پاورپوینت کامل پیامبر اکرم و تربیت نظامی ۷۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل پیامبر اکرم و تربیت نظامی ۷۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل پیامبر اکرم و تربیت نظامی ۷۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل پیامبر اکرم و تربیت نظامی ۷۰ اسلاید در PowerPoint :

>

۱۱۰

اشاره :

دین مقدّس اسلام، جامع تمامی ادیان الهی و کاملترین ایینی است که بشر تاکنون به خود
دیده است. اسلام با اینکه رأفت و رحمت عظیمی را برای همه بندگان خدا به ارمغان
آورده و مبنای اصلی کار پیامبر صلی الله علیه و آله نیز بر اساس محبّت بوده است، امّا هیچ گاه به
مسلمانان اجازه کوتاهی و سکوت در مقابل دشمنان اسلام و آنان که به هر نحوی در صدد
ضربه زدن به دین و نظام اسلامی بر می­ایند، نداده است و این، یکی از مزیت­های بزرگ
اسلام و آموزه­های ناب نبوی۹ می باشد که به مسلمانان دستور داده تا با تمام قدرت و
قوا با بیگانگان مقابله کنند و در این راه، هیچ گونه سستی ننمایند؛ چنان که قرآن
کریم، مؤمنان واقعی را چنین توصیف کرده است: )مُحَمّدٌ رَسُولُ اللّهِ وَ الّذینَ
مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَی الْکُفّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ([۱] محمّد ۹ فرستاده خداست
و کسانی که همراه او هستند ، بر کافران سخت گیر و با همدیگر مهربان اند. یکی از
کارهای مهّم و اساسی رسول اکرم صلی الله علیه و آله ، تربیت نظامی و افزایش روحیه جنگاوری و دلاوری
مسلمانان بود که در این نوشتار به ابعاد مختلف آن اشاره می­نماییم.

معنای جنگ در اسلام

مقابله با دشمنان و دفع فتنه­های آنان، برخلاف بعضی از درگیری­های قبیله­ای و کینه
توزانه و استبدادی، در اسلام معنای بسیار والا و ارزنده­ای دارد. جنگ در اسلام، به
معنای پیکار با دشمن به منظور تأمین آزادی تبلیغ دین، محکم ساختن پایه­های صلح و
به دست آوردن سعادت مادی و معنوی انسان­ها ، با رعایت اصول جوانمردی و شرافت است.
از شرایط جنگ عادلانه اسلامی، این است که با اصول انسانی مطابق و هدف آن برقرار
ساختن صلح دائم و ایجاد آرامش در بلاد و همچنین احترام کامل به جان و مال مردم
بی­گناه است.

قرآن کریم به رسول اکرم صلی الله علیه و آله دستور می­دهد با کسانی که در پی جنگ و فتنه گری نیستند،
در هر جای عالم که باشند، با عدالت و محبّت رفتار کند و این، از مزیت های ویژه
اسلام است: )لا یَنْهاکُمُ اللّهُ عَنِ الّذینَ لَمْ یُقاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَ
لَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ أَنْ تَبَرّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ
إِنّ اللّهَ یُحِبّ الْمُقْسِطینَ [۲](؛ خداوند، شما را از کسانی که در دین با شما
نمی جنگند و شما را از دیارتان طرد نمی کنند، نهی نمی­کند که با آنان محبّت بورزید
و به عدالت رفتار کنید. به درستی که خداوند، عدالت گران را دوست دارد .

ولی از طرف دیگر به رسول اکرم صلی الله علیه و آله دستور بیزاری و دوستی نکردن با دشمنان را می­دهد و
چنین می­فرماید:)إِنّما یَنْهاکُمُ اللّهُ عَنِ الّذینَ قاتَلُوکُمْ فِی الدِّینِ
وَ أَخْرَجُوکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ وَ ظاهَرُوا عَلی إِخْراجِکُمْ أَنْ
تَوَلّوْهُمْ وَ مَنْ یَتَوَلّهُمْ فَأُولئِکَ هُمُ الظّالِمُونَ[۳](؛ همانا
خداوند، شما را از دوستی با کسانی که در دین با شما سر جنگ دارند و شما را از
سرزمین خود جدا می­سازند، برحذر می­دارد و کسی که با آنان دوستی و همکاری کند،
ستمگر است.

اهمیت و فضیلت جهاد

انسان با دید مادی نمی­تواند مسائل را به خوبی ارزیابی کند؛ زیرا تمام سودها و
ضررها را در محدوده مادّیات می­بیند. انسان مادّیگرا حق دارد که از جهاد و جنگ
گریزان باشد؛ چون همه چیز خود را در صورت جهاد در نابودی و فنا می­بیند؛ ولی هر
گاه دید الهی و هدفدار گردد، بینش انسان دگرگون می شود و با آغوش باز به جهاد فی
سبیل الله می پردازد. قرآن کریم، جهاد و دفاع را به نفع خود مسلمانان می­داند و به
اصحاب رسول الله۹ فرمان می­دهد که با تمام قوا در این امر حیاتی، شرکت کنند:)
انْفِرُوا خِفافًا وَ ثِقالاً وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ فی
سَبیلِ اللّهِ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُون[۴](؛ سبکبار و
گرانبار بسیج شوید. و با اموال و جان های خود در راه خدا جهاد کنید؛ این به نفع شما
است، اگر بدانید.

رسول اکرم صلی الله علیه و آله یکی از بهترین اعمال را جهاد در راه خدا معرفی می­کند و چنین
می فرماید: «اَفضلُ اَلاعمال عِندالله ایمانٌ لاشکَّ فیه و غزوٌ لاغلول فیه و حجَُ
مبرور؛[۵] برترین اعمال نزد خدا، ایمانی است که در آن شک نباشد و جنگی است که در آن
خیانتی نباشد و حجّی است که مقبول باشد.»

آن حضرت در جای دیگر، جهاد و پیکار در راه خدا را از تمام زخارف دنیا برتر و بالاتر
دانسته، چنین می­فرماید: «غُدوه اَو رواحَهٌ فی سَبیل اللِه خَیرٌ من الدُّنیا و ما
فیها؛ [۶] رفتن یا برگشتن در راه خدا ( جهاد فی سبیل الله) از دنیا و آنچه در آن
است، بهتر است.» عثمان بن مظعون می­گوید: روزی خدمت رسول اکرم
صلی الله علیه و آله مشرف شدم و از آن
حضرت سؤال کردم که: می خواهم برای سیاحت و گردش، به کوه و دشت بروم. در پاسخ سفارش
فرمودند: « یا عثمانَ لاتَفعَل، فانَّ سیاحَهَ اُمَّتی الغزوَ و الجِِهادُ [۷] ؛ ای
عثمان ! چنین مکن، سیاحت امتّ من جهاد و پیکار است.»

در واقع آن حضرت «جهاد» را یکی از راه­های کسب روحیه آرامش برای مسلمانان می داند،
حضرت رسول۹ در باب فضیلت جهاد چنین می­فرماید:« کُلّ حَسناتِِ بنی آدم تُحصیها
الملائکَهُ اِلّا حَسَناتِ المُجاهدینَ، فَانَّهم یعجُزُونَ عن علمِ ثوابها؛[۸]
ملائکه تمامی حسنات بنی آدم را حساب می­کنند، مگر حسنات مجاهدان در راه خدا را؛ چرا
که به درستی آنها از دانستن ثواب حسنات مجاهدان، ناتوان هستند.»

در روایتی دیگر، رسول اکرم صلی الله علیه و آله جهاد را یکی از کلید­های بهشت رضوان معرفی می کند و
می­فرماید: «السُیوف مفاتیحُ الجَنَه؛[۹] شمشیرها، کلیدهای بهشت هستند».

شهادت ، هدیه ایده ال جهاد

بی شک آدمی برای مرگ و هجرت، خلق شده است و مرگ، لباسی است که خواه ناخواه و دیر یا
زود، بر اندام انسان پوشانده خواهد شد و کسی را از آن گریزی نیست. یکی از ثمرات خوب
جهاد که از آن می­توان به عطیه خداوند به بندگان یاد کرد، «شهادت» و رسیدن به لقای
الهی می باشد. قرآن کریم سیمای شهیدان را این گونه ترسیم کرده است: )وَ لا
تَحْسَبَنّ الّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللّهِ أَمْواتًا بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ
رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ* فَرِحینَ بِما آتاهُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ
یَسْتَبْشِرُونَ بِالّذینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاّ خَوْفٌ
عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ.[۱۰]( ؛ هرگز گمان مبر آنها که در راه خدا کشته
شده­اند، مرده­اند؛ بلکه آنان زنده­اند و نزد پروردگارشان روزی داده می­شوند. آنها
به خاطر نعمت­ها که خداوند به آنان تفضّل کرده است، خوشحال و شادند و به کسانی که
هنوز به آنان ملحق نشده­اند، بشارت می دهند که هیچ ترس و اندوهی بر آنان نیست.

پیامبر اکرم ۹ در فضیلت شهادت می فرمایند: « ما من قطره اَحِبُّ الی الله تعالی من
قَطرهِ دَم فِی سَبیل اللهِ او قَطَرهَ دَمعِ فی جوفِ اللیل مِن خَشیهِ
اللهِ؛[۱۱] هیچ قطره ای در نزد خدا، دوست داشتنی تر از قطره خونی که در راه خد
ریخته شود و یا قطره اشکی که در دل شب از ترس خدا سرازیر شود، نیست.»

حضرت شهادت را موجب حیات ابدی انسان معرفی می­کند و چنین می فرماید: «فجاهِد فی
سبیلِ الله، فَانّکَ اِِن تُقتِل کُِنتَ حَیاً عِند الله تُرزقُِ؛[۱۲] پس در راه
خدا جهاد کن! زیرا اگر کشته شوی، زنده خواهی بود و در نزد خدا روزی خواهی خورد.»

رسول اکرم صلی الله علیه و آله شهید را دارای هفت خصلت بزرگ می­دانند و می­فرمایند:

«از طرف خدا به شهید هفت امتیاز داده می­شود: اول: نخستین قطره­ای که از خونش
می ریزد، تمامی گناهان او بخشیده می­شود. دوم: سرش بر دامان دو حورالعین قرار
می گیرد، و آنها غبار را از صورتش پاک می کنند و به او می­گویند: مرحبا به تو! و او
نیز همان را در پاسخ می­گوید. سوم: بر او لباس­های بهشتی پوشانده می­شود. چهارم:
نگهبان­های بهشتی با بوی بسیار خوش به سوی او پیشی می­گیرند و هر کدام می خواهند او
را با خود ببرند. پنجم : مقام و منزلت خود را در بهشت می­بیند. ششم : به روح او
گفته می­شود : در هر جای بهشت که می خواهی ، گردش کن . هفتم : نظر می­کند به وجه
الهی، که آن مایه راحتی و آرامش، برای هر پیامبر و شهید است.»[۱۳]

پیامبر و پیامدهای جهاد

بر اثر وقوع جنگ و دفاع، نیروهای زیادی از میان می­روند و بهترین نیروها و
استعدادها از دست می­روند و نبرد حق علیه باطل نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ لکن
در دیدگاه نورانی رسول اکرم صلی الله علیه و آله این نبرد نور علیه ظلمت، نتایج و آثاری را به جای
می گذارد که جبران کننده هر نوع کاستی است. اکنون به این آثار می­پردازیم.

جهاد و خواری دشمنان اسلام

هر گاه کار به جایی برسد که پندها و اندرزهای رسول اکرم
صلی الله علیه و آله فایده­ای نبخشد و دشمنان
داخلی و خارجی دست از اقدامات کینه توزانه خود بر ندارند، نوبت برخورد محکم و قاطع
می­رسد تا بدین وسیله، دشمن به سزای خود برسد و خوار و ذلیل گردد، و مؤمنین پیروز و
شاد شوند.)قاتِلُوهُمْ یُعَذِّبْهُمُ اللّهُ بِأَیْدیکُمْ وَ یُخْزِهِمْ وَ
یَنْصُرْکُمْ عَلَیْهِمْ وَ یَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنینَ([۱۴]؛ شما با آن
دشمنان به جنگ برخیزید تا خدا آنان را به دست شما عذاب کند و خوار گرداند و شما را
بر آنها پیروز کند و دل های اهل ایمان را شفا دهد.

رسول اکرم صلی الله علیه و آله جهاد را موجب رهایی از شرّ دشمنان و راحت شدن از فتنه های آنها معرفی
می­کند و می فرماید: «جاهِدوا فی الله القریب و البعید، فی الحضر و السّفر، فانّ
الجهاد بابُ منٌ ابواب الَجنَّه و اّنهُ ینجی صاحبه من الهمِّ و الغمّ؛ [۱۵] نزدیک
و دور را، در حضر و سفر، در راه خدا جهاد کنید. جهاد، دری از درهای بهشت است و
همانا جهاد، جهادگر را از غم و ناراحتی (از دشمنان) نجات خواهد داد.»

جهاد و محو جهالت و گمراهی

اسلام در میان اهداف جهاد و پیکار ، بیش از همه به هدایت بندگان خدا توجه کرده است.
رسول اکرم صلی الله علیه و آله بعد از فتح مکّه هدف اصلی از جهاد خود را هدایت و سعادت مردم معرفی
می­کند و مانند حضرت یوسف۷ همه آنان را می­بخشد و چنین می­فرماید)لا تَثْریبَ
عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ یَغْفِرُ اللّهُ لَکُمْ وَ هُوَ أَرْحَمُ الرّاحِمینَ([۱۶] ؛
هیچ سختی و تنگنایی امروز بر شما نیست. خداوند، شما را می­آمرزد و او رحم کننده
ترین رحیمان است.

حضرت علی علیه السلام با اشاره به جنگ­های رسول اکرم صلی الله
علیه و آله ، افزایش ایمان و هدایت را از آثار
جهاد برمی­شمارد و می­فرماید:« وَ لَقد کُِنّا مَعَ رَسولِ الله ۹ نَُقتُل ابائنا و
ابنائنا و اِخواننا و اَعمامنا ، ما یزیدُنا ذلِکَ الَّا ایماناً و تسلیماً و
مُضیاً علی اللّقم و صبراً علی مَضَضِ الالم و جدّاً

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.