پاورپوینت کامل آزمون سازی ۴۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل آزمون سازی ۴۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آزمون سازی ۴۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل آزمون سازی ۴۰ اسلاید در PowerPoint :
آزمونسازی
آزمونسازی، یکی از مباحث مطرح در روانسنجی در علم روانشناسی بوده و به معنای مبحثی پیرامون ساختن آزمونهای روانشناختی در این علم میباشد. هر آزمون از چند سؤال تشکیل شده است که جایگاه آزمودنی را در صفت مورد اندازهگیری تعیین میکند. در این مقاله بعد از بیان تعریف و تاریخچه بحث، به بررسی کاربرد و انواع آزمونها پرداخته و در نهایت به مباحثی چون روش تهیه سؤالهای آزمون و روش تجزیه و تحلیل آنها، اعتبار و روایی و هنجار اشاره میکنیم.
فهرست مندرجات
۱ – مقدمه
۲ – موارد کاربرد آزمونها
۳ – انواع آزمونها
۴ – روش تهیه سؤالهای آزمون
۵ – تجزیه و تحلیل سؤالات آزمون
۵.۱ – محاسبه ضریب تمییز
۵.۲ – محاسبه همبستگی سؤال با کل آزمون
۵.۳ – حذف سؤال و محاسبه همبستگی بقیه سؤالها
۵.۴ – تحلیل سؤالات با استفاده از تحلیل عامل
۶ – اعتبار و روایی
۷ – هنجار یا نُرم
۸ – پانویس
۹ – منبع
مقدمه
قبل از وارد شدن به موضوع آزمونسازی، بهتر است با عباراتی مثل اندازهگیری (Measurement)، ارزشیابی (Evaluation) و سنجش (Assessment) که ممکن است مترادف با آزمون بهکار روند، بهطور خلاصه آشنا شویم. اندازهگیری، عبارت است از اختصاص دادن اعداد به افراد به شیوهای منظم و برای نشان دادن ویژگیهای آنها، اما آزمون عبارت است از، اندازهای عینی و استاندارد از چگونگی یک رفتار.
همانطور که از این تعاریف استنباط میشود مفهوم اندازهگیری اعم از آزمون است. آزمون، فقط نمونهای از رفتار را اندازه میگیرد. هر آزمون از چند سؤال تشکیل شده است که جایگاه آزمودنی را در صفت مورد اندازهگیری تعیین میکند. ارزشیابی از نظر کرونباخ (Cronbach) به عنوان گردآوری و کاربرد اطلاعات به منظور اخذ تصمیم درباره برنامه آموزشی تعریف میشود و بوبای (Boeby)، آن را فرایند نظامدار گردآوری و تفسیر شواهدی میداند که منجر به داوری ارزشی میشود و در نهایت به عمل میانجامد.
[۱] کرمی، علی، آشنایی با آزمونسازی و آزمونهای روانی، ص۲۰، تهران، مرکز نشر روانسنجی، ۱۳۸۷.
از طرف دیگر سنجش به نوعی اندازهگیری اطلاق میشود که در آن به جای آزمون یا علاوه بر آزمون وسایل دیگری نیز بهکار رود. به عبارت دیگر سنجش نوعی تحلیل بالینی و پیشبینی عملکرد فرد است.
[۲] لطفآبادی، علی، سنجش واندازهگیری در علوم تربیتی و روانشناسی، ص۱۵، مشهد، حکیم فردوسی، ۱۳۷۴.
اگرچه فعالیت در زمینه آزمونهای روانی بهصورت علمی از اواخر قرن نوزدهم میلادی آغاز شده است، اما اندیشه شناخت انسانها برای نیل به اهداف مختلف از زمانهای قدیم وجود داشته است. به عنوان مثال در امپراطوری چین قدیم کارکنان سازمانهای کشوری هر سه سال یکبار با استفاده از امتحانات شفاهی مورد آزمون قرار میگرفتند و نتایج این امتحانات به عنوان ملاکی برای ارزشیابی عملکرد و ارتقای آنان مورد استفاده قرار میگرفت. اولین آزمون روانی به معنی واقعی کلمه، مقیاس هوشی بینه – سیمون است که در سال ۱۹۰۵ جهت اندازهگیری هوش کودکان ساخته شد. به همین دلیل بینه را پدر آزمونهای روانی قلمداد کردهاند. البته پیدایش آزمونهای روانی مدیون تلاشها و فعالیتهای علمی دانشمندان زیادی از جمله فخنر، وونت، کتل، گالتون و… است.
[۳] کرمی، علی، آشنایی با آزمونسازی و آزمونهای روانی، ص۳۱، تهران، مرکز نشر روانسنجی، ۱۳۸۷.
موارد کاربرد آزمونها
تا قبل از توسعه و کاربرد آزمونهای روانی، انتقادها و سرزنشهای زیادی به ذهنی بودن روانشناسی وارد میشد. روانشناسی پیش از پیدایش آزمونها در زمینه فلسفه قرار داده میشد و در طبقهبندی علوم، جای مشخصی نداشت. اما ورود آزمونها ماهیتی تجربی به روانشناسی داد و آن را جزء یکی از علوم مهم و مطرح روز قرار داد. آزمونهای روانی برای اندازهگیری تفاوتهای بینفردی یا تفاوتهای یک فرد در زمانهای مختلف، برای شناسایی عقبماندههای ذهنی، افراد دارای اختلالات عاطفی و… بهکار میروند. از مهمترین زمینههای کاربرد آزمونها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
· کلینیکهای روانشناسی و روانپزشکی
· پیشبینی تواناییها و سایر ویژگیهای فردی
· گزینش افراد در سازمانهای مختلف
· طبقهبندی افراد
· ارزشیابی برنامهها و روشها.
[۴] هاشمی و بطحایی، آزمونهای روانی، ص۴۵-۴۷، تهران، چهر، ۱۳۵۳.
انواع آزمونها
آزمونها برحسب ملاکهای مختلفی قابل طبقهبندی هستند که ذیلا برخی از آنها ذکر میشود:
· از نظر شکلی: آزمونها به مداد – کاغذی و عملکردی تقسیم میشوند که در نوع اول آزمودنیها به سؤالات کتبی پاسخ میدهند و در نوع دوم عملکرد آنها در تکالیفی که ارائه میشود مشاهده میشود.
· از نظر شیوه اجرا: آزمونها به فردی و گروهی تقسیم میشوند.
· از نظر موضوعی: آزمونها به آزمونهای توانایی، مهارت و پیشرفت، شخصیت، رغبت، نگرش و… قابل تقسیم هستند.
· از نظر هدف: آزمونها به آزمونهای پیشبینی و تشخیصی تقسیم میشوند.
· از نظر محتوایی: آزمونها به انواع آزمونهای هوش، استعداد، بالینی، عینی، فرافکن و… تقسیم میشوند.
[۵] بهرامی، آزمونهای روانی، ص۶۵-۷۵، تهران، دانشگاه علامه، ۱۳۷۷.
روش تهیه سؤالهای آزمون
برای ساخت یک آزمون این مراحل باید انجام گیرد:
الف. در ابتدا ویژگی یا رفتاری که قرار است آزمون برای اندازهگیری آن ساخته شود مشخص شده و به صورت عملیاتی تعریف میشود.
ب. اجزاء سازنده و حیطههای جزئی هر یک از حوزههایی که در تعریف عملیاتی آمده است مشخص میشود. به عنوان مثال اگر در تعریف عملیاتی اضطراب به نشانگان جسمانی و روانی آن اشاره شده است، علایم جسمانی و روانی آن تعیین میشود. این عمل نوعی تعیین روایی محتوایی منطقی است.
ج. برای هر یک از نشانگان یا حیطههایی که تعیین شده است سؤال طرح میشود. بدین منظور معمولا چندین سؤال کلی از موضوع مورد نظر طرح شده و در اختیار تعداد محدودی از جامعه هدف قرار داده میشود. پاسخها جمعآوری شده و عناصر مشترک آنها استخراج میشود و سپس افراد متخصص در موضوع مربوطه سؤالات یا گویههای مختلفی را برای هر یک از این عناصر طرح میکنند. تعداد سؤالها در این مرحله باید بیشتر از تعداد سؤالهایی باش
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 