پاورپوینت کامل اسباب بازی های گوناگون را بهتربشناسیم ۴۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل اسباب بازی های گوناگون را بهتربشناسیم ۴۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اسباب بازی های گوناگون را بهتربشناسیم ۴۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل اسباب بازی های گوناگون را بهتربشناسیم ۴۹ اسلاید در PowerPoint :

>

۱۰۲

اسباب بازی ها را بر اساس دامنه تأثیرات
و محتوای آنها و موقعیتهایی که برای
یادگیری کودک فراهم می سازند به دو دسته
عمده تقسیم می کنند. طبقه بندی
اسباب بازی ها امری قراردادی و

اعتباری است.

ملاکهایی که در نظر گرفته شده است با
توجه به محتوا، ویژگیها، کاربرد آموزشی و
درمانی عبارتند از:

۱ـ سازمان یافته (Organized)
(محدود)

۲ـ سازمان نیافته (Non
Organized)(نامحدود)

یکم:

اسباب بازی های سازمان یافته

شکل مشخص و از پیش تعیین شده ای
دارند و دامنه تأثیر آن محدود است. این گونه
اسباب بازی ها غالبا برای یک بازی خاصی به
کار گرفته می شوند و کودک کمتر قادر به دخل
و تصرف و کشف درون آنها می شود. به تعبیر
دیگر، می توان گفت کودک را جهت داده و
تفکر قالبی را در کودک تقویت می کند، گرچه
تخیلات و تصورات کودک را نمی توان به قید
و بند کشید ولی شکل و محتوای اسباب بازی
در تخیل، تصور و عملکرد کودک مؤثر است.

این گونه اسباب بازی ها به شش دسته
تقسیم می شوند:

۱ـ اسباب بازی هایی ویژه خردسالان:

الف: موبیل یا وسایل متحرک؛ وسایلی
هستند که از قطعات رنگی و سبک و متصل
به هم تشکیل شده و با جریان هوا به حرکت
در می آیند. موبیل را باید در محدوده دید
کودک آویخت، رنگهای درخشان آنها نظر
کودک را به خود جلب می کند و باعث
افزایش تجربیات حسی ـ حرکتی و کنجکاوی
کودک می شود.

ب: کرادل؛ نوع دیگری از موبیل ها
هستند که معمولاً به طور عرضی روی گهواره
آویزان می شوند و تولید صدا می کنند و
مستحکم و بادوام ساخته شده اند که از سن
۶ ماهگی به بعد کودک می تواند به کمک آنها
خود را از حالت نشسته و خوابیده بلند کند.(۱)

ج: دانک لینگ؛ از نوع اسباب بازی های
آویزان کردنی هستند که در معرض دید کودک
قرار داده می شوند تا کودک آنها را ببیند و
بگیرد. توپ پارچه ای، زنگوله و عروسک
آویزان شده از این دسته هستند.

د: جغجغه؛ وسیله ای است که به
تحریکات لمسی و حرکتی کودکان پاسخ
می دهد و تولید صدا می کند و در انواع مختلف
فشاری و حرکتی ساخته می شود.

۲ـ اسباب بازی هایی جهت جلب توجه

کودک:

کودکانی که علاقه به بازی کردن با
اسباب بازی ها از خود نشان نمی دهند و به
تحریکات بیشتر و اضافی برای برانگیختن
احتیاج دارند، می توانند از این گروه
اسباب بازی استفاده کنند. اسباب بازی هایی که
در این گروه قرار می گیرند با کمترین عمل
بیشترین نتیجه را برای کودک دارد مثلاً وقتی
او دگمه ماشین آتش نشانی را فشار می دهد
بلافاصله صدای آژیر شنیده می شود، یا
قطعاتی که با یک نظم منطقی بر روی هم
سوار شده اند با فشار یک دگمه به هوا پرتاب
می شوند، یا آدمکی که به پاهای وی فنری
آویزان است و با کشیدن و یا رها کردن فنر
کودک می تواند شاهد حرکات زیبا و موزون و
هماهنگ باشد این وسایل می توانند
به خوبی حواس و قوای ذهنی کودک را
متمرکز سازند.(۲)

۳ـ اسباب بازی هایی جهت ایجاد

تحرک در کودک:

اسباب بازیهایی که در این طبقه قرار
می گیرند برای تمرین و تقویت عضلات،
مصرف انرژی کودکان، ایجاد تعادل، پرورش
اعتماد به نفس، کسب تجربیات راجع به
رهبری مفید هستند:

الف: وسایلی که کودک می تواند از آنها
بالا برود و پایین بیاید مانند نردبان چوبی،
طنابهایی که پله دارند و یا گره دار می باشند،
نردبانهای فلزی که از چند جهت کودک
می تواند بالا و پایین بیاید که در پارکها
وجود دارند.

ب: وسایل و بازیهایی که در ایجاد تعادل
مؤثر است مانند الاکلنگ، تخته های
قرقره دار، لبه باریک جداول، راه رفتن روی
خطی که روی زمین کشیده شده یا تخته
تعادل، لی لی کردن خط پا بازی کردن، حفظ
تعادل کودک در حالی که لیوانی آب در دستش
قرار دارد و یا شی ء روی سرش قرار
داده و با دستانی باز روی یک خط
راه برود و …(۳)

ج: وسایل غلتانیدنی مانند توپ که کودک
می تواند آن را قل دهد، پرتاب کند و
دنبال نماید.

د: وسایل هل دادنی و کشیدنی مانند
فرقونهای کوچک، ماشینهای کمپرسی و انواع
دیگر ماشینها که با نخ کشیده می شود،
دوچرخه، سه چرخه، یا درب روغنهای پنج
کیلویی که با میخ به یک چوب نصب شده که
حرکت می کند (غالبا خود کودکان می سازند)
این گونه وسایل موجب تحرک و تقویت
عضلات بزرگ کودک را فراهم می آورند.

۴ـ اسباب بازی هایی جهت تقویت

مهارتهای دستی و هماهنگی چشم ودست:

در این طبقه اسباب بازی هایی قرار
می گیرند که نیاز به فعالیتهای دستی،
دستکاری و عملیات ساختمانی دارند و سبب
درک، تشخیص، تطابق چشم و دست و
تقویت حس لامسی و باعث تقویت حرکات
ظریف دست می شوند.(۴)

الف: نخ و مهره، تخته سوراخ دار که
اشکال مختلف روی آن سوراخ شده که کودک
با نخ باید بتواند مثلاً ماهی یا هواپیما درست
کند، بندهای کفش که بتواند در آن مهارت
پیدا کند، در مورد نخ و مهره ها می توان از
کودک خواست که مثلاً ابتدا رنگهای آبی را
یکجا، سپس قرمز و زرد … را قرار داده و یا به
ترتیب از کوچک به بزرگ. در این فعالیت
حس بینایی و دقت بینایی تقویت می شود. و
بین چشم و عضلات ظریف دست، هماهنگی
ایجاد می شود.

ب: اسباب بازی پیچ کردنی، یادگیری این
مهارت در دوران کودکی تا حدودی مشکل
است لذا والدین باید صبر نمایند تا زمان لازم
فرا رسد، آن وقت خود کودکان با اشتیاق
می توانند به بازی با این گونه اسباب بازیها
بپردازند، ابتدا می توان از پیچ و مهره های
درشت و فلزی استفاده نموده، سپس از
ماشینهایی که پیچ کردنی هستند و هزار
سازه ها را در اختیار کودک قرار داد.(۵)

۵ـ اسباب بازی هایی برای تقویت قوه

تمیز و تشخیص:

در این طبقه کودک به شناسایی مفاهیم
مختلفی پی می برد که عبارتند از:

الف: شناسایی اشکال هندسی:

پازلهای جاگذاردنی، بهترین وسایل
آموزش اشکال هندسی هستند. در این پازلها
کودک با اشکال هندسی مانند دایره، مثلث،
مستطیل و … آشنا می شود.

ب: شناسایی اندازه و حجم:

در باره مفهوم اندازه می توان از چند نی یا
چوب و یا مداد در اندازه های مختلف استفاده
کرد، تا کودک مفهوم کوچکی و بزرگی را درک
کند. (برای کسب اطلاعات بیشتر به کتاب
«بازی تفکر کودک است» مراجعه نمایید).

در باره مفهوم حجم نیز می توان از چند
لیوان یا کاسه در اندازه های مختلف بهره
گرفت. دو لیوان هم شکل و هم حجم و در یک
سطح در برابر چشم کودک قرار می دهند و به
کودک می گویند حجم این دو مایع در دو لیوان
یکی است. بعد مایع یکی از لیوانها را در یک
لیوان باریک و بلند خالی می کنند. البته مایع
خالی شده در این لیوان باریک در سطحی
بالاتر قرار می گیرد. سپس از کودک
می خواهند بیان کند که آیا حجم مایع در این
دو لیوان بلند و کوتاه است یا نه؟(۶)

ج: شناسایی اصوات:

این وسایل برای آموزش اوات
گوناگون، پرورش حس شنوایی و افزایش
قدرت تشخیص به کار می روند، طبل،
ملودیکها، سنج، زنگ، ساز، سنتور، سازدهنی
در این طبقه قرار می گیرند.

د: شناسایی رنگها:

تقریبا تمام اسباب بازیها از قطعات رنگی
تشکیل شده اند که به هنگام بازی می توان
از آنان برای آموزش مفهوم رنگها
استفاده نمود.

۶ـ اسباب بازی هایی جهت تقویت

قدرت تکلم و زبان کودک:

اسباب بازی هایی نظیر سازدهنی،
ملودیکا، نی، بوق، سوتک، بادکنک، توپ بازی
و … باعث تقویت سیستم تنفسی و تولید
صدای کودک می شوند. و اسباب بازیهای دیگر
نظیر دومینو (Domino)، لوتو (Lotto)،
پازل (Puzzle)، کارتهای قصه گو، کتابهای
تصویری و به طور کلی کلیه اسباب بازی ها
موضوعهای متنوعی برای صحبت کردن و
مکالمه کودک فراهم می سازند.

دوم:

اسباب بازی های سازمان نیافته

(نامحدود)

اسباب بازی ها و وسایلی که در این طبقه
قرار می گیرند، شکل از پیش تعیین شده ای
ندارد و کودکان می توانند با قوه خلاقیت و
ابتکار خویش چیزهای نو و تازه ای خلق کنند.
قابل گسترش اند و دامنه وسیعی دا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.