پاورپوینت کامل بررسی مقایسه ای حقوق زنان در ادیان مختلف با دین اسلام و قانون مدنی ۱۰۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل بررسی مقایسه ای حقوق زنان در ادیان مختلف با دین اسلام و قانون مدنی ۱۰۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۰۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل بررسی مقایسه ای حقوق زنان در ادیان مختلف با دین اسلام و قانون مدنی ۱۰۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل بررسی مقایسه ای حقوق زنان در ادیان مختلف با دین اسلام و قانون مدنی ۱۰۶ اسلاید در PowerPoint :

>

زن در عصر پیامبر

در عصر پیامبر، اسلام افق تازه¬ای در زندگی زنان باز کرد. ایشان کرامات خود را باز یافته، در راه تحصیل علم وکسب کمالات انسانی به حرکت در آمدند. درنتیجه صدها زن متبحر در علوم و معارف اسلامی و فعال در امور اجتماعی تربیت شدند و به¬عنوان اعضایی از اجتماع با فضائل انسانی در ظرفیت¬های اجتماعی مانند بیعت سیاسی، شرکت در امور اجتماعی، اقتصادی، و علمی و فرهنگی، دینی و مهاجرت و حتی جهاد و مبارزه با دشمنان اسلام و شهادت در راه خدا حضور یافتند. در این مقاله به جنبه¬هایی از این فعالیت¬ها و افراد شاخص پرداخته می¬شود:

الف) زن در عرصه¬ی مذهب: برخی از زنان اهل بیت(ع) و جز ایشان، در عصر پیامبر و ائمه(ع)، شخصیت¬هایی مذهبی شمرده می¬شدند؛ مانند حضرت زهرا(س) و حضرت معصومه(س). این بزرگواران برای پاسخ¬گویی به سؤالات دینی، مرجع دیگران و به¬خصوص زنان جامعه محسوب می¬شدند. برخی بانوان صدر اسلام جزء سابقین بوده، حتی پیش از مردان خانواده¬ی خود اسلام آوردند.

از زنان مبلغ و مجاهد صدر اسلام می¬توان به نمونه¬های زیر اشاره کرد:

«ام شریک اسدی»، به کار ارشاد و تبلیغ مردم برای مسلمان شدن و آگاهی بخشیدن به ایشان مشغول بود. وی در این راه شکنجه¬های بسیاری متحمل شد.۱ «امه الفارسیه» زنی ایرانی و از اهالی اصفهان بود که پیش از سلمان، مسلمان شد. وی همان فردی بود که سلمان را به پیشگاه پیامبر(ص) معرفی کرد.۲ زمانی که رقیه دختر پیامبر(ص) بنا به نقلی، بر اثر ضربات همسرش از دنیا رفت، حضرت فاطمه(س) با گروهی از زنان بر جنازه¬اش نماز خواندند.۳ (جواز امامت زن برای نماز میت زنان)

«ام کلثوم» زنی خودساخته بود که پدر و برادرانش از مشرکین بودند. وی دختر «عقبه ابن ابی معیط» و خواهر «ولید» و «عمار» بود (ولید برادر مادری عثمان که در حکومت عثمان فرمان¬دار کوفه شد و رسوایی وی باعث برکناریش گشت.) ام کلثوم در آغاز بعثت مسلمان شد، در حالی که هنوز سن و سالی نداشت و ازدواج نکرده بود. او به سبب شرایط خانواده¬اش توان مهاجرت نداشت، اما در سال هفتم فرصتی یافت و با پای پیاده به مدینه گریخت و به مسلمانان پیوست.۴ «امیمه دختر قیس ابن ابی الصلت» راوی حدیث بود و گروهی از تابعین شاگرد وی بودند و احادیث نبوی را به واسطه¬ی او نقل می¬کردند.۵

ب) دستور شرکت تمام زنان در نماز عیدین: از «ام عطیه» نقل شده است که پیامبر در روزهای عید می¬فرمود: «زنان و دوشیزگان همه برای شرکت در نماز از شهر بیرون آیند. حتی اگر کسی بر خواندن نماز عذر دارد، در کناری، به دعوت مسلمین و خطبه¬ی عید گوش دهد تا جایی که اگر زنی حتی پوشش مناسب برای خروج از خانه ندارد، آن را از دیگران عاریه کند.»۶

ج) فعالیت¬های اقتصادی زنان: «قیله» زنی تاجر بود که احکام معامله را از پیامبر اسلام(ص) پرسید و رسول گرامی اسلام او را در جهت صحت معاملات راه¬نمایی فرمود.۷ «ریطه» از زنان ثقیف و همسر «عبدالله ابن مسعود» بود. وی صنعت¬گری می-کرد و شوهر (نابینا) و فرزندانش را اداره¬ می-نمود.۸ «سلامه» گوسفند می¬چرانید و زندگی خود را از این راه می¬گذراند.۹

د) فعالیت¬های سیاسی و اجتماعی زنان: پیش از فتح مکه، «ابوسفیان» که پیمان¬نامه¬ی «حدیبیه» را نقض کرده بود به مدینه آمد تا مسئله را به نفع خود حل و فصل کند. از این رو به دیدار بزرگان مدینه رفت تا امان نامه دریافت کند. راوی می¬گوید از رسول خدا(ص) خواست وعده¬ی دیدار گیرد. این کار عملی نشد. سپس به دیدار فاطمه (س) شتافت ولی مقصود وی حاصل نگشت.۱۰ از این مطلب تاریخی به¬دست می آید که فاطمه(س) در امور اجتماعی و سیاسی، دخالت داشت، از این رو ابوسفیان به او مراجعه کرد ولی آن حضرت وساطت او را قبول نکرد.۱۱

در سال فتح مکه، «حارث بن هشام» به «ام هانی» دختر «ابو طالب» پناهنده شد و او، وی را امان داد. امیرالمؤمنین (ع) به خانه¬ی وی داخل شده، خواست او را مجازات کند. ام هانی شمشیر او را گرفت و رها نمی کرد. در این هنگام پیامبر(ص) وارد شد و چون ام هانی را غضبناک دید فرمود: «لا تغضبی علیا فان الله یغضب لغضبه» به هر کس که تو امان بدهی ما را قبول است. سپس تبسم کرده، فرمود: «اگر ابوطالب یک جهان فرزند داشت همه در شجاعت بی نظیر بودند.»۱۲ «ابن اثیر» در «النهایه» در بحث «لمم » درباره¬ی استیضاح ابوبکر توسط فاطمه¬ی زهرا(س) می نویسد: «و خرجت فی لمه من نسائها یتوطئی زیلها علی ابی بکر فعاتبته؛ با هیئتی از زنان بنی هاشم در حجاب اکمل به مجلس ابوبکر وارد شد و او را استیضاح کرد.»

در منطقه¬ی «سبع» مساجد در مدینه، منطقه ای که جنگ احزاب در آن واقع شده است، پایین تر ازمسجد علی (ع)، مسجد فاطمه(س) قرار دارد. این مساجد جایگاه عبادت حاضران در آن میدان و سنگرداران جنگ خندق بود و گواهی تاریخی برای حضور زن در اجتماع از دیدگاه اسلام است. بنابراین، رسول خدا(ص) حضور زن در صحنه¬ی اجتماعی – سیاسی را تأیید کرده است و فقط از حضوری که تحریکات و تمایلات نفسانی دیگران را در پی دارد، نهی فرموده است. پس از احداث مسجد النبی، مردان در داخل به امامت پیامبر(ص) و زنان در خارج آن به امامت یکی از صحابه، نماز جماعت را برپا می کردند. پیامبر اکرم (ص) در سفرها حتی برخی از جنگ ها، بعضی از زنان توانا در راستای جهاد را، همراه خویش می برده است.۱۳

ه) مقام و ارزش زن: در روزگاری که پدر، از داشتن دختر ناخشنود بود رسول خدا(ص) می فرمود: «البنات حسنات؛ دختران در خانه¬ی پدران، حسنه¬ی الهی اند.»۱۴ در جامعه ای که برای زنان چندان ارج و بهایی قائل نبودند، رسول خدا(ص) فرمود: «حبب الی النساء و الطیب و جعلت قره عینی الصلوه؛ زن، بوی خوش و نماز، در مکتب من محبوب اند.»۱۵

و) حق انتخاب همسر: چون دختری که پدرش او را به عقد کسی در آورده بود به شکایت نزد پیامبر آمد ایشان فرمود: «اگر به هنگام خواندن عقد ازدواج، تو راضی به این ازدواج نبودی، در حقیقت چنین ازدواجی صورت نگرفته است.»۱۶

ز) حق طلاق: «ثابت ابن قیس» از معاصرین رسول گرامی اسلام بود که دستورات بهداشتی را نادیده می¬گرفت. پس همسر وی به دلیل عدم رعایت نظافت شخصی و بوی بد بدن، به پیامبر شکایت کرد. پیامبر بزرگوار اسلام پس از رد مهریه به شوهرش که با رضایت همسرش صورت گرفت ازدواج این دو را باطل کرد.۱۷

پاره ای از حقوق زنان در قرآن

حق مساوی زن و مرد در کسب و کار: انسان¬ها دارای حق مساوی در کسب و کار و مالکیت هستند و در این بخش میان همسران تفاوتی نیست. این خود بیان¬گر آن است که زنان از نوعی استقلال برخوردار هستند و این گونه نیست که وابستگی ایشان وابستگی کامل و تمام باشد. از جمله دلایل استقلال نسبی ایشان می¬بایست به همین مسئله¬ی تساوی زنان و مردان در کسب و کار و مالکیت اشاره کرد. خداوند در آیه¬ی ۳۲ سوره¬ی نساء می فرماید: «للرجال نصیب مما اکتسبوا و للنساء نصیب مما اکتسبن؛ هر که از زن و مرد از آن چه اکتساب کنند بهره¬مند شوند.» بنابراین زنان همانند مردان از حق آزادی در تجارت برخوردار هستند و تفاوتی میان آنان در این بخش نیست.

حق مادری همسر: قرآن در سوره¬ی طلاق، آیه¬ی ۶ می-فرماید: «اسکنوهن من حیث سکنتم من وجدکم و لا تضارّوهنّ لتضیقوا علیهنّ واولت حمل فانفقوا علیهن حتی یضعن حملهن فان ارضعن لکم حمل فانفقوا علیهن حتی یضعن حملهن فان ارضعن لکم فاتوهن اجورهن و اتمروا بینکم بمعروف و ان تعاسرتم فسترضع له اخری؛ (زنانی را که طلاق رجعی می¬دهید تا در عده¬اند) باز آن¬ها را در همان منزل خویش که میسر شماست بنشانید و به ایشان آزار و زیان نرسانید تا آنان را در مضیقه و رنج درافکنید؛ و به زنان مطلقه اگر حامله باشند تا وقت وضع حمل نفقه دهید آنگاه اگر فرزند شما را شیر دهند اجرت¬شان را با قرارداد متعارف بین خود بپردازید و اگر با هم سخت¬گیری کنید، دیگری را بر شیر دادن بطلبید.» بنابراین خدا، این حق را تصویب و بیان کرده که در دوران حمل و حضانت کودک می¬بایست حقوق و هزینه¬های مادر – در این بخش – از سوی همسر به-عنوان پدر تضمین شود؛ زیرا در این دوره زن نیازهای بیشتری می¬یابد که می¬بایست این نیازها نیز تأمین و هزینه¬های اضافی آن از سوی همسر به-عنوان پدر پرداخت شود. در حقیقت برای همسر – در زمانی که با همسر خویش است – افزون بر حق همسری، حقوق مضاعفی است که حتی در صورت طلاق برقرار خواهند ماند. در آیه¬ی ۲۳۳ سوره¬ی بقره نیز می¬فرماید: «و الوالدت یرضعن اولدهن حولین کاملین لمن اراد ان یتم الرضاعه و علی المولود له رزقهن و کسوتهن بالمعروف؛ و مادران بایستی دو سال کامل فرزندان خود را شیر دهند – آن کس که می¬خواهد فرزند را شیر تمام دهد؛ و به¬عهده¬ی صاحب فرزند است که خوراک و لباس مادر را به ¬حد متعارف بدهد.

حق خلوت کردن: از جمله حقوق متقابل همسران می-توان به مسئله¬ی حق خلوت کردن در سه وقت یعنی پیش از نماز صبح و هنگام ظهر و پس از نماز عشا اشاره کرد. البته این حقوق نباید با تخلف همراه باشد. در صورت نشوز و عدم تمکین، حق هم-خوابگی زن ناشزه از میان می رود. «یا ایها الذین ءامنوا لسیتئذنکم الذین ملکت ایمنکم و الذین لم یبلغوا الحلم منکم ثلث مرت من قبل صلوه الفجر و حین تضعون ثیابکم من الظهیره و من بعد صلوه العشاء ثلث عورت لکم لیس علیکم و لا علیهم جناح بعدهن طوافون علیکم بعضکم علی بعض کذلک یبین الله لکم الایت و الله علیم حکیم؛ ای کسانی که به خدا ایمان آورده¬اید بندگان ملکی شما و اطفالی که هنوز زمان بلوغ نرسیده¬اند، باید شبانه¬روز سه مرتبه از شما اجازه¬ی ورود بخواهند. یک بار پیش از نماز صبح، دیگر پس از نماز خفتن، سوم هنگام ظهر که جامه¬ها را از تن برمی¬گیرید که این سه وقت هنگام عورت و خلوت شماست. و بعد از این سه بار اجازه، دیگر باکی بر شما و آن¬ها نیست که بی¬دستور با بندگان و اطفال خود گرد یک¬دیگر جمع شوید و هر ساعت در کارها به شما مراجعه کنند. خدا آیاتش را بر شما چنین روشن بیان می¬کند که او به کار بندگان دانا و به مصالح خلق آگاه و محکم¬کار است.۱۸

عدالت در حقوق متقابل همسران: قرآن کریم می¬فرماید: «و ان خفتم الا تقسطوا فی الیتمی فانکحوا ما طاب لکم من النساء مثنی و ثلث و ربع فان خفتم ان لاتعدلوا فوحده او ماملکت ایمنکم ذلک ادنی الا تعولوا؛ اگر بترسید که مبادا درباره¬ی یتیمان مراعات عدل و داد نکنید پس آن کس از زنان را به نکاح خود آرید که شما را نیکو و مناسب با عدالت است: دو یا سه یا چهار؛ و اگر بترسید که نتوانید عادل باشید پس تنها یک زن اختیارکرده؛ و یا چنان چه کنیزی دارید به آن اکتفا کنید که این نزدیک¬تر به عدالت و ترک ستم¬کاری است.»۱۹

دستور به مردان مبنی بر رفتار نیک با زنان: در مواضعی مختلف از قرآن کریم خداوند به مردان دستور می¬دهد که با زنان به نیکی رفتار کنند و حقوق ایشان را ضایع نکنند. البته چنین تصریحی به این دلیل است که مردان به جهت توان جسمانی و موقعیتی که برای خود در جوامع مختلف برای انواع سوء استفاده¬ها آفریده¬اند، معمولاً آمادگی بیشتری برای تضییع حقوق زنان دارند؛ به همین جهت به ایشان امر می¬شود تا به نیکی با زنان رفتار کنند. و باز چون احتمال آزار و کتک از سوی مردان بیشتر است، خداوند اجازه نمی¬دهد بی-دلیل زنی را تنبیه کنند و برای تنبیه قوانینی را قرار می¬دهد. پس این حکم به این معنی نیست که تنبیه از آن زن است و نه مرد بلکه عاملی بازدارنده بر سر راه مردان است تا به صرف احساسات و یا اتهامات عمل نکنند.

دفاع از حریم زن: قرآن کریم در برابر تهمت زدن به زنان پاک¬دامن کیفر سختی تعیین کرده است: «والذین یرمون المحصنت ثم لم یاتوا باربعه شهداء فاجلدوهم ثمنین جلده و لا تقبلوا لهم شهده ابدا و اولئک هم الفاسقون؛ و آنان که به زنان باعفت مومنه نسبت زنا دهند آنگاه چهارشاهد (عادل) بر دعوی خود نیاورند آنان را هشتاد تازیانه کیفر دهید و دیگر هرگز شهادت آن-ها را نپذیرید که مردمی فاسق و نادرستند.»۲۰ «ان الذین یرمون المحصنت الغافلت المومنت لعنوا فی الدنیا و الاخره و لهم عذاب عظیم؛ کسانی که به زنان باایمان عفیفه (مبرا)¬ی بی¬خبر از کار بد، تهمت بندند پاک¬دامن ناآگاه با ایمان تهمت می¬زنند، در دنیا و آخرت لعنت شده-اند و برای آنان عذاب بزرگی است.»۲۱ قرآن در راستای دفاع از حیثیت و حریم زن، مردانی را که به همسران خود نسبت زنا می¬دهند و شاهدی ندارند، دستور ملاعنه می¬دهد. «والذین یرمون ازواجهم و لم یکن لهم شهداء الا انفسهم فشهده احدهم اربع شهدت بالله انه لمن الصادقین. و الخمسه ان لعنت ¬الله علیه ان کان من الکذبین. و یدروا عنها العذاب ان تشهد اربع شهدت بالله انه لمن الکاذبین. و الخمسه ان غضب الله علیها ان کان من الصدقین؛ و آنان که به زنان خود نسبت زنا دهند و جز خود بر آن شاهد و گواهی نداشتند باید از آن زن و مرد نخست مرد چهار مرتبه شهادت و قسم به نام خدا یاد کند که البته او در این دعوی زنا از راست¬گویانست. و بار پنجم قسم یاد کند که غضب خدا بر او اگر این مرد در این ادعای از راست¬گویان باشد.»۲۲ البته این-ها بخش¬هایی از حقوق متقابل زن و شوهر است که در برخی از آیات بدان اشاره شده است.

ماهیت مستقل زن و مرد: از شیوه¬ی بیان همسان قرآن در همه¬ی موارد به¬روشنی استفاده می¬شود که خلقت آدم پیش از آفرینش حوا بوده است. «یا ایهاالناس اتقوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحده و خلق منها زوجها؛ ای مردم بترسید از عصیان پروردگار خود؛ آن خدایی که همه¬ی شما را از یک تن بیافرید و هم از آن جفت او را خلق کرد.۲۳ «خلقکم من نفس واحده ثم جعل منها زوجها؛ او شما نوع بشر را از یک تن (آدم) آفرید پس از آن جفت او (حوا) را قرار داد.»۲۴ «هو الذی خلقکم من نفس واحده و جعل منها زوجها لیسکن الیها؛ اوست خدایی که همه¬ی شما را از یک تن بیافرید و از او نیز جفتش را مقرر داشت تا به او انس و آرام گیرد.»۲۵ علامه طباطبایی ذیل آیه¬ی سوره-ی نساء می¬نویسد: «مراد از نفس انسان چیزی است که انسان به¬واسطه¬ی آن انسان شده است و از ظاهر عبارت چنین استفاده می¬شود که مقصود از «نفس واحده»، آدم و از «زوجها» زن اوست و این دو، پدر و مادر نسل انسان کنونی هستند که ما از آن-ها هستیم.» قرآن کریم، گناه آدم و حوا و خوردن آن دو از شجره¬ی ممنوعه را تنها به گردن حوا نمی¬افکند، بلکه هر دوی آنان را در این امر مقصر می¬داند: «فوسوس لهما الشیطان لیبدی لهما ماوری عنهما من سوءتهما و قال ما نهیکما ربکما عن هذه الشجره الا ان تکونا ملکین اوتکونا من الخلدین. .. فدلهما بغرور فلما ذاقا الشجره بدت لهما سوءاتهما و طفقا یخصفان علیهما من ورق الجنه و نادیهما الم انهکما عن تلکما الشجره و اقل لکما ان الشیطان لکم عدو مبین. قالا ربنا ظلمنا انفسنا و ان لم تغفرلنا و ترحمنا لنکونن من الخسرین؛ آن گاه شیطان آدم و حوا، هر دو را به وسوسه فریب داد تا زشتی¬های پوشیده¬ی آنان پدیدار شود و به دروغ گفت خدا شما را از این نهی نکرد جز برای این که مبادا در بهشت دو پادشاه شوید یا عمر جاودان یابید. .. پس راه¬نمایی به فریب و دروغ کرد تا چون از آن درخت تناول کردند زشتی¬های¬شان آشکارگردید و بر آن شدند که از برگ درختان بهشت خود را بپوشانند و خدا ندا کرد که آیا من شما را از این درخت منع نکردم و نگفتم که شیطان سخت دشمن شماست؟ (با وی مخالفت کنید) گفتند خدایا ما بر خویش ستم کردیم و اگر تو ما را نبخشی و به ما رحمت و رأفت نفرمایی سخت از زیان¬کاران عالم شده¬ایم.»۲۶

اصلاح ازدواج: قرآن کریم بر ازدواج¬های ضدانسانی که در میان عرب جاهلی، قبایل وحشی، هندیان، یونانیان، ایرانیان و دیگر ملت¬ها به-شدت رونق یافته بود، مهر بطلان زد و با دو دستور حکیمانه در برابر آن ایستاد: ۱- بازدارندگی تعدد زوجات و محدود ساختن آن به چهار همسر ۲- نهی از ازدواج¬های نامشروع.

چند همسری برای یک مرد از نگاه قرآن کریم تا چهار زن جایز شمرده شده و آن هم با قید بیم نداشتن از اجرای عدالت. اما کسانی که در اجرای عدالت در بین همسران دچار خوف و بیم هستند، هرگز به بیش از یک همسر مجاز نیستند.۲۷ قرآن کریم، نکاح جمع (خریدن کنیزان و مجبورکردن آنان به زنا) را به¬شدت نهی کرده است: «و لا تکرهوا فتیتکم علی البغاء ان اردن تحصنا لتبتغوا عرض الحیوه الدنیا و من یکرههن فان الله من بعد اکراههن غفور رحیم؛ و کنیزان خود که مایلند به عفت زنهار برای طمع مال دنیا، جبراً به زنا وادار مکنید که هر کس آن¬ها را اکراه به زنا کند خدا در حق آن¬ها که مجبور بودند آمرزنده و مهربانست.»۲۸ «و من لم یستطع منکم طولا ان ینکح المحصنت المومنت فمن ما ملکت ایمنکم من فتیتکم المومنات. و الله اعلم بایمنکم بعضکم من بعض فانکحوهن باذن اهلهن و ءاتوهن اجورهن بالمعروف محصنت غیر مسافحت ولا متخذت اخدان.»۲۹ خداوند متعال در این آیه ضمن ت

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.