پاورپوینت کامل مسجد قلب جامعه اسلامی ۵۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل مسجد قلب جامعه اسلامی ۵۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مسجد قلب جامعه اسلامی ۵۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل مسجد قلب جامعه اسلامی ۵۵ اسلاید در PowerPoint :

>

۸۶

مسجد در اسلام قلب تپنده حیات اسلام و کانون و محور فعالیتهای جامعه اسلامی است.

محمد سلیمان تاکیوچی عضو جامعه قوم شناسی ژاپن در پاسخ به این سؤال که چرااز میان تمامی مذاهب خاور دور و
خاور میانه، دین اسلام را پذیرفته و مسلمان شده، در مقاله ای می نویسد:

«… مذهب بودا و مسیحیت علایق معنوی را از علایق مادی جدا کرده و انسان رابه کناره گیری از جامعه ترغیب می کند.

بعضی از فرقه های بودایی و مسیحی معبدها و صومعه ها را در کوهها و اماکن دوراز دسترس جامعه بنا می کنند، اما در
اسلام مساجد در قلب اجتماعات، در روستاهاو شهرها بنا می شود و نیایش با جماعت و در خدمت جامعه مورد تقدیر است.
من اطمینان دارم این زمان بهترین فرصت برای اشاعه اسلام در ژاپن است.» (۱)

مجموعه های شهرسازی اسلامی همه وابسته و مربوط به مسجد جامع بوده و مسجد که قلب جامعه است روزی پنج نوبت
مسلمانان را از مجموعه ها و اجزاء شهر در خودجمع می کند و ایمان آنان را تازه می سازد و به جای خود بازمی گرداند.

در بناهای اسلامی چند نوع مسجد وجود دارد مانند مسجد محله، مسجد قبیله، مسجدبازار، مسجد جمعه و مسجد
جامع.

در تمامی شهرهای اسلامی مهمترین بنا، مسجد جامع است شامل مجموعه های زیر است:

مسجد و محراب، بیت المال، دارالعماره، مدرسه های علمیه، بازار، حمام، اداره حسبه، بیمارستان، رباط، اقامتگاه امام
جمعه، آشپزخانه و محل مراسم عقدازدواج.

۱ مسجد و تسبیح دسته جمعی به سوی کمال

مسجد: مشتمل بر گنبد،گلدسته، شبستان، منبر، محراب، دکه، وضوخانه و …

گنبد و گلدسته های مسجد عابدی را مجسم می کند که عرقچین بر سر گذاشته و دودست خود را برای تسبیح و عبادت
به سوی آسمان برافراشته و سقف زیر گنبدنمودار آسمان است و نمازگزاران همگان با تسبیح موجودات آسمانها و زمین
خدارا تسبیح و عبادت می کنند:

یسبح لله ما فی السموات و ما فی الارض الملک القدوس العزیز الحکیم. (۲)

ازبالای گلدسته ها روزی پنج بار اذان گفته می شود و مردم شهر برای نماز فراخوانده می شوند.

منبر

بر دو نوع است، منبر کوتاه برای موعظه نمازگزاران وتعلیم احکام و غیره در روزهای عادی و منبر بلند برای روزهای
پرجمعیت و ایرادخطبه های نماز جمعه، ستونهای مسجد، یادآور نماز ستون دین است.

۲ مسجد و محراب

محراب از کلمه حرب به معنای جنگ، جایی است که در گودی واقع شده همچون سنگر، رمز مبارزه با شیطان درون و
آماده سازی نفس برای شیاطین الانس و از این رو مسجد گذشته از محل نماز، پایگاه بسیج و اجتماع رزمندگان برای
رفتن به جبهه ها و جهاد مقدس است. و در مرزها همین مساجد به صورت رباط وقرارگاه درآمده از منارهای آن به عنوان
دیده بانی استفاده می شود.

۳ مسجد و بازار

بعضی از مساجد جمعه و جامع از دو طرف و بعضی از چهار طرف به بازار راه دارد و بازارهای اسلامی که همچون مسجد
طاق وار ساخته شده جزءمجموعه های مسجد جامع است و برای ورود به آنها از حیاط مسجد می گذرند باشد که بازاریان
با یاد خدا وارد بازار و کسب و کار شوند.

به تعبیر معماران و مهندسان شهرسازی که در بناهای اسلامی کاوش می کنند بازاراسلامی بمنزله ستون فقرات یک شهر
است و این همان تعبیری است که خداوند درقرآن برای مال کرده است:

«التی جعل الله لکم قیاما (۳) (اموالی که خداوند مایه قوام شما قرار داده است).

هدف قرآن از پیوند میان مسجد و بازار اینست که مردانی تربیت کند که:

لاتلهیهم تجاره ولابیع عن ذکر الله و اقام الصلوه. (۴) هیچ تجارت و داد و ستدی آنان را از یاد خدا و اقامه نماز باز ندارد.

نتیجه پیوند میان بازار و مسجد این بود که قوانین اقتصاد اسلامی اغلب خود به خود به اجرا در می آمد و بازاریان روزی
چند نوبت در مساجد از نیروی ایمان وتقوی شارژ می شدند و چون به سر کار باز می گشتند، کمتر دروغ می گفتند و کمتر
به احتکار و کم فروشی می پرداختند.

و از اینرو معاملات با اعتماد فراوان در بازارهای اسلامی صورت می گرفت، ومسلمانان کار و تجارتشان را چیزی جدای از
عبادت نمی دانستند.

روژه گارودی فیلسوف مسلمان فرانسوی در کتاب خود مسجد آئینه اسلام می نویسد:

«در دوران عظمت اسلام تمام زندگی شهر در مسجد جریان داشت، در آنجاست که قراردادهای تجاری بسته می شود، زیرا
اسلام تمایزی میان مقدس و نامقدس نمی شناسد، اجرای شریعت بیش از هر چیز به این معنی بوده است که انسان ۲۴
ساعت شبانه روز در محضر خداوند بسر می برد و هر عملی در زیر نگاه او انجام می شود،بنابراین هر عملی که توام با تقوی
باشد یک بعد قدسی دارد و نماز درنگی است در سلسله لحظات گوناگون، درنگی که به سایر لحظات معنی می دهد.
بنابراین نمازاز بقیه اعمال جدا نیست.» (۵)

۴ مسجد و بیت المال

از زمان پیامبر اکرم(ص)یکی از مجموعه های مسجد بیت المال است که در آن وجوهات نقدی و صدقات و غیره دریافت و
نگاهداری می شود و اگر بازرگانی دچار ورشکستگی می شد و یا در سفر درراه می ماند از سهم و القارمین و ابن سبیل
تامین می گردید.

فخر رازی در تفسیر آیه انما یعمر مساجد الله من آمن بالله و … می نویسد: درعمران و آبادی مسجد اقامه نماز و پرداخت
زکات اعتبار شده زیرا مردم با حضوردر نماز جماعت به مساجد رونق می دهند و چون زکات دهنده باشند افراد کم
درآمدو نیازمند نیز به مسجد روی می آورند و بر رونق و آبادانی آن می افزایند. امااگر عمارت را حمل بر مصالح ساختمانی
کردیم، از آنجا که پرداخت زکات واجب وبنای مسجد مستحب است تا از واجب فارغ نگردد به مستحب نمی پردازد. (۶)

اکنون درکنار بسیاری از مساجد صندوق قرض الحسنه خدمات بسیار مهمی را به جامعه ارائه می دهند.

۵ مسجد و دارالعماره

همچنین از زمان پیامبر اکرم(ص) مسجد کانون عبادی سیاسی بوده، گرچه پس از دوره صدر اسلام، بسیاری از
زمامداران به تضعیف نقش سیاسی مساجد پرداخته اند ولی می بینیم در سال ۱۶۹ هجری در قاهره جنب مسجد جامع
جدید العسکر، دارالاماره ای در ارتباط مستقیم با مسجد ساخته شده وابن طولون مسجدی می سازد که در بخش جنوبی
آن ساختمان حکومتی دارالاماره قراردارد و این روش تا قرنها میان زمامداران اسلامی متداول بوده.

مساجدی مانند مسجد ارک از این قبیل است.

مارسل بوازار راجع به جنبه سیاسی مسجد می نویسد:

«اقامه نماز جمعه وسیله ای است برای گردهمایی مسلمانان در روز تعطیل و طرح مسائل مهم اجتماعی و بحث و گفتگو
درباره مسائل بهداشت، مسکن و تصمیم گیری های سیاسی و غیره.

در حقیقت برپایی نماز جمعه به کار گرفتن عبادت خداوند است در راه خدمت به امت. گردهمایی جمعه، مخصوصا در
سالهای اخیر و در ممالک استقلال یافته تاثیرو کارآیی بسیار داشته مسلمانان با اجتماع خود در مساجد طرح مبارزه
علیه ستمگران را ریخته و تزلزلی در فرمانروایی استعمار غرب پدید آورده اند.

کاری که احزاب و گروههای سیاسی مخالف در ممالک اروپایی، از انجام آن هنوزناتوانند.» (۷)

۶ مسجد و مدرسه

فاذا قضیت الصلوه فانتشروا فی الارض وابتغوامن فضل الله. (۸) وقتی نماز به پایان رسید در زمین منتشر شوید و به کسب
علم وفضیلت الهی بپردازید.

مفسرین قدیم مانند حسن، سعید بن جبیر و مکحول آیه فوق را به معنای طلب علم تفسیر کرده اند. بسیاری از مساجد
حجراتی در طبقه فوقانی داشت که طلاب در آن سکونت داشتند و بعد از نماز در پای هر ستونی هر دسته ای دور استاد
خودحلقه وار می نشستند و به کسب علم و دانش می پرداختند. و بازاریان مجاور در دروس عمومی بخصوص درس مکاسب
فقه شرکت می کردند تا معاملات خود را طبق موازین شرع انجام دهند. و این پیوند و همگامی میان مدرسه و مسجد در
اسلام رمز موفقیت فرهنگ اسلام بود زیرا علم منهای دین ثمره اش جنگ و فساد و دین منهای علم نتیجه ای جز خرافات
نخواهد داشت.

در اسلام جامعه یعنی دانشگاه از مسجد جامعه نشئت گرفته چنانکه دانشگاه الازهر،از جامع الازهر پدید آمده است.

۷ مسجد و کتابخانه

مثل الذین خملوا التواره ثم یکی از مجموعه های مهم مسجد،کتابخانه است، قرآن کریم به کتاب و اهل کتاب اهتمام
فراوان داده، و مسلمانان که در آغاز یک کتاب قرآن بیشتر نداشتند، و آن را همواره در مساجد قرائت می کردند، باعث شد
که از این یک کتاب کتابهای فراوانی، در قرائت و تجوید درلغت و فرهنگ قرآن، در علم الحدیث و تفسیر، و فقه و تاریخ و
سایر علوم قرآن پدید آید و با آنها کتابخانه ها تاسیس کنند. و طاقها و شبستانهای مساجد رامحل مطالعه و درس و بحث
قرار دهند.

مارسل بوازار، دانشمند اسلام شناس سویسی می نویسد:

«تاسیس کتابخانه ها و شبستان تالار

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.