پاورپوینت کامل تربیت دینی باید سبک زندگی را اصلاح کند ۵۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل تربیت دینی باید سبک زندگی را اصلاح کند ۵۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تربیت دینی باید سبک زندگی را اصلاح کند ۵۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل تربیت دینی باید سبک زندگی را اصلاح کند ۵۸ اسلاید در PowerPoint :
>
گفت وگو با مرتضی زین آبادی، پژوهشگر
«مرتضی زین آبادی» کارشناس ارشد پژوهش جامعه شناسی است که بیش از ده پژوهش در مورد مسائل اجتماعی، دینی و خانواده دارد. او هم اکنون کارشناس پایگاه داده های اطلاعاتی وزارت کشور است. در خصوص سبک زندگی و تأثیر دین داری در تغییر و تحول آن، با ایشان به گفت وگو نشستیم.
*از نظر شما چه ارتباطی میان سبک زندگی و دین داری وجود دارد؟
سبک زندگی همان الگوها، شیوه ها، قواعد، معیارها، الزام های رفتاری و فکری مردم است. این الزام ها و ویژگی ها موجب هویت بخشیدن به گروه و افراد می شوند. در سبک زندگی، رفتارهای روزمره و عمومی مردم متبلور و عیان می شود رفتارهایی که موجب تمایز اعضای هر گروه از دیگر گروه ها می شود.
با کمی تسامح می توان گفت که سبک زندگی همان فرهنگ مردم است. فرهنگ، مجموعه ای است از باورها، اعتقادها، رسوم، هنجارها، ارزش ها، هنرها، قانون، سبک زندگی و هر آن چه که از سوی یک گروه به اعضای خود ارائه می شود تا به وسیله ی آن ها عضوی از اعضای گروه و جامعه شوند؛ اما آن چه که در سبک زندگی اهمیت دارد این است که سبک زندگی موجب هویت دادن به شخص و افراد می شود.
به نظر من، سبک زندگی بخشی از فرهنگ جامعه است. آن قسمت از فرهنگ عینی و مادی جامعه که در رفتارها، گفتارها، اعمال، سکنات و ظواهر رفتاری انسان ها به منصه ی ظهور می رسد و متجلی و متظاهر می گردد. به نظرم فرهنگ، یک مجموعه ی از قبل شکل گرفته نیست. فرهنگ، هرلحظه توسط انسان ها و اعضای جامعه ایجاد و خلق می گردد که در ضمن این ایجاد و خلق، ممکن است الگو و عنصری به سایر الگوها و عناصر فرهنگی اضافه گردد و یا عناصر و الگوهای فرهنگی سابق را تصحیح، تغییر و یا متحول کند. این ایجاد و خلق شدن فرهنگ در سبک زندگی جامعه انجام می گردد. افراد با به کارگیری نمادها و الگوهای فرهنگی و استفاده از آن ها برای رسیدن به اهداف و آرمان های خود به آن ها رسمیت و ثبات می بخشند و فرهنگ جامعه را تثبیت می کنند. در این پروسه است که اعضای جامعه با مشارکتی که در فرهنگ می کنند به هویت فردی و اجتماعی دست می یابند.
بحث سبک زندگی تا زمانی که رهبر فرزانه ی انقلاب در جمع مردم بجنورد در خصوص سبک زندگی صحبت نکرده بودند، بیش تر یک بحث آکادمیک بود که در دانشکده های علوم اجتماعی و رفتاری به آن توجه می شد و کم تر کسی به سبک زندگی توجه می کرد. برداشت من از صحبت ها این است که ایشان با ظرافت و دقت خواسته اند به صورت عینی به مسئولان و متولیان جامعه بگویند که متوجه فرهنگ روزمره ی مردم باشید. این فرهنگ روزمره ی مردم است که فرهنگ جامعه را می سازد و باعث تقویت و قدرت الگوها و عناصر اصلی فرهنگ جامعه می شود. ایشان الآن بیش از دو دهه است که از تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگ غرب به فرهنگ ایرانی و اسلامی ما صحبت می کنند.
در صحبت هایی که ایشان در خصوص سبک زندگی عنوان می کنند، اظهار می دارند که «در واقع سبک زندگی به همه ی مسائلی برمی گردد که متن زندگی انسان را شکل می دهند.» «اگر پیشرفت همه جانبه را به معنای تمدن سازی نوین اسلامی بگیریم، این تمدن دارای دو بخش ابزاری و «حقیقی و اساسی» خواهد بود که سبک زندگی بخش حقیقی آن را تشکیل می دهد.» ایشان در ترسیم چگونگی شکل گیری سبک و شیوه ی زندگی افزودند: «فرهنگ زندگی، متأثر از تفسیر ما از زندگی است و هر هدفی را برای زندگی تعیین کنیم، سبک خاصی را به همراه می آورد.» به عبارت دیگر، ایشان در سخنرانی خود خواسته اند توجه مسئولین و متولیان را به زندگی روزمره ی مردم، استفاده ی آن ها از الگوها و نمادهای فرهنگی جلب کنند. خواسته اند به گوشه ای از تهاجم فرهنگی اشاره کنند و جنبه ی عینی تغییرهای فرهنگی و استحاله ی ارزش های فرهنگی را در جنبه ی عینی زندگی مردم نشان دهند.
*آیا تغییر در سبک زندگی ضروری است؟ به عبارت دیگر آیا تغییر در سبک زندگی خوب است؟
اگر مبنای رفتارهای خود را بر اساس اطلاعات، آگاهی ها، دانش ها و تفسیرهای خود از واقعیت و جهان روزمره ی خود بدانیم، باید قبول کنیم که با بالا رفتن سطح دانش و اطلاعات ما، نوع رفتارهای ما هم تصحیح شده، تغییر و تحول می یابد.
از سوی دیگر، اگر سبک زندگی جزئی از فرهنگ جامعه است، باید بدانیم که ما هیچ فرهنگ ثابت و غیرقابل تغییری نداریم؛ مگر فرهنگ های مرده و یا فرهنگ های بسته و مربوط به اقوام و گروه های گذشته و از بین رفته. تغییر و تحول داشتن، جزئی از فرهنگ است و هر فرهنگ زنده و پویایی تغییر و تحول می یابد.
آن چه که در تغییر و تحول های فرهنگی قابل توجه است این موضوع است که مسیر تحول ها و تغییرها به کدام سمت وسوست. آیا این تغییرها در راستای سایر الگوها و عناصر فرهنگی جامعه است و یا در مسیر ارزش ها و الگوهای خارجی و بیگانه؟ آن تغییر و تحول فرهنگی خوب و قابل قبول است که در راستای ارزش ها و الگوهای فرهنگی درونی جامعه باشد. تحول و تغییر فرهنگی که بر مبنای الگوها و عناصر فرهنگی خارجی باشد برای یک فرهنگ نمی تواند با ارزش باشد.
تغییر و تحول فرهنگی با تغییر عناصر مادی فرهنگ شروع می شود و به عناصر معنوی و ذاتی فرهنگ تسری پیدا می کند. به عنوان مثال، آن چه در شیوه ی معماری و تزئین های داخلی منازل ما رایج شده است، معماری به سبک و سیاق اروپایی، تزئین های منازل و مبلمان به سبک ایتالیایی و روسی، و مدل آشپزخانه ها به سبک آلمانی و. .. هستند. این عناصر مادی با خودشان الگوها و شیوه های استفاده را هم می آورند و تغییر در رفتارها و تفکرها را آغاز می کنند. یا مثال دیگر در نحوه ی پوشش و آرایش افراد است. برخی از جوانان مدل مو و لباس خود را از نوع پوشش و آرایش افراد خارج از مرزها انتخاب می کنند. الگوی پوشش و مدل لباس در هر جامعه، بیش از آن که از شرایط اقلیمی، موقعیت تمدنی، اوضاع اقتصادی، نظام سیاسی، موقعیت سنی، جنسی و شغلی، خواسته های شخصی و زیباشناختی افراد اثر بپذیرد؛ از ساختار باورها، ارزش ها، هنجارها، ایدئولوژی ها، الگوها، آداب و سلیقه های گروهی اثر می پذیرد. لباس، نشان دهنده ی ناخودآگاه فرهنگ یک جامعه است. نگاه کنید شیوه ی زندگی ما چه قدر تغییر کرده و غربی شده است. چیدمان اثاث منزل مان، استفاده از نوع مبلمان ها و صندلی ها، نوع آشپزی و غذاخوردن مان، شیوه ی تربیت فرزندان مان، فرستادن فرزندان مان به مهد کودک های دوزبانه، اسم هایی که برای فرزندان مان انتخاب می کنیم، نگه داری حیوان هایی مانند سگ و گربه، سنجاب، همستر و…. حال به این، نوع روابط اجتماعی و فرهنگی را اضافه کنیم، می بینیم تغییر و تحول ها چه قدر زیاد است.
نمی خواهم بگویم این ها بد است و نباید در جامعه وجود داشته باشد. ورود برخی عناصر و تکنولوژی ها در جامعه ضروری است. مثلاً با توسعه ی فضای ارتباط های مجازی و تکنولوژی های ارتباطی در این فضا، تجارت های الکترونیکی و تأثیری که این تکنولوژی ها در کاهش مشکل ها و ایجاد زندگی راحت تر دارند، نمی شود این ها را از زندگی حذف کرد. من می خواهم بگویم این تغییر و تحول ها باید در راستای سایر ارزش ها و الگوهای رایج فرهنگ باشد. اگر بخواهیم یک الگو و رفتار را از یک فرهنگ خارجی بگیریم به هزینه ی بی اعتبار کردن و بی حرمت کردن یک ارزش دیگر، این تغییر و تحول ارزشمند نیست.
*سبک زندگی چه ابعادی دارد؟ آیا دین داری و یا شیوه ی تربیت دینی را هم می توان بخشی از سبک زندگی مردم قلمداد کرد؟
برای سبک زندگی می توانیم ابعاد و عناصر مختلفی در نظر بگیریم. برخی از این ابعاد می توانند به این شرح باشند: دین داری، تبعیت از سنت نبوی در آداب عبادی؛ نظیر قرائت و ترتیل و تفّکر و تدّبر امور اخلاقی چون عفّت، قناعت، ادب، ساده زیستی، تواضع، حیا، نظافت، رعایت حقوق دیگران، راست گویی، گذشت، احترام به بزرگ ترها، آراستگی، انتخاب خوراک، پوشاک، مسکن، الگوی صحیح مصرف، انتخاب دوست، شناخت دشمن تحصیل علم، آموزش و ارتقا، اطلاع صحیح، ارتقای دانش عمومی، فعالیت سیاسی عمومی، ارزش داشتن کار و فعالیت، تأمین معاش، فرهنگ کار جمعی، توانمندی در کار، عدم کار گریزی و….
سبک زندگی بسیار متنوع و متفاوت است. بخشی از سبک زندگی مردم، الگوهای دینداری است؛ یعنی رفتارهای دینی که مردم انجام می دهند؛ مانند نماز خواندن، روزه گرفتن، قرآن و ادعیه خواندن، به زیارت اماکن مذهبی و مسجد رفتن و… است. هدف اصلی در جامعه ی ما تربیت اسلامی افراد جهت پرورش افرادی مهذّب و واجد فضیلتهای معنوی و اخلاقی است. تربیت نسلی که معتقد به مبانی دین و عامل به احکام و آداب الهی و برخوردار از سجایا و فضایل اخلاقی باشند. از آن جا که جامعه ی ما یک جامعه ی اسلامی است، انتظار میرود که این ارزش ها، معیارها و دستورها توسط تمام نهادهای اصلی جامعه (خانواده، مدرسه، رسانهها، دولت) که ماهیتی اسلامی دارند تبلیغ و نشر داده شوند. آقای دکتر «بهروان» در سنجش
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 