پاورپوینت کامل هشدار شهید مطهری به مدافعان حقوق زن ۴۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل هشدار شهید مطهری به مدافعان حقوق زن ۴۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل هشدار شهید مطهری به مدافعان حقوق زن ۴۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل هشدار شهید مطهری به مدافعان حقوق زن ۴۴ اسلاید در PowerPoint :
>
۶
به بهانه سالروز شهادت شهید مطهری
مدخل
نهضت دفاع از حقوق زنان به عنوان شاخه ای از نهضت حقوق بشر در دهه های اخیر صبغه ای
غربی یافته و ضمن آنکه توانسته در عرصه هایی به دفاع از حقوق زنان بپردازد، در عرصه هایی نیز
محرومیت ها و مشکلات فراوانی برای آنها و برای جامعه پدید آورده است. این ناکامی و
مشکل زایی ناشی از نقص بزرگی است که در این نهضت وجود دارد و شهید آیت اللّه مطهری ـ
قدس سره ـ به آن نقص بزرگ هشدار داده است. متأسفانه امروز در جامعه اسلامی ما نیز مدافعان
بسیاری در عرصه دفاع از حقوق زنان همان راهی را می روند که غربیان رفته اند؛ بدون اینکه به
پیامدهای دردآور آن توجه داشته باشند. در گرامی داشت یاد آن شهید والامقام، بازگویی گزیده ای
از هشدار ایشان را مناسب دیدیم. بدان امید که چراغی روشن فرا راه مدافعان حقوق زنان باشد.
* * *
در دنیای غرب، از قرن هفدهم به بعد، پا به پای نهضت های علمی و فلسفی، نهضتی در زمینه مسائل اجتماعی و
به نام «حقوق بشر» صورت گرفت. نویسندگان و متفکران قرن هفدهم و هجدهم افکار خویش را در باره حقوق
طبیعی و فطری و غیر قابل سلب بشر با پشتکار قابل تحسینی در میان مردم پخش کردند. «ژان ژاک روسو»، «ولتر» و
«منتسکیو» از این گروه نویسندگان و متفکرانند. این گروه حق عظیمی بر جامعه بشریت دارند. شاید بتوان ادعا کرد که
حق اینها بر جامعه بشریت از حق مکتشفان و مخترعان بزرگ کمتر نیست.
نویسندگان و متفکران قرن هفدهم و هجدهم افکار خویش را در باره حقوق طبیعی و فطری
و غیر قابل سلب بشر با پشتکار قابل تحسینی در میان مردم پخش کردند.
این گروه حق عظیمی بر جامعه بشریت دارند.
اصل اساسی مورد توجه این گروه این نکته بود که انسان بالفطره و به فرمان خلقت و طبیعت، واجد یک سلسله
حقوق و آزادی هاست. این حقوق و آزادی ها را هیچ فرد یا گروه به هیچ عنوان و با هیچ نام نمی توانند از فرد یا قومی
سلب کنند؛ حتی خودِ صاحب حق نیز نمی تواند به میل و اراده خود، آنها را به غیر منتقل نماید و خود را از اینها عریان
و منسلخ سازد؛ و همه مردم اعم از حاکم و محکوم، سفید و سیاه، ثروتمند و مستمند در این حقوق و آزادی ها با
یکدیگر «متساوی» و برابرند.
این نهضت فکری و اجتماعی ثمرات خود را ظاهر ساخت. اولین بار در انگلستان و سپس در آمریکا و بعد در
فرانسه به صورت انقلاب ها و تغییر نظام ها و امضای اعلامیه ها بروز و ظهور نمود و به تدریج به نفاط دیگر
سرایت کرد.
در قرن نوزدهم افکار تازه ای در زمینه حقوق انسان ها در مسائل اقتصادی و اجتماعی و سیاسی پیدا شد و
تحولات دیگری رخ داد که منتهی به ظهور سوسیالیزم و لزوم تخصیص منافع به طبقات زحمتکش و انتقال حکومت
از طبقه سرمایه دار به مدافعان طبقه کارگر گردید.
تا اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، آنچه در باره حقوق انسان ها گفتگو شده و یا عملاً اقدامی صورت گرفته،
مربوط است به حقوق ملت ها در برابر دولت ها و یا حقوق طبقه کارگر و زحمتکش در برابر طبقه کارفرما و ارباب. در
قرن بیستم مسئله «حقوق زن» در برابر «حقوق مرد» مطرح شد و برای اولین بار در اعلامیه جهانی حقوق بشر ـ که
پس از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۸ میلادی از طرف سازمان ملل متحد منتشر گشت ـ تساوی حقوق زن و مرد
صریحا اعلام شد.
در همه نهضت های اجتماعی غرب از قرن هفدهم تا قرن حاضر، محور اصلی دو چیز بود: «آزادی» و «تساوی»،
و نظر به اینکه نهضت حقوق زن در غرب دنباله سایر نهضت ها بود و به علاوه تاریخ حقوق زن در اروپا از نظر
آزادی ها و برابری ها فوق العاده مرارت بار بود، در این مورد نیز جز در باره «آزادی» و «تساوی» سخن نرفت.
پیشگامان این نهضت، آزادی زن و تساوی حقوق او را با مرد مکمل و متمم نهضت حقوق بشر ـ که از قرن
هفدهم عنوان شده بود ـ دانستند و مدعی شدند که بدون تأمین آزادی زن و تساوی حقوق او با مرد سخن از آزادی و
حقوق بشر بی معنی است، و به علاوه همه مشکلات خانوادگی ناشی از عدم آزادی زن و عدم تساوی حقوق او با مرد
است و با تأمین این جهت، مشکلات خانوادگی یکجا حل می شود.
در این نهضت، آنچه ما آن را «مسئله اساسی در نظام حقوق خانوادگی» خواندیم، یعنی اینکه آیا این نظام بالطبع
نظام مستقلی است و منطق و معیاری دارد جدا از منطق و معیار سایر مؤسسات اجتماعی یا نه، به فراموشی سپرده
شد. آنچه اذهان را به خود معطوف ساخته بود همان تعمیم اصل آزادی و اصل تساوی در مورد زنان نسبت به مردان
بود. به عبارت دیگر، در مورد حقوق زن نیز تنها موضوع بحث، «حقوق طبیعی و فطری و غیر قابل سلب بشر» بود و
بس. همه سختی ها در اطراف این یک مطلب دور زد که زن با مرد در انسانیت شریک است و یک انسان تمام عیار
است، پس باید از حقوق فطری و غیر قابل سلب بشر مانند مرد و برابر با او برخوردار باشد.
در برخی از فصول این کتاب [نظام حقوق زن در اسلام]در باره «منابع حقوق طبیعی» بحث نسبتا کافی شده
است. در آنجا ثابت کرده ایم که اساس و مبنای حقوق طبیعی و فطری، خود طبیعت است؛ یعنی اگر انسان از حقوق
خاصی برخوردار است که اسب و گوسفند و مرغ و ماهی از آنها بی بهره اند، ریشه اش طبیعت و خلقت و آفرینش است،
و اگر انسان ها همه در حقوق طبیعی مساوی هستند و همه باید «آزاد» زیست کنند فرمانی است که در متن خلقت
صادر شده است، دلیلی غیر از آن ندارد؛ دانشمندان طرفدار تساوی و آزادی به عنوان حقوق فطری انسان ها نیز دلیلی
جز این نداشتند. طبعا در مسئله اساسی نظام خانوادگی نیز مرجع و مأخذی جز طبیعت نیست.
پیشگامان این نهضت، آزادی زن و تساوی حقوق او را با مرد مکمل
و متمم نهضت حقوق بشر دانستند و مدعی شدند که بدون تأمین آزادی زن و تساوی حقوق او
با مرد سخن از آزادی و حقوق بشر بی معنی است.
اکنون باید ببینیم چرا مسئله ای که ما آن را مسئله اساسی در نظام حقوق خانوادگی نامیدیم، مورد توجه واقع نشد.
آیا در پرتو علوم امروز معلوم شد که تفاوت و اختلاف زن و مرد یک تفاوت ساده عضوی است و در اساس ساختمان
جسمی و روحی آنها و حقوقی که به آنها تعلق می گیرد و مسئولیت هایی که باید بر عهده بگیرند تأثیری ندارد، و بدین
جهت در فلسفه های اجتماعی امروز حسابی جداگانه برای آن باز نشد؟
اتفاقا قضیه بر عکس است؛ در پرتو اکتشافات و پیشرفت های علمی زیستی و روانی، تفاوت های دو جنس
روشن تر و مستدل تر گشت و ما در برخی از فصول این کتاب با استناد به تحقیقات زیست شناسان و فیزیولوژیست ها و
روانشناسان در این باره بحث کرده ایم. با همه اینها مسئله اساسی به فراموشی سپرده شد و این مایه شگفتی است.
منشأ این بی توجهی شاید این است که این نهضت خیلی عجولانه صورت گرفت. لذا این نهضت در عین اینکه
یک سلسله بدبختی ها را از زن گرفت، بدبختی ها و بیچارگی های دیگری برای او و برای جامعه بشریت به ارمغان آورد.
بعد
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 