پاورپوینت کامل مدرنیسم، خانواده و طلاق(قسمت اول) ۳۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل مدرنیسم، خانواده و طلاق(قسمت اول) ۳۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مدرنیسم، خانواده و طلاق(قسمت اول) ۳۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل مدرنیسم، خانواده و طلاق(قسمت اول) ۳۵ اسلاید در PowerPoint :

>

نگاهی به نقش مدرنیسم در افزایش طلاق و انحلال خانواده

مقدمه

خانواده، یکی از بنیادین ترین نهادهای حفظ و تربیت نوع انسان است که در آن، فرزندان با فراگیری ارزش ها و هنجارها و تربیت روانی مناسب، برای ایفای نقش مثبت در بزرگ سالی آماده می شوند.

مهم ترین عامل فروپاشی این نهاد ارزشمند، متارکه یا طلاق است.

طلاق از آغاز زندگی اجتماعی بشر وجود داشته و حتی طبق قدیمی ترین اسناد حقوقی، از ابتدا صورت قانونی نیز داشته است. البته در هر عصری درصد طلاق نسبت به جمعیت در حد معقولی بوده و ضرر جبران ناپذیری به بنیاد اجتماع وارد نمی ساخته است، اما امروزه جوامع بشری شاهد افزایش روزافزون آمار طلاق در جامعه هستند؛ به طوری که بیم نابودی بنیاد خانواده و به دنبال آن، افزایش روزافزون انحرافات اجتماعی، ناهنجاری های روانی و انواع بیماری های روان پریشی در افراد مطلقه و فرزندان طلاق می رود.

این مقاله درصدد آن است تا با نگاهی اجمالی به تغییرات فرهنگی موجود در جوامع به اصطلاح پیش رفته ی اروپایی و نگرش آن ها به مسئله ی ازدواج، خانواده و طلاق، دورنمای کشورهای در حال توسعه را که شتابان بدان سو می روند، ترسیم کند تا دریابیم که چه عناصری از تمدن غرب، به چه نتایجی منجر خواهد شد تا در صورت تمایل بتوانیم از عناصر مضر فرهنگی غرب اجتناب کنیم.

نگاهی اجمالی به طلاق در نظام های حقوقی گذشته

از جهت تاریخی، قدمت طلاق را به اندازه ی ازدواج دانسته اند. در قدیمی ترین متن حقوقی به دست آمده مربوط به قانون حمورابی، متعلق به تمدن بابِل، این حق برای مرد و در شرایطی برای زن مجاز بود. همچنین در یونان باستان مرد حق داشت که هر وقت بخواهد و به هر دلیلی و بدون هیچ تشریفاتی زن خود را طلاق دهد. در روم باستان، پیش از مسیحیت، ابتدا طلاق زن ممکن نبود، مگر با اثبات زنای وی یا سوء قصد او به جان شوهر. ولی از سال ۴۱۱ ق.م که قوانین خاصی وضع شد، طلاق به طور مطلق برای مرد آزاد شد و از این تاریخ به بعد، آمار طلاق در روم حتی در میان قیصرها به شدت افزایش یافت، اما پیش از ظهور مسیح(ع) دوباره شروطی برای انجام طلاق در نظر گرفته شد. در مصر باستان نیز معتقد به هیچ شرطی برای طلاق نبودند و مرد هر زمان که می خواست، می توانست همسرش را طلاق دهد. در میان پیروان بودا نیز مرد می توانست هر زمان که بخواهد، همسرش را طلاق دهد. در میان برهمن ها طلاق ممنوع بود. در میان اعراب جاهلی نیز طلاق کاملاً شایع بود و محدودیتی برای طلاق وجود نداشت. در آیین یهود به مجرد این که مرد همسرش را نپسندد، حق دارد او را طلاق دهد، ولی به مرد توصیه می شود که تنها به دلیل موجهی، مانند کاستی های جسمانی یا اخلاقی، همسر خویش را طلاق دهد. در مسیحیت کاتولیک (که متأثر از قوانین روم باستان است) برای هیچ کدام از زن و مرد حق طلاق وجود ندارد و تنها زمانی که زن مرتکب زنا شده باشد، مرد می تواند او را طلاق دهد.۱

طلاق در اسلام

اسلام ازدواج را به مثابه یک پیوند مقدس و دارای کارکردهای متعدد فردی و اجتماعی ضروری، مورد تأکید فراوان قرار داده است و طلاق را فی نفسه امری منفور و ناپسند و دارای کراهت بسیار شدید معرفی می کند و تمام تلاش خود را در جهت پرهیز خانواده ها از طلاق به کار می بندد، ولی در عین حال در مواردی که مصالح مهم تر ایجاب کند، ممنوعیتی برای طلاق وضع نکرده است. بر همین مبنا در کتب روایی ما نیز دسته ای از روایات پدیده ی طلاق را بسیار مبغوض و منفور معرفی کرده اند؛ در حالی که برخی روایات دیگر، طلاق را در شرایط خاصی مجاز و حتی گاه لازم دانسته اند. به طور کلی می توان گفت که اسلام طلاق را به خودی خود مبغوض می شمارد و در جهت منصرف کردن افراد از آن، تمام تلاش خود را به کار می گیرد. با این وجود در مواردی که کارکردهای مطلوب خانواده با اختلالات جدی روبه رو شود و ادامه ی زندگی مشترک، مفاسدی بیش از پیامدهای منفی طلاق به بار آورد، اسلام حکم به جواز یا رجحان و گاه لزوم طلاق کرده است.۲

در خصوص اهمیت خانواده در اسلام باید گفت که توصیه های فراوان اسلام در مورد بردباری و گذشت همسران نسبت به یک دیگر و تحمل نارسایی های اقتصادی و دیگر مشکلات زناشویی، حکایت از آن دارد که اسلام در صورت وجود مشکلات قابل تحمّل نیز طلاق را مبغوض می شمارد و تا حدّ امکان می کوشد از فروپاشی نهاد مقدس خانواده جلوگیری کند. ولی مهم آن است که اسلام برای تحقق این هدف، عمدتاً بر راه بردهای اخلاقی و تربیتی تأکید کرده، کمتر به ممنوعیت های قانونی توسل جسته است. دلیل این امر تا حدودی روشن است: ایجاد محدودیت های شدید قانونی برای طلاق، کمک چندانی به تحکیم روابط زناشویی نمی کند؛ زیرا هنگامی که ازدواج دچار اختلال گردیده، با منع قانونی طلاق، معمولاً جای گزین های نامطلوبی همچون متارکه یا جدایی غیررسمی، طلاق عاطفی – ناشی از سردی بیش از حد روابط – و خشونت خانگی، در انتظار زوجین خواهد بود. افزون بر این، منع قانونی طلاق می تواند انگیزه ی افراد برای ازدواج را نیز کاهش دهد.

طلاق در جوامع توسعه یافته

در نتیجه ی تغییرات ارزشی و حقوقی دهه های اخیر، در بیشتر کشورهای غربی، طلاق با رشد بی سابقه ای روبه رو شده است؛ به طوری که گاهی این مسئله به عنوان یکی از شاخص های «انقلاب جنسی» در غرب مطرح می شود.۳

بسیاری از نویسندگان غربی معتقدند که امروزه در جوامع غربی، محتمل است که ازدواج ها به طور فزاینده ای به ط

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.