پاورپوینت کامل مادران شاغل و رهایی کودکان در آغوش تنهایی ۵۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل مادران شاغل و رهایی کودکان در آغوش تنهایی ۵۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مادران شاغل و رهایی کودکان در آغوش تنهایی ۵۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل مادران شاغل و رهایی کودکان در آغوش تنهایی ۵۲ اسلاید در PowerPoint :

>

نگاهی به تنهایی کودکان در آغوش پرهیاهوی مهد

«خانواده»، یک گروه پویاست، نخستین نهاد اجتماعی که کودک در آن پرورش می ‎یابد و چگونگی رفتار اجتماعی را فرا می گیرد. در میان اعضای خانواده در تربیت و تکوین شخصیت کودک، مادر از نقش حساس تری برخوردار است. علت این امر شاید این باشد که از همان ابتدای تولد، کودک بیش ترین کنش و واکنش ‎های عاطفی خود را با مادر برقرار می کند. رابطه ی اولیه ی کودک و مادر، به وجود آورنده ی هسته ی اصلی احساس امنیت و آرامش در کودک است. اگر در این روابط خللی به وجود آید، احساس ناامنی و عدم اعتماد بر زندگی کودک سایه می افکند. از این رو، مسئولیت مادر در مسائل تربیتی و پرورشی، مسئولیتی بس خطیر تلقی می شود، چراکه مادر نه تنها مسئول کمال خویش است، بلکه مسئولیت سعادت یا شقاوت نسل آینده را نیز به عهده دارد. امروزه تحولاتی چون اشتغال مادران و دور ماندن آن ها از محیط گرم خانه، استواری روابط خانوادگی را دچار تغییر ساخته و نحوه ی چگونگی تربیت کودکان را به محیطی خارج از خانواده سپرده است. در این میان، محیط های اجتماعی خاصی نظیر مهدهای کودک وارد عرصه ی تربیتی شده و نقش مادران به مراتب کم رنگ تر گردیده است. مؤسسه هایی که در آموزش هنجارها و ارزش ها به فرزندان و الگودهی به شخصیت آن ها، نقشی متفاوت نسبت به نقش خانواده را ایفا می کنند و در چگونگی پرورش و رشد عواطف و احساسات کودکان تغییرات شگرفی را به وجود می آورند.

تربیت، والدین، فرزندان؛ سه ضلع یک مثلث!

خانواده، اولین پایگاه تربیتی کودک است و زن و شوهر با ازدواج، این نهاد مهم تربیتی را تشکیل می دهند.«هارلوک» خانواده را یک سیستم پیچیده تر تعریف می کند و معتقد است «کودک در بدو تولد، نخستین رابطه ی خود را با مادر برقرار می کند. او باید بتواند در کنار مادر احساس ایمنی به دست آورد: یعنی این احساس را که مادر دائماً برای ارضای نیازهای وی در کنارش قرار دارد»(منصور و دادستان،۱۳۷۴، ج۲، ۱۲۱). در روایات نیز توصیه های فراوانی بر توجه والدین نسبت به فرزندان شده است که پیامبر فرمود: فرزندان خود را مورد محبت قرار دهید و با آن ها مهربان باشید(محمدی ری شهری، ج۱۰، ص ۷۰۶)؛ با کودکان خود بازی کنید و برخوردی کودکانه با آن ها داشته باشید(محمدی ری شهری، ج۱۰، ص۷۰۰). به آن ها احترام بگذارید و آداب نیکو را به آنان آموزش دهید(محمدی ری شهری، ج۱۰، ص۷۲۱). توجه کودکان بیش تر معطوف کردار بزرگ ترهاست، کودکان، ارزش ها و باورهای خویش را همان چیزهایی می پندارند که از والدین شان می آموزند. نکته ی بااهمیت در این موضوع، این است که والدین باید حضوری مداوم، فعال و منظم در زندگی فرزندان شان داشته باشند؛ چراکه کودکان، ارزش ها را از طریق کنش دوطرفه میان خود و والدین و الگوپذیری از آنان می آموزند؛ کنش متقابلی که نیازمند حضور فیزیکی، عاطفی، عقلانی و روحی والدین در زندگی با کودکان شان است.

چرا کودک من دچار مشکلات تربیتی و عاطفی شده است؟

اشتغال مادر موجب اختلال در تکوین شکل گیری دل بستگی کودک نسبت به مادر می شود. حضور مادران در بازار کار و سپردن فرزندان به مراکز نگه داری کودک و دور بودن از آنان مشکلات عدیده ی دیگری نیز به دنبال دارد. نامناسب بودن شرایط تغذیه ای، بهداشتی و احیاناً عدم کارآزمودگی مربیان این مراکز برای فرزندان کم بودهایی را ایجاد می کند که با توجه به ساعت های حضور کم تر مادر شاغل در منزل، جبران آن دشوار و حتی ناممکن است. امروزه، اشتغال مادران موجب کم رنگ شدن نقش مادری و تضعیف این مسئولیت خطیر گشته است. «مادران شاغل به دلیل این که بخشی قابل توجه از وقت مفید خود را به کار مشغولند و طبعاً از فرزندان خود دور هستند یا حداقل به موقع نمی توانند نیازهای آن ها را ارضا کنند، احساس عدم اعتماد به اطرافیان در کودک به وجود می آید و این امر باعث می شود که مراحل بعدی رشد کودک نیز که مبتنی بر «احساس اعتماد» است، دچار اختلال شود»(بشیری،۱۳۸۶، ج۲، ۱۰۹). «مطالعات کال دول و همکارانش نیز درباره ی شکل گیری هوش، در جریان تأثیر محیط خانواده نشان داده که کودکان باهوش تر معمولاً کسانی هستند که در خانواده های صمیمی رشد کرده و از امکانات تربیتی و فرهنگی بیش تری برخوردار باشند»(بی ریا، ۱۳۷۵، ۸۸۵.)

کودکان آسیب دیده، مادران شاغل!

«مادرانی که به علت اشتغال در خارج از خانه، از همان هفته های نخستین که فرزندشان به برقراری ارتباط های عاطفی و حسی به آنان نیاز دارند، ساعت ها و گاه روزها و هفته ها او را از تابش پرتوهای وجود خود محروم می سازند و یا حضورشان فاقد کیفیت لازم است، کودکان شان در یافتن حیات عاطفی متعادل دچار مشکل می شوند. حتی این رویدادها در خانواده ی کسـانی که تحصیل کرده و گاه متخصص هستند نیز دیده می شود»(موئل، ۱۳۷۹). در خانواده هایی که زوجین به صورت تمام وقت اشتغال دارند، «مسئولیت زنان مضاعف می شود و مجموع ساعت های کار آن ها در خارج و داخل خانه به شدت افزایش پیدا می کند. در نتیجه به شدت تحت فشار کاری قرار می گیرند و به دنبال آن، فرزندان که نیاز بیش تری به مادر دارند، در ابعاد گوناگون آسیب های جدی می بینند»(بشیری،۱۳۸۶، ج۲، ۱۰۳).

تحقیق ها نشان می دهد مادران شاغل باید نزدیک دو برابر مادران غیرشاغل در هر روز وقت صرف کنند تا بتوانند هم وظیفه ی مادری و هم وظیفه ی همسری خود را انجام دهند و هم از عهده ی مسئولیت شغلی خود برآیند و این موجب کاهش توانایی، بی حوصلگی و خستگی مفرط آن ها می شود. علاوه بر این، زنان شاغل مجبورند فرزندان خود را بیش تر به مهد کودک ها و کودکستان ها بسپارند. با توجه به این که مربیان این گونه مراکز با انگیزه های اقتصادی به فعالیت های پرورشی پرداخته اند، نمی توانند جایگزین مناسبی برای مادر باشند و در نتیجه، آسیب پذیری فرزندان، به ویژه از نظر عاطفی، افزایش پیدا می ‎کند و این امر، نظام خانواده را به صورت جدی تهدید می کند.

آمارها حکایت از اضطراب کودکان دارد!

روحانی در پژوهشی که در مورد درجه ی اضطراب جدایی مادری در زنان شاغلی که اولین کودک خود را به مهدکودک وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران می سپارند انجام داده، به این نتایج دست یافته است که در مجموع، اکثر واحدهای مورد پژوهش از درجه ی نسبتاً زیاد اضطراب جدایی مادری برخوردار بودند(روحانی، ۱۳۷۲). کودکانی که بیش از سی ساعت در هفته را در مهدکودک می گذرانند، در ناهنجاری های رفتاری هم چون جنگ و دعوا، رذالت، بی رحمی، حمله و نیز رفتارهای نامناسبی چون جدال، پرتوقعی و پرحرفی «نمره ی بیش تری» می آورند و آموزگاران آمادگی و مادران این کودکان، از آن ها به عنوان کودکان تهاجمی، بهانه گیر، نترس، دردسرآفرین و افرادی که باید خواسته های شان به سرعت عملی شود، یاد می کنند. محققان هنوز نتوانسته اند دلیل این رفتارها را دقیقاً مشخص کنند؛ اما برخی علت مشکلات رفتاری این کودکان را خستگی والدین بر اثر کار و عدم توجه به کودک و یا عدم توجه مسئولان مهدهای کودک عنوان می کنند. بدین گونه، عدم حضور مادران در کنار کودکان شان به خصوص کودکان خردسال بسیار مشکل آفرین می شود و ممکن است کودکان به دلیل محروم بودن از آغوش گرم مادر، به انواع مشکلات روحی و روانی از قبیل اختلال خواب، اضطراب، ترس های مرضی یا فوبیا مبتلا می ‎شوند(بشیری، ۱۳۸۶، ۱۰۷). هم چنین مطالعه های روان پزشکان نشان می دهد اختلال های عاطفی کودکان مانند کندی در سخن گفتن، کاهش بهره ی هوشی، کاهش جنب وجوش، کم عمقی واکنش عاطفی، اختلال حواس و ضعف استعداد تفکر انتزاعی، می تواند از آثار ناگوار محرومیت از مادر به حساب آید. تحقیق ها نشان داده است که «در بسیاری از موارد، مادر غیرشاغل بهتر می تواند به نیازهای عاطفی، اجتماعی، و شخصیتی کودک خود پاسخ مثبت دهد و در حین رسیدگی، با وی تعامل عاطفی برقرار ساخته، او را از عواطف محبت ‎آمیز خود بهره مند گرداند…» (بی ریا، ۱۳۷۵،۸۶۲).

مادری شاداب و پرانرژی، مادری خسته و بی ح

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.