انسان ظاهر می شود.

شکی نیست که عامل مهم تربیت شیوه و
رفتار مناسب پدر و مادر است. پرهیز از
خشونت و بی شرمی و بی بند و باری پدر و مادر
است که مهمترین خصوصیات انسانی یعنی
حجب و حیا جوانان را تقویت می کند. و
برعکس، بی شرمی پدر باعث بی شرمی پسر
می گردد. و همچنین است دختری که زندگی
بی بند و بار مادرش را مشاهده می کند، حتی
لاقیدی پدر و مادر در پوشیدن نوع لباس در
خانه کودکان را از طفولیت بی قید و شرم
می کند.

ـ آگاه بودن پدر و مادر از مسایل جسمی و
روحی نوجوان دختر و پسر، توجه به حالات او
داشتن و دادن اطلاعات یا راهنماییهای لازم
به وی. از طرفی خصوصیات سالم اخلاقی پدر
و مادر که شرط اساسی محسوب می گردد،
همراه با آموزش عملی خصوصیات صحیح
آداب و معاشرت.

ـ مشغول نمودن نوجوان به فعالیتهای
پرجوش و خروش مانند انواع بازیها و ورزشها و
در مواردی که زمینه های لازم برای قهرمانی
وجود دارد. متمایل کردن او به کسب
قهرمانیهای بزرگ.

ـ داشتن هدف و نقشه روشن برای آینده

ـ متمایل ساختن نوجوانان به کسب
معلومات عمومی و فراهم نمودن امکانات لازم
برای آنها در این زمینه. خصوصا آنکه نوجوانان
به اطلاعات علمی علاقه زیادی نشان
می دهند.

ـ خواستهای علمی بزرگ

ـ فراهم ساختن امکانات لازم برای جلب
نوجوانان مستعد به کارهای مختلف هنری
مانند نقاشی و…

ـ ورود نوجوان به دنیای ادبیات و مطالعه
کتابهای سالم در موضوعات گوناگون. از آنجا
که نویسندگان ادبیات معاصر دارای نگرانیها،
امیدها، ترسها و علایق و زبان مشترک با مردم
هم عصر خود می باشند، در نوجوانان و جوانان
دوران خود نفوذ بسیاری دارند. از این رو آثار
ادبی آنها در قالبهای مختلف داستان، رمان،
شعر و… که به نوعی مسایل و مشکلات بلوغ،
احساسات عاطفی و جنسی، برخورد و رابطه
مناسب دو جنس مخالف و مسایل دیگر را با
توجه به شرایط همان عصر و در چارچوب
ارزشها و هنجارهای اجتماعی جامعه مطرح
می کند می تواند نقش مؤثر و سالمی را در
شکل گیری شخصیت نوجوان و جوان ایفا
نمایند.

ـ از آنجا که تعداد زیادی از جوانان با
حرارت به کارهای اجتماعی جلب می شوند،
میدان دادن و فراهم ساختن زمینه های لازم
برای مشارکت اجتماعی جوانان، از جمله
تشکیل اجتماعات و اداره آنها.

ـ تماشای فیلمهای سالم و آموزنده و
آگاهی دهنده. کودکان و نوجوانان حتی
بزرگترها نیز اعمال و رفتار قهرمانان فیلمها و
کتابها را مورد تقلید قرار می دهند. نشان دادن
فیلم یا نمایش در باره رابطه معقول و سالم
میان دو جنس تأثیر فراوان می بخشد. افزون بر
داستانها، رمانها و آثار ادبی، فیلمهای مناسب
در باره رابطه معقول و سالم بین دو جنس
مخالف که البته خالی از تبلیغات مستقیم،
شعاری و توأم با بایدها و نبایدهای خشک و

بی روح بوده و با مسایل زندگی روز مأنوس
باشد در تربیت جنسی و رشد شخصیت
نوجوان و جوان تأثیر بسیار دارد، برای مثال:
سریال «در پناه تو» که در سال ۱۳۷۵ از شبکه
دوم سیما پخش می شد صرف نظر از ارزیابی
آن از جهات مختلف که نیاز به پژوهش دارد. از
این دسته فیلمها محسوب می شود.

ـ مشاهده زندگی بزرگترها، دوستان و
آشنایان پایبند به موازین اخلاقی و همچنین
معاشرت با دوستان، آشنایان و اقوام و افراد
متواضع، ساده و معتقد به اخلاق

ـ رفتن به گردش خارج شهر، نمایشگاه ها،
موزه ها و… به خصوص به طور خانوادگی و با
مربیان

ـ تقویت احساس مسؤولیت و نوع دوستی
در نوجوان

ـ بحث و گفتگو در باره مسایل روز و
مباحث گوناگون سیاسی، اجتماعی و… و نیز
پیرامون جنبه های مثبت و منفی تجدد و تمدن
جدید در محیط خانواده و نیز محیطهای
آموزشی دیگر.

ـ تقویت توانایی قدرت انتقاد از محیط در
نوجوان و جوان.

ـ ایجاد روحیه مخالفت با بدیها و زشتیها
در نوجوان

ـ احساس مسؤولیت و احترام عمیق به پدر
و مادر و اجتماع و میهن

ـ از آنجا که جوانان نوعا شتابزده اند و یا
دقت لازم را در انتخاب دوست ندارند، القاء و
آموزش فکر صحیح و دقت لازم در انتخاب
دوست برای تمام زندگی به فرزندان ضروری
است. راستی، ادب، اعتماد و نجیب بودن را
باید از دوست انتظار داشت

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.