پاورپوینت کامل نگاهی کوتاه به جایگاه حقوقی زنان ۶۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل نگاهی کوتاه به جایگاه حقوقی زنان ۶۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نگاهی کوتاه به جایگاه حقوقی زنان ۶۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل نگاهی کوتاه به جایگاه حقوقی زنان ۶۲ اسلاید در PowerPoint :
>
قال الله تعالی«یا ایها الذین اتقوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحده و خلق منها زوجها و بث منها رجالا کثیرا و نساء»۱
ترجمه: «ای مردم از پروردگارتان که شما را از نفس واحدی آفرید و جفتش را از او آفرید و از آن دو، مردان و زنان بسیاری پراکنده کرد، پروا دارید. ..»
دختران و زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند. به حکم اسلام و براساس دیدگاه قرآن، آنان ذخیره های انسانی مهم و ارزشمندی برای سازندگی و اعتلای معنوی و مادی جامعه محسوب می شوند و شرکت ایشان در فعالیت های اجتماعی در حوزه های فرهنگ، اقتصاد و سیاست کشور از ضروریات جامعه و نیز از لوازم اساسی رشد جامعه محسوب می شود. در این میان آن چه که موجب بالا رفتن میزان مشارکت زنان در جامعه می شود احترام به حقوق و شئون ایشان است که بدون شناخت ویژگی های روحی، اخلاقی، نیازها، توانایی ها ظرافت ها و جایگاه حقیقی ایشان در نظام هستی، امکان پذیر نیست.
در این خصوص به خطاب های عام و یک سان خداوند به زن و مرد در قرآن می توان اشاره نمود که با واژه هایی چون:«یا ایها الانسان» و«یا ایها الناس» و «یا ایها الذین آمنوا» و نیز با خطاب «مؤمنین و مؤمنات» در واقع جایگاه و تکالیف یک سان زن و مرد را مورد توجه قرارمی دهد. به عنوان مثال آیات ۷۲ سوره ی توبه و ۳۵ سوره ی احزاب به عبارت دیگر از دیدگاه قرآن ارزش ها و تکالیف هیچ گونه محدودیت و وابستگی به جنسیت فرد ندارد. چنان که خداوند می فرماید: «یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبائل
لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقاکم»۲ ترجمه: ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره و قبیله قراردادیم تا یک دیگر را بشناسید.» از دیدگاه قرآن ارزش هایی چون تعلیم و تربیت، علم و جهل، تقوی یا فجور، صدق یا کذب و. .. هیچ محدودیت و وابستگی به جنسیت فرد ندارد و بلکه همه ی این ها مربوط به جان و روح افراد است که در زن و مرد به طور یک سان از ناحیه ی خدا دمیده شده است. این ها ملاک امتیاز نیست، بلکه گرامی ترین شما نزد خداوند باتقواترین شماست. بنابراین خداوند متعال، زن ومرد (انسان) را برترین مخلوق خویش در عالم و از یک ماده و عنصر قرارداد و به خود تبارک گفت و فرمود: «فتبارک الله احسن الخالقین»۳و ذکور و اناث بودن آن را، یک تفاوت جنسی محض و لازمه ی دوام و بقای نسل و تکامل جامعه قرار داد و ملاک برتری افراد را در تقوی و کسب شاخص های اخلاقی و. .. معرفی و اعلام فرمود. اتفاقا اسلام زن را موجودی ظریف، حساس، عاطفی وگل و ریحانه معرفی می کند و سرپرستی و حفاظت از حریم و حدود و حقوق ایشان را بر مردان سپرده و رعایت حال ایشان را تکلیفی بر آن ها قرار داده است. چنان که حضرت علی(ع) در وصیت به فرزندش امام حسن(ع) زن را گل هستی و مظهر عاطفه و محبت و عشق و صفا وکانون طراوت و شادابی و منشا گرایش و آرامش مرد براساس مودت و مهر الهی معرفی می کند و او را نسبت به رعایت حال زنان چنین توصیه و تاکید می فرماید: «و لا تملک المرأه أمرها ما جاوز نفسها المراه ریحانه و لیست بقهرمانه»۴
یعنی: کاری که در توان زن نیست به او مسپار زیرا او چون گل ظریف است. چه تعبیر زیبا و لطیفی! زن گل هستی است. گل هم مظهر محبت و عشق و صفا وکانون طراوت و شادابی است. حضرت با یک جمله ی کوتاه اما پرمعنی به چند ویژگی اساسی زن اشاره می کند و زن با توجه به آن می تواند به بسیاری از موقعیت ها و مسئولیت های خود در زندگی دست یابد. علاوه بر این، حضرت در راستای احیای حقوق سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تربیتی و اجتماعی زن اقدامات و توجهات خاصی مبذول فرموده، مردان را به رعایت حقوق ایشان توصیه می کند.که در این باره مراجعه به کتاب «زن در آینه ی جلال و جمال» آیت الله «جوادی آملی» چاپ مرکز نشر اسراء و نیز کتاب «مقام و شخصیت زن در نهج البلاغه» استاد «عمید زنجانی» چاپ بنیاد نهج البلاغه را به خوانندگان محترم پیش نهاد می کنیم.
براین اساس خداوند متعال از زن به عنوان امانت الهی که چون امانت های دیگر خداوند ارزشمند و قابل احترام اند یاد کرده و به مردان دستور می دهد که باید آن چنان که شایسته ی امانت خداست از آن ها محافظت و نگه داری کند و کارهای دشوار بر آن ها تحمیل ننمایند: «انهن امانه الله عندکم فلا تضاروهن ولا تعضلوهن و داروهن علی کل حال»۵
یعنی: زنان امانت خدا بر شما مردانند پس به ایشان زیان نرسانید و برای شان سخت نگیرید و در هر حال مدارای حال شان را بکنید. با بیان این آیات و روایات روشن می شود که آفرینش زن و مرد از یک گوهر است و هیچ مزیتی در اصل آفرینش میان آن ها وجود ندارد و هر کدام دارای موقعیت مستقلی در نظام طبیعت اند و لاجرم باید بدانند که براساس چنین جایگاه حساسی در عالم خلقت از مسئولیت های خاصی نیز برخوردار هستند. از آن جمله باغبانی و مراقبت از گل وجود خویش تا هم به حکم عقل و شرع و برابر دستورات الهی با حجاب و پوشش خود از آن وجود ریحانی محافظت نماید و هم عواطف خود را به عنوان محور تربیتی یک خانواده در قبال نقش مدخلی که برای ورود فرزند به جامعه دارد به خوبی بهره برداری و حراست نماید.
البته علی رغم تصور برخی، خداوند منزلت را در کنار تکلیف قرار داده و اتفاقا زنان را به جهت جایگاه حساس و ظرافت شخصیتی بالاتری که به ایشان درخانه و جامعه بخشیده، تکالیف بیشتری داده است. بعضی به جهت تبیین جایگاه حقیقی و حقوقی زنان از وظایف ایشان درخانواده و جامعه به کلی چشم می پوشند و در واقع از آن طرف بام می افتند و به انگاره های فمینیستی نزدیک می شوند. …
به طورکلی اسلام با دستورات و احکام سازنده ی خود تدبیرات لازم را در این زمینه به خوبی اندیشیده و زن را در سایه ی حجاب و سایر فضائلش به صحنه آورده تا معلم عاطفه، لطف، صفا و وفا باشد و فریب خواسته های نفسانی و وساوس شیطانی و تبلیغات غرب را نخورد؛ تبلیغاتی که متاسفانه در جامعه ی کنونی گسترش یافته و به دنبال آن است که با برداشتن حجاب، از زن کالائی بسازد و در منظر هوس پرستان قراردهد. چنین زنی دیگر معلم و محور احساس و محبت و عاطفه نیست و دیگر آن هنر و فضیلت و جمال خدادادی و ریحانیت را از کف داده است. علاوه بر این، قرآن کریم، دیگر ملاک برتری و تقرب بنده را سعی و تلاش در راه رسیدن به خدا و تبعیت از او می داند و می فرماید:
«و لاتتمنوا ما فضل الله به بعضکم علی بعض للرجال نصیب مما اکتسبوا و للنساء نصیب مما اکتسبن و اسئل الله من فضله ان الله کان بکل شی علیما»۶
یعنی: آرزو و توقع بی جا در فضیلت و مزیتی که خدا به [وسیله ی] آن بعضی را بر بعضی برتری داده نکنید. هر که از مرد و زن از آن چه کسب کند، بهره مند و هر چه خواهید از فضل خدا درخواست کنید نه از خلق تا به شما اعطا کند که خدا به همه چیز داناست.
براین اساس، از دیدگاه اسلام، اختلاف و تبعیضی میان زن و مرد، در راه رسیدن به کمال و نیز کسب ملاک های برتری وجود ندارد و راه رشد و تعالی برای همگان به طور یک سان باز است.
اسلام عزیز قرن ها قبل از اعلامیه ی حقوق بشر و. .. به احیا و بلکه ایجاد حقوق زن آن هم در دل اعراب بادیه نشین پرداخت. عرب عصر جاهلیت زنان زیبارو را وسیله ی تلذذ خود قرار می داد و دختر را مایه ی ننگ می دانست و به محض تولد، زنده به گورش می کرد. اسلام، در قدم اول، از حق حیات زن به عنوان اولین و شایع ترین حق اساسی اش حمایت نموده، بلافاصله با نزول آیه ی «لاتقتلوا اولادکم خشیه املاق»۷ و نیز با خطاب تند «واذا المؤوده سئلت؛ بای ذنب قتلت»۸و همچنین آیه ی «ولاتقتلوا النفس اللتی حرم الله الا بالحق»۸ از جان این قشر مظلوم دفاع کرد. عرب جاهلی زن پدر را به عقد خود در می آورد و حتی ازدواج با محارم را جایز می شمرد و. .. اما اسلام عزیز، با این عمل شنیع، به شدت به مبارزه پرداخت و با نزول آیه ی «ولا تنکحوا ما نکح آبائکم من النساء الا ما قد سلف انه کان فاحشه و مقتا و ساء سبیلا۱۰کرامت خدادادی زن را به او برگرداند.» شهید «مطهری» پیرامون نقش نزول قرآن در احیاء حقوق زنان، چنین می گوید: «قرآن کریم به اتفاق دوست و دشمن، احیاء کننده ی حقوق زنان است و مخالفان لااقل به این اندازه اعتراف دارند که قرآن در عصر نزولش، گام های بلندی به سود زن و حقوق انسانی او برداشت ولی قرآن هرگز به نام احیای زن به عنوان انسان و شریک مرد، درانسانیت و حقوق انسانی، زن بودن زن و مرد بودن مرد را به فراموشی نمی سپرد. به عبارت دیگر قرآن، زن را همان گونه دید که در طبیعت هست. این دو کتاب بزرگ الهی، یکی تکوینی و دیگری تدوینی با یک دیگر منطبق اند.»۱۱.
خداوند متعال، زن و مرد (انسان) را برترین مخلوق خود در عالم و از یک ماده و عنصر قرار داد و ذکور و اناث بودن آن را صرفا یک تفاوت جنسی برای بقای نسل و تکامل جامعه و ملاک برتریش را در تقوی وکسب شاخص های اخلاقی و تقرب به خدا قرار داد. از این که بگذریم، به یک سری حقوق مشترک و مسلم بین زن و مرد می رسیم که تا قبل از اسلام، به فراموشی و انکار، سپرده شده بود. از فاحش ترین آن ها حق ارث ومهر المثل بود که به یمن حلول دین مقدس اسلام و نزول آیاتی که ذیلا به آن ها اشاره می شود، احیاء گشت. «للرجال نصیب مما ترک الوالدان و الاقربون و للنساء»۱۲ «یاایها الذین آمنوا لایحل لکم ان ترثوا النساء کرها و لا تعضلوهن لتذهبوا ببعض ما آتیتموهن»۱۳
یعنی: بر شما حلال نیست که زنان را به اکراه و اجبار به میراث گیرید و بر آنان سخت گیری و بی توجهی کنید و قسمتی از آن چه که مهرشان کرده اید به جور از ایشان بازدارید.
شهیدمطهری(ره) در این باره م
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 