پاورپوینت کامل زنان و دوره میانسالی ۸۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل زنان و دوره میانسالی ۸۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۸۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل زنان و دوره میانسالی ۸۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل زنان و دوره میانسالی ۸۴ اسلاید در PowerPoint :

>

۵۴

یکی از جلوه های زندگی زنان، دوره
میانسالی است. روان شناسان از سن ۴۲ تا ۴۹
سالگی را دوره میانسالی می نامند. یکی از
دورانهای آسیب زا در زندگی زنان، همین دوره
است. بسیاری از بحرانها در این دوره بروز
می کند، به خصوص بحرانهایی که در اثر
هجوم پرسشهای متعدد که قبلاً هرگز فرصتی
برای عرض اندام نیافته بود، به ذهن او خطور
می کند. سؤالاتی مثل اینکه هدف از زندگی

چیست؟ مرگ چیست؟ و …

زنان در دوره میانسالی نگاه نافذ و عمیق
به زندگی خود می افکنند و به ارزیابی دقیق
آن می پردازند. دانیل لونیسون، اعتقاد دارد در
زندگی انسان مراحلی فرا می رسد که در آن
فرد به کاوش عمیق زندگی خود می پردازد؛ بر
او چه گذشته است و چه در پیش دارد.
بالاخره در پرتو چنین تحلیلی مسیر
زندگی اش را عوض می کند. این حالت در ۴۰
ـ ۴۵ سالگی اتفاق می افتد.(۱) این دوره
تحولی که نیازمند تفکرات اساسی است،
ضرورتا دوره بحرانی نیست و زنی که از
سلامت روانی برخوردار است، خود را در
سراشیبی سقوط احساس نمی کند، بلکه آن را
دورانی سازنده می یابد که از تصمیم گیری های
عجولانه و پرداختن به اعمال دیوانه وار،
فرسنگها فاصله دارد.

این نگاه عمیق و دقیق به زندگی، او را
دچار تحولات خاص دوره میانسالی می کند.
این دوره، دوره بازگشت به اصالت وجودی
است. زن در دوره میانسالی، مفهوم واقعی
زندگی را در سه اصل می بیند: عشق و
محبت، آرامش خیال و خدمت به دیگران که
حکایت از عقل و درایت زنان میانسال است.

به هر حال دوره میانسالی از دوره های
حساس در زندگی زنان است. به میزانی که با
تحولات فیزیولوژیکی و درونی و بیرونی این
دوره آشنا باشند، می توانند دوره ای پربار و پویا
داشته باشند. در غیر این صورت این دوره را
در خمودگی، افسردگی و کسالت
خواهند گذراند.

اهمیت این دوره و ویژگیهای آن و
تحولات چشمگیر آن ضرورت افزایش بینش
و آگاهی نسبت به این دوره را اجتناب ناپذیر
می کند. از این رو در این نوشتار سعی می شود
بانوان محترم را با این دوره و تحولات آن
آشنا نماییم. ضمنا راهکارهایی مفید برای
پربار کردن زندگی در این دوره ارائه می گردد.

تحولات فیزیولوژیکی دوران

میانسالی

از مختصات این دوره، تحولات
فیزیولوژیکی است. از مهمترین تحولات،
یائسگی است، که به دلیل اهمیت این مسأله،
توضیحاتی خواهیم داشت.

یائسگی، دوره ای ویژه برای زنان است
که با توجه به نوع نگرشها، احساس بانوان
نسبت به این مرحله متفاوت است.

«یأس» به معنای «قطع امید» است. بر
این معنا، یائسه یعنی کسی که قبلاً خون
حیض می دید و الان دیگر نمی بیند و از دیدن
آن در آینده هم ناامید است.(۲)

زنان در این مرحله از زندگی با تنشهای
روانی فراوانی روبه رو خواهند شد، زیرا تفسیر
صحیحی از این دوران نداشته و به یک دوره
تعریف نشده پا گذاشته اند. زنانی که با آگاهی
نسبت به این مرحله حساس پا در آن
می گذارند، در طول این دوره از موهبتهای
ویژه ای برخوردار می باشند.

خانم جوآن بوریس آنکو، روان شناس
امریکایی در این زمینه می گوید:

«دوران یائسگی بسیار حساس و
استثنایی است. یائسگی یک زن، بلوغ مجدد
اوست. آشنایی او با دوره ای از زندگی است
که می تواند هیجان انگیزترین،
ارضاکننده ترین و پراقتدارترین نیمه زندگی
او محسوب شود.»(۳)

به نظر وی هر زنی دارای دو بلوغ است.
در بلوغ اوّل، زنان قدرت بارداری و بهره مندی
از موهبت مادری را می یابند و از نظر
فیزیولوژیکی، موفقیتهایی را حاصل می کنند.

در بلوغ دوم (یائسگی) از عقل و درایت
ویژه ای برخوردار می شوند و احساس پختگی
و جاافتادگی، در این دوره احساس بسیار
خوبی است که موجب می شود زنان حاضر به
برگشت به دوره جوانی نباشند و این بینش و
تجربه را نتیجه زندگی ارزشمند خود می دانند.

گفتنی است چگونگی برخورد با دوره
یائسگی بستگی جدی با فرهنگ و اعتقادات
زنان دارد. تحقیقات نشان می دهد زنانی که
در فرهنگ دینی ـ اخلاقی رشد یافته اند،
برخوردی عمیق همراه با باروری اعتقادات
دینی و ارزشها را دارند. به همین دلیل در
جامعه دینی، زنان در دوران یائسگی رویکرد
جدی به مسایل مذهبی و اعتقادی دارند و
سعی می نمایند ثبات و غنای بیشتری به
اعتقادات خود دهند و در پی جبران
کوتاهی هایی که در احکام و تکالیف الهی و
دینی داشته اند می باشند و ضمنا سعی در
انجام خدمات عام المنفعه و کمک به دیگران
دارند و با خردورزی، در اصلاح زندگی دیگران
تلاش می نمایند و با استفاده از تجربیات
ارزشمند خود، چراغ راه دیگران می شوند. اما
زنانی که در مجامع غیر دینی با فرهنگهای
ضد ارزشی رشد داشته اند، در این دوره در دام
افسردگی و افکار منفی می افتند و سعی
می کنند با روی آوردن به مسایلی چون خرید
زر و زیور، تغییر دکوراسیون منزل، تغییر
اتومبیل، رویکرد افراطی به جنس مخالف و
ابراز روحیه جوان پسند و ترتیب زندگی
متناسب با دوره جوانی، به جنگ این دوره
بروند. یکی از روان شناسان در این
باره می گوید:

«برخی از زنان در دوره یائسگی برای
اجتناب از افسردگی، دیوانه وار به جراحان
پلاستیک پناه می برند و از آنها برای کشیدن
پوست صورت و یا کوچک کردن شکم کمک
می خواهند و به استفاده از درمانهای
هورمونی می پردازند.»(۴)

علاوه بر فرهنگ و اعتقادات در جامعه
که تأثیر عمده ای بر چگونگی برخورد با دوره
یائسگی دارد، تغذیه تأثیر بسیاری بر عوارض
این دوره و چگونگی آن دارد.

به هر حال این دوره با عوارض جسمانی
و روانی عدیده ای روبه رو است که شدت و
ضعف آن بستگی به فرهنگ، اعتقادات و
تغذیه زن در دوره قبل از یائسگی دارد.

عوارض روانی

۱ـ هجوم افکار منفی در مورد نزدیکان و
نگرانی از آینده آنها که موجب عوارض منفی
جسمی مثل گر گرفتن، احساس خستگی،
دردهای عضلانی، بی خوابی و غیره می شود.

۲ـ فکر بیماریهای مهلک و خطرناک

۳ـ نگرانی از آینده فرزندان

۴ـ ترس از فقر و ناداری

۵ـ احساس پوچی

عوارض جسمانی

۱ـ گُرگرفتگی: یکی از عوارض شدید
جسمانی در دوره یائسگی، گُرگرفتگی است.

۲ـ افزایش فشارخون: دانشمند
گیاه شناس و طبیعی دان، فرید اشارن در کتاب
ارزشمند خود به نام «یائسگی خلاق»
مشاهدات خود را در مورد یک دوره

شش ماهه توأم با عارضه گُرگرفتگی شرح
می دهد. او ظهور این انرژی را زیبا و
شعف انگیز می یابد.

۳ـ احساس خستگی مفرط و احساس
ضعف

۴ـ بدن درد، سینه درد، سردرد میگرنی

۵ـ عرق کردن شبانه

۶ـ عادت نامرتب ماهیانه

۷ـ افزایش یا کاهش تمایلات جنسی

غذاهایی که تشدیدکننده این عوارض
هستند عبارتند از:

۱ـ انواع شیرینی (که منجر به احساس
خستگی می شود)

۲ـ قهوه (موجب بالا رفتن فشارخون و
تشدید ضربان قلب)

۳ـ نوشیدنی های گازدار (میزان کافئین و
فسفات که در نوشابه های گازدار وجود دارد،
جانشین کلسیم داخل استخوان شده، شخص
را برای پوکی استخوان آماده می سازد.
به علاوه باعث احساس درد در این
منطقه می شود)

۴ـ گوشتهای پرچربی (میزان چربی بالا
است و امکان سکته قلبی دارد. پروتئین
اضافی دارد و پروتئین به همراه کلسیم دفع
می شود و خطر پوکی استخوان هست. ضمنا
نیترات آنها سرطان زاست.

غذاهایی که در کاهش عوارض دخالت دارد:

۱ـ خوردن غذاهای سالم و مقوی

۲ـ سبزی و میوه به مقدار فراوان

۳ـ لبنیات تازه

۴ـ نان سبوس دار (نان سنگک)

علاوه بر غذاها که تأثیر زیادی در
چگونگی یائسگی دارد، عوامل و مسایل
دیگری هستند که تأثیر دارند. به راهکارهایی
که می تواند در کیفیت بخشی زندگی در این
دوره کمک کند می پردازیم:

۱ـ آخرت گرایی و توجه به امور دینی

یکی از راهکارهای مؤثر در از بین بردن
عوارض سوء این دوره، آخرت گرایی است؛
البته نه به این معنی که مسایل دنیایی و
نیازهای ضروری زندگی را فراموش کنیم،
بلکه توجهی افزون تر به هدف زندگی که
عبودیت و بندگی است داشته باشیم و سعی
نماییم مروری جدی بر میزان دینداری خود،
میزان تعبد به انجام تکالیف شرعی و الهی
داشته باشیم. در صورت مشاهده کوتاهی در
انجام وظایف و تکالیف الهی، بهترین دوره
برای جبران، میانسالی است، چرا که زنان در
این دوره از قدرت تدبیر و خردورزی بیشتری
برخوردار می شوند. خردورزی و تعقل، آنها را
بیشتر به دینداری می کشاند زیرا شأن
خردورزی، دینداری است. به همین جهت
زنان در این دوره به شکل درونی، رویکردی
جدی به دین و دینداری دارند. از این رو باید از
این فرصت طلایی به خوبی بهره جست و با
مرور بر جلوه های دینی زندگی خود، سعی در
جبران کمبودها و کوتاهی ها داشته باشیم. چه
بسا خانمها به جهت اقتضائات جنسی خود، در
ایام حیض و زایمان و مسایل دیگر، در انجام

فرایضی مثل نماز و روزه کوتاهی داشته اند که
در این دوره می توانند آنها را جبران نمایند. به
هر حال باید بر اساس توصیه امام علی(ع)
فرصتها را غنیمت شمرد. زنان باید در
میانسالی با بهره گیری بهینه از فرصتها، سعی
در رشد میزان دارایی ارزشی و دینی خود
نمایند تا بعدا در آخرت بتوانند از آن به خوبی
بهره جویند.

در آموزه های دینی ما، روایات متعددی
در این زمینه وارد شده است که توجه انسان
را به ضرورت آخرت گرایی و توجه به تکالیف
و وظایف شرعی در میانسالی جلب می نماید.
در کلام نورانی امام باقر(ع) آمده است که هر
گاه فرد به چهل سالگی رسد، آوازدهنده ای از
آسمان ندا دهد که هنگام سفر نزدیک شد!
توشه فراهم ساز.(۵)در بیان دیگر از این امام
همام وارد شده است: هر گاه چهل سال بر
بنده ای بگذرد به او گفته شود: به هوش باش،
دیگر عذری از تو پذیرفته نیست.(۶)

پیام آور اسلام حضرت محمد(ص)
می فرمایند: چون بنده به چهل سالگی رسد
باید از خدا بترسد و از او بر حذر باشد.(۷)

خانمی که در میانسالی قرار گرفته است
باید به شکل جدی به فکر تهیه توشه برای
سفر ابدی و ادای تکالیف قضا شده و واجبات
الهی باشد. در این دوره باید خوبیهای او بر
بدیهایش فزونی داشته باشد، همان طور که
رسول گرامی اسلام(ص) می فرمایند: فرد هر
گاه به چهل سالگی رسد و خوبیش بر بدیش
فزونی نیابد، شیطان پیشانی او را بوسه زند و
بگوید: این چهره ای است که روی رستگاری
را نبیند.(۸)

این روایات آموزنده سعی دارند
توجه افراد میانسال را به موقعیت سنی و
اقتضائات آن و تکالیف و هشدارهای لازم،
جلب نمایند.

پرداختن به آخرت و مسایل دینی، نشاط
و امید ایجاد می کند، که عاملی مهم برای از
بین بردن افسردگی ها می باشد.

زنان در این دوره با استفاده از عوارضی
مثل گُر گرفتن، به جای آنکه آن را عارضه ای
مزاحم و عذاب آور تلقی نمایند، می توانند
آن را یک موقعیت تازه روحی ـ روانی
به حساب آورند.

دکتر هربرت بنسون که مطالعات زیادی
برای دسترسی به فیزیولوژی تمرینات
مختلف تفکر انجام داده است، همراه گروهی
از دانشمندان به هند شمالی، مکانی که
راهبان تبتی تبعید شده اند و در آن به تمرین
تامولی می پردازند، سفر کردند. دکتر نبسون و
همراهان او، به این نتیجه رسیدند که این
افراد قادرند حرارت بدن خود را تا ده
درجه فارنهایت از طریق تمرینات فکری
افزایش دهند.

شاید نیازی به این سفر طولانی نبود و
دکتر نبسون به سادگی می توانست زنانی را که
دچار عارضه گُر گرفتن می شدند مورد آزمایش
قرار دهد.

اگر زنان به طریقی که راهبان، از انرژی
درون برای تزکیه و تهذیب روح استفاده
می نمایند، آگاهانه به فشارهای روحی و
نگرانیهای خود بیاندیشند و ماهیت این
عارضه عذاب آور را با تغییر در نگرش خود و
استفاده از فرصتها و تفکر در زمینه اهداف
آفرینش و ارتباط خود با منبع لایزال الهی،
تغییر دهند، می توانند تمام مسایل عذاب آوری
را که آرامش آنها را به هم ریخته در آتش
درون بریزند و بسوزانند.(۹) به تعبیر فرید
اشارن آنان به جای اینکه این پدیده را
عذاب آور تلقی نمایند، ظهور این انرژی را زیبا
و شعف انگیز بیابند.

این حالت ایجاد نمی شود مگر اینکه
خانم ها با توجه به خردورزی که ویژه این دوره
است، از دریچه آخرت به دنیا نگاه نمایند.
گُرگرفتگی و سوزش درونی را با ذکر و یاد خدا
و ارتباط عمیق با او، به حلاوت، خنکی و
آرامش تبدیل نمایند، چرا که فقط یاد
خداوند است که سوزش درون را به آرامش
تبدیل می نماید.

نویسنده کتاب جلوه های زندگی یک زن
می گوید: زمانی که شخص از قدرت پروردگار
احساس جدایی می کند، نظام فعالیتی وی در
پایین ترین حد ممکن به فعالیت می پردازد و
تعداد و میزان فعالیت سلولهای مدافع که به
جنگ سرطان یا امراض عفونی دیگر
می روند، به شدت کاهش می یابد و فرد را از
سن واقعی خود پیرتر نشان می دهد. چنین
فردی لیمفوسایت های بدنش از کار می افتد و
در معرض بیماریهایی مثل سرطان و …
قرار می گیرد. شاید اگر یافته های
تحقیقاتی نشان می دهد بیماران سرطانی که
با ذکر و یاد خدا زندگی را سپری
می کنند، شانس بهبود آنها بیشتر از بیمارانی
است که با خدا ارتباط ندارند، به
این جهت باشد.

۲ـ ایجاد تعادل درونی

یکی دیگر از راهکارهای مؤثر برای
کاهش عوارض روانی ـ جسمانی میانسالی و
برخورداری از دوره ای پویا و پربار، ایجاد
تعادل روانی است.

اگر بانوان در این دوره بتوانند تعادل
درونی در خود ایجاد نمایند، در بیرون هم از
تعادل رفتاری، فکری و روانی برخوردار
خواهند بود. انسان بدون برخورداری از تعادل
درونی و رفع تنشهای درو

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.