پاورپوینت کامل وظایف و مسئولیت های پدر در تربیت فرزند ۶۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل وظایف و مسئولیت های پدر در تربیت فرزند ۶۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل وظایف و مسئولیت های پدر در تربیت فرزند ۶۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل وظایف و مسئولیت های پدر در تربیت فرزند ۶۶ اسلاید در PowerPoint :
>
۵۶
با عنایت به اینکه بیشتر متخصصان تعلیم و تربیت به نقش مادر
در تربیت فرزند پرداخته اند و نقش پدر با وجود اهمیت بسزایی که در رشد و تربیت
فرزند دارد کمتر به آن توجه شده است. در این مقاله سعی گردیده به مهم ترین
وظایف و مسئوولیت های پدران در تربیت فرزندان پرداخته و اشاراتی به آموزه های
دینی در این زمینه خواهیم نمود. برای واژه تربیت معانی گوناگونی در فرهنگ لغات
ذکر شده است، از جمله؛ پروردن، پروراندن، پرورش، تهذیب و غیره می باشد. ولی
آنچه بیشتر در معنای تربیت ذکر شده همان پرورانیدن و ادب و اخلاق را به کسی یاد
دادن است.
هدف از تربیت، پرورش صحیح و یاد دادن آداب نیکو به فرزند
است یعنی کودک را به گونه ای تربیت کنیم که بتواند به راه صحیح قدم گذاشته و
آداب و اخلاق و رفتار منطقی داشته باشد و برای جامعه و نیز پدر و مادرش در دنیا
و آخرت مفید باشد. و لذا تربیت صحیح فرزند برای پدر و مادر نوعی «باقیات
الصالحات» است و چراغ این باقیات الصالحات هرگز خاموش نمی شود. سید الساجدین(ع)
امام بزگوار در صحیفه سجادیه می فرماید: «خدایا مرا در تربیت فرزندان خود و
نیکی کردن به آنها کمک کن.»
عوامل مؤثر در تربیت
این عوامل به دو دسته کلی؛ عوامل انسانی و غیر انسانی تقسیم
می شوند.
منظور از عوامل غیر انسانی؛ عوامل جغرافیایی، طبیعی و غیره
می باشد.
عوامل انسانی مؤثر در تربیت عبارتند از: الف)مادر ب)پدر
ج)خواهر و برادر بزرگتر د)معلم و اعضای مدرسه ه)دوستان و معاشران و)افراد
اجتماع ز)خویشان و بستگان ح)و رهبران اجتماع که به اختصار به توضیح و تبیین
آنها می پردازیم:
الف)مادر
مادر هم از نظر وراثت و هم محیط به دلیل آنکه کودک مدت زمان
بیشتری با او است تأثیر بسزایی بر فرزند خواهد داشت. از طریق وراثت، برخی از
صفات ارثی از طریق ژن های مادر به کودک منتقل می شود و همچنین فرزند نه ماه در
رحم مادر قرار دارد که غذای مادر، سلامتی یا بیماری او بر کودک اثرگذار خواهد
بود.
پس از تولد نیز کودک مدت ها در آغوش مادر است و اولین کلمات
را مادر به او یاد می دهد.
ب)پدر
پدر از نظر کودک مظهر قانون و عدل و انصاف است و
می تواند پناهگاه خوبی برای خانواده باشد. مشی پدر، مهر و انصاف و نیز ظلم و
ستم و قدرت پدر در رفتار و آینده اش اثر می گذارد.
توجه به پاک زادگی فرزند یکی از بهترین راههای حفظ انتساب
فرزند به پدر و دقت کامل در این باره است، چنانکه خداوند متعال در قرآن کریم
می فرماید:«آنان را به انتساب به پدرشان بخوان.»
دنیای غرب گاهی انتساب فرزند به مادر را هم کافی می داند و
از نظرتربیت صحیح گرفتار دشواری های اساسی است و راز عدم دلبستگی فرزندان به
خانواده و عدم محبت لازم خانواده به ویژه پدر به فرزندان را می توان در همین
مسئله جویا شد که آثار منفی بی شماری را در زندگی پدر و فرزند، به ارمغان
می آورد و نتایج منفی آن در زندگی دو طرف، انکارناشدنی است.
ج)خواهر و برادر بزرگتر
اگر در خانه ای کودک ۳ یا ۴ ساله ای باشد و نوزادی به دنیا
آید، چون توجه پدر و مادر بیشتر به سمت نوزاد است در کودک این احساس به وجود
می آید که بین او و نوزاد تازه متولد شده تبعیض قرار داده اند و این تصور در او
اثر سویی خواهد گذاشت. بنابراین بایستی قبل از اینکه نوزاد به دنیا بیاید کودک
را آماده نمود و همچنین پیش او به نوزاد زیاد توجه ننمود و در ضمن برخی از
مسئولیت های نوزاد را به کودک بزرگتر داد و از طریق مهر و محبت به کودک بزرگتر،
دوستی را بین آنان تقویت کرد.
و در این باره تبعیض و تفاوتی میان فرزندان نگذاریم و همه
را به یک اندازه دوست بداریم.
د) معلم و اعضای مدرسه؛
مدرسه خانه دوم کودک است. اخلاق و رفتار معلم، طرز فکر او،
سطح فرهنگی و غیره همه در کودک تأثیرگذار است. اگر معلم از نظر دینی و مذهبی و
نیز نحوه صحیح رفتار و آداب معاشرت دچار مشکل باشد، کودک نیز از او تأثیر منفی
می گیرد.
ه) معاشران
معاشران گروهی هستند که ممکن است هم سن کودک یا بزرگتر از
او باشند ولی با او رفت و آمد می کنند. با هم بازی می کنند و در مدرسه کنار هم
می نشینند. بررسی ها نشان می دهد که کودکان تحت تأثیر معاشران قرار می گیرند و
حتی این تأثیر در سه مورد بیشتر از والدین است.
۱ـ زمانی که خانواده از محلی به محل دیگر کوچ می کند.
۲ـ زمانی که کودک در مرز نوجوانی و بلوغ قرار می گیرد.
۳ـ مواقعی که در خانواده آشفتگی و درگیری وجود دارد.
و افراد اجتماع
در روابطی که کودک (فرزند) با افراد اجتماع دارد، از آنها
تأثیر می گیرد و اگر آنها افراد سالمی باشند تأثیری که کودک می گیرد درست و اگر
بالعکس باشد تأثیر منفی در پی خواهد داشت.
ز) خویشان و بستگان
برخی مواقع بستگان ممکن است تأثیر بیشتری نسبت به والدین بر
فرزند داشته باشند مثلاً دایی، عمو، خاله، عمه و غیره. به دلیل آنکه گاهی
تحصیلات بالاتری دارند، سطح اقتصادی آنان بالاتر است، موقعیت اجتماعی برتری
دارند و دلایل دیگر ممکن است تأثیرگذارتر بر کودک باشند.
ح) رهبران اجتماع
منظور از رهبران اجتماع کسانی هستند که در جامعه نقش مهمی
را ایفا می کنند. و امور مختلف مردم به وسیله آنها هدایت می شود مانند پلیس،
اگر کودک از یک پلیس تخلفی را ببیند روشن است که نسبت به پلیس و جامعه بدبین
می شود.
شأن و مقام پدر
زحماتی که هر پدری متقبل می شود، از یک سو وظیفه دینی و از
سوی دیگر وظیفه اخلاقی است. از نظر دینی کودکان بر گردن پدر حقوقی دارند. که در
منابع دینی مفصل بیان شده است. از نظر اخلاقی نیز کودکان در حقیقت همانند
مهمان هایی هستند که به دعوت پدر و مادر بر سر این سفره که همان خانواده است
حاضر شده اند. حالا که حضور پیدا کرده اند، پدر بیش از همه وظیفه دارد از این
مهمان ها بخوبی و به وجه شایسته و نیک پذیرایی کند. رسول گرامی(ص) فرمودند:
«الکاد علی عیاله کالمجاهد فی سبیل اللّه ؛ آن کس که برای
خانواده اش تلاش کند، همانند مجاهد نستوه و در حال جهاد است» جهاد کردن فقط در
هنگام نبرد و جنگ نمی باشد. بلکه تلاشی که پدر برای کسب لقمه حلال برای
خانواده اش انجام می دهد نیز مانند جهاد است و خداوند اجری که به مجاهدین فی
سبیل اللّه می دهد همان اجر را به پدر نیز می دهد. امیرالمومنین علی(ع)
فرمودند:«لقمه حرام و ناپاک را به خانه نبرید.»
یک پدر نمونه، پدری است ک افزون بر آموزش اخلاق و رفتار خوب
به فرزندان بتواند روزی خانواده اش را نیز از راه حلال به دست آورد. زیرا این
روزی حلال در سرنوشت فرزندان بسیار مؤثر است. اگر دعایی را که فرزندان می کنند،
برآورده شود تا حد زیادی در اثر همین روزی حلالی است که پدر برایشان آورده است
و لذا فرزندان همیشه باید قدردان چنین پدری باشند.
اسلام و احترام پدر
اسلام برای پدرانی که وظیفه خود را به درستی انجام می دهند،
ارزش و احترام خاصی قائل است. این ارزش و احترام به حدی است که در آیات قرآن پس
از انجام وظیفه عبادت و احترام به خدا و اطاعت از فرمانش از لزوم احترام به
والدین یاد شده است.
و لذا بر فرزندان لازم است که حکم پدر را رعایت کنند و بدون
اجازه او، جز در واجبات کاری انجام ندهند. همچنین فرزندان وظیفه دارند بال رحمت
و عنایت خود را در زیر پای پدر و مادر بگسترانند و با دلسوزی و محبت در همه حال
رعایت احترام آنها را داشته باشند. و از هر کاری که موجب تکدر خاطر آنها می شود
حتی گفتن «اف» به شدت پرهیز کنند.
تصور کودک از پدر
طفل از زمان تولد تا حدود دو ماهگی شدیدا وابسته به مادر
است و مادر را مرکز آرزوها و آمال خود می داند. به تدریج که کودک وارد دو ماهگی
می شود، پدر وارد زندگی و ذهن و تصور او می شود. کودک این را در می یابد که پدر
برای او پناهگاه است، معلم است، رهبر و قانونگذار است. تصور اینکه پدر از مادر
کم اهمیت تر است از جهاتی درست است اما در مواردی نیز نقش پدر مهم تر از مادر
می باشد. تجسم عالم شعور، مظهر عقل و دانش در خانواده در قبضه پدران است و طفل
پدر را به اینگونه می شناسد کودک به تدریج که بزرگتر می شود تصوراتی از پدر را
در ذهن خود پرورش داده و آنها را پر و بال می دهد. از جمله تصوراتی که کودک از
پدر خود دارد عبارتند از: الف) چهره برجسته خانواده
ب)همانندی با پدر
ج) ضامن رفع نیازها
د) عامل تأمین امنیت
ه) مرکز دانایی و اندیشه
الف) چهره برجسته خانواده
در روانشناسی کودک و نیز اصول و مبانی تربیت فرزندان تصریح
شده است که کودک در سن ۳ ـ ۲ سالگی پدر را بزرگترین شخصیت و عاقل ترین افراد
می داند. اگر کسی علیه پدر چیزی بگوید، او از پدر خود دفاع می کند. کودک در
خانه با پدر رفتاری رسمی دارد و بیشتر اوقات از کانال مادر با پدر ارتباط
برقرار می کند.
ب) همانندی با پدر
از نظر روانشناسان، کودک ۶ ـ ۳ ساله مخصوصا پسر بچه ها پدر
را الگوی خود قرار می دهند. پدر از نظر کودک سمبل قدرت است. ضامن خانواده است و
همه آرزوی کودک این است که مثل پدر باشد.
ج) ضامن رفع نیازها
پدر از نظر کودک ضامن رفع نیازهاست. هر چیزی را که اعضای
خانواده احتیاج دارند، پدر تهیه می کند. کودک در سایه پدر، نیکو پرورش می یابد.
هر چقدر سن کودک بیشتر شود، دید او نسبت به توانمندی و ضمانت پدر بیشتر می شود
به طوری که در سنین نوجوانی مادر را عامل مهر و محبت و پدر را عامل تأمین زندگی
می داند.
د) عامل تأمین امنیت
اگر خطری برای کودک پیش آید در سنین خردسالی به مادر پناه
می برد ولی از حدود چهار سالگی به بعد نوعا به پدرش پناه می برد و او را
پناهگاه خود می داند.
ه) مرکز دانایی و اندیشه
پدر نماینده دنیای خارج کودک است، مرکز دانایی و آگاهی است.
کودک گمان دارد که پدرش در همه اصول و قواعد داناست. حتی کودکانی که نسبت به
پدر دید منفی دارند باز هم در باره پدر تعصب دارند و عقل و فکر او را تحسین
می کنند.
حق تربیت فرزند
خانواده محیطی است که کودک به ناچار باید در آن زندگی کند.
ضوابطی که در خانه حکم فرماست، بر کودک تحمیل شده و او باید آنها را بپذیرد.
تربیت کودک مهم ترین حق او در قلمرو زندگی می باشد. پدر در رابطه با تربیت کودک
مسئولیت مستقیم دارد. باید فرزند را به گونه ای پرورش دهد که آراسته به اخلاق و
رفتار اسلامی شود در آینده برای جامعه مفید
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 