پاورپوینت کامل پیامبر اکرم و تربیت نظامی ۷۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل پیامبر اکرم و تربیت نظامی ۷۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل پیامبر اکرم و تربیت نظامی ۷۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل پیامبر اکرم و تربیت نظامی ۷۰ اسلاید در PowerPoint :
>
۱۱۰
اشاره :
دین مقدّس اسلام، جامع تمامی ادیان الهی و کاملترین ایینی است که بشر تاکنون به خود
دیده است. اسلام با اینکه رأفت و رحمت عظیمی را برای همه بندگان خدا به ارمغان
آورده و مبنای اصلی کار پیامبر صلی الله علیه و آله نیز بر اساس محبّت بوده است، امّا هیچ گاه به
مسلمانان اجازه کوتاهی و سکوت در مقابل دشمنان اسلام و آنان که به هر نحوی در صدد
ضربه زدن به دین و نظام اسلامی بر میایند، نداده است و این، یکی از مزیتهای بزرگ
اسلام و آموزههای ناب نبوی۹ می باشد که به مسلمانان دستور داده تا با تمام قدرت و
قوا با بیگانگان مقابله کنند و در این راه، هیچ گونه سستی ننمایند؛ چنان که قرآن
کریم، مؤمنان واقعی را چنین توصیف کرده است: )مُحَمّدٌ رَسُولُ اللّهِ وَ الّذینَ
مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَی الْکُفّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ([۱] محمّد ۹ فرستاده خداست
و کسانی که همراه او هستند ، بر کافران سخت گیر و با همدیگر مهربان اند. یکی از
کارهای مهّم و اساسی رسول اکرم صلی الله علیه و آله ، تربیت نظامی و افزایش روحیه جنگاوری و دلاوری
مسلمانان بود که در این نوشتار به ابعاد مختلف آن اشاره مینماییم.
معنای جنگ در اسلام
مقابله با دشمنان و دفع فتنههای آنان، برخلاف بعضی از درگیریهای قبیلهای و کینه
توزانه و استبدادی، در اسلام معنای بسیار والا و ارزندهای دارد. جنگ در اسلام، به
معنای پیکار با دشمن به منظور تأمین آزادی تبلیغ دین، محکم ساختن پایههای صلح و
به دست آوردن سعادت مادی و معنوی انسانها ، با رعایت اصول جوانمردی و شرافت است.
از شرایط جنگ عادلانه اسلامی، این است که با اصول انسانی مطابق و هدف آن برقرار
ساختن صلح دائم و ایجاد آرامش در بلاد و همچنین احترام کامل به جان و مال مردم
بیگناه است.
قرآن کریم به رسول اکرم صلی الله علیه و آله دستور میدهد با کسانی که در پی جنگ و فتنه گری نیستند،
در هر جای عالم که باشند، با عدالت و محبّت رفتار کند و این، از مزیت های ویژه
اسلام است: )لا یَنْهاکُمُ اللّهُ عَنِ الّذینَ لَمْ یُقاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَ
لَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ أَنْ تَبَرّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ
إِنّ اللّهَ یُحِبّ الْمُقْسِطینَ [۲](؛ خداوند، شما را از کسانی که در دین با شما
نمی جنگند و شما را از دیارتان طرد نمی کنند، نهی نمیکند که با آنان محبّت بورزید
و به عدالت رفتار کنید. به درستی که خداوند، عدالت گران را دوست دارد .
ولی از طرف دیگر به رسول اکرم صلی الله علیه و آله دستور بیزاری و دوستی نکردن با دشمنان را میدهد و
چنین میفرماید:)إِنّما یَنْهاکُمُ اللّهُ عَنِ الّذینَ قاتَلُوکُمْ فِی الدِّینِ
وَ أَخْرَجُوکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ وَ ظاهَرُوا عَلی إِخْراجِکُمْ أَنْ
تَوَلّوْهُمْ وَ مَنْ یَتَوَلّهُمْ فَأُولئِکَ هُمُ الظّالِمُونَ[۳](؛ همانا
خداوند، شما را از دوستی با کسانی که در دین با شما سر جنگ دارند و شما را از
سرزمین خود جدا میسازند، برحذر میدارد و کسی که با آنان دوستی و همکاری کند،
ستمگر است.
اهمیت و فضیلت جهاد
انسان با دید مادی نمیتواند مسائل را به خوبی ارزیابی کند؛ زیرا تمام سودها و
ضررها را در محدوده مادّیات میبیند. انسان مادّیگرا حق دارد که از جهاد و جنگ
گریزان باشد؛ چون همه چیز خود را در صورت جهاد در نابودی و فنا میبیند؛ ولی هر
گاه دید الهی و هدفدار گردد، بینش انسان دگرگون می شود و با آغوش باز به جهاد فی
سبیل الله می پردازد. قرآن کریم، جهاد و دفاع را به نفع خود مسلمانان میداند و به
اصحاب رسول الله۹ فرمان میدهد که با تمام قوا در این امر حیاتی، شرکت کنند:)
انْفِرُوا خِفافًا وَ ثِقالاً وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ فی
سَبیلِ اللّهِ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُون[۴](؛ سبکبار و
گرانبار بسیج شوید. و با اموال و جان های خود در راه خدا جهاد کنید؛ این به نفع شما
است، اگر بدانید.
رسول اکرم صلی الله علیه و آله یکی از بهترین اعمال را جهاد در راه خدا معرفی میکند و چنین
می فرماید: «اَفضلُ اَلاعمال عِندالله ایمانٌ لاشکَّ فیه و غزوٌ لاغلول فیه و حجَُ
مبرور؛[۵] برترین اعمال نزد خدا، ایمانی است که در آن شک نباشد و جنگی است که در آن
خیانتی نباشد و حجّی است که مقبول باشد.»
آن حضرت در جای دیگر، جهاد و پیکار در راه خدا را از تمام زخارف دنیا برتر و بالاتر
دانسته، چنین میفرماید: «غُدوه اَو رواحَهٌ فی سَبیل اللِه خَیرٌ من الدُّنیا و ما
فیها؛ [۶] رفتن یا برگشتن در راه خدا ( جهاد فی سبیل الله) از دنیا و آنچه در آن
است، بهتر است.» عثمان بن مظعون میگوید: روزی خدمت رسول اکرم
صلی الله علیه و آله مشرف شدم و از آن
حضرت سؤال کردم که: می خواهم برای سیاحت و گردش، به کوه و دشت بروم. در پاسخ سفارش
فرمودند: « یا عثمانَ لاتَفعَل، فانَّ سیاحَهَ اُمَّتی الغزوَ و الجِِهادُ [۷] ؛ ای
عثمان ! چنین مکن، سیاحت امتّ من جهاد و پیکار است.»
در واقع آن حضرت «جهاد» را یکی از راههای کسب روحیه آرامش برای مسلمانان می داند،
حضرت رسول۹ در باب فضیلت جهاد چنین میفرماید:« کُلّ حَسناتِِ بنی آدم تُحصیها
الملائکَهُ اِلّا حَسَناتِ المُجاهدینَ، فَانَّهم یعجُزُونَ عن علمِ ثوابها؛[۸]
ملائکه تمامی حسنات بنی آدم را حساب میکنند، مگر حسنات مجاهدان در راه خدا را؛ چرا
که به درستی آنها از دانستن ثواب حسنات مجاهدان، ناتوان هستند.»
در روایتی دیگر، رسول اکرم صلی الله علیه و آله جهاد را یکی از کلیدهای بهشت رضوان معرفی می کند و
میفرماید: «السُیوف مفاتیحُ الجَنَه؛[۹] شمشیرها، کلیدهای بهشت هستند».
شهادت ، هدیه ایده ال جهاد
بی شک آدمی برای مرگ و هجرت، خلق شده است و مرگ، لباسی است که خواه ناخواه و دیر یا
زود، بر اندام انسان پوشانده خواهد شد و کسی را از آن گریزی نیست. یکی از ثمرات خوب
جهاد که از آن میتوان به عطیه خداوند به بندگان یاد کرد، «شهادت» و رسیدن به لقای
الهی می باشد. قرآن کریم سیمای شهیدان را این گونه ترسیم کرده است: )وَ لا
تَحْسَبَنّ الّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللّهِ أَمْواتًا بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ
رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ* فَرِحینَ بِما آتاهُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ
یَسْتَبْشِرُونَ بِالّذینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاّ خَوْفٌ
عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ.[۱۰]( ؛ هرگز گمان مبر آنها که در راه خدا کشته
شدهاند، مردهاند؛ بلکه آنان زندهاند و نزد پروردگارشان روزی داده میشوند. آنها
به خاطر نعمتها که خداوند به آنان تفضّل کرده است، خوشحال و شادند و به کسانی که
هنوز به آنان ملحق نشدهاند، بشارت می دهند که هیچ ترس و اندوهی بر آنان نیست.
پیامبر اکرم ۹ در فضیلت شهادت می فرمایند: « ما من قطره اَحِبُّ الی الله تعالی من
قَطرهِ دَم فِی سَبیل اللهِ او قَطَرهَ دَمعِ فی جوفِ اللیل مِن خَشیهِ
اللهِ؛[۱۱] هیچ قطره ای در نزد خدا، دوست داشتنی تر از قطره خونی که در راه خد
ریخته شود و یا قطره اشکی که در دل شب از ترس خدا سرازیر شود، نیست.»
حضرت شهادت را موجب حیات ابدی انسان معرفی میکند و چنین می فرماید: «فجاهِد فی
سبیلِ الله، فَانّکَ اِِن تُقتِل کُِنتَ حَیاً عِند الله تُرزقُِ؛[۱۲] پس در راه
خدا جهاد کن! زیرا اگر کشته شوی، زنده خواهی بود و در نزد خدا روزی خواهی خورد.»
رسول اکرم صلی الله علیه و آله شهید را دارای هفت خصلت بزرگ میدانند و میفرمایند:
«از طرف خدا به شهید هفت امتیاز داده میشود: اول: نخستین قطرهای که از خونش
می ریزد، تمامی گناهان او بخشیده میشود. دوم: سرش بر دامان دو حورالعین قرار
می گیرد، و آنها غبار را از صورتش پاک می کنند و به او میگویند: مرحبا به تو! و او
نیز همان را در پاسخ میگوید. سوم: بر او لباسهای بهشتی پوشانده میشود. چهارم:
نگهبانهای بهشتی با بوی بسیار خوش به سوی او پیشی میگیرند و هر کدام می خواهند او
را با خود ببرند. پنجم : مقام و منزلت خود را در بهشت میبیند. ششم : به روح او
گفته میشود : در هر جای بهشت که می خواهی ، گردش کن . هفتم : نظر میکند به وجه
الهی، که آن مایه راحتی و آرامش، برای هر پیامبر و شهید است.»[۱۳]
پیامبر و پیامدهای جهاد
بر اثر وقوع جنگ و دفاع، نیروهای زیادی از میان میروند و بهترین نیروها و
استعدادها از دست میروند و نبرد حق علیه باطل نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ لکن
در دیدگاه نورانی رسول اکرم صلی الله علیه و آله این نبرد نور علیه ظلمت، نتایج و آثاری را به جای
می گذارد که جبران کننده هر نوع کاستی است. اکنون به این آثار میپردازیم.
جهاد و خواری دشمنان اسلام
هر گاه کار به جایی برسد که پندها و اندرزهای رسول اکرم
صلی الله علیه و آله فایدهای نبخشد و دشمنان
داخلی و خارجی دست از اقدامات کینه توزانه خود بر ندارند، نوبت برخورد محکم و قاطع
میرسد تا بدین وسیله، دشمن به سزای خود برسد و خوار و ذلیل گردد، و مؤمنین پیروز و
شاد شوند.)قاتِلُوهُمْ یُعَذِّبْهُمُ اللّهُ بِأَیْدیکُمْ وَ یُخْزِهِمْ وَ
یَنْصُرْکُمْ عَلَیْهِمْ وَ یَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنینَ([۱۴]؛ شما با آن
دشمنان به جنگ برخیزید تا خدا آنان را به دست شما عذاب کند و خوار گرداند و شما را
بر آنها پیروز کند و دل های اهل ایمان را شفا دهد.
رسول اکرم صلی الله علیه و آله جهاد را موجب رهایی از شرّ دشمنان و راحت شدن از فتنه های آنها معرفی
میکند و می فرماید: «جاهِدوا فی الله القریب و البعید، فی الحضر و السّفر، فانّ
الجهاد بابُ منٌ ابواب الَجنَّه و اّنهُ ینجی صاحبه من الهمِّ و الغمّ؛ [۱۵] نزدیک
و دور را، در حضر و سفر، در راه خدا جهاد کنید. جهاد، دری از درهای بهشت است و
همانا جهاد، جهادگر را از غم و ناراحتی (از دشمنان) نجات خواهد داد.»
جهاد و محو جهالت و گمراهی
اسلام در میان اهداف جهاد و پیکار ، بیش از همه به هدایت بندگان خدا توجه کرده است.
رسول اکرم صلی الله علیه و آله بعد از فتح مکّه هدف اصلی از جهاد خود را هدایت و سعادت مردم معرفی
میکند و مانند حضرت یوسف۷ همه آنان را میبخشد و چنین میفرماید)لا تَثْریبَ
عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ یَغْفِرُ اللّهُ لَکُمْ وَ هُوَ أَرْحَمُ الرّاحِمینَ([۱۶] ؛
هیچ سختی و تنگنایی امروز بر شما نیست. خداوند، شما را میآمرزد و او رحم کننده
ترین رحیمان است.
حضرت علی علیه السلام با اشاره به جنگهای رسول اکرم صلی الله
علیه و آله ، افزایش ایمان و هدایت را از آثار
جهاد برمیشمارد و میفرماید:« وَ لَقد کُِنّا مَعَ رَسولِ الله ۹ نَُقتُل ابائنا و
ابنائنا و اِخواننا و اَعمامنا ، ما یزیدُنا ذلِکَ الَّا ایماناً و تسلیماً و
مُضیاً علی اللّقم و صبراً علی مَضَضِ الالم و جدّاً
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 