پاورپوینت کامل فاطمه(س) در کلام الهی ۵۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل فاطمه(س) در کلام الهی ۵۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل فاطمه(س) در کلام الهی ۵۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل فاطمه(س) در کلام الهی ۵۱ اسلاید در PowerPoint :

>

قرآن مجید که کلام راستین خداست و در نهایت اتقان و درستی قرار دارد، بی هیچ شک و شائبه ای بازگوکننده حقایقی است که ذهن بشری از نیل به بسیاری از آنها، عاجز و ناتوان است. فاطمه زهرا(س) نیز حقیقتی بی مانند دارد که جز در سایه سار قرآن و کلام معصومان نمی توان بدان دست یافت. بدین لحاظ، در این مجال به بررسی برخی از آیات قرآن و بیان پاره ای از این حقایق می پردازیم.

۱. خانه فاطمه(س) جلوه گاه نور هدایت الهی

قرآن کریم، خداوند را نور آسمان ها و زمین می خواند و تصریح می کند که او هر فردی را که بخواهد، به نور خویش هدایت می کند. در ادامه می فرماید: «]این نور هدایت[ در خانه هایی است که خداوند اذن فرموده است رفعت بیابند؛ خانه هایی که نام خدا در آنها ذکر می شود و مردانی که تجارت و معامله، آنان را از یاد الهی غافل نمی کند و می ترسند از روزی که در آن، دل ها و چشم ها زیر و رو می شود، صبح و شام در آنها، تسبیح او می گویند».[۱]

هنگامی که پیامبر خدا(ص) آیات مذکور را تلاوت کرد، یکی از اطرافیان حضرت پرسید: یا رسول الله! این خانه ها کدام خانه هایند؟ فرمود: «خانه های انبیا». ابوبکر برخاست و گفت: یا رسول الله! آیا خانه فاطمه و علی از مصادیق این آیه است؟ پاسخ شنید: «آری، از برترین مصادیق آن است».[۲]

۲. مشکات الهی

قرآن برای تبیین و معرفی نورخداوند، مثالی ذکر می کند:

«مَثَل نور خداوند، مَثَل چراغدانی است که درون آن، چراغی گذارده باشند…».[۳]

راوی می گوید: از امام(ع) درباره این کلام الهی پرسیدم. فرمود: «آن چراغدان، فاطمه(س) است و آن چراغ، امام حسن(ع) و آن زجاجه (فانوس یا حباب شفاف)، امام حسین(ع) است».[۴]

این بیان، در حقیقت اشاره به جایگاه والا و متعالی فاطمه(س) و فرزندانش در عالم تکوین و هدایت بشر دارد.

۳. ستاره فروزان

امام(ع)، ذیل این آیه قرآن که می فرماید: «ستاره ای درخشنده چون مروارید»،[۵] فرمود: «فاطمه(س) ستاره درخشان و فروزانی از میان جمله زنان عالم است».[۶]

۴. انسان بزرگ الهی

امام باقر(ع) درباره آیه «همانا آن از مسائل مهم است (و) هشدار و انذاری است برای همه انسان ها»[۷] فرمود: «یعنی فاطمه».[۸] واژه «کُبَر» جمع «کبری» و تأنیث اکبر است. بنابراین، آیه مذکور چنین معنا می شود: «فاطمه زهرا(س) یکی از بزرگان است».[۹]

در بیانی کوتاه می توان گفت: این تفسیر، عظمت معنوی آن بانوی بزرگوار اسلام را بازگو می کند که در اثر آراسته شدن وی به سجایا و کمالات الهی برایش حاصل گشته است.

۵. دریای فضیلت

ذیل این آیه که می فرماید:« (خداوند) دو دریا را در کنار یکدیگر قرار داد؛ در حالی که با هم تماس دارند. در میان آن دو، برزخی است که یکی بر دیگری غلبه نمی کند»،[۱۰] از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمود: «علی و فاطمه، آن دو بحر عمیقی اند که هیچ یک را بر دیگری برتری نیست. بین آن دو، واسطه ا ی است که همان رسول خداست و محصول این بحر عمیق، لؤلؤ و مرجان است که آن دو، حسن و حسین هستند».[۱۱]

ثعلبی در تفسیر خود، از سفیان ثوری نقل می کند: « (مرج البحرین یلتقیان) یعنی فاطمه و علی، و منظور از (یخرج منهما اللؤلؤ و المرجان) حسن و حسین و مراد از (بینهما برزخ) رسول خداست».[۱۲]

ابوسعید خدری نیز آیات یاد شده را همین سان تبیین و تفسیر می کند.[۱۳]

۶. کوثر رسول الله(ص)

حضرت خدیجه برای پیامبر فرزند پسری به دنیا آورده بود که عبدالله نام گرفت، اما پس از مدتی از دنیا رفت. روزی از روزها، یکی از سران مشرکان به نام عاص بن وائل، پیامبر(ص) را هنگام خروج از مسجد الحرام ملاقات کرد و با وی به گفتگو پرداخت. گروهی از سران قریش که این گفتگو را دیده بودند، به محض ورود عاص بن وائل به مسجد از او پرسیدند: با چه کسی گفتگو می کردی؟ گفت: با آن «ابتر»[۱۴]! خداوند در حمایت از پیامبر خویش، سوره کوثر را نازل کرد و فرمود: « (ای پیامبر!) ما به تو کوثر (خیر و برکت فراوان) عطا کردیم. پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن و بدان که دشمن تو قطعاً بریده نسل و دم بریده خواهد بود».[۱۵]

مفسران کلام الهی، «کوثر» را خیر و برکت بسیار معنا کرده و گفته اند: «مقصود از آن، فراوانی نسل و ذرّیه پیامبر است و این معنا از طریق فرزندان فاطمه(س) محقق شده است؛ به گونه ای که عدد ذرّیه او از شمارش خارج است و این روند تا روز قیامت تداوم دارد».[۱۶]

بسیاری از بزرگان علمای شیعه، وجود مبارک فاطمه زهرا(س) را روشن ترین مصداقِ کوثر قلمداد کرده اند؛ زیرا شأن نزول آیه، بیانگر این است که بت پرستان مکه، پیامبر(ص) را متهم به مقطوع النسل بودن می کردند و قرآن ضمن نفی گفتار آنان، به پیامبر(ص) می فرماید: «ما به تو کوثر عطا کردیم». از این تعبیر چنین برداشت می شود که این خیر کثیر (کوثر)، همان فاطمه زهرا(س) است.[۱۷]

۷. شاخه ای از شجره الهی

خدای متعال کلمه طیبه را به شجره طیبه ای مانند می کند و می فرماید: «آیا ندیدی که خداوند چه سان مَثَل زده؟ کلمه طیبه (سخن و ایمان پاک) همانند درختی پاک است که ریشه اش ثابت و شاخه اش در آسمان است».[۱۸]

یکی از یاران امام باقر(ع) نقل می کند: خدمت آن حضرت(ع) رسیدم و درباره آیه یادشده پرسیدم. حضرت پاسخ داد:

«آن درخت (شجره طیبه)، محمد مصطفی(ص) است. تنه آن درخت، امیرمؤمنان علی(ع)، میوه آن، امام حسن و امام حسین(ع)، شاخه اصلی آن فاطمه(س) است و شاخه های کوچک آن، ائمه اطهار از فرزندان فاطمه(س)، و برگ های این درخت، شیعیان و دوستداران ما اهل بیت اند»[۱۹].

۸. حقیقت شب قدر

امام صادق(ع) درباره آیاتِ نخستین سوره قدر[۲۰] فرمود: «لیله (مقصود حقیقی از آن شب)، فاطمه است، و قدر، خداوند است. بنابر این هرکس فاطمه(س) را آن سان که حق معرفت اوست، بشناسد، شب قدر را درک کرده است و حقیقت این است که فاطمه(س) فاطمه نامیده شد، چون خلایق از شناختش ناتوان گشتند».[۲۱]

۹. فاطمه(س)، صراط مستقیم الهی

حداقل ده مرتبه در نمازهای شبانه روز، از خدای بزرگ می خواهیم که ما را به «صراط مستقیم» هدایت و راهنمایی کند. پیامبر عظیم الشأن اسلام در تفسیر صراط مستقیم می فرماید: «همانا خداوند، علی(ع)، و همسرش و فرزندانش را حجّت خویش بر خلق خود قرار داده است و آنها دروازه های علم در امّت من اند. هرکه به سوی آنان رهنمون شود، به صراط مستقیم هدایت گشته است».[۲۲]

۱۰. ایمان به فاطمه(س)، شرط هدایت

امام باقر(ع) در تفسیر آیه ۱۳۶و۱۳۷ سوره بقره می فرماید: «از آیه (امنا بالله و ما انزل الینا)، علی، حسن، حسین و فاطمه اراده گشته و این حکم، بر امامان پس از ایشان نیز جاری است» و نیز فرمود: (فان آمنوا) یعنی: مردم. (بمثل ما آمنتم به) یعنی: به علی، فاطمه، حسن، حسین(ع) و ائمه پس از آنان. (فقد اهتدوا و ان تولوا فانما هم فی شقاق).[۲۳]

۱۱. پذیرش توبه با توسل به فاطمه(س)

قرآن کریم می فرماید: وقتی حضرت آدم(ع) و همسرش حوا(س) به رغم نهی الهی، از میوه درخت ممنوعه تناول کردند، به سبب تخلف از دستور الهی از بهشت اخراج شدند و به زمین هبوط کردند. «سپس آدم(ع) از سوی پروردگارش کلماتی دریافت کرد (و با آن کلمات توبه کرد) و به درستی که خداوند، توبه پذیر و مهربان است».[۲۴]

ابن عباس می گوید: از رسول خدا(ص) درباره کلماتی که حضرت آدم(ع) از پروردگار خویش دریافت کرد و با آن کلمات توبه کرد، پرسیدم. فرمود:

«از خدا خواست که به حقّ محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین(ع) توبه اش را بپذیرد. خداوند نیز پذیرفت».[۲۵]

۱۲. صالح درگاه الهی

قرآن کسانی را که فرمان بردار خدا و رسول وی اند، به هم نشینی با آنانی وعده می دهد که از نعمت های بی پایان و ابدی الهی بهره مندند.[۲۶] انس بن مالک می گوید: یک روز صبح، پس از آنکه نماز صبح را با پیامبر(ص) به جای آوردیم، به آن حضرت عرض کردم: یا رسول الله! آیا این سخن خدای را برایمان تفسیر می کنی که می فرماید: «و کسی که خدا و پیامبر را اطاع

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.