پاورپوینت کامل وضعیت های نمایشی در صحنه عاشورا ۳۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل وضعیت های نمایشی در صحنه عاشورا ۳۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل وضعیت های نمایشی در صحنه عاشورا ۳۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل وضعیت های نمایشی در صحنه عاشورا ۳۶ اسلاید در PowerPoint :

>

زهره شریعتی کارشناس ارشد ادیان شرق

اساس درام و نمایش، بر ادبیات نمایشی استوار است. ادبیات نیز بر پایه ی داستان پی ریزی شده و داستان هم بر کنش و واکنش شخصیت ها در وضعیت ها و موقعیت های داستانی. در واقع، هیچ داستانی وجود ندارد که یک یا چند موقعیت داستانی یا وضعیت نمایشی در آن نباشد. طبق پژوهش ها و تقسیم بندی های انجام شده، از قرن شانزدهم و هفدهم میلادی تا کنون، تنها ۳۶ وضعیت نمایشی اصلی (کنش و واکنش شخصیت ها) و پی رنگ داستانی وجود دارد و دیگر موقعیت ها و پی رنگ های فرعی، زیر مجموعه ی این ۳۶ موقعیت است.

گوته، شاعر و نویسنده ی آلمانی می گوید: «گوتزی (یک ایتالیایی که این ۳۶ وضعیت را کشف و تقسیم بندی کرد) معتقد است که فقط ۳۶ وضعیت تراژیک وجود دارد. به واقع نیز، چنین است. بعد از او هیچ کس نتوانسته حتی آن را به ۳۷ تا برساند. این مزیت منحصر به فردی است؛ یعنی این که، در زندگی همه ی انسان ها، فقط ۳۶ وضعیت عاطفی وجود دارد؛ یعنی، تمام شور هستی را در این ۳۶ موقعیت می یابیم. این فراز و نشیب ها، تاریخ بشریت را تشکیل می دهند؛ زیرا انسان، با همین موقعیت هاست که جنگ، صلح، اخلاق و تمدن را در جامعه ی جهانی شکل می دهد. این موقعیت ها، عمدتاً باهم در تعارض اند و مبنای شان، تعارض های بنیادین عاطفی انسان است و کلیه ی آثار ادبی جهان، از داستان و رمان گرفته تا نمایش نامه ها و در صد سال اخیر، سینما و تلویزیون، تنها بر اساس این ۳۶ وضعیت نوشته و اجرا می شوند.

نکته ی جالب این است که در واقعه ی عاشورا، تمامی این ۳۶ پی رنگ و وضعیت دراماتیک به نوعی وجود دارد. هم در زمینه و علل قیام امام حسین(ع)، هم در متن واقعه و هم پس از واقعه و قیام هایی که به خون خواهی آن حضرت صورت گرفت. از میان این ۳۶ وضعیت، قطعاً پانزده تای آن در متن حادثه ی عاشورا رخ داده است.

وضعیت اول: لابه

در این وضعیت و چند وضعیت دیگر که نام می بریم، چند گروه فرعی وجود دارد که خود به چند زیرگروه فرعی تقسیم می شوند. طلب شفاعت حر بن یزید ریاحی از امام حسین(ع) و پیوستن او از جبهه ی باطل به سپاه حق، یکی از نمونه های این وضعیت است. نمونه های دیگری را هم می توان نام برد که پیدا کردن مصداق آن جالب است:

ـ جست وجوی مأمنی برای فرار از مرگ. (قاتلان آن حضرت و اولاد و صحابه ی ایشان بعد از قیام مختار به دنبال پناهی می گشتند.)

ـ غریبی در جست وجوی یک آشنا. (حضرت زینب بعد از واقعه)

ـ شفاعت، طلب بخشش، شفا یا رستگاری. (حر بن یزید ریاحی و چند نفر دیگر)

ـ تقاضای تحویل جسد یا شیئی مقدس. (کاروان اسرا برای دفن شهدای شان)

وضعیت دوم: رهایی

عوامل این وضعیت، نگون بخت، تهدیدکننده و منجی است. نمونه های زیر به ترسیم دقیق این وضعیت کمک می کند که یافتن مصداق آن ها را به عهده ی شما می گذاریم.

ـ ظهور منجی برای نجات یک محکوم.

ـ فرزندانی که پدران شان را از تخت سلطه به زیر می کشند.

ـ نجات گرفتار به دست دوستان یا بیگانگی که مدیون مهمان نوازی و احسان او هستند.

وضعیت سوم: انتقام جنایت

قیام مختار و سلیمان بن صرد خزاعی از این گونه است. جنایت نیز، شامل قتل، غارت، سرقت، هتک حرمت، تهمت ناروا، فریب، توهین و… است.

وضعیت چهارم: انتقام جویی میان خویشاوندان

این وضعیت هم در متن واقعه ی عاشورا و هم پس از آن وجود دارد؛ گرچه انگیزه های این انتقام جویی متعدد است.

وضعیت پنجم: تعقیب

قبل از واقعه ی عاشورا: تعقیب کاروان امام توسط سپاه ابن زیاد و فرماندهی حر.

بعد از واقعه ی عاشورا: تعقیب قاتلان امام توسط مختار و دیگران.

وضعیت ششم: بلا

ترس، سرنگونی صاحب قدرت، پیروزی ظاهری و شکست باطنی یا به عکس، از این جمله است. بلا به ظاهر بر سپاه امام در کربلا (کرب و بلا) نازل شد؛ اما در باطن شکست یزید و جبهه ی باطل بود.

وضعیت هفتم: قربانی خشونت یا بدبختی

مصداق این وضعیت نیز واضح است.

وضعیت هشتم: شورش

از عوامل این وضعیت، یک جبار ستم گر و یک آرمان خواه است. شورش و قیام امام حسین(ع) و به تبع آن قیام مختار، سلیمان و دیگر شیعیان از این جمله است.

وضعیت نهم: تهور و شجاعت

به طور ویژه، در شخصیت حضرت عباس بن علی(ع).

وضعیت دهم: آدم ربایی

از میان زیرگروه های این مجموعه، ربودن زنی برخلاف میلش یا یافتن او (اسارت بانوان حرم) و نجات دوستی اسیر یا کودکی اسیر یا حتی نجات یک روح گرفتار، باطل است.

وضعیت یازدهم: معما

در این وضعیت، زیرگروه هایی چون جست وجو و یافتن شخص مورد نظر، یا تن دادن به کیفر مرگ، تهدید یزید و ابن زیاد برای دستگیری و یافتن امام و یاران و دوست داران او در مدینه، مکه، کوفه و بصره و هم چنین، یافتن راز واقعه ی عاشورا توسط مسلمین و الهام گرفتن آنان از این قیام را می توان به عنوان مصداق نام برد.

وضعیت دوازدهم: دست یابی

تلاش برای دست یابی به چیزی از راه نیرنگ و زور (کاری که یزید و ابن زیاد برای کسب قدرت کردند).

تلاش برای دست یابی به چیزی از راه استدلال (در تمامی مراحل منجر به واقعه ی عاشورا، امام از راه استدلال و منطق و بر مبنای دین، مردم را به مبارزه با فساد و منکر دعوت کردند و در نهایت، با شهادت خود به آن دست یافتند).

وضعیت سیزدهم: عداوت میان خویشاوندان

پیش و پس از واقعه ی عاشورا، همسر هانی بن عروه (رویحه) از دوست داران اهل بیت و امام بود؛ اما پدر و برادران او در سپاه ابن زیاد بودند و از این جهت، میان این خانواده اختلاف وجود داشت. این مسئله، تنها میان صحابه نبود، بلکه حتی میان حضرت عباس(ع) و شمر بن ذی الجوشن که از یک قوم و قبیله و خویشاوند نیز بودند رخ داد؛ به نحوی که شب عاشورا، شمر پیکی برای عباس فرستاد و او را امان داد؛ اما عباس جوان

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.