پاورپوینت کامل امام زادگان سکینه خاتون ۴۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل امام زادگان سکینه خاتون ۴۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل امام زادگان سکینه خاتون ۴۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل امام زادگان سکینه خاتون ۴۵ اسلاید در PowerPoint :

>

۶۵

بقعه مورد بحث در سی کیلومتری شرقی شهر قم، نزدیک دهکده «جنت آباد» (۱) و در حوالی ویرانه های «قاسم آباد» که
کنار راه قدیم قم به به کاشان قرار داشته، (۲) واقع شده است.

بنای این مزار را باید از دوران شاهان صفوی و از نیمه نخستین این دوره به شمار آورد. (۳) همچنانکه در لوح زیارتنامه این
سیده جلیله نوشته شده او را «سکینه بنت امام موسی کاظم(ع)» و خواهر حضرت فاطمه معصومه(س) دانسته اند. (۴) که
علی التحقیق فاقد ارزش و عدم مداقه در مدارک مستند مبنی بر تعداد فرزندان امام موسی کاظم(ع) می باشد. چرا که
به اتفاق جمیع مورخین و علماء سیره و رجال، امام موسی کاظم(ع) را فرزندی به نام «سکینه خاتون » نبوده، (۵) و مدفون
در بقعه مورد بحث شخصیتی سوای نوشته لوح زیارتنامه می باشد.

به هر حال، سکینه خاتون، سیده ای جلیله از نوادگان حضرت امام موسی کاظم(ع) بوده و در جلالت قدر و عظمت شان
آن همین بس که بارگاه عظیمی برای وی برپا نموده اند و بروز کرامات و خوارق العاداتی که از ناحیه مقدسه این بی بی بر
سر زبان اهالی جریان دارد، خود معرف شخصیت والای این علیا مخدره است.

نسب شریف سکینه خاتون

حضرت امام موسی کاظم(ع) فرزندی بنام «سکینه » نداشت و لذا شخصیت مدفون در این بقعه را هم نمی توان فرزند
بلافصل امام(ع) دانست، کما اینکه اکثر بقاع متبرکه ایران را منسوب به فرزندان بلافصل ائمه: خصوصا امام موسی
کاظم(ع) نموده اند که اصلی ندارد.

اما در مورد شخصیت مدفون در این بقعه باید گفت که مرحوم ناصرالشریعه در کتاب «تاریخ قم » (۶) به نقل از کتاب «انوار
المشعشعین » (۷) می نویسد:

«بنابر احتمالی که بعضی داده اند محتمل است سکینه بنت حسین بن محمد بن علی بن قاسم بن عبدالله بن موسی
الکاظم(ع) باشد که وی مادر سید مطهر بن علی بن سلطان محمد شریف است ».

در همین رابطه مرحوم عباس فیض در کتاب «بدر فروزان » (۸) به نقل از انوار المشعشعین می نویسد:

«در قاسم آباد، چهار فرسخی قم، امامزاده ای مدفون است که آنرا سکینه خاتون بنت امام موسی الکاظم(ع) می نامند.

و محتمل است که او سکینه بنت حسین بن محمد بن علی بن قاسم بن عبدالله بن موسی الکاظم(ع) بوده باشد که وی
مادر سید مطهر فرزند علی بن سلطان محمد شریف است که در قم بوده اند».

ولی آنچه نگارنده تحقیق و تتبع نموده این است که عبدالله بن موسی(ع) فقط از دو فرزند نسل منتشر شده و آن هم
محمد و موسی می باشد، و این قول را اکثر علماء انساب از قرن سوم الی الآن پذیرفته اند. (۹) وانگهی مرحوم فیض برای
تقریب قول خود چنین نتیجه می گیرد که «عبدالله بن امام موسی(ع) را فرزند سومی هم به نام «قاسم » بوده ولی چون
در کتاب «عمده الطالب » از او نام برده نشده است معلوم می گردد که اعقاب او منقرض شده اند».

باید گفت که استدلال مرحوم فیض اصلی ندارد، چه اینکه علمای انساب اتفاق بر این دارند که وی فقط از دو فرزند خود
به نام محمد و موسی نسل باقی گذاشته و نسل محمد بن عبدالله منقرض گشته است.

بنابراین می توان گفت که یا مرحوم صاحب انوار المشعشعین و یا مرحوم فیض در معرفی شجرنامه «سکینه خاتون »
اشتباه نموده اند، زیرا اگر سکینه خاتون مادر سید مطهر باشد، بنابراین نسبش به «عبیدالله بن امام موسی کاظم(ع)»
برمی گردد و تمام علماء انساب هم برای عبیدالله فرزندی به نام «قاسم » و از وی «موسی » و از موسی «قاسم » ثبت نموده اند.
(۱۰)

فی المثل، ابونصر نجاری در کتاب «سر السلسله العلویه » (۱۱) می نویسد:

«من ولد محمد بن علی بن قاسم بن موسی بن قاسم بن عبیدالله بن امام موسی کاظم(ع) ابوالحسن علی و ابوعبدالله
حسین ابنا محمد بن علی بالری »

یعنی از محمد بن علی بن قاسم بن موسی بن قاسم بن عبیدالله، دو فرزند باقی ماند. که یکی به نام ابوالحسن علی و
دیگری به نام ابوعبدالله حسین و هر دو ساکن شهرری بوده اند.

علامه نسابه ازورقانی، متوفای سال ۶۱۵ ه.ق در کتاب «الفخری » (۱۲) هم همین قول و نسب را پذیرفته است.

امام فخر رازی در کتاب «الشجره المبارکه » (۱۳) همین شجرنامه را عنوان کرده و اضافه می کند که نسل این امامزاده همه از
بزرگان و نقباء و ساکنین شهرری بوده اند.

بنابراین معلوم می گردد که مدفون در بقعه جنت آباد قم:

اولا: فرزند بلافصل امام موسی کاظم(ع) نبوده است.

ثانیا: نسب او به قاسم بن عبدالله بن امام موسی کاظم(ع) برنگشته است.

ثالثا: اصلا به اتفاق جمیع علماء انساب، عبدالله فرزندی به نام قاسم نداشته است.

رابعا: شجرنامه سکینه خاتون به قاسم بن عبیدالله ختم می گردد.

لذا به جرات می توان گفت که مدفون در بقعه جنت آباد قم: «سیده جلیله سکینه خاتون بنت ابوعبدالله حسین بن
محمد بن علی بن قاسم بن موسی بن قاسم بن عبیدالله بن امام موسی کاظم(ع)» خواهد بود.

بدلیل اینکه شهادت امام موسی کاظم(ع) در سنه ۱۸۳ ه.ق به اتفاق جمیع مورخین صورت گرفته و اگر عبیدالله ۱۰ سال
از حیات پدر بزرگوارش را درک نموده باشد. و هر سه نسل بعد از او را یک قرن محسوب کنیم، بنابراین تولد سکینه
خاتون در اوائل قرن پنجم بوده و معقول تر به نظر می رسد که زوجه فرزند سلطان محمد شریف باشد، چه که وی در
سنه ۴۲۹ ه.ق در قم وفات یا به شهادت رسیده است (۱۴) و اگر شجرنامه منقول از فیض و ناصر الشریعه را قبول نماییم،
سوای اینکه اشتباه است، اختلاف سنی سکینه خاتون با شوهرش به ۶۰ سال خواهد رسید و این معمولا بعید است.

وانگهی مؤلف کتاب «الفخری » (۱۵) تایید می نماید که «مطهر» فرزند علی (۱۶) بن سلطان محمد شریف، خواهر زاده ابوالفتح
محمد بن عبدالله الحسین است.

به عبارت دیگر ابوالفتح محمد و سکینه خاتون، هر دو فرزندان ابوعبدالله حسین می باشد و این احتمال ما و شجرنامه
سکینه خاتون درست خواهدبود.

به دلیل اینکه مؤلف کتاب «الفخری » (۱۷) صراحتا می نویسد: «امه (المطهر) سکینه بنت الحسین بن محمد بن علی بن
القاسم بن موسی بن القاسم بن عبیدالله بن موسی الکاظم(ع)».

یعنی مادر مطهر فرزند علی، سکینه دختر حسین بن … می باشد.

تعداد فرزندان و حالات همسر سکینه خاتون

همانطوری که بیان داشتیم، سکینه خاتون همسر ابوالحسن علی الزکی بن محمد الشریف است، وی نقیب شهرری بوده
و شیخ اجل منتجب الدین قمی در وصف او فرموده است که:

«السید الاجل ذی الحسبین، ابوالقاسم علی بن ابوالفضل محمد» (۱۸)

و منظور از «ذی الحسبین » آن است که علی الزکی هم از طرف پدر و هم از ناحیه مادر دارای شرف و مقام سیادت است،
زیرا مادرش بنت ابی الحسن علی بن احمد موسوی است و نسب پدر بزرگوارش سلطان محمد شریف (۱۹) هم به امام
زین العابدین(ع) ختم می شود.

علی الزکی را از سکینه خاتون، دو پسر بجا مانده، یکی «سید مطهر» و دیگری «سید حسین » و در وصف حسین بن علی
الزکی می نویسند:

«ابوالمعالی کمال الشرف حسین بن علی الزکی، مردی کریم و جواد و با مروت و سخاوت و دارای حشمت و جلال بوده
است ». (۲۰)

اکثر علماء انساب و رجال در وصف مطهر، برادر حسین

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.