پاورپوینت کامل نقشآفرینی بانوان در عرصههای تبلیغ دین (۴) ۴۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل نقشآفرینی بانوان در عرصههای تبلیغ دین (۴) ۴۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نقشآفرینی بانوان در عرصههای تبلیغ دین (۴) ۴۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل نقشآفرینی بانوان در عرصههای تبلیغ دین (۴) ۴۶ اسلاید در PowerPoint :
>
۴۰
ج: تبیین و تبلیغ مرجعیت سیاسی و دینی اهلبیت(ع):
از کارهای ثمربخش و ارزنده بانوان مسلمان، پس از پیامبر(ص) نشر شایستگیهای علمی و مدیریتی اهلبیت پیامبر(ص) بود. پس از درگذشت رسولخدا میان مسلمانان در مرجعیت سیاسی و دینی اختلاف افتاد. افزون بر آنکه رهبری سیاسی مردم از خاندان نبوّت گرفته شد. مرجعیت دینی و علمی آنان نیز در خطر قرار گرفت برخی از مسلمانان میگفتند: قرآن همه مشکلات ما را برطرف میکند و نیازی به مراجعه به سنت پیامبر(ص) و دیگران نیست. افراد و جریانهایی با داعیهها و انگیزههای گوناگون در پی آن بودند تا فضائل و مکارم علی(ع) و فرزندانش در میان مردم ناشناخته بماند و آنان به عنوان مرجع سیاسی و دینی در جامعه مطرح نشوند ولی بزرگان صحابه مانند امیرمؤمنان و سلمان و ابوذر و عبدالله بنعباس که در تبیین و تبلیغ مرجعیت سیاسی و دینی اهلبیت(ع) میکوشیدند، بانوان مؤمن و هوشمند و فرزانه نیز به روشنگری پرداختند و با زبان و عمل شایستگیهای علی(ع) و فرزندانش را برای رهبری مردم شرح دادند و روایتهای پیامبر خدا در این باره را برای مردم بیان کردند.
فاطمه زهرا(س) پرچمدار راه بود. فاطمه که خود از اهلبیت و از گناه و خطا به دور و از دانش سرشار و زبانی فصیح برخوردار بود، پس از محروم شدن امیرمؤمنان از جانشینی پیامبر(ص) در سقیفه، سکوت را شکست و برای پیشگیری از نهادینه شدن این روند و اتمام حجت به مسلمانان، در برابر نخستین خلیفه واکنش نشان داد. فاطمه در حالی که گروهی از زنان خویشاوندانش گرد وی را گرفته بودند روانه مسجدالنبی شد، میان فاطمه و حاضران پردهای آویختند و بانوی اسلام در مسجد سخنانی شیوا، بلیغ و تاریخی ایراد کرد، خطبهای که به گزارش بزرگان تاریخ پیرمردان آل ابیطالب آن را نسل به نسل از پدران خود روایت کرده و به فرزندان خویش یاد میدادند.([۱]) در این خطبه فاطمهزهرا با استدلال به آیات قرآن، هم رهبری سیاسی جامعه را ویژه و حق اهلبیت شمرد و هم مرجعیت دینی و علمی فرزندان پیامبر را اثبات کرد. آن حضرت شرح داد که مردم باید در شناخت قرآن و فهم ارزشها و احکام اسلامی به این گروه مراجعه کنند.
فاطمه در مقدمه سخن پس از اشاره به رسالت پیامبر و تلاشهای آن حضرت در هدایت مردم و رهاندن آنان از شرک و گمراهی، فتنه و فساد عهد جاهلیت افزود:
«ما خاندان را در میان شما به خلافت گماشت و تأویل کتابالله را به عهده ما گذاشت. حجتهای آن آشکار است و آنچه در باره ماست پدیدار. و برهان آن روشن و از تاریکی گمان به کنار و آوای آن در گوش مایه آرام و قرار و پیرویش راهگشای روضه رحمت پروردگار و شنونده آن در دو جهان رستگار … .
سپس ایمان را واجب فرمود و بدان زنگ شرک را از دلهاتان زدود. و با نماز خودپرستی را از شما دور نمود روزه، را نشاندهنده دوستی بیآمیغ ساخت و زکات را مایه افزایش روزی بیدریغ. و حج را آزماینده درجه دین و عدالت را نمودار مرتبه یقین و پیروی ما را مایه وفاق و امامت ما را مانع افتراق و دوستی ما را عزت مسلمانی…([۲])»
فاطمه زهرا(س) در ادامه خطبه پس از شرح فداکاریهای امیرمؤمنان در پیشبرد دین بر ضرورت پیروی و امامت آن حضرت تأکید کرد و مردم را به حمایت و پیروی آن حضرت تشویق کرد.
فاطمه(ص) و حدیث ثقلین
فاطمه زهرا(س) افزون بر آیات قرآن به حدیث «ثقلین» و حدیث «من کنت مولاه» نیز بر مرجعیت سیاسی و دینی علی و فرزندان استدلال کرده است.
چه پیامبر(ص) در اوقات گوناگون از جمله در غدیرخم این حدیث را در جمع صحابه ایراد فرموده و فاطمه زهرا فرموده است که پیامبر در روزهای آخر عمر در بیماری در جمع یاران از «ثقلین» و ضرورت پیروی از قرآن و عترت سخن گفت و علی(ع) را از عترت و اهلبیت خود شمرد.قندوزی حنفی روایت کرد:
ابن عقده از عروه بنخارجه ]به سند خود[ از فاطمه زهرا(س) نقل کرده که فرمود: «از پدرم در وقت بیماری که با آن از دنیا رفت، شنیدم که میفرمود: ]و حجره آکنده از یارانش بود[ ای مردم. چه بسا به زودی از میان شما بروم و من آنچه بر شما اتمام حجت باشد را به شما گفتم. آگاه باشید من در میان شما کتاب پروردگارم و عترتم که همان اهلبیتم هستند، را به جای گذاشتم.»
سپس پیامبر دست علی را گرفت و گفت: این علی با قرآن است و قرآن با علی است از یکدیگر جدا نمیشوند تا در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند. و من از شما خواهم پرسید که در باره این دو یادگار من چه کردهاید.»([۳])
این حدیث که به تعبیرهای گوناگون مانند: «انی تارک فیکمالثقلین، انی تارک فیکم امرین([۴]) انی تارک فیکم خلیفتین در زمانهای گوناگون از پیامبر نقل شده است و پس از صد طریق از راه اهل سنت (۳۹) بار و از طریق شیعه وارد شده، به صراحت دلالت دارد اهل بیت مرجع علمی و دینی مردماند، در این حدیث کتاب خدا و عترت به یکدیگر پیوند خوردهاند و تعبیر جداناپذیری علی و قرآن که به عنوان مصداق بارز و عینی عترت مطرح شده، دلالت دارد که مسلمانان باید راه قرآن و راه علی را یکی بشمرند و خود را از هیچ کدام بینیاز ندانند و هر دو ما را در کنار یکدیگر میتوانند به سر منزل مقصود برسانند و رها کردن هر یک گمراهی را به دنبال خواهد داشت. و آن چنان که قرآن از خطا و اشتباه به دور است عترت پیامبر نیز معصوم و از خطا و گناه به دوراند و افراد دیگر چنان که خود بئتن اعتراف دارند خطاپذیر بوده و نمیتوانند جلودار کاروان امت اسلامی به سوی کمال و خدا باشند و مردم تنها در سایه رهنمودها و هدایتگریهای خاندان پیامبر خواهند توانست به سرچشمه نجات برسند.
امسلمه و مرجعیت اهلبیت
امسلمه، برترین همسر پیامبر پس از خدیجه، از دانش و آگاهی فراوانی برخوردار بود او در ترویج مرجعیت فرزندان پیامبر کوششها کرد. این بانوی بزرگ بیش از ۲۷۸ حدیث از پیامبر برای مردم نقل کرده است که بخش بسیاری از آنها در باره مکارم علی(ع) و فرزندان فاطمه(س) است.
امسلمه مکرراً گفته است: شأن نزول آیه تطهیر، پنج تن آل عبا است.
قرآن کریم به صراحت میگوید اهل بیت از هر گونه خطا و اشتباه و پلیدی در اندیشه و رفتار به دورند. مسلماً کسی که خداوند او را از هر گونه خطا و گناه دور داشته صلاحیت دارد که پرچم هدایت و رهبری مردم را در دست گیرد و مردم پرسشهای دینی خود را از او بپرسند و در مشکلات خود به او مراجعه کنند.
امامان اهلبیت و نزدیک به اتفاق همه صحابه پیامبر گفتهاند مراد از اهلبیت پیامبر، علی، فاطمه، حسن و حسیناند امالمؤمنین، امسلمه در طی چندین گزارش مستند تصریح کرده: آیه تطهیر در خانه من نازل شده و پیامبر علی و فاطمه و فرزندان آنان شأن نزول آیهاند.
ترمذی، ابنجریر طبری، ابنمنذر، حاکم نیشابوری، ابنمردویه و بیهقی در سنن از راههای گوناگون از امسلمه روایت کردهاند:
آیه: «انما یریدالله …» در خانه من نازل گشت و در خانه (علاوه بر پیامبر) فاطمه و علی و حسن و حسین(ع) بودند. پیامبر آنان را با عبایی که بر دوشش بود پوشاند و گفت: (خداوندا) اینان اهلبیت مناند رجس و پلیدی را از آنان دور گردان و آنان را پاکیزه گردان.
امسلمه در روایت دیگر افزوده است: پیامبر پس از پوشاندن آنان چنین گفت: «خداوندا اینان آل محمدند پس صلوات و برکات خود را چنانکه بر
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 