پاورپوینت کامل جان پیامبر ۷۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل جان پیامبر ۷۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل جان پیامبر ۷۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل جان پیامبر ۷۳ اسلاید در PowerPoint :

>

نام ها

برخی از آن ها به ترتیب حروف الفبا چنین است:

انسیه: زنی که به ویژگی های خوب انسانی آراسته شده است.

بتول: پاک و دور از هر گونه آلودگی.

تقیه: پاک و بی گناه.

حبیبه: دوست و رفیق، دوست داشتنی.

حرّه: آزاده؛ زنی که اسیر شهوت ها نیست.

حوراء: ۱. فرشته، زنِ آراسته به ویژگی های فرشتگان. ۲. زن یا دختری که چشمانی سیاه و گرد و پلک های باریک داشته باشد. ۳. یا این که دارای چشمانی کاملاً سپید یا (مردمک آن) کاملاً سیاه باشد. ۴. یا دارای اندامی به تمام معنا سپید باشد. ۵. یا چشمانی مشکی همچون چشمان آهو داشته باشد.۱

حوریه: زن بهشتی؛ فرشته خصال.

راضیه: زنی که به آن چه خداوند برایش نوشته، خرسند است.

راکعه: اهل رکوع و فروتنی در برابر خداوند.

رشیده: فهمیده و اندیشمند.

رضیه: زنی که به مقامِ خرسندی از خداوند رسیده است.

ریحانه: گل خوشبوی؛ لطیف و مهربان )تعبیر لطیفی از زن(.

زکیه: پاک و پارسا.

زهراء: درخشنده و تابان.

زهره: درخشان و نورانی.

ساجده: بانویی که در پیشگاه خداوند سجده کند.

سعیده: خوشبخت.

سیده: سَرور و خانم.

شهیده: بانویی که در راه خدا جانش را فدا نماید.

صابره: شکیبا و بردبار.

صادقه: راستگو و درست کردار.

صدوقه: راستگو با کرداری درست.

صدّیقه: زنی که در راستگویی شهره و در عمل نیز درست کردار باشد.

طاهره: بانوی پاکدامن و دور از بدی.

طیبه: پاک و پاکیزه.

عارفه: بانویی با شناخت و درک کامل.

عالیه: بلند همت و دوراندیش.

عدیله: نظیر و مانند؛ فاطمه زهراعلیها السلام را «عدیله مریم» می نامند، زیرا این دو بانو در پاکی و پاکدامنی ضرب المثل هستند.

عَذراء: پاکدامن.

عزیزه: ارجمند و گرانقدر.

علیمه: دانشمند و آگاه.

فاضله: باارزش و صاحب فضیلت.

فاطمه: بریده شده از آتش، نادانی و هر بدی.

فریده: یگانه؛ دُرّ نفیس.

کریمه: زنی که اهل کرم، جود و گشاده دستی است.

کوثر: خیر فراوان.

کوکب: درخشنده و درخشان.

مبارکه: بانویی که در او خیر بسیار باشد.

مبشِّره: بشارت دهنده، زن مژده آور.

محدِّثه: زن حدیث کننده.

محموده: پسندیده، زن مورد پسند خداوند.

مرضیه: خانمی که خداوند نیز از وی خرسند است.

مطهَّره: زن پاک و دور از زشتی.

معصومه: بانویی که هیچ گاه گناه نمی کند.

ملهمَه: خانمی که خداوند بر دل او الهام می کند.

ممتَحَنَه: زنی که از آزمون ها سرافراز بیرون آمده است.

منصوره: یاری شده.

موفّقَه: بانویی که هماره توفیق خداوند همراه وی باشد.

مهدیه: خانمی که آفریدگار او را هدایت کرده است.

مؤمنه: بانویی که پروردگار و روز قیامت را باور دارد.

ناعِمه: زن پرطراوت، شاداب.

نقیه: پاک و بی گناه.

والهه: شیفته و عاشق.

وحیده: یگانه، تنها و بی همتا.۲

برخی گفتند از میان نام ها، لقب ها و کنیه های این بانو، تنها «اسامی» وی را باید به عنوان نام بر فرزند نهاد؛ اما برخی از بزرگان، همه آن ها را به سانِ تبلورهای یک آیینه دانسته اند که می توان بر یک دختر نهاد. علّامه کجوری در کتاب «خصائص فاطمیه» یکصد و سی و پنج لقب را برای ایشان برمی شمارند.۳ روشن است هر کدام از این اسامی و القاب که بیهوده بر ایشان نهاده نشده است، بیانگر بُعدی از ابعاد وجودی آن بزرگوار، و شکوفه ای از درخت شکوفای انسانیت و کمال اوست.

آیه تطهیر

«إنَّما یریدُ اللّهُ لِیذْهِبَ عَنْکمُ الرِّجْسَ أهْلَ الْبَیتَ وَ یطَهِّرَکمْ تَطْهیراً۳»؛ ترجمه: «خداوند اراده کرده پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.»

آیه تطهیر به صریح ترین وجه و با تأکیدهای فراوان، به طهارت اهل بیت علیهم السلام گواهی می دهد. روایات بسیاری بر طهارت و عصمت اهل بیت علیهم السلام شهادت می دهد.

در میان آیاتی که شخصیت والا و الهی اهل بیت علیهم السلام را به امّت اسلامی معرفی می کند، آیه تطهیر جایگاه ویژه و بسیار قابل توجهی دارد. طهارت روحی به معنای خاص آن که چیزی جز مقام عصمت نیست، محور اساسی در این آیه است، و این مسأله ای بسیار اساسی در معرفی اهل بیت علیهم السلام به ویژه حضرت فاطمه علیها السلام و ملاک مهمی در مرزبندی های کلامی و اعتقادی است.

امام علی علیه السلام با استناد به آیه تطهیر، عصمت و طهارت زهرای مرضیه علیها السلام را یادآور می شود. پس از آن که خلیفه اوّل با فاطمه علیها السلام به منازعه برخاست و فدک را که در اختیار آن حضرت بود، مصادره کرد و اعتنایی به دعاوی آن حضرت نکرد و شاهدانش را قبول ننمود، حضرت علی علیه السلام فرمود:

«اگر کسی ادعا کند که ]نعوذ باللّه[ زهرا مرتکب «منکر» شده است و بر ادعای خود شاهدانی هم بیاورد و تو او را تصدیق کنی، کتاب خدا را تکذیب کرده ای، زیرا آیه تطهیر، شهادت خدا بر طهارت زهراست.»۴

این طهارت، افزون بر طهارت روحی، شامل انواع طهارت ها و پاکیزگی های جسمی نیز می شود.

یکی از پژوهشگران معاصر در تحقیق خود به ۱۳۰۰ عنوان کتاب مراجعه و عصمت بانو را با کمک آیه تطهیر و حدیث کساء ثابت کرده است.

تحقیقات پردامنه و دقیقی که مفسران، محدثان و دانشمندان علوم و معارف اسلامی در کتاب های مبسوط اعتقادی و بر اساس اسناد و مآخذ معتبر انجام داده اند، نشان می دهد که هدف و منظور آیه شریفه از اهل بیت، پنج تن از یاران کساء از دودمان عترت و رسالت اند؛ یعنی رسول خداصلی الله علیه وآله، علی بن ابی طالب، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام و نه دیگران. نگاهی به منابع معروف و معتبر دانشمندان نام آور شیعه و اهل سنت، نکات مهمی را در این زمینه روشن می سازد؛ از جمله جلال الدین سیوطی دانشمند بزرگ اهل سنت در تفسیر معروف الدُرّ المنثور، در تفسیر و توجیه این آیه شریفه، بیش از بیست حدیث از راه های مختلف آورده که ثابت می کند منظور از اهل بیت همان پنج بزرگوار از اهل کساء هستند.

دیگر دانشمند اهل سنت، ابن جریر طبری، بیش از پانزده حدیث نقل کرده که منظور این آیه از «اهل بیت»، همان پنج بزرگوار هستند؛ روزی که آنان اجتماع نورانی یاران کساء را تشکیل دادند، پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله دست به دعا برداشت و به درگاه خداوند متعال عرض کرد: «خداوندا! اینان اهل بیت من هستند؛ بدی را از آنان دور ساز و آن ها را پاک و پاکیزه بدار.»

ام سلمه، یکی از همسران با فضیلت رسول خداصلی الله علیه وآله به استناد کتب و تواریخ معتبری که مورد توجه عموم علما و محققان اسلامی قرار دارد، در این باره می گوید:

«اجتماع این پنج تن نورانی و بزرگوار در خانه من بود. هنگامی که آن روز، دعای رسول خدا را درباره اهل بیت رسالت شنیدم، در محضر مقدس پیامبر عرض کردم: من هم از اهل بیت هستم؟ آیا دعای رسول اللّه شامل من نیز می شود؟ رسول خدا در پاسخ من عبای خود را بر سر یاران کساء کشید و با لحنی محکم و استوار، فرمود: ای ام سلمه، البته تو در مسیر حق هستی، اما خدا گواه است مشمول اهل بیت نیستی.»

آری، احادیث و اخبار فراوانی در این باره از اهل بیت عصمت و طهارت و رسالت نقل شده است که از سویی نشان می دهد شایستگی اهل بیت بودن تنها به آن بزرگواران اختصاص دارد و از سویی سایر اعضای خانواده و وابستگان پیامبران، حتی همسران رسول خدا را اهل بیت، – به معنای الهی و آسمانی اش که منظور و مراد آیه شریفه است – نمی داند.

محدثان بزرگ و نامداری از اهل سنت نیز، در حد تواتر، روایاتی در این باره نقل کرده اند. در این روایات آمده است که پس از نزول آیه شریفه بر قلب مبارک پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله صبحگاهان که آن حضرت از خانه بیرون می آمد، به هنگام عبور از مقابل خانه فاطمه علیها السلام به صدای بلند اهل آن خانه را فرامی خواند و فرمود:

«الصّلوه! الصّلوه! أهلَ البَیت، إنَّما یریدُ اللّهُ لِیذهبَ عَنکمُ الرِّجْسَ أهلَ البَیت وَ یطَهِّرَکم تَطْهیراً. ..

نماز! نماز!. .. خاندان رسالت خداوند اراده کرده است که شما را پاک و پاکیزه گرداند و از بدی ها و پلیدی ها دور سازد. … »

این عمل رسول اللّه صلی الله علیه وآله و تکرار عبارات مزبور از شش تا هشت یا نُه ماه )با توجه به اختلاف در روایات( ادامه داشت و در طول این مدت، هر روز به هنگام سحرگاهان، این عمل و بیان همین کلمات از سوی ایشان تکرار می شد.

از آن جا که این آیه از سویی با حضرت زهراعلیها السلام و از سویی دیگر با حدیث کساء پیوند خورده است، و برخی در سند یا متن این حدیث کیمیاگر تردید می کنند، تأکید می کنیم که روایت هایی که درباره حدیث کساء وجود دارد، از راه های گوناگونی نقل شده اند. مثلاً روایت امام علی علیه السلام از این رخداد تاریخی، حداقل در ۸ منبع اهل سنت آمده است.۵ همچنین روایت انس بن مالک، دست کم در ۳۵ منبع۶، روایت عایشه حداقل در ۴۳ منبع۷، روایت ام سلمه از این واقعه دست کم در ۹۳ منبع۸، روایت ابوسعید خدری حداقل در ۴۷ منبع۹، روایت واثله بن اصقع دست کم در ۱۵ منبع۱۰، روایت ابن عباس حداقل در ۶ منبع۱۱، روایت ابوالحمراء دست کم در ۲۵ منبع۱۲، روایت عمر بن ابی سلمه از این ماجرا حداقل در ۱۵ منبع۱۳، روایت عامر بن سعد دست کم در ۹ منبع۱۴ و روایت سعد بن مالک حداقل در ۶ منبع۱۵ آمده است.

ضروری است یادآوری کنیم تقریباً تمامی این منابع که در این روایات آیه تطهیر و حدیث کساء را در مورد آن بانو نقل کرده اند، از اهل سنت هستند.۱۶

در یک جمع بندی باید گفت درباره حدیث کساء سه دیدگاه مطرح شده است:

۱. این حدیث جعلی است و بعدها پدید آمده است.

۲. اصل اجتماع پنج بزرگوار زیر این پوشش مسلّم است؛ اما متن حدیث کساء، متنی نیست که در پایان مفاتیح الجنان آمده؛ بلکه به طور پراکنده و گسسته در کتاب های حدیثی نقل شده است.

۳. نه تنها اصل این رخداد تاریخی مسلّم است، بلکه متن صحیح هم همین متن پایانی مفاتیح الجنان است.

حضرت آیت اللّه مکارم شیرازی در فرجام کتاب مفاتیح نوین در این باره می نویسد:

«اصل حدیث کساء میان شیعه و اهل سنت بسیار مشهور و معروف است و جای هیچ گونه تردیدی نیست که رسول خداصلی الله علیه وآله در منزل حضرت زهراعلیها السلام و یا در خانه خودش زیر پارچه ای شبیه عبا قرار گرفت و حضرت علی و حضرت فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسین علیهم السلام را زیر آن جای داد و از آنان به عظمت و بزرگی یاد نمود و آن جمع را مصداق آیه «إنّما یریدُ اللّه لیذهبَ عنکمُ الرّجسَ أهلَ البیتِ و یطهّرکم تطهیراً؛ همانا خداوند می خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد» معرفی کرد.

آن چه در این جا به عنوان حدیث کساء نقل می شود، حدیث مشروح و مفصلی است که برابر روایتی، خواندن آن به این نحو، دارای پاداش و آثار و برکات فراوانی است. و در ذیل آن آمده است: «در هر محفلی که شیعیان و علاقه مندان ما این حدیث را بخوانند، رحمت الهی بر آنان نازل می شود، فرشتگان برای آن ها استغفار می کنند، اندوه غم زدگان برطرف می شود و حاجات روا خواهد شد.»

این حدیث نخستین بار در کتاب منتخب طریحی )متوفای ۱۰۸۵ق( از علمای قرن یازدهم آمده است. محدّث بزرگوار، مرحوم حاج شیخ عباس قمی، در منتهی الآمال، در شرح زندگ

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.