پاورپوینت کامل عوامل اجتماعی عفّت (قسمت دوم) ۷۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل عوامل اجتماعی عفّت (قسمت دوم) ۷۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عوامل اجتماعی عفّت (قسمت دوم) ۷۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل عوامل اجتماعی عفّت (قسمت دوم) ۷۵ اسلاید در PowerPoint :

>

در قسمت گذشته وراثت به¬عنوان یکی از عوامل اجتماعی عفّت مورد بررسی قرار گرفت و کارکردهای آن در این رابطه به طور اجمال بیان گردید. در این قسمت به بررسی نقش محیط و برخی از مصادیق آن پرداخته می شود.

ب: محیط

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در عفت افراد؛ محیط است. محیط عبارت است از تمام چیزهایی که فرد می¬بیند، می¬شنود، احساس می¬کند، می¬بوید، می-چشد، می¬خورد، می¬نوشد، تجربه می¬کند و یاد می-گیرد؛ از جمله عوامل محیطی هستند. به عبارت دیگر به جز ظرفیت¬های ژنتیکی فرد، متغیرهای گوناگونی که از لحظه¬ی انعقاد نطفه تا پایان عمر او را احاطه کرده و بر او تأثیرمی¬گذارد. باید از جمله عوامل محیطی به¬حساب آورده شود.۱

در تعریف دیگر آورده است: «تمام متغیرهای خارج از وجود فرد که از آغاز باروری و انعقاد نطفه تا هنگام تولد و سپس تا مرگ انسان را دربرگرفته و بر او تأثیر می¬گذارد و یا تأثیر می¬پذیرد؛ از عوامل محیطی است.»۲

براساس این تعریف تمام چیزهایی که از آغاز انعقاد نطفه تا هنگام مرگ انسان را احاطه کرده و به¬نحوی در او تأثیر می¬گذارد. از جمله عوامل محیطی شمرده می¬شود.

۱- محیط پیش از تولد

دوره¬ی انعقاد نطفه تا زمان تولد از مهم¬ترین و حساس¬ترین دوره¬های رشد است. چرا که بخش قابل ملاحظه¬ای از ساختمان روانی و جسمانی کودک در این دوره پی¬ریزی می¬شود. از این رو می¬توان گفت که این دوره در فرایند تربیت نقش اساسی دارد. ۳ روان¬شناسان نیز به اهمیت این دوره از رشد تأکید داشته و نقش آن را در فرایند رشد انسانی اساسی دانسته¬اند، محیط پیش از تولد محدود به عوامل محدودی است. ولی تأثیرات آن بر موجود درون رحمی پایا و تا حد زیادی غیرقابل جبران است. در این دوره، محیط تأثیرات بیشتر یک سویه و از محیط بیرون به سوی موجود درون رحمی در جریان است. عوامل مؤثر بر رشد که در این محیط وجود دارد شامل اکسیژن، مواد غذایی، حرارت، حالات روانی مادر، عوامل بیماری¬زایی که بتواند از جفت عبور کرده و سیستم گردش خون کودک را تحت تأثیر قرار دهد. تشعشع و ضربه¬هایی که با عبور از سپرهای ایمنی، موجود درون رحمی را متأثر سازد.۴ از نظر روان¬شناسان تأثیر عوامل محیطی پیش از تولد به رشد کودک زیاده قابل توجه است. آنان معتقدند که درجه¬ی رشد و سرعت نموی جنین به¬شدت تحت تأثیر شرایط محیطی جنین از لحاظ جسمانی و روانی مادر قرار دارد. چنان که بسیاری از ناهنجاری¬های عقلانی، روانی و بدنی او نتیجه¬ی شرایط محیطی جنین در رحم مادر است.۵ بنابراین تغذیه¬ی مادر، بیماری و سلامتی مادر حالات نفسانی و روانی مادر، تأثیرات و انفعالات روحی مادر همگی می¬تواند بر جنین اثر گذاشته و پیامد مثبت یا منفی به¬دنبال داشته باشد. با توجه به همین امر است که اسلام به این دوره¬ی از رشد انسان عنایت کافی مبذول داشته و از آغاز تا انجام آن را مورد توجه قرار داده است. توصیه¬های اسلام در باب زناشویی مانند داشتن وضو هنگام مباشرت با همسر، بردن نام خدا و خواندن دعاهای ویژه، انجام دادن عمل زناشویی در ساعت-های مخصوص و دادن غذاها و میوه¬های خاص به خانم باردار و… همگی نشان¬دهنده¬ی اهمیت اسلام به این دوره از رشد انسان است. در قرآن کریم نیز ضمن نقل داستان مادر حضرت مریم(ع) به تأثیرگذاری روحیات مادر در شخصیت جنین اشاره شده است. چنان که می¬فرماید: «اذ قالت امراه عمران ربّ انّی نذرت لک ما فی بطنی محرّراً فتقبّل منّی. ….و انّی سمّیتها مریم و انّی اعیذها بک و ذریتها من الشیطان الرجیم. فتقبّلها ربّها بقبول حسن و انبتها نباتاَ حسناً؛۶ به یادآور هنگامی را که همسر عمران گفت: خداوندا آن چه را در رحم دارم برای تو نذر کردم که محّرر آزاد برای خدمت به تو باشد. از من بپذیر که تو شنوا و دانایی… من او را مریم نام گذاردم و او فرزندانش را از وسوسه¬های شیطان رانده شده، در پناه تو قرار می¬دهم. خداوند مریم را به طرز نیکویی پذیرفت و به شکل شایسته¬ای او را رویاند و پرورش داد.

واژه¬ی «نذر» به این معناست که انسان چیزی را که برای او واجب نیست بر خود واجب کند.

کلمه¬ی «محرّر» که از ماده¬ی «تحریر» است به معنای آزادشدن از قید و زنجیر است. از این رو آزادکردن برده را «تحریر» می¬گویند. تقبل به-معنای قبول کردن و پذیرفتن با رضا و رغبت است. «اذ قالت امراه عمران…»۷ آیه¬ی شریفه دلالت دارد که این مناجات زمانی صورت گرفته است که فرزندش حامله بوده و حملش از عمران بوده است. از این مناجات این نکته نیز استفاده می شود که خود عمران در آن روزها زنده نبوده وگرنه مادر حق نداشته فرزند شکم خود را بدون اجازه شوهر تحریرکند.۸

واژه ی «تحریر» در این آیه به معنی آزاد کردن برده نیست چرا که دختر عمران برده نبوده، تا مادرش او را آزاد کند. بنابراین منظور از تحریر در آیه آزاد کردن فرزند از قید ولایتی است که والدین بر فرزند خود دارد و با داشتن آن ولایت او را تربیت کرده و در مقاصد خود به کار می¬برد. و اطاعت¬شان نیز بر فرزند از این بابت واجب است.

نتیجه «تحریر» این است که فرزند از تسلط پدر و مادر بیرون می¬شود و پدر و مادر او را به خدمت نمی¬گیرند. اگر این عزیز به¬وسیله¬ی نذر و به¬خاطر خدا انجام شود معنایش آن است که این فرزند در ولایت خدا داخل شده و تنها او را بپرستد و به او خدمت نماید. خدمت خدا کردن به این است که در مسجد، کلیسا و اماکن مقدسه¬ای که مختص خدا است خدمت نمایند.۹ فنصلها ربّها….خدا او را قبول کرد. نتیجه¬ی این عبادت همان اصطفا و برگزیدن مریم است که در آیه¬ی دیگر به آن اشاره شده است.۱۰ مراد از این که فرمود: «او را به انبات نیکو می¬رویانیم» این است که رشد و پاکیزگی به او و ذریه¬ی او دادیم و به او و به هر یک از ذریه و شاخه¬ای که از تنه¬ی درخت وجود او می¬روید حیاتی اضافه کردیم که آمیخته با القا است شیطان و پلیدی و وسوسه¬های او نباشد.۱۱ از این آیه¬ی شریفه به¬خوبی استفاده می-شود روحیات، باورها، آرزوها و اهداف مادر تکوین شخصیت جنین و سرنوشت آینده¬ی او نقش سازنده تأثیرگذار دارد. دعای یک مادر باردار برای جنین در مصون¬ماندن او از لغزش و وسوسه¬های شیطان اثرگذار است. آن گاه که مادر مریم فهمید فرزندش دختر است در حق او چنین دعا کرد: «انّی سمّیتها مریم و انّی اعیدها بک و ذریتها من الشیطان الرحیم؛۱۲من او را مریم نهادم او و نسل او را از شر شیطان در پناه تو قرار دادم.» واژه¬ی مریم در لغت به معنای زن عابد و خدمت¬کار است. از آن جا که این نام¬گذاری به وسیله¬ی مادرش بعد از وضع حمل انجام شد، نهایت عشق و علاقه¬ی این مادر باایمان را به وقف فرزندش در مسیر بندگی و عبادت خدا نشان می¬دهد. به همین دلیل او پس از نام¬گذاری، نوزادش را و فرزندانی که در آینده از او به¬وجود می¬آیند، در برابر وسوسه¬های شیطان به خدا سپرد.۱۳

۲- محیط پس از تولد

محیط بعد از تولد، محیطی گسترده با عوامل متنوع را دربر می¬گیرد، که می¬توان آن را به دو بخش محیط طبیعی و اجتماعی تقسیم کرد.

محیط طبیعی

یکی از اقسام محیط پس از تولد محیط طبیعی است. مقصود از محیط طبیعی عواملی مانند آب و هوا، تغذیه و منطقه¬ی جغرافیایی که کم و بیش بر ابعادی از رشد انسان مانند بعد جسمی و صفات تأثیر می¬گذارد. در این تحقیق درصدد بیان همه¬ی مصادیق محیط طبیعی نیستیم و تنها به نقش تغذیه در عفت افراد اشاره خواهد شد.

محیط اجتماعی

محیط اجتماعی از روابط میان افراد یک خانواده آغاز می¬شود و شامل مدرسه، همسن و سالان، جامعه، فرهنگ، مذهب، وسایل ارتباط جمعی، شغل، مؤسسات، انجمن ها، محافل مذهبی و…. بر می¬گردد.

در این تحقیق چند مصداق از محیط اجتماعی مورد بررسی قرار می¬گیرد.

خانواده:

نخستین عامل تأثیرگذار در تربیت فرزند پس از تولد، محیط خانواده است، از آن جا که خانواده یکی از عوامل اساسی و تأثیرگذار در تربیت فرزند است و از طرف دیگر بحث آن نیز گسترده است، نقش خانواده در عفت فرزندان به طور جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دوستان:

یکی از عوامل اجتماعی که در عفت¬مداری فرد یا بی¬عفتی او دخالت دارد دوستان و همسالان است. بعد از خانواده همسالان مؤثرترین عامل اجتماعی است که در رشد عاطفی، اجتماعی و شخصیت فرد تأثیر می¬گذارد. ویژگی¬های مشترک بسیاری در میان همسالان وجود داردکه سبب می¬شود تا یک¬دیگر را الگو قرار دهند. کودکان و نوجوانان به¬دلیل این که وقت زیادی را در گروه می¬گذرانند از طریق تبادل ارزش¬ها مطالب بسیاری می¬آموزند.۱۴ احساس تعلق و وابستگی به دیگر انسان¬ها از اساسی¬ترین نیازهای فردی است که در زمینه¬های مختلفی از جمله روابط با همسالان بروز می¬کند و بر رشد روانی، جسمی و اجتماعی فرد تأثیر می¬گذارد. افراد گروه همسال از طریق معاشرت با ارزش¬های گوناگون آشنا شده و از راه تبادل ارزش¬ها، مسایل فراوانی را یاد می¬گیرند.۱۵ دوستان و همسالان تأثیر زیادی بر رشد شخصیت و اخلاق افراد دارد. این تأثیر بر نوجوان و جوان بیش از دیگر افراد است. گروه همسالان، دوره¬ی نوجوانی از افراد تشکیل می¬شود که از نظر سن و سال و نیروی عقلی به هم نزدیک هستند. این گروه در رفتار هر یک از افراد گروه تأثیر زیادی دارد. گاهی اثر آن در این دوره¬ی از زندگی بیش از خانه و مدرسه است.۱۶ نوجوانان در میان خود یک وحدت ناگستنی ایجاد کرده و به¬شدت تحت تأثیر گروه قرار می-گیرند. نوجوان تلاش می¬کند در لباس، زبان، لهجه، الفاظ و اسلوب و روش زندگی از دوستانش تقلید می¬کند.

بر اساس دیدگاه روان¬شناسان یکی از نیازهای نوجوان عضویت درگروه همسالان است. چرا که نوجوان در این دوره¬ی سنی نه کودک است و نه بالغ. به همین سبب به گروه و جمعیتی نیازمند است که به سطح رشد و فهم او پاسخ دهد. آن¬ها را بفهمد تا فرد مقام واقعی خود را در میان دوستانش دریابد. گروه همسال به این معنا یکی از عوامل ضروری برای رشد و تکامل اجتماعی نوجوان است و اهمیت آن در تربیت فرد از والدین و معلمان بیشتر است.۱۷ همان طور که مواد غذایی تأثیر لازم را در جسم و جان انسان¬ها می¬گذارد، دوستان نیز در روحیه، اخلاق و رفتار انسان تأثیر چشمگیر و انکارناپذیر می¬گذارد. تأثیرپذیری از دوستان آن چنان عمیق و اثرگذار است که از آن به «حدت و امتزاج دوستان» تلقی و تعبیر می¬گردد.۱۸ امام علی(ع) نیز در این خصوص می¬فرماید: «الاصدقاء نفس واحده فی جسوم متفّرقه؛۱۹ دوستان یک روح در چند پیکرند.»

معاشرت با دوستان بر شکل¬گیری شخصیت فرد، نوع رفتار، اخلاق و نگرش تأثیر می¬گذارد. اثر معاشرت و رفاقت امری است غیرقابل انکار. چنان که پیامبر(ص) فرمود: «المرأ علی دین خلیله فینظر من یخالل؛۲۰ انسان به دین و روش دوست عقد است.» پس باید بنگرد که با چه کسی دوست است. مخالطت و آمیزش با دیگران بسیاری از مظاهر اخلاقی و عادات را در انسان ایجاد و یا دگرگون می¬سازد. دوستان به طور معمول می¬تواند گروه باشند. گروهی دارای اخلاق و روحیات و رفتار مثبت و نیکو هستند. و گروه دیگر دارای صفات، رفتار و اخلاق منفی و زشت هستند. در تأثیرگذاری هر گروه و طیف از دوستان همان ویژگی¬ها و خصلت-های خاص خود را به دوستان منتقل می¬کنند انسان-های نیکوکار دارای صفات و اخلاق نیک و ویژگی¬های مثبت اخلاقی و باورهای صحیح دینی را به دوستان خود انتقال می¬دهند. در حالی که افراد آلوده و منحرف خصلت¬ها و رفتارهای زشت و ضداخلاقی خود را به دوستان و همسالان خود منتقل می¬کنند. همسالان از عوامل مهمی هستندکه الگوهای رفتاری جامعه-اند و مثبت و یا ضداخلاقی را به یک¬دیگر می-آموزند.

بنابراین نوع تأثیر به نوع دوستان و همسالان بستگی دارد. اگر دوستان خوب باشند، تأثیر آن¬ها مثبت و اگر دوستان ناشایست باشند، تأثیر آن¬ها نیز منفی خواهد بود. چنان که امام علی(ع) فرمود: «لاتصحب الشریراً فانّ طبعک یسرق من طبعه شراً و انت لا تعلم

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.