پاورپوینت کامل Jung ۵۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل Jung ۵۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل Jung ۵۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل Jung ۵۷ اسلاید در PowerPoint :
کارل گوستاو یونگ
کارل گوستاو یونگ (Carl Gustav پاورپوینت کامل Jung ۵۷ اسلاید در PowerPoint, 1875-1961) روانشناس، روانپزشک و فیلسوف بزرگ سوئیسی است.
یونگ را باید مبتکر یک مکتب خاص در روانکاوی دانست که خود او نامش را روانشناسی تحلیلی (Analytical Psychology) نهاد. مکتبی که پس از جدایی او از فروید توسط او اعلام شد و «به کلی با نظریه فروید تفاوت داشت.»
اندیشههای یونگ در زمینههای گوناگونی مانند مذهب، تاریخ، هنر و ادبیات تاثیر گذاشت. بسیاری از مورخان، دانشمندان علوم دینی و نویسندگان از او بهعنوان منبع الهام قدردانی کردهاند.
فهرست مندرجات
۱ – معرفی اجمالی
۲ – ماجرای هدایتهای علمی یونگ
۳ – حوزههای تخصصی فعالیت علمی یونگ
۴ – آثار
۵ – مکتب روانشناختی یونگ
۶ – تفاوتهای یونگ و فروید
۶.۱ – انکار عقده ادیپ توسط یونگ
۶.۲ – تفاوت در دوره تعیین سرنوشت
۶.۳ – کاوش عمیقتر در ذهن ناهشیار
۷ – ابتکارات علمی یونگ
۷.۱ – ناهشیاری شخصی و جمعی
۷.۲ – کهنْالگوها
۷.۳ – دوره شکوفایی انسان
۷.۴ – درونگرایی و برونگرایی
۷.۵ – تبیین هشتوجهی از شخصیت
۷.۶ – آزمون تداعی کلمهها
۸ – دین از دیدگاه یونگ
۹ – تاثیرات یونگ بر دیگر روانشناسان
۱۰ – انتقادات وارد شده بر یونگ
۱۱ – پانویس
۱۲ – منبع
معرفی اجمالی
کارل گوستاو یونگ، در سال ۱۸۷۵ میلادی در دهکدهای واقع در شمال سوئیس نزدیک آبشار معروف راین به دنیا آمد. دوره کودکیاش با تنهایی، جدایی، و ناخرسندی همراه بود. پدرش کشیشی بود که آشکارا ایمانش را از دست داده و اغلب تندمزاج بود. مادرش از اختلالهای هیجانی رنج میبرد و رفتاری غیرقابل پیشبینی داشت.
یونگ در سالهای اولیه زندگی یاد گرفت که به پدر و مادرش اعتماد یا اطمینان نکند، و این را به دنیای خارج نیز گسترش داد. او متوجه به دنیای درون شد؛ دنیای رؤیاها، پندارهها و خیالها، یعنی دنیای ناهشیارش. رؤیاها و ناهشیاری – نه دنیای منطق و هشیاری- راهنمای دوران کودکیاش شد و همچنان در دوران بزرگسالی نیز همراه وی بود.
[۱] شولتز، دوان پی و شولتز، سیدنی آلن، تاریخ روانشناسی نوین، علیاکبر سیف و دیگران، تهران، دوران، ۱۳۸۸، چاپ هشتم، ص۴۹۱-۴۹۰.
یونگ در ۱۹۰۰ از دانشگاه بیسل، واقع در سوئیس، با درجه پزشکی فارغالتحصیل شد. به روانپزشکی علاقمند بود، و نخستین انتصاب حرفهایش در یک بیمارستان روانی زوریخ بود، که اوگن بلولر، روانپزشکی که به سبب پژوهشهایش درباره اسکیزوفرنی معروف بود ریاست آن را بر عهده داشت. یونگ در ۱۹۰۵ به سمت مدرس روانپزشکی در دانشگاه زوریخ منصوب شد، اما پس از چند سال کنارهگیری کرد و تلاشهایش را در تحقیق، نوشتن و طبابت خصوصی مصروف داشت.
[۲] شولتز، دوان پی و شولتز، سیدنی آلن، تاریخ روانشناسی نوین، علیاکبر سیف و دیگران، تهران، دوران، ۱۳۸۸، چاپ هشتم، ص۴۹۱.
یونگ در ۱۹۳۲ به استادی دانشگاه پلیتکنیک دولتی زوریخ منصوب شد و این سمت را تا ۱۹۴۲ که بر اثر بیماری ناگزیر به کنارهگیری شد بر عهده داشت. در ۱۹۴۴ یک کرسی روانشناسی پزشکی در دانشگاه بیسل سوئیس برای او ایجاد شد، اما اینبار نیز به سبب بیماری نتوانست بیش از یک سال در این سمت باقی بماند.
[۳] شولتز، دوان پی و شولتز، سیدنی آلن، تاریخ روانشناسی نوین، علیاکبر سیف و دیگران، تهران، دوران، ۱۳۸۸، چاپ هشتم، ص۴۹۳.
وی سرانجام در سال ۱۹۶۱ در زوریخ در ۸۶ سالگی از دنیا رفت.
خاطرنشان میشود، که یونگ به خاطر ارائه نظریاتش تحت عنوان “روانشناسی تحلیلی” دارای شهرتی خاص است، مولر نیز نکته اصلی روانشناسی یونگ را در این میداند که: او به حالات روانی اقوام ابتدایی اهمیت میداده است.
[۴] مولر، ف. ل، تاریخ روانشناسی، علیمحمد کاردان، تهران، نشر دانشگاهی، ۱۳۶۸، چاپ اول، ج۲، ص۱۵۴.
ماجرای هدایتهای علمی یونگ
شاید این مساله عجیب باشد اما حقیقت این است که یونگ از طریق رویاهایش هدایت علمی میشده است. وقتی که خود را برای تحصیل در دانشگاه آماده میکرد، موضوع رشته تحصیلیاش در یک رؤیا به وی الهام شد. او در خواب دید که برای یافتن استخوانهای جانوران ما قبل تاریخ مشغول حفاری است.
او این خواب را چینن تعبیر کرد که باید در زمینه طبیعت و علوم تحصیل کند. رؤیای کندن سطح زمین به علاوه رؤیای سه سالگیاش که خود را در یک غار زیرزمینی دیده بود، جهت مطالعه آیندهاش درباره شخصیت را تعیین کرد: مطالعه نیروهای ناهشیاری که زیر سطح ذهن قرار دارند.
جالب اینجاست که رؤیای مربوط به حفاری در ادامه زندگی او تبلور عینیتری یافت و او به مطالعات اساطیر باستانی روی آورد تا اندیشه روانکاوی خود را عمق و گسترش بخشد.
[۵] شولتز، دوان پی و شولتز، سیدنی آلن، تاریخ روانشناسی نوین، علیاکبر سیف و دیگران، تهران، دوران، ۱۳۸۸، چاپ هشتم، ص۴۹۳-۴۹۱.
حوزههای تخصصی فعالیت علمی یونگ
نظریات یونگ در حوزه روانکاوی و روانشناسی شخصیت و روانکاوی و روانشناسی دین مطرح است.
اندیشههای یونگ در زمینههای گوناگونی مانند مذهب، تاریخ، هنر و ادبیات تاثیر گذاشت. بسیاری از مورخان، دانشمندان علوم دینی و نویسندگان از او بهعنوان منبع الهام قدردانی کردهاند.
با وجود این، روانشناسی علمی از بسیاری جهات روانشناسی تحلیلی را نادیده گرفته است. بسیاری از کتابهای یونگ تا سالهای دهه ۱۹۶۰ به انگلیسی ترجمه نشده بودند و سبک نسبتاً پیچیده نوشتههایش فهم آنها را دشوار میسازد.
[۶] شولتز، دوان پی و شولتز، سیدنی آلن، تاریخ روانشناسی نوین، علیاکبر سیف و دیگران، تهران، دوران، ۱۳۸۸، چاپ هشتم، ص۴۹۸.
نظریه یونگ یک حالت فلسفی و عرفانی خاصی دارد. وی شیفته زندگی و رفتار بومیان و مردم قبایل مختلف بود و برای فهم آنان مدتی را در میان بومیان شمال افریقا و کنیا و سرخپوستان نیومکزیکو به سر برد.
وی همچنین به مطالعه و تفسیر اساطیر و افسانهها و کتب مذهبی علاقهمند بود و برای فهم سمبلها و علائم موجود در میان قبایل بدوی، نظیر توتمها، کوشش بسیاری کرد و حاصل این کوششها را در کتاب “انسان و سمبولهایش” به رشته تحریر درآورد.
[۷] کریمی، یوسف، روانشناسی شخصیت، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور، ۱۳۷۰، چاپ بیست و سوم، ص۸۶.
آثار
یونگ حدود دویست کتاب و مقاله نوشته است
[۸] مولر، ف. ل، تاریخ روانشناسی، علیمحمد کاردان، تهران، نشر دانشگاهی، ۱۳۶۸، چاپ اول، ج۲، ص۴۴.
و کتابهای زیر را در حوزه روانشناسی و دین نوشته است که به فارسی هم ترجمه شدهاند:
• صور مثالی و ناخودآگاه جمعی؛
• روانشناسی ضمیر ناخودآگاه؛
• روانشناسی و دین؛
• روانشناسی و کیمیاگری؛
• چهار صورت ازلی؛
• پاراسلسیکا؛
• پاسخ به ایوب؛
• وایون.
[۹] آذربایجانی، مسعود و موسوی اصل، سیدمهدی، درآمدی بر روانشناسی دین، قم و تهران، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سمت، ۱۳۸۷، چاپ دوم، ص۶۰.
مکتب روانشناختی یونگ
یونگ را باید مبتکر یک مکتب خاص در روانکاوی دانست که خود او نامش را روانشناسی تحلیلی (Analytical Psychology) نهاد. مکتبی که پس از جدایی او از فروید توسط او اعلام شد و «به کلی با نظریه فروید تفاوت داشت.»
[۱۰] شولتز، دوان پی و شولتز، سیدنی آلن، تاریخ روانشناسی نوین، علیاکبر سیف و دیگران، تهران، دوران، ۱۳۸۸، چاپ هشتم، ص۴۹۲.
یونگ ترجیح داد بهجای اصطلاح روانکاوی یا روانتحلیلگری -که به روانشناسی دین موسوم بود- از اصطلاح روانشناسی تحلیلی استفاده کند که بعدها به روانشناسی زوریخ موسوم شد.
[۱۱] آذربایجانی، مسعود و موسوی اصل، سیدمهدی، درآمدی بر روانشناسی دین، قم و تهران، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سمت، ۱۳۸۷، چاپ دوم، ص۶۰.
در نگاهی دیگر، مولر، یونگ، فروم و آدلر و هورنای را جزء نظریهپردازان “اصالت فرهنگ” میدانند که پیامد روانکاوی یا واکنش در برابر آن است و نوعی روانشناسی اجتماعی با استفاده از جامعهشناسی است. که یونگ تلفیق خود را با دادههای قومشناسی و روانکاوی انجام میدهد.
[۱۲] مولر، ف. ل، تاریخ روانشناسی، علیمحمد کاردان، تهران، نشر دانشگاهی، ۱۳۶۸، چاپ اول، ج۲، ص۱۵۴.
تفاوتهای یونگ و فروید
پس از اینکه در سال ۱۹۱۱ آلفرد آدلر از فروید کناره گرفت،
[۱۳] مولر، ف. ل، تاریخ روانشناسی، علیمحمد کاردان، تهران، نشر دانشگاهی، ۱۳۶۸، چاپ اول، ج۲، ص۲۸.
در پی او یونگ هم پس از اینکه حدود ۸ سال با فروید همکاری داشت، در سال ۱۹۱۴ از نحله فکری او جدا شد. آدلر، یونگ و آنا دختر فروید، نوفرویدیهایی هستند که هر یک بهگونهای آهنگ مخالفت با اندیشههای فروید را نمودند. تفاوتهای یونگ و فروید را در سه دسته میشود بیان کرد:
انکار عقده ادیپ توسط یونگ
نکته مهم تفاوت بین روانشناسی تحلیلی یونگ و روانکاوی فروید به ماهیت لیبیدو (انرژی حیاتی) مربوط است. در حالی که فروید لیبیدو را مؤکداً برحسب میل جنسی تعریف میکرد، یونگ آن
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 