پاورپوینت کامل اصلاحات از دیدگاه امیرالمؤمنین علیه السلام ۵۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل اصلاحات از دیدگاه امیرالمؤمنین علیه السلام ۵۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اصلاحات از دیدگاه امیرالمؤمنین علیه السلام ۵۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل اصلاحات از دیدگاه امیرالمؤمنین علیه السلام ۵۵ اسلاید در PowerPoint :

>

یکی از شعارها و واژه های جذاب که امروز فراوان به کار می برند، اصلاح طلبی Reformism (رفرمیسم) است.

اصلاح در مقابل افساد و به معنای نیکو کردن، درست کردن و سروسامان دادن کار است. این اصطلاح، امروزه به معنای تغییر و دگرگونی وضع موجود است و شامل دگرگونی های مذهبی، اعتقادی، حکومتی و سیاسی می شود.

با آموزه ای از قرآن کریم، می توان در یک تقسیم بندی کلی، اصلاح را بر دو قسم دانست:

۱ ـ اصلاح فردی: تحول و دگرگونی نفسانی، خودسازی، دور شدن از گناهان به وسیله توبه. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «من عمل منکم سوء بجهاله ثم تاب من بعده و اصلح فانه غفور رحیم.»(۱)؛ کسی از
شما که به نادانی، کردار زشتی را انجام داد و پس از آن، توبه کند و خود را اصلاح نماید، خداوند آمرزنده و مهربان است.

پایه و اساس تمام اصلاحات، اصلاح نفس است؛ زیرا هر مصلحی باید نخست خود را اصلاح کند، تا بتواند به اصلاح دیگران بپردازد.

۲ ـ اصلاح اجتماعی: دگرگونی مذهبی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه. منظور از اصلاحات که امروزه از آن سخن گفته می شود، همین اصلاحات اجتماعی است.

هر اصلاحی نیاز به یک رهبر و پیشوایی دارد که آن را «مصلح» می نامیم. مصلحان براساس اندیشه ها، اغراض و انگیزه های مختلف، مانند: وظیفه دینی، خدمت گذاری به جوامع، پیروی از تمایلات نفسانی، ثروت اندوزی، سرمایه
داری و دنیاطلبی، به اصلاح می پردازند. برهمین اساس، اصلاحات از دو جنبه قابل طرح و بررسی است:

الف: جنبه مثبت.

ب: جنبه منفی.

در طول تاریخ، هم مصلحان حقیقی و هم مدعیانِ دروغ اصلاحات، هر دو وجود داشته اند. نخستین مصلح، خداست، زیرا در قرآن کریم به مؤمنان پرهیزکار وعده می دهد: «یصلح لکم اعمالکم و یغفرلکم ذنوبکم»(۲)؛ او
کردارهای شما را اصلاح می کند و گناهان شما را می بخشد.

همه پیامبران الهی مصلحان حقیقی هستند؛ چون خواستار تغییر وضع موجود بودند. حضرت نوح می فرماید: «ان ارید الاّ الاصلاح»(۳)؛ من جز اصلاح، قصد دیگری ندارم. پیامبراسلام صلی الله علیه و آله تمام پیام ها و برخوردهایش برپایه
اصلاح بود؛ چنان که توانست در مدت کمی، فرهنگ فاسد حاکم بر حجاز، مکه و مدینه را دگرگون نماید.

امامان شیعه مصلحان حقیقی بودند. امام علی علیه السلام در مدت کوتاه حکومت خود، هم دست به اصلاحات زد وهم برنامه های اصلاحی خود را ارائه داد. امام حسین علیه السلام حرکت و خروج خود را به سمت کربلا، یک حرکت اصلاحی
می داند: «انّما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدّی»(۴)؛ حرکت کرده ام برای این که امت جدم، رسول خدا صلی الله علیه و آله را اصلاح کنم. آن حضرت در جای دیگر نیز می فرماید: «لنری المعالم من دینک و نظهرالاصلاح فی
بلادک»؛ می خواهیم اصلاح در میان شهرها و امت اسلامی پدید بیاوریم.

بزرگ ترین مصلح، امام زمان علیه السلام است که تمام فسادها و نا برابری ها را از روی زمین ریشه کن می کند و جهان را پر از عدل و داد می سازد: «یملأاللّه الارض قسطاً و عدلاً بعد ما ملئت ظلماً و جوراً».

از طرف دیگر، مدعیان دروغین اصلاح طلبی نیز فراوانند. به قول مقام معظم رهبری، موافقان با اصلاحات آمریکایی زیادند. یکی از این مدعیان، منافقانند. قرآن کریم از زبان آن ها نقل می کند: «قالوا انّما نحن مصلحون الا انّهم
هم المفسدون و لکن لا یشعرون»(۵)؛ منافقان می گویند: ما
اصلاح کننده هستیم. آگاه باشید که آن ها مفسد هستند، ولی خود نمی دانند.

چنگیز، هیتلر، صدام، مکتب ها و نظام هایی مانند سرمایه داری (کاپیتالیسم) و سوسیالیسم و طرفداران اندیشه های سکولاریسم و بسیاری از روشنفکران در زمان مشروطه نیز این شعار را سر می دادند.

اصلاحات از دیدگاه امام علی علیه السلام

امام علی علیه السلام مصلحی بزرگ بود که از آغاز رسالت، به اصلاح خود و جامعه، به عنوان یک وزیر در کنار یک مصلح بزرگ و قدرتمند، یعنی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله پرداخت. او همواره با لبه تیز شمشیر خود، انحرافات وکجی ها را به راستی
مبدل می نمود و با شرک، کفر و بت پرستی در ستیز بود. همواره نام او در ردیف بالاترین افراد در مبارزه با مشرکان، منحرفان و منافقان دیده می شود. بت های درون کعبه به دست مبارک او شکسته می شوند.

پس از پیامبراسلام صلی الله علیه و آله نیز اگرچه او را خانه نشین کردند و آن حضرت بنابر مصالحی سکوت کرد، اما در مسیر اصلاحات، راهنمای بسیاری از افراد زمان خود بود.

آن حضرت در دوران کوتاه حکومت خود ـ که چهار سال و چند ماه بیش ادامه نداشت و همیشه نیز در حال جنگ بود.ـ اصلاحات فراوانی را انجام داد.

اصلاحات دینی و حکومتی

علی علیه السلام غیر از اصلاحات نفسانی و فردی ـ که نهج البلاغه پر است از مواعظ سودمند برای اشخاصی که سالک الی اللّه هستند.ـ به دو نوع اصلاحات مهم اشاره می کند: یکی، اصلاحات دینی و دیگری، اصلاحات حکومتی.

منظور از اصلاحات دینی، این است که با کج فهمی ها در متون دین، دست بردن در احکام الهی مانند حلال کردن حرام ها و حرام کردن حلال های الهی، برداشت های غلط و شبهه در تکالیف شرعی مبارزه شود.

حضرت علی علیه السلام در خطبه ۱۰۶ پس از آن که اسلام را روشن ترین راه و آشکارترین مذهب؛ «ابلج المناهج و اوضع الولائج»، معرفی می کند، اصحاب خود را سرزنش می کند که وقتی پیمان های الهی شکسته می شود، چرا
خشمگین نمی شوید: «قد ترون عهوداللّه منقوضه فلا تغضبون»؛ وقتی حریم دین شکسته می شود، چرا ناراحت نمی شوید و اقدامی نمی کنید؟ عده ای زمام کارهایتان را به دست گرفته اند که ستمگرند و شماهم کارهایتان را
به آن ها سپرده اید و در احکام الهی تسلیم آن ها شده و از آن ها پیروی کرده اید، در حالی که این ها «یعملون بالشُبُهات و یسیرون فی الشهوات»؛ در تکالیف شرعیه به شبهات و آرای باطل عمل می کنند و در پی شهوت ها و
خواهش های نفسانی می روند.

منظور از اصلاحات حکومتی، اصلاحاتی است که در حکومت انجام می شود.

اساس اصلاحات حکومتی

مهم ترین پایه و اساس حکومت امام علی علیه السلام را می توان اجرای عدالت، گرفتن حق مظلوم از ظالم و از بین بردن ستم ستمکاران دانست. آن حضرت برای اجرای اصلاحات از مردم کمک می خواهد می فرماید: به خاطر منافع
خودتان مرا کمک کنید. سوگند به خدا! من دست ستمگر را از سر ستمکش برتافته و از روی عدل و انصاف حکم می کنم و چنگ در بینی ستمگر می افکنم و با موقعیتی که او دارد، او را کشان کشان به آبشخور حق و عدالت خواهیم
کشانید.(۶)

حضرت علی علیه السلام وقتی به حکومت می رسد، با نابرابری ها، مشکلات و ضعف های فراوانی در جامعه مواجه می شود؛ از جمله این که زمین هایی به دست عثمان غصب شده و در دست عمّال او بود. آن حضرت سوگند یاد می کند که اگر
از بخشش های عثمان چیزی پیدا کنم، آن ها را می گیرم و به صاحبانشان باز می گردانم: «واللّه لو وجدته قد تزوِّج به النساء و ملکت به الاماء لردَدتهُ»، آن حضرت در ادامه می فرماید: «فان فی العدل سعه و من ضاق
علیه العدل فالجور علیه اضیق»(۷)؛ در عدالت، برای مردم وسعت و گشایش است و هرکس که عرصه داد و عدل بر او تنگی ایجاد کند، دایره ظلم و ستم را تنگ تر خواهد یافت.

حضرت علی علیه السلام می فرماید:

«والذی بعثه بالحق لتبلبلُنّ بَلَلَه و لتُغَر بَلُنَّ غَربَلَه و لتُساطُنّ سوط القِدر حتی یعود اسفلُکم اعلاکم و اعلالکم اَسفلَکُم»(۸)؛ سوگند به کسی که پیامبر صلی الله علیه و آله را به حق فرستاد! شما به هم آمیخته می شوید (دچار
آشوب های فکری و عقیدتی می شوید.) در غربال امتحان بیخته و جدا می شوید مانند کف گیری که دیگ غذا برهم می زند، برهم زده می شوید تازیانه های روزگار شما را به هراس می اندازد. تا این که پست ترین شما به جایگاه
بلندمرتبه ترین شما و والاترین شما به مقام پست ترین شما باز گردد و پیشی گیرند.

یکی از کارگزارانش برخی از اموال بیت المال را برای خودش
برداشت. آن حضرت در توبیخ او فرمود: اگر این کار را کرده باشی،
پروردگارت را خشمگین، امام و پیشوایت را نافرمانی و در امانت
خیانت نموده ای. حساب خودت را به سوی من فرست.
موضع گیری های قاطعانه علی علیه السلام باعث شد افراد دنیا طلب از دور او پراکنده شوند و جنگ های جمل و صفین و نهروان را به پا کنند و در آخر هم او را به شهادت برسانند.

شاخصه های اصلاحات حکومتی

با این که حضرت علی علیه السلام در دوران کوتاه حکومت خویش، درگیر جنگ های داخلی بود، اما برخوردها و پیام ها و منشورات حکومتی آن حضرت به فرمانداران، ویژگی های فراوانی از اصلاحات علوی را روشن می کند، که در این جا
تنها به برخی از آن ها اشارت می رود:

۱ ـ تساوی حقوق مردم در بیت المال

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.