پاورپوینت کامل نگاهی به نقش بانوان در تاریخ اسلام (قسمت چهارم) ۳۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل نگاهی به نقش بانوان در تاریخ اسلام (قسمت چهارم) ۳۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نگاهی به نقش بانوان در تاریخ اسلام (قسمت چهارم) ۳۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل نگاهی به نقش بانوان در تاریخ اسلام (قسمت چهارم) ۳۵ اسلاید در PowerPoint :

>

یکی از زنانی که افتخار بیعت با رسول خدا(ص) را به دست آورد «امیمه» است. مادر او رقیقه دختر خویلد و پدرش «یخاء» نام داشت. خدیجه، همسر پیامبر، خاله ی اوست. او از رسول خدا(ص) حدیث نقل کرده است. امیمه ماجرای بیعت را این گونه گزارش نموده است: «در میان گروهی از زنان، برای بیعت با پیامبر(ص)، به پیشگاه مقدس او تشرف یافتیم و عرض کردیم: «می خواهیم با شما بیعت کنیم که از شرک پرهیز نماییم، خلاف مرتکب نشویم، تهمت نزنیم و از فرمان تو سرپیچی ننماییم.» حضرت فرمود: “تا آن جا که قدرت داشته باشید و از عهده اش برآیید.” گفتیم: “خدا و فرستاده اش از خود ما به ما مهربان ترند، پس آماده ایم تا با شما بیعت نماییم.”» آن گاه پیامبر به ترتیبی که اشاره شد با آنان بیعت کرد. برخی منابع هم گفته اند با گفتار و کلام و عده ای هم متذکر گردیده اند از روی لباس و پوشش بیعت صورت گرفته است.۱

معاویه این بانو را از ماندن در مدینه – که وطن مورد علاقه اش بود – محروم نمود و او را با اجبار به شام فرا خواند.۲

مورخان از بانوی دیگر با همین نام یاد کرده اند که دختر «قیس بن ابی صلت غفاری» بوده، از زنان محدث به شمار می رود و تعدادی از تابعین در زمره ی شاگردان او بودند و به واسطه ی او از پیامبر حدیث می شنیدند. این بانو نسبت به مجاهدان و رزمندگان کمال عطوفت را داشت و در جنگ های صدر اسلام حضور می یافت و برای مداوای مجروحین و انتقال شهدا از صحنه های نبرد اهتمام می ورزید. امیمه فرزند قیس، علاوه بر حضور گسترده در میادین کارزار و پی گیری امور تدارکاتی جبهه ها، عهده دار وظایف تبلیغاتی و ترغیب و ایجاد شور و هیجان در سلحشوران از راه ایراد خطابه و خواندن سروده های حماسی بود. روزی گروهی از زنان «بنی غفار» به محضر پیامبر رسیدند و اجازه خواستند که در امور امدادی نبردهای مسلمانان با دشمنان و نیز دفن شهداء فعالیت داشته باشند. حضرت به این کار رضایت دادند. جالب این است که سخن گوی آنان امیمه بود. همچنین برنامه ی سازمان دهی و آموزش های لازم زنان مورد اشاره را خودش عهده دار گردید. زنان پس از آمادگی های فکری و روحی، در غزوه خیبر حضور و با هدایت امیمه تا پایان جنگ به وظایف محوله پرداختند.

درباره ی دختر قیس گفته اند، موقعی که مسلمان شد چهارده ساله بود، اما در جنگ خیبر هفده سال داشت. پیامبر اکرم او را پشت سر خود قرار داد و چون وظایف خویش را به درستی انجام داد، از رسول اکرم(ص) گردن بندی به عنوان جایزه دریافت کرد که تا زمان مرگ، از خود جدا نکرد و وصیت نمود همراهش دفن کنند.۳

*بانوی پای دار و پرهیزگار

«صفیه» دختر «عبدالمطلب» و عمه ی رسول اکرم(ص)، در آغاز ظهور اسلام به این آیین ایمان آورد و همراه پیامبر خدا از مکه به مدینه مهاجرت کرد. شجاعت و شهامت و پای داری وی در تاریخ جنگ های صدر اسلام با کفار و مشرکین از درخشش خاصی برخوردار است. او در غزوه احد، خندق و خیبر حضوری فعال داشت. در نبرد احد وقتی مسلمانان شکست خوردند و برخی گریختند، با نیزه ای بر پیشانی افراد فراری می زد و می گفت چرا رسول اکرم(ص) را تنها گذاشته اید. وقتی بر بالین برادرش حمزه آمد و پیکر مثله شده اش را مشاهده نمود، متأثر گردید، سپس آیه ی استرجاع بر زبان آورد و برای او طلب مغفرت کرد و بر جنازه اش نماز گزارد. بعد از آن، پیامبر دستور دفن حمزه سید الشهداء را داد. در غزوه ی خندق، پیامبر همسران و برخی بانوان خاندان خویش را در خانه ی «حسان بن ثابت» نگاه داری می کرد زیرا حصاری محکم تر از دیگر خانه ها داشت. موقعی که یهودیان بنی قریظه پیمان خود را با مسلمانان نقض کردند و آتش جنگ را روشن نمودند یکی از افراد این قبیله ی یهودی، اطراف خانه ی حسان به گشت زنی مشغول بود و گویا می خواست قصد سوئی کند. صفیه به صاحب خانه گفت مسلمانان مشغول جنگند و نمی توانند از این مکان مراقبت کنند. من از نیرنگ این یهود ایمن نیستم. امکان دارد یهودیان را از محل اقامت ما آگاه کند و دردسری به وجود آورد. پیامبر و اصحاب او نیز چون در معرکه ی نبرد قرار دارند نمی توانند در این باره اقدامی کنند، پس تو برو و این یهودی خیره سر را بکش. حسان گفت: من از عهده ی این کار برنمی آیم. صفیه همین که پاسخ منفی او را شنید، عمودی را که در بر پا نمودن خیمه ها از آن استفاده می کردند برداشت و از پناهگاه خود بیرون آمد و آن یهودی را با ضرباتی کشت.

صفیه فرزندانش را به حضور در جبهه های نبرد و جهاد با کافران و افراد مشرک تشویق می کرد و از آنان می خواست رسول خدا(ص) را در غلبه بر دشمنان یاری دهند و این در حالی بود که مخالفان زیاد بودند و دوستان اندک و حتی تشویق های زبانی این بانو خطراتی را به همراه داشت. صفیه از ذوق ادبی و طبع شعری برخوردار بود و در رثای پدر و برادر شهید خویش اشعاری سوزناک سرود.

سپاهیان اسلام صرفاً در تعقیب کاروان های مشرکین بودند و نمی خواستند نبردی صورت گیرد و نیز به خاطر جلوگیری از ملامت دشمنان، پیامبر زنان را از حضور در این برنامه ها معاف می ساخت. پرستاری از مجروحان جنگی، تدارکارت و پشتیبانی مثل انتقال مواد غذایی، آب رسانی، آش پزی، نگه داری وسایل رزمندگان، تهیه ی دارو، رسانیدن وسائل رزمی به سلحشوران، تعمیر تجهیزات آسیب دیده، منتقل کردن مجروحان به پشت جبهه، تخلیه ی شهدا، تشویق رزمندگان، جلوگیری از فرار سربازان، خواندن خطابه ها و سرودهای حماسی، مداوای مجروحان و اموری از این قبیل در ز

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.