پاورپوینت کامل ویژگی های رفتاری امیرمؤمنان(ع) ۶۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل ویژگی های رفتاری امیرمؤمنان(ع) ۶۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ویژگی های رفتاری امیرمؤمنان(ع) ۶۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل ویژگی های رفتاری امیرمؤمنان(ع) ۶۴ اسلاید در PowerPoint :
>
مقدمه
انسان در زندگی مادی و معنوی خویش نیاز به «الگو» دارد. انسان معتقد به نبوت و
امامت، می داند که قرآن بر اسوه قرار دادن پیامبر گرامی اسلام (ص) تأکید کرده است.۱
بر اساس آنکه امیر مؤمنان (ع) با نفس خاتم الانبیاء (ص) «به امر الهی» یکسان
دانسته شده است، ۲ پس ابو الائمه الاطهار (ع) نیز مقتدا و اسوه امت خواهد بود.۳ لذا
می بینیم امام راحل (ره) در این باره می فرماید:
«… این علی (ع) همه چیز ماست و ما همه باید تابع او باشیم. در عبادت، فوق تمام
عبادت کنندگان بود؛ در زهد، فوق همه زاهدها بوده؛ در جنگ، فوق همه جنگجویان بود؛ در
قدرت، فوق همه قدرتمندان بود. و این یک اعجوبهای است که ما بین چیزهای متضادّ
باهم کرده است.»۴
مولوی از زبان آن حضرت چه زیبا سروده است:
| شیر حقّم، نیستم شیر هوی | فِعل من بر دین من باشد گوا |
ویژگی های رفتاری علی علیه السلام
۱. ایثار جان
پس از گذشتن از مرز سخاوت و کرم، پای «ایثار» به میان می آید. علی علیه السلام
در این زمینه تا آنجا پیش رفته است که این آیه شریفه تا ابد مدال افتخار آن حضرت
است: «وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغآءَ مَرضاتِ اللّه…»۵ از میان
مردم کسی است که برای کسب رضایت خداوند، از جان خویش می گذرد.
خود حضرت چنین می فرماید: «… در جاهایی که شجاعان باز می ماندند، با جانم
پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم را یاری می نمودم.»۶
حضرت به جایی رسید که قبل از آنکه فرزندش، «ثاراللّه» باشد، ایشان به این فضیلت و برتری دست یافت.
۲. ایثار مال
خداوند متعال در معرّفی امیرمؤمنان علیه السلام ویژگی خاصّی را بیان می فرماید
که در باره کسی سابقه نداشت و آن، عبادت (نماز)، انفاق و ایثار مال در حال رکوع
است.۷ده ای پس از نزول آیه شریفه در شأن حضرت، سعی نمودند با کار
مشابهی، افکار عمومی را متوجّه خویش سازند؛ ولی غافل از اینکه عمل ریاکارانه و به دور از اخلاص، سرابی بیش نیست.
همچنین روایت شده که امیرمؤمنان علیه السلام تنها چهار درهم داشت؛ درهمی را در
شب، درهمی را در روز، درهمی را در نهان و درهمی را در آشکار صدقه داد.۸ که این آیه نازل شد:
«اَلّذین یُنفقون اموالهم باللیل و النّهار سرّاً و علانیهً فلهم اجرهم عند ربّهم و لاخوفٌ علیهم و لاهم یحزنون»۹.
این خصلت نیک برای اهل بیت عصمت امری عادی است. قرآن کریم از اهل بیت عصمت؛ یعنی
حضرت امیرالمؤمنین و سیده النساء العالمین و سیّدا شباب اهل الجنّه علیهم السلام و
خادمه ایشان (فضّه) به عنوان ابرار یاد فرموده و ماجرای انفاق و برگزیدن دیگران بر
خودشان را بیان می فرماید.۱۰
به راستی چه کسی می تواند الگوی «برّ و نیکی» باشد جز اهل بیت؟ و چه کسی توان ایثار خالصانه را در این حدّ دارد؟
حال اگر جامعه اسلامی ما، که مدّعی پیروی از اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم است (همان گونه که بارها ایثارگری خویش را به
اثبات رسانده)، این راه را یگانه راه سعادت دنیوی و اخروی خویش می داند، دیگر چه نیازی است تا برای تشویق مردم به
انفاق و ایثار و برگزیدن دیگران بر خویش، به راه های کاذب ـ و در بعضی موارد خلاف شرع ـ روی آورد که نه تنها
اخلاص در عمل وجود ندارد؛ بلکه همین انفاق هم به جنبه شخصی تبدیل می گردد! این، نه تنها انفاق نیست؛ بلکه راهی
برای کسب منافع شخصی است!
۳. جهاد و شجاعت بی نظیر
خداوند متعال می فرماید: «آیا رتبه و امتیاز آب دادن به حجّاج و تعمیر مسجدالحرام را همچون کسی قرار دادید که به
خداوند و روز قیامت ایمان آورده و در راه خداوند جهاد کرده است؟ نزد خداوند یکسان نیستند.»۱۱
روایات متعدّدی نقل شده است که این آیه در شأن علی بن ابیطالب علیه السلام نازل
گشته است.۱۲
آن حضرت در خطبه «قاصعه» چنین می فرماید: «من در نوجوانی، بزرگان و شجاعان عرب را به خاک افکندم.»
حضرت بارها قسم یاد کرده اند که از مرگ و شهادت در راه خداوند نهراسیده؛ بلکه مشتاق آن است. این مطلب ایشان با
جمله فزت و ربّ الکعبه در آن لحظات حسّاس و مهیبِ ضربت خوردن، به اثبات رسیده است.
امیرمؤمنان علیه السلام درباره قدرت فوق العاده خویش می فرماید: «واللّه درِ قلعه خیبر را با نیروی جسمانی نکندم؛ بلکه با
نیروی الهی ازجا در آوردم.»
یک نکته مهم
امام راحل قدس سره می فرماید:
«… من گاهی فکر می کردم که حضرت امیر و همین طور در بین انبیا هم همین طور، در بین ائمه هم همین طور،
گاهی از خودشان تعریف می کنند. این چیه؟ این مبدأش همانی است که خدای تبارک و تعالی به آدم گفت. وادارش کرد به
این که آن اسمائی را که خدا به او تعلیم کرده است، امر بهش کرد که باید بگویی. اگر این امر را نکرده بود، آدم نمی گفت.
اینها مأمورند که چون مقام، مقام بزرگی است، به مردم معرفی کنند این مقام را،
برای تبعیت مردم، نه برای اینکه می خواهند خودشان را چه بکنند. حضرت امیر که در
بسیاری از جاها از خودش تعریف می کند… او مأمور است این را بگوید. بهش هم سخت است
این…»۱۳
ارزش به آن است که در قلب علی بن ابیطالب علیه السلام چه می گذشته است و مرتبه اخلاص او چه
اندازه بوده است!؟ آن مرتبه اخلاص است که یک ضربت را عبادت ثقلین، عبادت جنّ و انس،
مقابل کرده است.
درباره عظمت جهاد مخلصانه و شجاعت مولای مؤمنان، روایاتی از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده است که از آن جمله
است:
«لمبارزه علیّ بن ابیطالب علیه السلام لعمرو بن عبدودّ یوم الخندق افضل من عباده
امّتی الی یوم القیامه۱۴؛ هر آینه
مبارزه علی بن ابیطالب با عمرو بن عبدود در روز خندق، از عبادت امت من تا روز قیامت، برتری دارد.»
امام نکته سنج مان قدس سره می فرماید:
«شمشیر علی بن ابیطالب علیه السلام و فرود آوردن شمشیر، و به دشمن آن شمشیر را
ضربه زدن و او را کشتن، این امری است که در همه جا واقع می شود و بسیاری از اشخاص
این اعمال را کرده اند و می کنند. ارزش به اینها نیست؛ ارزش به آن است که در قلب
علی بن ابیطالب علیه السلام چه می گذشته است و مرتبه اخلاص او چه اندازه بوده است!؟
آن مرتبه اخلاص است که یک ضربت را عبادت ثقلین، عبادت جنّ و انس، مقابل کرده
است.»۱۵
آری! ملکوتیان هم به عظمت وجودی و شجاعت و بی باکی آن حضرت اعتراف دارند، به
طوری که طبق روایتی از امام صادق علیه السلام ملکی در روز بدر (احد) از آسمان ندا
سرداد: لاسیف الاّ ذوالفقار و لافَتی الاّ علیّ۱۶
لا فتی الاّ علی، لاسیف الاّ ذوالفقار۱۸
| «مفتقر» گر می کند بایک زبان مدحت گری | می کند روح الأمین با صد نوا مدح و ثنا۱۷ |
| گوش جان بگشا و بشنو از امینِ کردگار |
در این قسمت به نمونه ای از رفتار امام علیه السلام در جهاد می پردازیم:
روش آن حضرت در جهاد و نبرد با دشمنان، همچون رسول اللّه صلی الله علیه و آله وسلم بود. چه در زمان حیات رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم و چه
بعد از رحلت آن حضرت، روش برخوردشان با دشمنان بر اساس نصیحت دلسوزانه و صبر و بردباری و حتی دعا برای
هدایت شدن گمراهان بود. حضرت در صحنه های جنگ با آنکه شجاعت و دلاوری بی نظیری داشت و هرگز پشت به
دشمن نکرد، اخلاص همراه با جوانمردی و غیرتش نیز زبانزد دوست و دشمن بود. یکی از این نمونه ها در جریانی است
که حضرت در جنگ خندق با عمرو بن عبدود رو به رو شد و بعد از چیرگی بر عمرو، او بر صورت مبارک حضرت آب
دهان انداخت. آن حضرت از روی سینه او برخاست و چندم قدم دور شد و دوباره برگشت و سر از تن آن دشمن خدا جدا
کرد. زرهی گران قیمت و بی نظیر بر تن عمرو بود و انتظار همه این بود که آن حضرت زره را به عنوان غنیمت از تن
عمرو، به در آورد؛ ولی ایشان بدون برداشتن غنیمتی، از کنار جسد عمرو عبور کرد و به لشکرگاه مسلمانان بازگشت.
وقتی به خواهر عمرو ماجرای کشته شدن وی به دست امیرمؤمنان را گفتند، گفت: هرگز
برای برادرم گریه نخواهم کرد؛ زیرا خوشحالم و افتخار می کنم که قاتلش یک جوانمردِ
شجاع است که حتی از زرهش چشم پوشی کرد!۱۹
سفارش حضرت در مورد جهاد
علی علیه السلام در دوران حکومت خود نیز روش های انسانی را به کارگرفت. حضرت در جنگ جمل، صفّین و نهروان هرگز
در شروع جنگ، پیشقدم نشد، بلکه به نصیحت و خیرخواهی گمراهان پرداخت. حتّی وقتی آن حضرت آگاهی یافت که
عدّه ای از یاران ایشان قبل از جنگ به اهل شام دشنام می دهند، آنها را نهی کرد و فرمود:
«بهتر آن است که به جای دشنام، بگویید: خدایا! خون ما و آنها را حفظ کن و بین ما
و آنان صلح بر قرار فرما و آنها را از گمراهیشان به هدایت آور تا آنان که حقّ را
نمی شناسند، بشناسند و دست از دشمنی و گمراهی بردارند.»۲۰
دلسوزی و جوانمردی حضرت باعث کوتاهی در دفاع از دین اسلام و جهاد در راه خداوند
نشد؛ بلکه فرمود: «تا وقتی دشمن (لشکریان معاویه) با شما جنگ را آغاز نکرده، شما به
جنگ و کشتار آنان برنخیزید.»۲۱
حضرت به فرزند ارشد خود، امام حسن مجتبی علیه السلام می فرماید: «تو هرگز کسی را
به مبارزه دعوت نکن؛ ولی اگر به مبارزه دعوت شدی، اجابت کن؛ چرا که دعوت کننده به
جنگ، سرکش است و انسان سرکش، مغلوب می گردد.»۲۲
امیرمؤمنان علیه السلام هنگام مبارزه، همچون رسول اللّه صلی الله علیه و آله وسلم درباره ضعیفان، زنان و کودکان و حتّی اموال مردم سفارش
می فرمود که به آنها تعرّضی نشود. ماجرای صفین هم نمونه ای از همین جوانمردی هاست. معاویه دستور داد اطراف
چاه های آب را به محاصره در آورند. تشنگی بر یاران امیرمؤمنان علیه السلام فشار آورد و با فرمان آن بزرگوار، یاران آن حضرت
حمله نموده و چاه ها را از تصرّف شامیان جفاکار و سنگدل در آوردند. ولی امام در مقابل درخواست یاران خویش برای
مقابله به مثل، فرمود: «واللّه! ر
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 