پاورپوینت کامل قرآن و احترام به پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله ۵۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل قرآن و احترام به پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله ۵۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل قرآن و احترام به پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله ۵۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل قرآن و احترام به پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله ۵۱ اسلاید در PowerPoint :
>
۸
آغاز
قرآن مجید در ایات فراوانی از آخرین سفیر الهی و چراغ پرفروغ عالم هستی، به شکل
های گوناگونی سخن گفته و چهره مقدس و ملکوتی اش را به تصویر کشیده است. گاه نام
مقدسش را با تعظیم یاد می کند، گاهی اطاعت از وجود مقدسش را اطاعت از پروردگار و
نافرمانی او را نافرمانی خدا قلمداد کرده، گاهی به حضرتش سوگند یاد می کند و گاهی
هم به دفاع از او برمی خیزد.
خدای کریم در قرآن مجید علاوه بر بیان اوصاف پیامبر
صلی الله علیه و آله ، احترام به آن حضرت را یکی از
واجبات مسلمانان بر شمرده و در ایاتی چند، همگان را به این وظیفه شرعی فراخوانده
است.
از جمله مواردی که مصداق بارز احترام و تکریم و تعظیم پیامبر
صلی الله علیه و آله است، طلب رحمت برای آن
حضرت می باشد. مسلمانان از سوی پروردگار موظف شده اند که همیشه به یاد پیامبر خاتم
باشند و حتی در نماز برای او صلوات و درود بفرستند و رحمت خداوند را برای وجود
مقدسش طلب کنند. جالب این است که خداوند پیش از چنین دستوری، نخست خود و فرشتگانش
چنین کاری را آغاز کرده و سپس به پیامبرش خبر داده که مسلمانان برای ادای احترام و
تعظیم پیامبر صلی الله علیه و آله باید بر او صلوات و درود بفرستند. این نوشتار، درنگ کوتاهی در این
فرمان الهی است.
قرآن و فرمان صلوات بر پیامبر
یکی از دستورهای قرآن کریم که در سوره احزاب بدان اشاره شده، صلوات فرستادن و درود
بر پیامبر عظیم الشأن است. آنجا که می فرماید: )انّ الله و ملائکته یصلّون علی
النّبی یا ایها الّذین آمنوا صلّوا علیه و سلّموا تسلیماً([۱] ؛ همانا خدا و
فرشتگان بر پیامبر درود می فرستند؛ ای کسانی که ایمان آورده اید! بر او درود فرستید
و سلام گویید و کاملاً تسلیم فرمان او باشید.
صلوات چیست؟
ابن فارس در مقاییس الّلغه در معنای صلوات می نویسد: «فأمّا الصّلاه من الله تعالی
فالرّحمه؛ صلوات از سوی پروردگار، همانا رحمت اوست. »[۲]
شیخ طوسی در تفسیر تبیان اضافه می کند: صلات پروردگار، همان کرامت هایی است که به
پیامبرش عنایت فرموده و او را برتر از دیگران شمرده و درجه و رتبه اش را بالاترین
درجات قرار داده است. همچنین مقام و منزلتش را بسیار رفیع و بلند کرده و از آن
حضرت، تعریف و تمجید نموده است.[۳]
با این بیان، صلوات خدا بر پیامبر صلی الله علیه و آله با صلوات فرشتگان و بندگان بر پیامبر، اندک
تفاوتی دارد؛ زیرا خداوند خود پیامبرش را به وسیله صلوات مشمول رحمت و عنایت خاصّ
خود قرار می دهد، اما فرشتگان و سایر بندگان از خدا می خواهند که پیامبرش را مشمول
کرامت و رحمت واسع خویش قرار دهد.
علامه طباطبائی می نویسد:
«و قد استفاضت الرّوایات من طرق الشّیعه و أهل السّنّه انّ طریق صلاه المؤمنین أن
یسألوا الله تعالی أن یصلّی علیه و آله».[۴]
ایا صلوات بر پیامبر، استمراری است؟
مسئله دیگر درباره این فرمان الهی آن است که: ایا صلوات بر پیامبر به زمان حضور آن
حضرت اختصاص داشت یا اینکه حتی پس از رحلت پیامبر، بلکه تا روز قیامت تمام مسلمانان
وظیفه دارند طبق ایه مبارکه، بر او صلوات و درود بفرستند؟
روشن است که این حکم، اختصاص به زمان خاصّی ندارد؛ چون در ایه شریفه فعل مضارع
«یصلّون» به کار رفته که دلالت بر استمرار عمل دارد. بنابراین پیوسته خداوند و
فرشتگان بر او رحمت و درود می فرستند؛ رحمت و درودی پیوسته و جاودانی.[۵]
کیفیت صلوات بر پیامبر اعظم
پس از نزول این ایه شریفه بر پیامبر اعظم صلی الله علیه و
آله ، شاید یاران معنای صلوات را می دانستند،
اما به یقین از کیفیت آن بی خبر بودند. بدین جهت، بنا بر نقل ابوحمزه ثمالی، یکی از
یاران پیامبر به نام کعب گوید: پس از نزول ایه یاد شده عرض کردیم: سلام بر تو را
می دانیم، ولی صلوات بر تو چگونه است؟
فرمود: بگویید: «الّلهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد کما صلّیت علی ابراهیم و آل
ابراهیم انّک حمید مجید، و بارک علی محمّد و آل محمد کما بارکت علی ابراهیم و آل
ابراهیم انّک حمید مجید»[۶] ؛ پروردگارا! بر پیامبر و آل پیامبر درود فرست؛ همان
گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم درود فرستادی. بی شک تو حمید و مجید هستی. خدایا!
بر محمّد و آل محمّد مبارک گردان؛ همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم مبارک
گردانیدی.»
از این روایت، بلکه ده ها روایت دیگر که در کتاب های شیعه و سنّی نقل شده، به دست
می اید که مسلمانان باید این چنین بر پیامبر
صلی الله علیه و آله صلوات بفرستند و هرگز آل او را از وجود
مقدسش جدا نسازند؛ چرا که خود رسول الله کیفیت و چگونگی صلوات را این چنین بیان
کرده است.
نهی از فرستادن صلوات ناقص
در بحث از کیفیت صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله گذشت که طبق دستور آن حضرت باید صلوات کامل
فرستاده شود و هرگز میان پیامبر و آلش در صلوات جدایی نیفتد و بارها فرمود: هرگز بر
من صلوات بترا (ناقص) نفرستید.
یاران عرض کردند: یا رسول الله! صلوات بترا چیست؟
فرمود: اینکه فقط بگویید: الّلهمّ صلّ علی محمّد و دنباله اش را قطع کنید؛ بلکه
بگویید: الّلهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد.[۷]
علامه طباطبائی پس از آوردن حدیث کعب، می نویسد: هجده روایت دیگر هست که دلالت
دارند بر مشارکت آل پیامبر با او در صلوات. این روایات را اصحاب سنن و جوامع از
برخی یاران پیامبر نقل کرده اند؛ از جمله: ابن عباس، طلحه، ابوسعید خدری، ابوهریره،
ابومسعود انصاری، بریده، ابن مسعود کعب بن عجره و علی علیه السلام . اما روایات از طریق شیعه،
بیش از شمارش است.[۸]
با عنایت به مسئله فوق و تأکید و سفارش پیامبر صلی الله علیه و
آله بر جدا نکردن آل او در صلوات، باز
هم دیده شده که برخی، همانند مسلم در صحیح خود، بابی آورده و گویا خواسته است صلوات
را فقط بر رسول خدا صلی الله علیه و آله محدود کند.[۹]
آل پیامبر کیان اند؟
مفسران قرآن در ذیل ایه تطهیر که خداوند فرمود: )انّما یرید الله لیذهب عنکم الرّجس
أهل البیت و یطهّرکم تطهیرا([۱۰] ، به این بحث پرداخته اند که مقصود از «اهل البیت»
در این ایه مبارکه، چه کسانی هستند.
برخی به قرینه ایات قبل و بعد، این ایه را مخصوص همسران
پیامبر صلی الله علیه و آله می دانند؛ اما تمام
مفسران شیعه و بیشتر مفسران سنّی، این ایه را به «خمسه طیبه» تخصیص داده و چنین
نوشته اند که: پس از نزول ایه تطهیر، پیامبر صلی الله علیه و آله مدت شش ماه، هنگامی که برای نماز صبح
از کنار خانه فاطمه۳می گذشت، صدا می زد: «الصلوه یا أهل البیت! )انّما یرید الله
لیذهب عنکم الرّجس أهل البیت و یطهّرکم تطهیرا(؛ هنگام نماز است ای اهل بیت! خداوند
می خواهد پلیدی را از شما اهل بیت دور کند و شم را پاک سازد.»[۱۱]
همچنین به روایات متعددی بر خورد می کنیم که ابوسعید خدری با صراحت، گواهی می دهد
که این ایه تنها درباره همان پنج تن نازل شده است.[۱۲]
روایات فراوان مربوط به «حدیث کساء»، بهترین دلیل است که مقصود از آل البیت، پیامبر
و علی و فاطمه و حسن و حسین است. بر اساس این روایات، پیامبر هنگام ملاقات با آنان،
عبایی بر آنها افکند و فرمود: «خداوندا! اینان خاندان من هستند. رجس و آلودگی را از
آنها دور کن».
دانشمند معروف نیشابوری، به نام حاکم حسکانی، در شواهد التّنزیل این روایات را به
طرق و راه های متعدد از راویان مختلفی گردآوری کرده است.[۱۳]
خلاصه اینکه پیامبر صلی الله علیه و آله ضمن خارج کردن ام سلمه و سایر همسران از شمول این ایه[۱۴]، سه
بار این جمله را تکرار کرد: «خداوندا! اهل بیت من اینان هستند، پلیدی را از آنها
دور کن».[۱۵]
استاد مکارم شیرازی می نویسد: از مجموع آنچه گفتیم، چنین نتیجه می گیریم که منابع و
راویان احادیثی که دلالت بر انحصار ایه به پنج تن می کند، به قدری فراوان است که
جای تردید در آن باقی نمی گذارد. در شرح احقاق الحق بیش از هفتاد منبع از منابع
معروف اهل سنت گردآوری شده و منابع شیعه در این زمینه از هزار هم می گذرد.[۱۶]
انگیزه فرستا
راهنمای خرید:
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 