پاورپوینت کامل از کدام منظر نگریسته ایم؟ ۶۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل از کدام منظر نگریسته ایم؟ ۶۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل از کدام منظر نگریسته ایم؟ ۶۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل از کدام منظر نگریسته ایم؟ ۶۵ اسلاید در PowerPoint :
>
۴
شماره فروردین برای ما فقط نوید فصل بهار و جشن نوروز نیست، بلکه آغاز سالی دوباره در نشر «پیام زن» است. اگر
پیش شماره دی ماه ۱۳۷۰ را که دستگرمی آغاز تلاشی دشوار و گاه جانفرسا بود، نادیده بگیریم، اینک، با این شماره بهاری، به
توفیق الهی و به همت یارانی چند و همراهانی بسیار، وارد شانزدهمین سال انتشار می شویم. پانزده سال تمام، هر سال ۱۲
شماره، و سر جمع ۱۸۰ شماره در حجمی نزدیک به ۲۲ هزار صفحه، و اینک یکصد و هشتاد و یکمین شماره. آرزو می کنیم
پیام زن گام های پس از این را نیز سرزنده و پویا، با حفظ اصول و در خدمت اندیشه دینی و فرهنگ اسلامی و جامعه زنان و
دختران مسلمان و خانواده ها، استوار و ماندگار بردارد. این «طلبه» ناچیز نیز که کار توانفرسای راه اندازی و نشر این ماهنامه را به
توفیق الهی بر دوش گرفت با این باور بود که مجله در کنار یاران و همراهانی که خواهد یافت، راه ثابت و نقش اثرگذار خویش
را نیز نشان خواهد داد. اینک خوشحالم که مجله به رغم ناتوانی ها و ملاحظاتی که نمی توانسته نادیده بگیرد و نیز کاستی های
پیدا و پنهان آن، توانسته بخشی از خواست و نیاز خوانندگان خود را همراهی کند تا آنان نیز آن را همراهی کنند. و اگر در این
مدّت در مسیر خود، به طور طبیعی بخشی از خوانندگان محترم خود را از دست داده، خوانندگان تازه ای به آن پیوسته اند.
اینک با توجه به مجموع شرایط، پیام زن در مقطعی است که نیازمند نیرویی تازه نفس می باشد تا با توانی دوچندان با
تکیه بر پانزده سالی که مجله پشت سر گذاشته، این راه را با جامعیت و توان و تأثیرگذاری بیشتر بپیماید. امید می رود این
خواسته بیش از آنچه گذشته، بر آن نگذرد و مجله در حوزه سردبیری، با «مدیریتی جدید» بتواند بهتر از پیش در خدمت
خوانندگان محترم باشد.
*
در نخستین سرمقاله خود در سال ۷۰ فهرست بخش عمده ای از عرصه های تلاش پیام زن را برشمردیم و در واقع
اشاره ای به برنامه عمل خود در آینده داشتیم. روشن است راه پانزده ساله گذشته نیازمند بازشناسی و بازنگری است. این کاری
است که برای بهره جستن هر چه بهتر و بیشتر از فرصت ها و پاسخگویی به نیازهای موجود، باید صورت گیرد. دو شماره
پایانی سال پانزدهم به ویژه نامه «جمال آفتاب» ویژه پیامبر اکرم(ص) اختصاص یافت و جای پرداختن به این نبود. اینک در
آغاز شانزدهمین سال، نگاهی عام اما بس مختصر به بخش عمده پایه ها و راهبردهایی می کنیم که به مثابه چارچوب فعالیت
پیام زن در عملکرد پانزده ساله به شمار می رود و بازگو می کنیم که «از کدام منظر به مسائل زنان و تلاش فرهنگی خود
نگریسته ایم؟»
یکم: اسلام و شریعت محمدی(ص)
اسلام دین تمام بشر و پیامبر اکرم حضرت محمد بن عبداللّه (ص) خاتم پیامبران است و خاندان عصمت و طهارت وی
امامان بحقی هستند که از سوی خدای تبارک و تعالی به این مقام برگزیده شده اند تا علاوه بر سایر شئون امامت خویش،
مفسّران خطاناپذیر دین و شریعت باشند. دستاوردهای اندیشه بشری، اگر بتوان آنها را منفصل از آموزه های وحیانی و دینی
شمرد و در یک مسیر سازمان داد، در جای خود و در طریق دعوت انبیای الهی(ع) تنها می تواند بخشی از خواسته ها و نیازهای
جامعه بشری را برآورده سازد. اما پاسخگوی همه نیازهای آدمی نیست و اطمینان و آرامش خاطری را که انسان در پیمودن
مسیر سعادت نیازمند آن است کمتر به دست می دهد. زنان در تمام مسائل و نیازها، چه مشترک با مردان و چه ویژه، راهی جز
اسلام و آموزه های نبوی(ص) و خاندان وحی ندارند. مهم شناخت درست دین و پای بندی به همه اجزا و ابعاد آن می باشد. پیام
زن نیز به عنوان یک نشریه دینی اسلام را پاسخگوی تمام نیازها می داند و سایر دستاوردهای فکری بشری را در خدمت
گسترش آموزه های دینی می شمارد و می خواهد.
دوم: جامع نگری
اسلام و شریعت محمدی(ص)، از آنجا که از مصدر علم و حکمت و رحمت الهی سرچشمه گرفته و موضوع آن نیز
«انسان» است که حقیقت واحدی می باشد، مجموعه ای به هم پیوسته و متداخل است که هر جزء آن در این مجموعه
هماهنگ در جای خود قرار دارد و باید در همان جایگاه ارزیابی و تفسیر شود. به مسائل زنان، هم در سطح تفسیر و تحلیل و
ارزیابی و نگرش، و هم در بستر عمل، باید به عنوان بخشی از یک «کلّ» و پاره ای از یک «پیکر» نگریسته شود. در این
صورت است که احکام و آموزه های یاد شده معنا و جایگاه و نقش آفرینی خود را پیدا می کند و اجزای آن در چارچوبی منطقی،
قابل دفاع و بلکه گریزناپذیر خواهد بود. همان گونه که زنان در وجود خود، موجودی منفک و تافته ای جدابافته در نظام
آفرینش نیستند و پیش از آنکه «زن» باشند «انسان»اند، دین و شریعت نیز که هماهنگ با جایگاه و نیاز و هدف «انسان» از
منبع وحی الهی صادر شده، نمی توان و نباید بخشی از آن را از دیگر اجزای آن جدا کرد و به ارزیابی آن نشست.
سوم: فقه و موازین اجتهاد اسلامی
منابع دینی و نصوص شریعت در چارچوب ملاک های قطعی، اموری روشن و پذیرفته شده اند. به جز عقل که هم منبع و
هم ابزار برای شناخت درست و ایمان و باورپذیری است، قرآن و سنت دو منبع اصلی شریعت می باشند. اجتهاد به مثابه روشی
عام و فراگیر راهی منطقی و در دسترس، برای شناخت درست شریعت و بهره جستن از قرآن و سنّت و پاسخگویی به نیازهای
روز و پرسش های نوپیدا می باشد که مسائل زنان را نیز در دوره ای که دسترسی مستقیم به مفسّران الهی و معصوم نیست، باید
تنها از این مسیر بررسی و پاسخگویی کرد. اجتهاد دارای چارچوب ها و شرایط خاص خود است که از آن به «موازین اجتهاد
شیعی» یاد می کنیم به این معنا که اگر بر اساس موازین قطعی و پذیرفته شده و درست نباشد قهرا اجتهاد نارسا و نادرست
خواهد بود و داده های آن را نیز نمی توان به پای شرع نوشت. اگر از «قیاس» و «استحسان» و برداشت های نارسا به نام عقل،
در فقاهت شیعی دوری شده به خاطر همین است که «اجتهاد» به عنوان روشی منطقی و مطمئن به مسیر گمان ها و اوهام و
سلیقه های بشری کشیده نشود. نیز اگر از تحجّر و بسته فکری در شناخت دین و شریعت پرهیز داده شده به خاطر این است که
اجتهاد دچار نارسایی نشود و کارآمدی آن دستخوش قشری گری و ناآگاهی نگردد. اجتهاد شیعی با پرهیز از دو آسیب یاد شده
به خوبی بازگوکننده مسائل زنان و پاسخگوی نیازهای آنان است. خاستگاه نشر پیام زن و پای بندی متولیان آن به موازین
اجتهاد، نمی توانسته و نباید راه و روش دیگری را پیش روی بگذارد.
چهارم: نگرش امام خمینی و مبانی انقلاب
اجتهاد هر چند روشی منطقی و استوار است، اما به روشنی پیداست نوع نگرش ها در چگونگی بهره مندی از آن یکسان
نیست. اینکه چرا نگرش های گوناگون پیدا می شود پرسشی است که در جای دیگر باید پی گرفت اما تردیدی نیست که نوع
نگرش در دستاوردهای اجتهادی نقشی آشکار دارد و گواه آن، این همه دیدگاهها و فتاوای گوناگون و گاه بسیار متفاوت است
که در سراسر فقه از سوی فقیهان ارائه شده است. حضرت امام خمینی(قده) به عنوان یکی از برجسته ترین فقهای اسلامی و
شیعی که با جامع نگری معرفتی و فقهی خود از یک سو و مراتب تقوا و پای بندی و تعهد عملی به دین و احکام شریعت از
سوی دیگر، انقلابی را رهبری و سازماندهی کرد که به شکل گیری نظام مبارک جمهوری اسلامی ایران انجامید، ملاکی روشن
و الگویی فراگیر در شناخت و معرفی دین و بهره مندی درست و جامع از «اجتهاد» می باشد. و چه کسی است که اینک در حوزه
مباحث زنان و در بستر نظریه پردازی مسائل آنان خود را وامدار وی نداند. نوع نگرش امام خمینی و مبانی فکری و اجتهادی
ایشان برای ما به عنوان یک «قید» و یک «نشان»، در بهره جستن از اجتهاد بوده و هست. انقلاب اسلامی و مظاهر فکری
فرهنگی و عملی آن نیز همان گونه که بر اساس مبانی فکری و سلوک عملی امام خمینی شکل گرفته، بقا و گسترش
پای بندی به آن نیز از همین منظر قابل ارزیابی است. پیام زن در طول سال های انتشار خود به خوبی نشان داده است که نه
تنها به شخصیت و افکار و آرمان های امام خمینی، سخت تعلق خاطر دارد بلکه آن را ملاکی برای ارزیابی و سنجش اندیشه و
عمل دیگران می داند.
پنجم: پرهیز از واپس گرایی و وادادگی
بهره جستن درست از منابع دینی و نصوص شریعت و اجتهاد، به کمک رویکردی که حضرت امام خمینی به دین و اجتهاد
داشته است، امت اسلامی را به عنوان «امت وسط» در مسیری میانه و عادلانه قرار می دهد که نه گرفتار ارتجاع و قشری گری
و سنگ اندازی در راه نوآوری های درست اجتهاد و بی اعتنایی به شناخت درست انسان و جامعه و نیازها و واقعیات روز شود و
نه دست از اصول پذیرفته شده و چارچوب های قطعی بکشد و با وادادگی در برابر افکار و اوهام بیگانه، بی اعتنای به موازین
فقه و اجتهاد و سرمایه های فرهنگی و تاریخی و اصالت های فکری، به نام روشنفکری و مبارزه با جمود ساختارهای فکری و
فقهی و حقوقی را در هم شکند.
تلاش فکری و فرهنگی در موضوع زن و خانواده مسیری لغزنده دارد که اگر شناخت درست موازین و پای بندی به آن در
میان نباشد، یا گرفتار واپس گرایی و دیدگاههای فرو افتاده قرون وسطایی خواهد شد و یا در دام وادادگی فکری و ولنگاری
فرهنگی و هضم شدن در اندیشه و فرهنگ بیگانگان گرفتار خواهد آمد. پیام زن تلاش کرده از این هر دو دوری کند، و از
این رو نیز گاه مواجه با خرده گیری از دو سو بوده است.
ششم: اندیشه های محوری
امام خمینی در سطح رهبری فکری و عملی و الگوی عام در رأس هرمی قرار دارد که مجموعه ای گسترده از جریان های
فکری سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اندیشمندان و نظریه پردازان هم افق را در راستای انقلاب اسلامی و مدیریت جامعه و
معرفی جامع دین شامل می شود. اما طبیعی است که «نسبت» این جریان ها و مشرب های فکری، علمی و فرهنگی و سیاسی
اجتماعی با رأس هرم یکسان نیست، برخی نزدیک، برخی نزدیک تر و برخی دورند. در منظومه فکری و فرهنگی پیام زن، در
تبیین مسائل زنان و خانواده و معرفی آموزه های شریعت در این زمینه و پاسخگویی به نیازهای روزآمد آنان ـ با کمال احترام به
دیگر فقهای عظام و اندیشمندان و نظریه پردازان اسلامی ـ شخصیت های ب
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 