پاورپوینت کامل چگونه بد تدریس کنیم. ۳۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل چگونه بد تدریس کنیم. ۳۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل چگونه بد تدریس کنیم. ۳۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل چگونه بد تدریس کنیم. ۳۴ اسلاید در PowerPoint :
>
۴۴
به نام خدای «شمیم بهشت»
که بر لوح دل، مِهر او را نوشت
نگارستان مجموعهای از گفتهها و نکتههای دینی، علمی، ادبی، هنری و جز آن است که رشد فرهنگ و اندیشه را خواهان است. نگارستان امید میبَرد که با نگارههای آموزشی و پژوهشی خود، به این آرزوی فرازمند دست یازد و آرزومندانی چون خویش را خرسند سازد؛ البته سخن زیبای سلمان هراتی را نیز در یاد دارد: «بهار آن است که خود ببوید، نه آن که تقویم بگوید.»
برای این که تدریس کنیم و مُدرّسی ناموفق باشیم به گونهای که از ما برای تدریس کمتر دعوت کنند و یا اصلاً دعوت نکنند، باید به ۲۰ نکته زیرین خوب توجه و عمل نماییم. پس مُدرس بد باش تا کامروا شوی.
۱. به آراستگی ظاهر و چهره خویش توجه نکنید و آن را نادیده بگیرید؛ زیرا در تدریس، فقط خوب درس دادن مهم است، نه آراستگی ظاهر مدرّس. پس با موهای نامرتب و شانهنکرده، کفشهای واکسنزده، لباسهای اتو نکرده و وصلهخورده، دهان مسواکنزده، بدن و جامه نامطبوع نانظیف به تدریس بپردازید و به سخنانی همچون «خدا زیباست و زیبایی را دوست میدارد»، اهمیت ندهید.
۲. به رعآیت نظم و انضباط در کلاسداری توجه نکنید و وقت شاگردان را تلف نمایید. هر گاه خواستید، به کلاس دیر بروید و کلاس را دیرتر از موعد مقرر به پایان برسانید و حتی وقت زنگ تفریح و استراحت شاگردان را بگیرید. اصلاً به دیگران چه کار که بخواهند در امور فنی و حرفهای شما دخالت کنند؟
۳. مخاطبشناسی در هنر تدریس اهمیت ندارد. پس طبق نیازهای شاگردانِ خود تدریس نکنید و هر چه را قبلاً مطالعه و فیشبرداری کردهاید، همانها را برای شاگردان خویش بیان کنید. به طور مثال، اگر آنان به تحلیل کردن مطالب نیاز دارند، شما به وصف کردن مطالب بپردازید. اصولاً در فن کلاسداری، قائل به ربط نباشید.
۴. برای تدریسهآیتان مطالعه نکنید، مخصوصاً اگر در فن کلاسداری دارای سابقه و تجربه بسیاری هستید؛ زیرا مطالعه پیش از تدریس، برای آموزگاران مبتدی است نه برای شما که راهها و روشهای نو و پیشرفته در گردآوری مطالب و ارائه هر چه جذابتر محتوای سخن را به شاگردان خود کامل میدانید و از سخنان و مطالب جدید و بروز اطلاع دارید.
۵. فقط به فکر این باشید که مطالب خوب و مفیدی را جمعآوری کنید و در اختیار شاگردان خود بگذارید. دیگر به فکر این نباشید که همین مطالب خوب و مفید را چگونه و با چه روشی بیان کنید که برای شاگردانتان جذابتر و بر آنان تأثیرگذارتر باشد. سخن در پی آمده را هرگز سرلوحه این گونه فعالیتهای خویش قرار ندهید: «فقط خوب بودن پیام مهم نیست؛ بلکه خوب رساندن پیام نیز مهم است.»
۶. در تدریس، فقط به مطالب و چیزهایی که «باید» بگویید فکر کنید و به مطالب و چیزهایی که «نباید» بگویید فکر نکنید، حتی اگر شُبههانگیز یا ضد عقل و یا رَماننده از دین و مکتب باشند. پس کلّاً این جمله را در امر تدریس فراموش نمایید: «مُدرّس موفق فقط کسی نیست که میداند چه چیزهایی را باید بگوید، بلکه کسی است که میداند چه چیزهایی را هم نباید بگوید.»
۷. در تدریس، از هر دری سخن بگویید و از این شاخه به آن شاخه بپرید و بعد هم به شاگردانتان بگویید که اَلکلامُ یجُرُّ الکلام و حرف، حرف میآورد. اساساً به تنظیم و دستهبندی مطالب و مدیریت اطلاعات و در اختیار گرفتن معلومات خویش اهمیت ندهید. کار نداشته باشید که از نظر روانشناسی و از جهت آموزشی، مطالبی که تنظیم و دستهبندی شدهاند، زودتر و آسانتر آموخته میشوند و در ذهن و حافظه شاگرد جای میگیرند.
۸. هر چه آیه و حدیث و شعر و مانند آن مطالعه و حفظ کردهاید، همانها را پشت سر هم و حتی بدون هر گونه دستهبندی و ترتیبی برای شاگردانتان بخوانید و هیچگونه نکته و تحلیلی درباره آنها بیان نکنید. مهم فقط نقل و روآیت و گزارش است، نه عقل و درآیت و پژوهش.
۹. درس خود را با کلمات و جملاتی زیبا بیان نکنید؛ زیرا هر چه پیش اید، خوش اید. تازه، مگر چند نفر از شاگردانتان دقت میکنند کلمات و جملاتی که شما به کار میبرید، زیباست و حتی از سخنان بسیاری مُدرّسان دیگر نیز زیباتر است و تأثیری غیر مستقیم و لطیف بر آنان میگذارد؟ مثلاً به جای این که جملهای زیبا و بدون صورت بگویید: «نباید با دنیا بسازیم؛ بلکه باید دنیا را بسازیم»، بگویید: «ما باید به مردم دنیا آموزش دهیم و آنان را تربیت کنیم و نباید تسلیم وضع موجود در دنیا شویم.»
۱۰. در تدریسهای خویش تنوع نداشته باشید و به صورت یکنواخت و طوماری و اتوبانی تدریس کنید، حتی اگر خستگی و خمیازه کشیدن و پلک روی هم گذاشتن را در شاگردانتان مشاهده کردید. چه کسی گفته است که مُدرّس، برای ایجاد تنوع در تدریسهای خود، باید گاه از شعر یا داستان یا امثال و حِکَم یا سخنان بزرگان دین و دانش یا خاطره و تجربههای خود و دیگران یا نکتههای نغز و پُرمغز یا آمار و اخبار یا اطلاعات عمومی یا مطالب علمی و یا لطیفههای پندآموز استفاده کند؟
۱۱. نوآوری در هنر تدریس را کنار بگذارید و به همان حرفها و مطالب تکراری و باسمِهای بسنده کنید، حتی اگر متاع سخن و بازار تدریس، کساد و کلیم کاشانی در این باره نیز سروده باشد: «گر متاع سخن امروز کساد است کلیم/ تازه کن طرز که در چشم خریدار اید.» مثلاً در جایی که میخو
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 