پاورپوینت کامل عوامل تحریف در تاریخ عاشورا ۴۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل عوامل تحریف در تاریخ عاشورا ۴۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عوامل تحریف در تاریخ عاشورا ۴۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل عوامل تحریف در تاریخ عاشورا ۴۵ اسلاید در PowerPoint :

>

بخش دوم

در شماره قبل دو عامل تحریف مورد بررسی قرار گرفت، اینک:

سومین عامل تحریف

این اصل «ماکیاولی» و ویرانگر در میان عوامل تحریف از همه، خطرناک تر و تأسف آورتر است. ماکیاولیست ها می گویند:
برای رسیدن به هدف، هر وسیله ای را می توان استخدام کرد اگرچه با تحریف حقایق و وارونه نشان دادن واقعیتها باشد. همین
که هدف صحیح بود، کافی است. مهم، نتیجه کار است!

شمار اخبار و احادیث جعلی، و تعداد داستانها و حکایتهای تخیّلی که با همین خیال خام ساخته و پرداخته شده است،
بیشتر از آن است که گفته شود؛ شنیدن چند اعتراف از سازندگان و افسانه پردازان این قبیل تحریفات، کافی است تا عمق
فاجعه را نشان دهد:

«از برخی داستانسرایان نقل شده است که می گفت: هرگاه کاری را خوب بدانیم، برای آن حدیثی می سازیم. اینان اگر
از سوی کسی به دروغ بستن بر رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم متّهم می شدند و راهی برای رهایی از آن نمی یافتند، روشی دیگر در
پیش گرفته، می گفتند: ما برای پیامبر (به نفع او) دروغ می پردازیم نه بر (ضدّ) او و این کار را نیز برای آن انجام می دهیم
که دلهای عامّه مردم را نرم سازیم.»۱

یکی از کسانی که خود اعتراف به جعل و وضع احادیث نموده، شخصی است به نام «قاضی ابوعصه مروزی» که
ذوفنون بوده است. و از آنجا که در هر علمی دست داشت و میان تفسیر و حدیث و تاریخ و فقه و… جمع کرده بود، به او
«جامع» می گفتند! خلاصه، همه کاره بود و معروف است که «جز صدق و راستی، همه چیز داشت»!۲ از او پرسیدند: این
همه روایت را در فضیلت قرائت یک یک سوره های قرآن از کجا آوردی؟ جواب داد:

«من دیدم که مردم از قرآن، اعراض کرده و به فقه ابوحنیفه و مغازی ابن اسحاق سرگرم شده اند، خواستم با جعل این
احادیث، مردم را به قرائت قرآن تشویق کنم.»۳

بدتر از همه اینکه حتی به اعتقاد بعضی از حدیث سازان، جعل چنین احادیثی ـ یعنی احادیثی که مردم را به کارهای
نیک تشویق و ترغیب کنند ـ شرعاً روا و جایز بوده است! و هرگاه به اینها اعتراض می شد که: چرا ارتکاب به این گناه
بزرگ را جایز می شمارید، مگر نمی دانید که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: «هرکس آگاهانه بر من دروغ بندد تا مردم را با آن گمراه
سازد، بی گمان جایگاهش در آتش جهنّم خواهد بود؟»

می گفتند: پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرموده: هر کس بر من دروغ ببندد در آتش خواهد بود. و ما بر او دروغ نمی بندیم بلکه برای او
(به سود او) دروغ می بندیم!!۴

البته بطلان این مغالطه چیزی نیست که نیاز به توضیح داشته باشد و این عذر بدتر از گناه، خود خطای دیگری بود که
آنان با تحریف معنوی در فرمایش حضرت رسول صلی الله علیه و آله وسلم مرتکب می شدند.

و شما اگر سری به کتابهای «مقاتل و مجالس» بزنید با سیلی از تحریفات مواجه خواهید شد که بر روی همان مبنای
ساختگی ـ «وسیله، فدای هدف» ـ ساخته شده است. حتی بعضی در مقدمه مقتلی که نوشته اند، با صراحت به این خطا
اعتراف کرده اند و از همان نخست، حساب همه را پاک ساخته اند و معلوم است که:

خشت اوّل چون نهد معمار کج تا ثریّا می رود دیوار کج

برای مثال، مقدمه کتاب «محرق القلوب» را می توان شاهد آورد، در آنجا می نویسد:

«نقل اخبار ضعیفه و غیر معتبره در حکایات و وقایع پیغمبر و اهل بیت او، جایز است و هرگاه خبر ضعیفی دلالت کند
بر اینکه گریه بر امام حسین علیه السلام فلان قدر ثواب دارد و کسی آن خبر را بشنود و به نیّت رسیدن به آن ثواب بگرید، حق
تعالی آن ثواب را به او کرامت می فرماید… به همین جهت، ما نیز در این کتاب، اخبار ضعیفه را با اخبار صحیحه
آوردیم.»۵

محدّث نوری در باره نویسنده سخن بالا و مقتل مذکور، سخنی دارد که می تواند مفید باشد؛ او می نویسد:

«ناقل متدیّن [و [درستکار نباید به مجرّد دیدن خبری و حکایتی در کتابی، که به عالمی نسبت می دهند، قناعت کند؛
چه بسا شود که آن کتاب را در اوائل سنّ نوشته و هنوز به مقام تمیز دادن صحیح از سقیم و ثقه از غیر ثقه، نرسیده بود،…
و از این جهت، اخبار موهونه و بی اصل و مأخذ و مخالف روایت ثقات، بلکه اخبار کاذبه یقینی در آن یافت می شود؛ مثل
کتاب محرق القلوب، تألیف عالم جلیل آقا آخوند ملا مهدی نراقی که از اعیان علمای دهر و… بود، علاوه بر آن که
بزرگان دین اعتراف به علوّ مقام علم و فضل او کرده اند. مؤلفات رشیقه او در فقه و غیره مثل «لوامع» و «مشکلات
العلوم» و…، خود شاهدی است صادق و وافی در اثبات این مرام. با این حال یافت می شود در این کتاب، مطالب منکره که
ناظر بصیر، متعجّب می شود از نوشتن چنان عالمی چنین مطالبی را!»۶

سپس محدّث نوری، چند داستان افسانه ای را برای مثال از محرق القلوب نقل و نقد و بررسی می کند که در محرق
القلوب نظائرش بسیار پیدا می شود. و این همه، از همان اصل ساختگی «الغایات تُبَرِّرُ المبادی» (هدف، وسیله را توجیه
می کند) سرچشمه می گیرد که مرحوم نراقی در مقدمه کتاب خود به آن اشاره کرده است.

بی گمان دروغ گفتن، از گناهان کبیره است و اصل مسلّم این است که «لایطاعُ اللّه مِن حیثُ یُعصی» (خدا را با گناه و
معصیّت نمی توان پرستید.)

چهارمین عامل تحریف

اسطوره سازی

اسطوره سازی و قصّه پردازی نیز یکی از عوامل تحریف است. از آنجا که حسّ کمال جویی و قهرمان طلبی در نهاد
انسان نهفته است، ناخواسته با اسطوره سازی ها و افسانه پردازی ها می خواهد آن حسّ غریزی و فطری را ارضاء و اشباع
کند و از اینجاست که می بینیم اسطوره سازی سابقه دیرینه ای به قدمت تاریخ دارد بلکه پیشتر از تاریخ و ماقبل تاریخ هم
بوده است و امروز هم در میان ملل عقب مانده و در میان عوام الناس، آنچه بیش از همه رونق و رواج دارد، همین اساطیر
است.

از این حقیقت تلخ هم نمی توان گذشت که بیشتر مردم در زندگی جدّی نیستند، بیشتر با رؤیاها و آرزوهای طول و
دراز، زندگی می کنند. به همین دلیل است که به اساطیر و افسانه ها رو می آورند و از گفتن و شنیدن آنها احساس لذّت
می کنند؛ چرا که رؤیاها و آرزوهای خود را در آیینه اساطیر، تعبیر شده و تحقّق یافته تصوّر می کنند.

و چنین است که اساطیر هر روز گسترش بیشتری می یابد و هر لحظه افسانه تازه ای به شمار افسانه ها افزوده می شود
و این، مخصوص به یک یا چند فرهنگ نیست که در همه فرهنگهای گوناگون سیطره اساطیر را می توان مشاهده کرد و
«فرهنگ عاشورا» در این میان نه تنها استثناء نیست بلکه به دلیل گستردگی و مردمی بودن آن، در معرض انواع اساطیر
و افسانه ها بوده و هست. استاد شهید مرتضی مطهری در این باره می گوید:

«قسمتی از تحریفاتی که در حادثه کربلا صورت گرفته، معلول حسّ اسطوره سازی است. اروپاییها می گویند: در تاریخ
مشرق زمین مبالغه ها، اغراقها زیاد است. و راست هم می گویند. ملاّ آقای دربندی در «اسرارالشهاده» نوشته است: سواره
نظام لشکریان عمر سعد،

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.