پاورپوینت کامل هشت درس و پیام از هشتمین امام(ع) ۶۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل هشت درس و پیام از هشتمین امام(ع) ۶۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل هشت درس و پیام از هشتمین امام(ع) ۶۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل هشت درس و پیام از هشتمین امام(ع) ۶۰ اسلاید در PowerPoint :
>
۳۸
اصولا رسول اکرم(ص) و ائمه(علیهم السلام) طبق روایاتی که داریم قبل از این عالم انواری بوده اند در ظل عرش و در
انعقاد نطفه و طینت از بقیه مردم امتیاز داشته اند.»
حضرت امام خمینی ضمن بیان مطلب فوق افزوده اند:
«ومقاماتی دارند الی ماشاء الله چنانکه در روایات معراج جبرئیل عرض می کند:
… هرگاه کمی نزدیکتر می شدم، سوخته بودم.
با این فرمایش که … ما با خداحالاتی داریم که نه فرشته مقرب آن را می تواند داشته باشد و نه پیامبر مرسل.این جزء اصول
مذهب ماست که ائمه(علیهم السلام) چنین مقاماتی دارند.
چنانکه به حسب روایات این مقامات معنوی برای حضرت زهرا(ع) هم هست.»
پیشوایان شیعه تمام عمر خویش را صرف بسط احکام و اخلاق و عقاید نمودند و تنهاهدف و مقصدشان نشر احکام خدا و
اصلاح و تهذیب بشر بوده، نورشان از بسیط خاک تاآن سوی افلاک و از عالم ملک تا آن سوی ملکوت اعلی پرتوافشانی
کرده و می کند.
در این مختصر با استفاده از رهنمودهای معصومین(علیهم السلام) و علمای بزرگواردر محضر درخشان ترین سیمای
نورانی از تبار امام کاظم(ع) و آفتاب خطه خراسان می نشینیم و از اخلاق امام هشتم، هشت درس فرا می گیریم.
دستت نمی رسد که بچینی گلی ز شاخ
باری بپای گلبن ایشان گیاه باش
۱- عبادت و نیایش
امام خمینی می نویسد:
فرموده ائمه(علیهم السلام) که:
«عبادت ما عبادت احرار است که فقط برای حب خداست، نه طمع به بهشت یا ترس از جهنم است »از مقامات معمولی و
اول درجه ولایت است. از برای آنها در عبادات حالاتی است که به فهم ما و شما نمی گنجد.
و در جای دیگر می فرماید: شما خیال می کنید گریه های ائمه طاهرین(علیهم السلام) و … برای تعلیم بوده و
می خواسته اند به دیگران بیاموزند؟
آنان با تمام آن معنویات و مقام شامخی که داشتند از خوف خدامی گریستند و می دانستند راهی که در پیش دارند
پیمودنش چه قدر مشکل و خطرناک است.
از مشکلات، سختیها ناهمواریهای عبور از صراط که یک طرف آن دنیا و طرف دیگرش آخرت می باشد و از میان جهنم
می گذرد خبر داشتند.
از عوالم قبر، برزخ،قیامت و عقبات هولناک آن آگاه بودند از این روی هیچگاه آرام نداشته و همواره از عقوبات شدید
آخرت به خدا پناه می بردند.
شیخ صدوق (متوفا به سال ۳۸۱) ازابراهیم بن عباس نقل می کند که: حضرت رضا(ع) در شب کم می خوابید و بیشتر
بیدارمی ماند، اکثر شبهایش را از اول شب تا صبح احیا می داشت (و به عبادت و نیایش می پرداخت).
و حتی اهل منزل خود را به نماز شب وادار می ساخت.
شیخ صدوق در جای دیگر از رجاء بن ابی ضحاک نقل می کند که وی گفت:
مامون به من ماموریت داد تا حضرت رضا(ع) را (به اجبار) از مدینه به مروبیاورم (تا تحت نظر باشد) و دستور داشتم از
راه مخصوصی امام را بیاورم و وی رااز قم عبور ندهم (چون مرکز شیعیان بود و احتمال شورش می رفت) و شب و
روزمی بایست به نگهبانی از آن حضرت مشغول باشم. از مدینه تا مرو با حضرت بودم، به خدا سوگند کسی را مانند او در
تقوا و کثرت ذکر خدا و خوف از او در تمام اوقات ندیدم. و سپس به تفصیل، کیفیت ادای نمازها و ذکرها و راز و
نیازهای حضرت راشرح می دهد.
آن حضرت درباره وحشت و هراس شیطان از نماز و نمازگزارمی فرماید:
شیطان همواره از مومنی که مراقب وقت نمازهای پنجگانه اش باشد در هراس است و در صورتی که وی نمازهای خود را
ضایع کند بر او جرات پیدا می کند و کم کم او را در گناهان بزرگ می اندازد.
برخیز و شست و شو کن با اشک خود وضو کن
تحصیل آبرو کن در پیشگاه یزدان
دور افکن این ریا را وین کبر و این هوی رایکدم بخوان خدا را چون عاشقی پریشان
۲- انس به قرآن و تامل در آن
اصولا پیوند میان قرآن و عترت پیوندی عمیق،جاودانه و پایدار است که حدیث شریف ثقلین بدان شهادت داده است.
شیخ صدوق از یکی از معاصران حضرت چنین نقل کرده است: همه کلام حضرت و جوابها ومثالهایش برگرفته از قرآن
بود، هر سه روز یک بار قرآن را ختم می کرد و می فرمود:
اگر بخواهم در کمتر از سه روز هم می توانم آن را ختم نمایم اما هرگز به آیه ای نمی رسم مگر اینکه در معنای آن و اینکه
درباره چه چیزی و در چه وقتی نازل گشته،می اندیشم.
آن حضرت در مورد پیروی از قرآن می فرماید: قرآن کلام و سخن خداست ازآن نگذرید و هدایت را در غیر آن نجویید که
گمراه می شوید. (۱۲)
۳- اطاعت از ولی امر
اساسا تمامی ائمه اطهار(علیهم السلام) تا قبل از رسیدن به مقام امامت مطیع ترین فرد نسبت به ولی امر خویش بوده اند.
امام کاظم(ع) فرموده اند:
«علی، پسرم، بزرگترین فرزندم است و سخنانم راشنواتر و دستوراتم را مطیع تر است ».
و اینک ما که در زمان غیبت حضرت صاحب العصر(ع) بسر می بریم نیز بایستی با تمام توان خویش از ولایت فقیه که
منصب نمایندگی از جانب حضرت حجت(ع) است، حمایت و پاسداری نماییم. و چه بسیار دور ازحقیقت اند آنان که با
طرح شبهات کودکانه می خواهند اصل ولایت فقیه را زیر سؤال برند، در صورتی که اطاعت از ولی فقیه در زمان غیبت،
مورد تصریح حضرات معصومین(علیهم السلام) قرار گرفته است و حضرت امام خمینی نیز به تفصیل در کتاب ولایت فقیه
به شرح آن پرداخته اند.
در قسمتی از کتاب فوق می خوانیم:
الفقهاء امناء الرسل .. همانطور که پیغمبر اکرم مامور اجرای احکام و برقراری نظامات اسلام بود و خداوند او را رئیس و
حاکم مسلمین قرار داده و اطاعتش راواجب شمرده است فقهای عادل هم بایستی رئیس و حاکم باشند و اجرای احکام
کنند ونظام اجتماعی اسلام را مستقر گردانند.
۴- علم و دانش
شیخ طبرسی (از علما و دانشمندان قرن ششم) نقل می کند که:
امام کاظم(ع) همواره به فرزندان خویش می فرمود: این برادر شما، علی بن موسی،عالم آل محمد است، پس از وی در
مورد ادیان خود بپرسید و آنچه به شما تعلیم می دهند را حفظ کنید، چرا که از پدرم (امام صادق(ع » چندین بار شنیدم
که می فرمود:
عالم آل محمد در صلب توست و ای کاش او را درک می کردم. یک بار خودآن حضرت فرمودند:
من در روضه (مسجد النبی ص) می نشستم، در مدینه دانشمندان زیادی بودند، هرگاه یکی از آنها در پاسخ دادن به
مطلبی عاجز می گشت، همگی به من اشاره می کردند ومسائلی را پیش من می فرستادند و من به آنها پاسخ می دادم.
آری! از سربلندی ندیده قافش صدای سیمرغ.
شیخ طبرسی از هروی نقل کرده است که: هیچ کس را دانشمندتر از علی بن موسی الرضا(ع) ندیدم و هیچ دانشمندی
نیز وی را ندید مگر اینکه همانند من به فضل ودانش او شهادت داد.
شیخ صدوق می نویسد: مامون افرادی را از فرقه ها و گروههای مختلف و گمراه دعوت می کرد و قصد آن داشت تا بر امام
در بحث و مناظره پیروزشوند و این به جهت حقد و حسدی بود که نسبت به آن حضرت در دل داشت، اما امام باکسی به
بحث ننشست جز آنکه در پایان به فضیلت آن حضرت اعتراف کرد و در برابراستدلال امام سر فرود آورد.
آری «چراغی را که ایزد برفروزد» هیچکس را توان خاموشی آن نخواهد بود.
خود حضرت امام رضا(ع) می فرماید:
… آنگاه که من بر اهل تورات با توراتشان و بر اهل انجیل با انجیلشان و براهل زبور با زبورشان و بر صائبین با زبان عبری
خودشان و بر هربذان با زبان فارسی شان و بر رومیان با زبان خودشان و بر اصحاب مقالات با لغت خودشان استدلال کنم. و
آنگاه که هر دسته ای را محکوم کردم و دلیلشان را باطل ساختم و دست ازعقیده و گفتار خود کشیدند و به گفتار من
گراییدند مامون در می یابد مسندی که بر آن تکیه کرده است حق او نیست و در این هنگام پشیمان می گردد. سپس فرمود:
«ولا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم ».
۵-امر به معروف و نهی از منکر
طبق تصریح آیات قرآن و روایات اهل بیت(علیهم السلام) امر به معروف و نهی از منکر از اهمیت ویژه ای برخورداراست و
اصولا سایر واجبات به واسطه آن دو برپا می گردند.
امیرالمؤمنین(ع) فرموده است:
امر به معروف و نهی از منکر را ترک مکنید که در غیر این صورت ستمگران برشما مسلط می گردند و آنگاه هر قدر هم
که دعا کنید اجابت نمی شود.
در جای دیگر نیز فرموده اند:
قوام دین در سه چیز خلاصه می شود:
امر به معروف، نهی از منکر و اقامه حدود.
با توجه به فرمایش حضرت رسول اکرم(ص) که بالاترین جهاد سخن عدلی است که نزد فرمانروای ظالمی ایراد گردد
حضرت رضا(ع) در مقاطع مختلف زندگی خویش با جلوه های گوناگون توانست با بالاترین جهاد سیاستهای
باطل زمامداران ستمگر زمان خویش را نقش بر آب نماید و چهره حق و حقیقت رابنمایاند.
نقش امر به معروف و نهی از منکر به حدی در زندگی آن حضرت بارز بود که یکی ازمهمترین علل شهادت حضرت
رضا(ع) محسوب می گردد.
مرحوم شیخ صدوق در کتاب عیون اخبار الرضا(ع) در باب اسباب شهادت آن حضرت، سه خبر نقل کرده است که موید
ادعای مزبور می باشد.
و جالب اینجاست که در ضمن خبراول حضرت به پرونده ثروتهای بادآورده مامون و غیرقانونی بودن آنها نیز اشارت کرده
است.
مرحوم شیخ کلینی (متوفا به سال ۳۲۹) درباره عذاب تارکان امر به معروف و نهی از منکر حدیثی از امام رضا(ع) نقل
کرده که آن حضرت از قول رسول خدا(ص) فرموده:
زمانی که امت من نسبت به امر به معروف و نهی از منکر سهل انگاری کنند ومسوولیت را به گردن یکدیگر اندازند (و هر
کس منتظر این باشد که دیگری آن راانجام دهد) در این صورت بایستی منتظر عذاب الهی باشند و
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 