پاورپوینت کامل ماهیت و اهداف فمینیسم ۴۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل ماهیت و اهداف فمینیسم ۴۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ماهیت و اهداف فمینیسم ۴۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل ماهیت و اهداف فمینیسم ۴۵ اسلاید در PowerPoint :
>
قسمت دوم: ایده ها و آرمان های فمینیسم
البته تمام فمینیست معتقدند که بایستی فرودستی زنان را فهمید و آنان را آزاد کرد اما در مورد دلایل این فرودستی و راه های دست یابی به آزادی توافق ندارند. فمینیست های «لیبرالی» یا «اصلاح طلب» دربارحقوق برابر برای زنان می گویند: «تفاوت های میان دو جنس ذاتی نیست و زنان از قابلیت قدرت تعقل کامل برخوردارند از این رو استحقاق تمام حقوق انسانی را دارند. » آن ها تفاوت بین دو جنس را نتیجاجتماعی شدن و شرطی سازی نقش جنسی می دانند که احتمالاً زنان را از پرورش تمامی استعدادشان به عنوان انسان بازمی دارد.
فمینیسم های مارکسیستی این فرودستی و استثمار زنان را در جوامع سرمایه داری جست وجو می کنند. اینان دلیل عمدستم دیدگی زنان را بازداشتن زنان از تولید عمومی می دانند و مبارززنان برای رهایی را جزء لاینفک پیکار پرولتاریا (طبقکارگر) برای سرنگونی سرمایه داری می دانند.
نظریه پردازان فمینیستی رادیکال یا انقلابی، این نابرابری های جنسیتی را حاصل نظام مستقل مردسالاری و تشکل اصلی نابرابری اجتماعی می دانند. آنان می گویند تقسیم جنسی کار، تحکیم کننده و تقویت کنندنظام سلطمردانه بوده و همواره وجود داشته است و مردسالاری، نظامی جهانی است که در آن مردان بر زنان تسلط دارند.
مسألاصلی مورد توجه فمینیست های رادیکال، آشکار کردن این موضوع است که چگونه قدرت مردانه در تمام حوزه های زندگی و روابط شخصی مانند پرورش کودک، خانه داری، ازدواج و. . . اعمال و تقویت می شود. به نظر این ها مردان، فرهنگ زنان، دانش زنان و توان ذهنی زنان را تماماً انکار می کنند لذا می خواهند شیوتولید دانش را چنان دگرگون سازند که درک ذهنی زنان از نو ارزیابی شود و فمینیست های سوسیالیست نیز می کوشند تحلیلی ارائه دهند که دو نظام اقتصادی و جنس را بازشناسی کنند. این دیدگاه، مردسالاری را نظامی فراتاریخی می داند، یعنی مردان در تمام جوامع بر زنان اعمال قدرت می کنند. در این نگرش جنس، طبقه، نژاد، سن و ملیّت همگی ستم دیدگی زنان را پدید می آورند و برای رهایی نیز می گویند زنان برای آزادی خود از قید سلطمردان باید پیکار کنند. [۱]
از نظر محدودجغرافیایی، فمینیست ها در آغاز فعالیت در ایالات متحده و کشورهای پروتستان مذهب اروپا و نیز مناطق پیشرفتصنعتی و اقتصادی دنیا فعال بودند اما فمینیسم های جدید کشورهای دیگری چون کاتولیک مذهب ها و را تحت پوشش خود قرار دادند.
فمینیست های دوراول، اهداف شخصی و محدودی داشتند اما فمینیست های جدید، تحت عنوان هواداران جنبش آزادی بخش زنان، اهداف سازمان یافته و تنظیم شده ای پیش رو ندارند و در نتیجه هدف شان حد و مرزی ندارد. آن ها خواستار نابودی گرایش ها و پندارهای سنتی و بنا نهادن جامعه ای براساس تقسیم برابر کار و فعالیت ها در جامعه هستند. بعضی از فمینیست ها با اولویت قراردادن مبنای زیست شناسی (تفاوت های زن و مرد در بدو خلقت) ستمی را که بر زنان می شده تشریح و تبیین می کنند و معتقدند که برای نابودی این تبعیض باید زنان از باروری و تولید مثل خودداری کنند که اصطلاحاً به آن ها رادیکال می گویند. برخی نیز، فرهنگ و منش جوامع در ارائنقش ها و ایجاد فرصت ها را منشأ تبعیض می دانند.
در هر حال آن چه در مباحث فمینیستی برجسته تر و مشخص تر است «مسأله مرد» است. چه بسا فمینیست هایی هستند که مردان را دشمن سازش ناپذیر زنان قلم داد می کنند و برای رهایی، راهی جداگانه و مستقل از مردان را برای برآوردن نیازهای زنان تجویز می کنند؛ از این نظر مردان به طور کلی در زندگی زنان جایی ندارند. گروه دیگر از فمینیست ها به حضور مردان در مبارزه برای زدودن نابرابری بین دو جنس اعتقاد دارند.
واقعیت این است که فمینیسم افراطی غربی بعضاً هدفی جز ایجاد اختلاف و ناسازگاری بین دو جنس و تشدید بحران و عدم تفاهم بین آن ها را ندارد. اینان با نادیده گرفتن نقش ها و ماهیت متفاوت زنان و مردان، سعی در ایجاد یک همانندی مصنوعی و بعضاً انقیاد مردان توسط زنان را دارند.
فمینیست ها غالباً کوشیده اند با خلق نظریفرهنگی و اجتماعی «بودن تفاوت ها و مظلومیت تاریخی زنان»، تمامی تفاوت های رفتاری، ذهنی، روحی و حتی اجتماعی را در چارچوب مفهوم پدرسالاری و مردسالاری تحلیل کنند و در زیر چتر مبارزه با ایدئولوژی ها، به اتخاذ مواضع ایدئولوژیک بپردازند.
اگر ایدئولوژی را عبارت از مکتبی سازمان یافته و دارای ارکان مشخص که ارزش ها و آرمان ها را می آموزد و موضع انسان را در برابر حوادث و پرسش ها مشخص می کند و راهنمای عمل و تعیّن بخش مواضع سیاسی و اجتماعی و اخلاقی قرار می گیرد، بدانیم در این صورت نباید در ایدئولوژیک داشتن فمینیسم تردید کنیم. فمینیسم موج دوم برای تعیین نقطآرمانی برای زنان، تحلیل فرودستی آنان و بیان معادلدرست به وضعیت مطلوب تلاش می کند. احراز فمینیست های مسلمان بر غیرایدئولوژیک بودن فمینیسم و این که این جریان تنها جنبشی اجتماعی است. شاید به این لحاظ است که خود را از اتهام انحراف از ایدئولوژی اسلامی برهانند.
اعتقاد به اومانیسم و سکولاریسم نقطاشتراک تمام دیدگاه های فمینیستی از جمله موج دوم ها و موج سومی است. این دو گروه متأثر از نگرش پست مدرنیستی هستند. تقریباً تمامی گرایش های فمینیستی، نابرابری حقوقی، اقتصادی و سیاسیِ زن و مرد را غیرطبیعی و ناشی از نادیده انگاری یا ستم علیه آنان می دانند و از خانوادسنتی و نقش های مبتنی بر جنسیت انتقاد می کنند. در حقیقت دفاع از حقوق زنان، مبتنی بر انگاراومانیسم و سکولاریسم با تأکید بر غیرطبیعی دانستن نابرابرهای موجود و حرکت به سمت برابری یا موقعیت برتر زنان از اهداف عالیآنان است.
فمینیست ها به تفاوت جنس و جنسیت قائلند. اصطلاح جنس بر تفاوت های بیولوژیکی مرد و زن دلالت دارد اما جنسیت به ویژگی های شخصی و روانی ای ناظر است که اجتماع آن ها را تعیین می کند. هر جامعه ای تصویری خاص از نقش زن و مرد دارد. مثلاً در اغلب جوامع با این تصور که مردان از زنان قوی ترند آن ها را برای کارهای سختِ جسمانی مناسب تر می دانند ولی برای زنان، برخی از شغل ها مانند پرستاری و آموزگاری را در نظر می گیرند. به هر حال مردان و زنان از لحاظ موقعیت اجتماعی متفاوت ند و غالباً چنین تصور می شود که این تفاوت ها ناشی از تفاوت های بیولوژیکی مرد و زن باشد و به جنس ارتباط داشته باشد. فمینیست ها در مخالفت با این نظریه گرچه تا حدی تأثیر تفاوت های بیولوژیکی را می پذیرند اما بسیاری از تفاوت های اجتماعی را در گرو آن نمی دانند و از نظر آن ها بسیاری از تصاویری که جامعه از زنان در برابر مردان می سازد به تفاوت های بیولوژیکی آن ها بستگی ندارد.
جنبش دفاع از حقوق زنان در سیر پیش رفت خود به مرحله ای رسید که خود را نیازمند بازنگری در مبانی نظری و عقیدتی دید زیرا ریشبسیاری تبعیض ها را در نوع نگرشی که در اند
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 