پاورپوینت کامل از هجرت نبوی بیاموزیم ۶۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل از هجرت نبوی بیاموزیم ۶۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل از هجرت نبوی بیاموزیم ۶۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل از هجرت نبوی بیاموزیم ۶۴ اسلاید در PowerPoint :

>

پس ازبیعت عقبه ی دوم، برای مهاجرت پیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم هیچ مانع جدی وجود نداشت . اما ضرورت مقدم
داشتن مهاجرت مسلمین مکه و نظارت دقیق بر سفر بقیه ی مهاجران، از جمله ی عواملی بود که پیامبر را ناگزیر می کرد که
هجرت را به تعویق اندازد . با اطلاع رسول خدا از تصمیم شوم شورای دارالندوه و صدور دستور الهی برای هجرت حضرت – در
حالی که تقریبا تمام مسلمین به یثرب مهاجرت کرده بودند – آن حضرت در صدد تدارک سفر افتاد . در این حال همه ی راه های
خروجی اصلی از مکه توسط قریش مراقبت می شد و عملا مسدود شده بود .

تدبیر آسمانی

به همین جهت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم به موجب یک دستور الهی، ماموریت یافت که علی علیه السلام را در جای خود
قرار داده و خودش شبانه از مکه خارج شود . علی علیه السلام نیز در شبی که قریش برنامه ی قتل پیامبر را در سر داشتند، در بستر
پیامبر خوابید و با مشتبه کردن امر بر قریش، این امکان را فراهم کرد تا رسول خدا با استفاده از تاریکی شب، مکه را ترک گوید .
سیره نویسان شبی را که علی علیه السلام در بستر پیامبر خفت و با آگاهی از خطر قتل خود، مشتاقانه برای نجات جان مقتدای
محبوب خویش به بستر قدم گذاشت، «لیله المبیت » (۱) نام نهاده اند و طبق گفته ی اکثر محدثان و مفسران آیه ی ««و من الناس من
یشری نفسه ابتغاء مرضات الله والله رؤوف بالعباد» ; (۲) بعضی از مردم (با ایمان و فداکار، همچون علی علیه السلام در لیله المبیت به
هنگام خفتن در جایگاه پیغمبرصلی الله علیه وآله وسلم) جان خود را به خاطر خشنودی خدا می فروشند; و خداوند نسبت به
بندگان مهربان است .» درباره همین ایثار علی علیه السلام نازل شده است . (۳)

عشقبازی که هم آغوش خطر

خفت در جایگه پیغمبر

آن شب خطرناک

علی علیه السلام ماجرای «لیله المبیت » را چنین حکایت می کند: رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم آن شب مرا خواسته و فرمود:
علی جان! قریش برای قتل من توطئه کرده اند و قرار است امشب آن را به مرحله اجرا بگذارند، تو در بستر من بخواب تا این که
من از مکه خارج شوم و این فرمان الهی است که به من ابلاغ شده است . گفتم: چشم! اطاعت می کنم . آن شب حادثه ساز من در
بستر رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم خوابیدم . هم چنان که پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم فرموده بود، مشرکان قریش پاسی
از شب گذشته خانه ی آن حضرت را محاصره کردند . رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم بنا به دستور خداوند متعال شبانه از
منزل بیرون رفت . آن حضرت در حالی که این آیه را قرائت می کرد: «و جعلنا من بین ایدیهم سدا و من خلفهم سدا فاغشیناهم فهم
لا یبصرون » ; (۴) از مقابل آنان گذشت و مشرکان پیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم را ندیدند .

نزدیک های صبح بود که آنان به داخل منزل ریختند و به خیال این که من، محمدصلی الله علیه وآله وسلم هستم به سوی بستر
هجوم آوردند . در این هنگام با کمال خونسردی روپوش را کنار زده و سر از بستر بلند کردم . با دیدن این صحنه، آنان با کمال
شگفتی به همدیگر خیره شده و گفتند: علی؟!

گفتم: بلی .

گفتند: پس محمد کجاست؟

گفتم: از شهر شما خارج شد .

پرسیدند: به کدام سمت رفت .

گفتم: خدا داناتر است .

آنان مرا رها کردند و از منزل [پیامبر] خارج شدند . . . (۵)

تحولی نوین

هجرت تاریخی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم که نقطه عطفی در تاریخ اسلام محسوب می شود، انقلابی نوین در
هت شکوفایی و گسترش رسالت پیامبر اکرم پدید آورد و در حقیقت وسیله ی مناسبی برای اوج گیری نهضت الهی و تثبیت دولت
اسلامی رسول الله می باشد . هم چنان که علی علیه السلام می فرماید: «علابها ذکره و امتد منها صوته ; (۶) نام و یاد رسول خداصلی
الله علیه وآله وسلم به واسطه هجرت به مدینه، اوج گرفت و آوای توحیدی اش بر نقاط عالم طنین انداز شد .»

با توجه به این که هجرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم حساس ترین نقاط زندگی پیامبر خداصلی الله علیه وآله وسلم
محسوب می شود، در این مجال نگاهی به سیره و سخن آن حضرت در این فراز تاریخی می افکنیم و به بخشی از آموزه های رفتار آن
حضرت در هجرت اشاره خواهیم کرد .

هجرت در هجرت

یکی از مهم ترین آموزه های حادثه هجرت، جدایی از تعلقات نفسانی و ارتباطات عاطفی و خانوادگی است . رفتار و گفتار پیامبر
اکرم صلی الله علیه وآله وسلم در مدت ۱۳ سال در مکه و در میان شدیدترین فشارها و ناامنی ها، اعراب سنت گرا و گرفتار عواطف
قومی و نسبی را آن چنان متحول کرده بود که در هنگام هجرت، مهاجران مسلمان با عزمی راسخ از تمام تعلقات مادی و
وابستگی های عاطفی چشم پوشیدند و با ترک تمام زندگی و لوازم آن به سوی مدینه رهسپار شدند . و در حقیقت آنان قبل از
هجرت به مدینه، هجرتی دیگر نیز از درون آغاز کرده بودند .

شاگردان مکتب نبوی در اثر تعلیمات رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم از تمام عادت های زشت و خلق و خوی غیر الهی و از تمام
تعلقات نفسانی به سوی خدا هجرت کرده بودند و این گفتار زیبای مقتدایشان را در درون خود پیاده کرده بودند که: «المهاجر من
هجر السیئات » ; (۷) مهاجر حقیقی کسی است که از گناهان و عادات زشت فاصله بگیرد و به سوی خوبی ها هجرت کند .

مسلمانان تحول یافته نه تنها در قلمرو باورهای ذهنی و نظری بلکه از اعماق جانشان ریشه های عاطفی و نسبی منفی را از خود
دور کرده و در راه الله قدم نهاده و همزمان با هجرت از مکه از بسیاری ا زتعلقات دنیوی هم دست کشیدند .

معیار ارزش ها در مکتب محمدصلی الله علیه وآله وسلم

اهمیت «امانتداری » از درس های مهمی است که مکتب اسلام به جهان بشریت عرضه نمود . این واژه ی به ظاهر ساده، دریایی از
فضایل و ارزش های انسانی را به همراه دارد . خداوند متعال در مورد ویژگی های انسان های والا مقام و وارسته می فرماید «و الذین
هم لاماناتهم و عهدهم راعون » ; (۸) و آنان که به امانت ها و عهد و پیمان های خود کاملا وفا می کنند .» از منظر رسول اکرم صلی الله
علیه وآله وسلم امانتداری آن چنان مهم است که در آخرین لحظات زندگی خویش، سه بار به علی علیه السلام فرمود: «یا اباالحسن!
ادالامانه الی البر والفاجر فیما جل و قل حتی الخیط والمخیط ; (۹) ای اباالحسن امانت را به نیکوکار و بدکار بازپس ده، در هر چیز
کوچک و بزرگ حتی در نخ و سوزن » .

حضرت محمدصلی الله علیه وآله وسلم در امانت داری آن چنان شهره بود که حتی دشمنانش بعد از رسالت نیز، با این که نقشه
قتلش را طراحی می کردند ولی او را با لقب امین خطاب کرده و در امانتداری اش لحظه ای تردید نکردند و در شب هجرت،
امانت هایی نزد او داشتند .

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم در لحظات حساس و بحرانی، که حتی جانش در خطر بود به امانت های مردم می اندیشید .
رسول الله در غار ثور به علی علیه السلام که به ملاقاتش آمده بود، وصایایی نمود از جمله این که: یاعلی! فردا در اجتماعات مردم
مکه، صبح و شام در ابطح با آوای بلند بگو: «من کان له قبل محمد امانه او ودیعه فلیات فلنؤد الیه امانته ; (۱۰) هر کس در پیش
محمد امانتی دارد، بیاید امانتش را باز ستاند .» و امانت های مردم را در ملا عام و آشکارا به صاحبانشان برگرداند . (۱۱)

بعد از هجرت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم از مکه به منزل «قدید» ، در حالی که گرسنگی و تشنگی بر او و همراهانش غالب
شده بود، آنان به خیمه ی بادیه نشینی به نام «ام معبد» رسیدند . فقر و تهیدستی خانواده ی ام معبد، مانع از آن بود که وی بتواند
به پذیرایی میهمانان گرسنه و تشنه بپردازد، پس با شرمندگی تمام عذر خواست . در این حال، نگاه پیامبر خداصلی الله علیه وآله
وسلم بر گوسفندی لاغر افتاد که از فرط ضعف با گله نرفته بود . رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم از ام معبد اجازه گرفت تا
گوسفند را بدوشد . زن در شگفت بود که چگونه ایشان انتظار شیر از گوسفندی لاغر و ناتوان دارد، اما به هر حال او میهمان بود و
ام معبد رضایت خویش را اعلام داشت . در مقابل دیدگان حاضران، گوسفند لاغر اندام و فاقد شیر، بیش از نیاز حاضران شیر داد و
باعث تعجب ام معبد گردید .

عبرت آمیزترین بخش گزارش مربوط به حضور پیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم در قدید، سخنی است که همواره شالوده ی
رفتار فردی، اجتماعی، و بنیاد اعمال حاکمیت او بوده است .

می نویسند که: چون با عنایت الهی، گوسفند لاغر ام معبد به شیر دادن افتاد، پیامبر کاسه ی شیر را پر کرد و به حاضران داد . آنان
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم را بر خود مقدم می داشتند، اما او خود را بر حاضران مقدم نداشت و آموزه ی رهبری خویش را
به زبانی ساده چنین بیان داشت: «ساقی القوم آخرهم » ; × بی گمان، مشاهده ی چنین روش هایی بود که مردمان خشمگین از
تفاخرات و امتیازات را شتابان به سوی پیامبر می کشانید . حضرت محمدصلی الله علیه وآله وسلم در عمل نشان می داد که از
جنس مردم است و با مردم; حدیث مکررش این بود که: من بنده ی خدایم و برای رساندن پیام خدا آمده ام، همین و بس .
مشاهده ی تطابق سیره ی عملی پیامبر با تعالیم او، سبب شد تا علی رغم عناد اشراف، مردمی که فضیلت را در فطرت خویش
داشتند به سرعت به آیین وی گرایش یابند .

چون ام معبد اعجاز پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم را دید، عرض کرد: فرزندی ۷ ساله دارم که بیمار است و مانند پاره
گوشتی افتاده و از سخن گفتن هم ناتوان است . چه می شود در حق او دعای خیر بفرمایی؟

پیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: تا آن طفل را حاضر سازند، خرمایی جویده و در دهان او گذاشت; در همان حال کودک
بیمار شفای خود را باز یافت . آن گاه پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم هسته ی خرما را هم در زمین فرو برد و در همان لحظه نخلی بر
آمد و رطب تروتازه آورد و اطراف خیمه ی ام معبد را سرسبز نمود . (۱۲)

یک شیوه ی تبلیغی

پیامبراکرم صلی الله علیه وآل

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.