پاورپوینت کامل سخنان رهبر معظم انقلاب، در دیدار مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ۴۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل سخنان رهبر معظم انقلاب، در دیدار مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ۴۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل سخنان رهبر معظم انقلاب، در دیدار مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ۴۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل سخنان رهبر معظم انقلاب، در دیدار مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ۴۶ اسلاید در PowerPoint :
>
دفتر تبلیغات اسلامی، نماد روشنفکری حوزه، بایسته ها و دستاوردها
اشاره
۲۸ شهریور ماه سال جاری، برای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که بحق آن را باید نماد روشنفکری دینی در حوزه شمرد، روزی ماندگار و نقطه عطفی در فعالیت های این نهاد بابرکت می باشد. دیدار مسئولان محترم دفتر با مقام معظم رهبری دام ظله، ارائه گزارش عملکرد آن و سپس بیانات مهم معظّم له، از یک سو مایه دلگرمی و قوت قلب برای خانواده بزرگ دفتر تبلیغات اسلامی به ویژه مسئولان و مدیران در پی گیری رسالت دفتر و وظایف خویش بود و از سوی دیگر فرصت ارزشمندی را برای ارزیابی عملکرد گذشته و ترسیم دقیق تر مسیر آینده پیش روی گذاشت. تجزیه و تحلیل رهنمودهای رهبری معظم در این دیدار و تبدیل آن به سیاست های راهبردی و راهکارهای عملی، طبعاً نیازمند فرصت و همفکری بیشتری است. در این فرصت کوتاه، نظر به اهمیت بیانات ایشان متن کامل آن را تقدیم خوانندگان محترم می کنیم، با این امید که در ادامه و به تناسب کار مجله، این رهنمودها را پی بگیریم، به ویژه که ایشان در این دیدار عنایت خاصی به نشریات دفتر نشان دادند و آن را از کارهای واقعاً باارزش شمردند.
* *
بسم اللَّه الرحمن الرحیم
جلسه خیلی خوب است و اگر می شد همین طور بسط پیدا کند و من بتوانم از مسئولان بخش های مختلف گزارش های خودشان را در مورد موضوعات مورد اهتمام بخش خودشان بشنوم، برای من خیلی مفیدتر هم بود؛ ولی گویا ظاهراً وقت کم است. عرض من به طور خلاصه یک جمله است؛ تفاصیل حاشیه ای را بعداً عرض خواهم کرد. متن مطلب این است که دفتر تبلیغات اسلامی از نظر من نماد روشنفکری حوزه است.
این نماد باید هم پرمغز باشد، هم از خصوصیات روشنفکری برخوردار باشد، و هم از آسیب های روشنفکری رایج در کشور ما و کشورهای اسلامی مصون و محفوظ باشد. شما بنشینید روی این این موضوع فکر و مطالعه کنید؛ اولاً پرمغز بودنش به چیست؟ به حرف نو و میدان جدید و آفاق های تازه داشتن. آقایان در بخش پژوهش و آموزش و تبلیغ اشاره هایی کردند که بعد من هم به این مطالب می پردازم و برخی از حواشی را آنجا عرض می کنم.
دوم اینکه خصوصیات مثبت روشنفکری را داشته باشد. قوام روشنفکری به نگاه باز است. علت اینکه عصر روشنگری مصطلح یعنی قرن ۱۹ اروپا را به عنوان عصر روشنفکری می گویند و اصطلاح روشنفکر و انتللکتوئل و این حرف ها از آنجا به وجود آمده، این است که در آن قرن که خودش دارای دوره های متعددی است نگاه صاحبان فکر از چارچوب های محدود و گرفته خارج شد و توانستند آفاق جدیدی را باز کنند. نکته روشنفکری این است؛ آفاق و گستره های جدید را در زمینه هایی که مربوط به نگاه روشنفکر است، جستن و ارائه کردن.
آسیب شناسی روشنفکری
البته این گستره، آفاتی دارد که بعد عرض خواهم کرد نه اینکه مطلقاً خوب است اما جوهر روشنفکری این است نوآوری، تحول در نگاهها و باز بودن افق دید. بدون این، پیشرفت فکری و به تبع آن، پیشرفت علمی و عملی در جامعه امکان پذیر نخواهد بود. انسان وقتی به ادبیات به دست امثال بنده رسیده از اروپای قرن نوزدهم نگاه می کند البته گستره کار وسیع تر از اینهاست ولی آن مقداری که ترجمه شده و ما توانستیم از آن استفاده کنیم می بیند در زمینه هنر، ادبیات، نقاشی، موسیقی، قصه و غیره سلایق جدید و نگاههای جدید حتی در تحقیقات وارد میدان می شوند و هر کس با هر استعداد و توان و توشه ای که دارد متاع خودش را می آورد و گستاخانه وارد میدان می کند. اگر از آن آسیب هایی که عرض خواهم کرد، برکنار بماند، صد در صد مفید خواهد بود اگر آن آسیب ها را داشته باشد، آن وقت بخشی مفید و بخشی زیانبار خواهد بود همچنان که در اروپا این شکل دوم بود؛ چون کنترلی وجود نداشت و نگاه هدایتگری نبود دین و هدایت دینی و معرفت دینی نبود لذا از جوهر روشنفکری که ابزار خوبی است برای پیشرفت به درستی استفاده نشد و بعد سیاست ها و دست های مغرض آن را در جهت های بدی به کار انداختند بنابراین تعارض ها در محیط روشنفکری هم پیش می آید.
نتایج نگاه روشنفکرانه و آزاد
شما اگر به نوشته هایی که بخصوص از نیمه اول قرن نوزدهم اروپا در اختیار ماست، نگاه کنید؛ مثل نوشته های «امیل زولا»، «بالزاک»، «ویکتور هوگو» در زمینه هایی که بنده توانستم مطالعه داشته باشم خواهید دید همه اش نشانه حرف نوست منتها همراه با تعارض و برخی ناپختگی ها در جهت حرکت خودشان لیکن برآیند همه اینها به سود جامعه است یعنی برآیند، پیشرفت است لذا شما می بینید اروپایی ها توانستند در یک برهه از زمان، دنیا را در اختیار بگیرند. الان هم تقریباً دنیا به یک معنا در اختیار اروپایی ها و اروپایی های نسل بعد که آمریکایی ها باشند یعنی غربی ها قرار دارد. اینها الان دنیا را در اختیار دارند و فرهنگ شان بر دنیا مسلط است. این، ناشی از همان نگاه روشنفکرانه و آزاد بود. این، نکات مثبت روشنفکری رایج است.
آفت روشنفکری اروپا
نکات منفی عبارت است از بی هدایت بودن و احساس استقلال از بنیان های معرفتی بازمانده از گذشته؛ این آفتی بود که روشنفکری اروپا که مادر روشنفکری در همه جای دنیا در دوره معاصر است دچار آن شد چون چیزی نداشتند. تنها چیزی که می تواند به عنوان یک خط هدایتگر و یک شاخص، فکرها را از پراکندگی و پریشانی و پریشان گویی و هرزه درایی باز بدارد، یکی از دو چیز است یا دین است، یا سنت های ملی است.
سنت های ملی غالباً با تعصبات و خرافات آلوده است همه جای دنیا این طور است. سنت های ملی ثبات دارند اما این توانایی را ندارند که نتوانند فکرها را هدایت کنند. می ماند دین.
دین، هم دارای ثبات است هم اگر معرفت دینی، معرفت روشنی بود، می تواند حرکت های روشنفکری را دستگیری کند خیزهای روشنفکری را هدایت و جمع و جور کند و از آسیب هایش بکاهد. این هم در اروپا نبود؛ چون دین اروپا، دین خرافی بود:
اولاً: مسیحیت منسوخ بود.
ثانیاً: همان مسیحیت هم ۱۰ دست یا بیشتر در میان سلایق خرافی گشته بود و در حضیض خرافه گرایی افتاده بود که امروز هم همین طور است.
در واقع یک مقدار از حالت عصیان روشنفکری آنها ناشی از همین خرافه گری مذهبی شان بود. چطور می توانستند به آغوش آنچه از آن فرار کردند، دوباره پناه ببرند؟
روشنفکری در ایران، بیمار متولد شد
اینجا بنده یک پرانتز کوچک باز کنم: همین روشنفکری عیناً منعکس شد به ایران و کشورهای اسلامی البته من چون از ایرانش بیشتر خبر دارم، این را عرض می کنم. من یک وقت گفتم روشنفکری در ایران از اول بیمار متولد شد. بنده روشنفکری های زمان جوانی خود را کاملاً می شناسم و با خیلی از آنها از نزدیک آشنا بودم. تقریباً با هم آثارشان آشنا بودم و می دانم وضعیت روحی و فکری و استخوان بندی بینشی آنها چگونه بود. واقعاً روشنفکری در کشور ما بیمار متولد شده؛ علتش هم این است که علاوه بر آفت پراکنده گویی و پریشان گویی که در طبیعت روشنفکری هست و احتیاج به یک جمع آوری کننده و دستگیری کننده دارد مهر زشت تقلید و کورکورانه بودن هم از اول به پیشانی روشنفکری ما خورد؛ فکر کردند هر چه در غرب گذشته، باید در اینجا هم بگذرد. جالب این است که بعضی از روشنفکران ما در قطعات زمان
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 