پاورپوینت کامل پیـامک؛ بایدها و نبایدها ۸۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل پیـامک؛ بایدها و نبایدها ۸۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۸۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل پیـامک؛ بایدها و نبایدها ۸۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل پیـامک؛ بایدها و نبایدها ۸۸ اسلاید در PowerPoint :

>

یکی از رسانه های نوپیدا در عـصر حـاضر، تـلفن های همراه است که دارای کارآیی های متنوع ارتباطی به ویژه کاربرد پیام رسانی و پیام گیری است که معمولا بـا عنوان اس ام اس، یا پیامک از آن یاد می شود. این رسانه دارای ویژگی فراوان است مانند؛

۱. سرعت نـسبی کارآیی آن؛

۲. دسترسی دائم به آن؛

۳. فـراگیری مـخاطبان در میان تمام اقشار و لایه های اجتماعی؛

۴. خصوصی و غیردولتی بودن؛

۵. فردی بودن(عمومی نبودن)؛

۶. ماندگاری پیام ها.

افزون بر اینها،زبان پیامک ها از لحاظ ادبی شایان تأمل و توجه است؛مانند ایجاز و اختصار، استفاده از زبان مـحاوره،و به کارگیری خلاقیت در نوشتن پیام ها که گاه با انواع استعاره ها، تشبیهات و کنایه ها عجین است و گاه در قالب شعر،طنز و لطیفه می آید.

از این مقدمه می توان نتیجه گرفت که پیامک به عنوان وسیله ارتـباطی مـدرن و نوظهور می تواند به خوبی در نقش رسانه ای تأثیرگذار ظاهر شود و با کارکردهای مهم همچون ایجاد ارتباط انسانی،پیام رسانی،سرعت عمل در اطلاع رسانی به موقع،سریع و تأثیرگذار در تمام زمینه های اجتماعی،سیاسی،فرهنگی و…از آنـ اسـتفاده کرد و همه این موارد در گرو نوع نگاه و شیوه هدایتی متولیان امور به این پدیده اجتماعی است.

اما عکس این کارکردها را هم می توان در نظر گرفت،به این گونه که از پیامک ها در جـهت مـردم آزاری،هتک حرکت شخصیت های حقیقی و حقوقی،ایجاد فضای تنش و تشویش اذهان عمومی،تضعیف باورهای دینی و ملی مردم و از همه مهم تر،نقض حریم خصوصی شهروندان استفاده کرد.متأسفانه امروزه دریافت پیام های کـوتاه غـیراخلاقی از طـریق تلن همراه تقریبا به یـک امـر عـادی مبدل شده و گویا دست هایی در کار است تا شکستن حریم های عرفی و اخلاقی جامعه رابه وسیله پیامک در کشورمان نهادینه کند!و البته در سایه نـبود قـوانین بـازدارنده، این امر به شیوه ای لجام گسیخته در حال گـسترش اسـت. از این رو،می توان ادعا کرد پیامک در ایران از کارکرد اصلی خود که انتقام پیام شخصی و خصوصی است،خارج شده و کارکردی ثـانوی،و چـه بـسا بیشتر از کارکرد نخست، پیدا کرده است.

آنچه مهم جلوه مـی کند و نوشتار حاضر پی گیر آن است،این است که ارسال پیامک، فعل اختیاری است.از این رو،مانند دیگر افعال انسان مـی تواند بـه عـنوان موضوع احکام فقهی و اخلاقی قرار گیرد و بررسی شود و حکم وجوب یـا حـرمت و مانند آن را بر آن مترتب ساخت و یا برشایسته و ناشایست بودن آنها حکم کرد که این مباحث را بـه اخـتصار در ایـن نوشتار در قالب بایدها و نبایدها مطرح خواهیم کرد.مراد از بایدها،وجوب و استحباب و هـر امـر بـایسته و شایسته و مراد از نبایدها، امور ممنوع و ناشایست است.به بیانی دیگر،ما به کاربردهای مـشروع و نـامشروع پیـامک و دیدگاه فقهی و اخلاقی می پردازیم.

بایدها و شایسته ها

۱. صله رحم

زندگی در عصری که عصر مدرنیسم و صـنعت نـام گرفته و دوران گذار خود را طی می کند و زندگی در کلان شهرهای امروزی که حتی آمد و شـد در آن بـا سـهولت ممکن نیست، لوازمی دارد که یکی از آنها قربانی شدن روابط انسانی،به ویژه دید و بـازدید و صـله رحم است. افزون بر مشکل بودن ارتباط چهره به چهره به سبب دوری از بـستگان،مـشکلات دیـگری مانند ناسازگاری برخی از بستگان، صله رحم را تهدید می کن دو چه بسا افراد خانواده سال ها با هـم قـطع ارتباط کنند و همچون بیگانه تنها خاطره ای از هم داشته باشند. یکی از کاربردهای شـایسته و بـایسته بـرای کاهش این آسیب اجتماعی، استفاده از پیامک برای صله رحم ا ست که با بهره گیری از این رسـانه مـی توان بـه این وظیفه شرعی عمل کرد؛هر چند با ارسال «سلام»باشد؛چـنان کـه پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله فرمود: «صلوا أرحامکم ولو بسلام؛[۱] صله رحم کنید اگرچه با یـک سـلام باشد».

در اینجا مناسب است که استفتائی درباره صله رحم را نیز نقل کـنیم: پرسـش:برادری دارم که اعتقادی به احکام شرعی نـدارد و بـه خـیلی از علما توهین می کند و از نظر مالی نیز مـقید بـه نحوه تحصیل درآمد نیست. آیا اجازه دارم رابطه ام را با او قطع کنم؟ چون ادامه ارتباط بـرای فـرزندانم به علت استفاده وی از ماهواره و دیـگر مـنکرات،خطرناک است؟

پاسـخ:قـطع رحـم حرام است،ولی صله رحم منحصر در دیـد و بـازدید نیست، بلکه از راه های دیگر(مانند تلفن، نامه و امثال آن)نیز محقق می شود.[۲] بـا تـوجه به پاسخ مقام معظم رهبری، مـی توان نتیجه گرفت که اگـر گـاهی صله رحم حضوری، پیامدهای مـنفی داشـت، می توان با وسایل ارتباطی دیگر از جمله ارسال پیامک، هم صله رحم کرد و هـم دچـار عواقب منفی آن نشد.

۲. شوخی و لطـیفه های مـشروع

یـکی از شایع ترین استفاده های پیـامک ها، ارسـال و دریافت طنزها و لطیفه ها در مـوضوع های گـوناگون است. طنز، شوخی و لطیفه نقش مهمی در التیام بخشیدن به خستگی اعصاب و روان،به ویژه در خـلال امـور روزمره دارد و پیام های کوتاه نیز به سـبب فـراهم ساختن زنـگ تـفریحی کـوتاه در خلال کار روزانه، طـرف داران فراوانی دارند. شوخی و مزاح، امری مباح و جایز و حتی گاهی اوقات لازم است و معصومان علیهم السّلام نـه تـنها اصل آن را نهی نکرده اند بلکه خود نـیز بـه مـزاح کـردن بـا مردم می پرداختند و مـردم را هـم به آن سفارش می کردند.

نقل شده است:مردی اعرابی به دیدن رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله می آمد و بـرایش هـدیه مـی آورد و همان جا به عنوان شوخی می گفت:پول هدیه مـا را مـرحمت کـن.رسـول خـدا صـلّی اللّه علیه و آله هم می خندید. آن حضرت وقتی اندوهناک می شد،می فرمود: اعرابی چه شد؟کاش می آمد![۳]

یکی از یاران امام صادق علیه السّلام می گوید:آن حضرت به من فرمود:شوخی کردنتان بـا یکدیگر چطور است؟عرض کردم:خیلی کم است. فرمود:چرا با هم شوخی نمی کنید؟شوخی،از خوش اخلاقی است و تو با شوخی می توانی در برادر مسلمانت مسرّتی ایجاد کنی. رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله همواره بـا اشـخاص شوخی می کرد و می خواست بدین وسیله آنان را مسرور سازد.[۴]

اما آنچه مهم است،روش و چگونگی شوخی و مزاح است که دین مبین اسلام چگونگی و شیوه های آن را بیان کرده است؛ مانند آنکه نباید شـوخی هـمراه دروغ،ناسزا گفتن، مسخره کردن دیگران،تحقیر و بی ارج کردن مردم و ارزش ها و…باشد. از امام صادق علیه السّلام روایت شده است که فرمود:هیچ مؤمنی نـیست، مـگر اینکه از شوخی بهره ای دارد.رسول اللّه صـلّی اللّه علیه و آله هم با اشخاص شوخی می کرد،ولی در شوخی هایش جز حق نمی گفت.[۵] راوی می گوید:از امام باقر علیه السّلام شنیدم که می فرمود:خداوند عز و جل شوخی کردن عـاری از فـحش و گفتار بد را میان مـردم دوسـت دارد.[۶]

۳. بی اعتنایی به پیامک های نامشروع

محتوای بسیاری از پیامک هایی که میان مردم رد و بدل می شود،طنزهای بیهوده، بی معنی و یا کم معنی است که از هرگونه اثر خوب بر روی روان گیرندگان پیام به دور است و به گـونه ای مـصداق هرزه گویی و لغو به شمار می رود و همان گونه که نوشتن و ارسال آنها عاری از هرگونه فایده عقلانی است، خواندن آن نیز چنین است. گاه برخی از آن پیامک ها دارای مضمون غیر اخلاقی و نامشروع است و بـه گـونه ای با آبـروی مردم ارتباط دارد و یا ارزش های دینی را نشانه رفته است. در این موارد،وظیفه هر مسلمان و مؤمنی است که شـیوه بندگان خداوند را در پیش بگیرد و در برابر این گونه پیام ها در درجه اول،بی اعتنا باشد و در درجـه دوم،از ارسـال آن بـه دیگران پرهیز کند.

قرآن کریم می فرماید: و إذا مرّوا باللّغو مرّوا کراما.[۷]کلمه «لغو»به معنای هر عمل و گـفتاری اسـت که مورد اعتنا نباشد،و هیچ فایدهء عقلایی هم نداشته باشد و گفته اند که شـامل هـمه گـناهان می شود.و مراد از«مرور به لغو»گذر کردن به اهل لغو است که سرگرم لغو بـاشند.

پس معنای آیه این استکه بندگان رحمان چون به اهل لغو می گذرند و آنان را سـرگرم لغو می بینند،از ایشان روی مـی گردانند،آنـان خود را پاک تر و منزه تر از آن می دانند که در جمع ایشان د رآیند و با ایشان اختلاط و هم نشینی کنند.آنها در زندگی همیشه هدف معقول و مفید و سازنده ای را تعقیب می کنند و از بیهوده گرایان و بیهوده کاران متنفرند و اگر این گونه کارها در مـسیر زندگی آنان قرار گیرد،چنان از کنار آن می گذارند که بی اعتنایی آنها خود دلیل عدم رضای باطنی شان به این اعمال است و آن چنان بزرگوارند که هرگز محیطهای آلوده در آنان اثر نمی گذارد و رنگ نـمی پذیرند.[۸]

از سـویی،محتوای بسیار از پیامک ها افشای عیب ها و اسراری است که شخص دوست ندارد آنها افشا شود.در این گونه موارد بر هر مسلمانی لازم است که بانفرستادن چنین پیامک هایی، آن عیوب را بپوشاند و خود را مشمول عـنایات ویـژه پروردگار قرار دهد.امام صادق علیه السّلام می فرماید: «من ستر علی مؤمن عوره یخافها ستر اللّه علیه سبعین عوره من عورات الدنیا و الآخره؛[۹] هرکس عیب مؤمنی را که از افشای آنـ مـی ترسد،بپوشاند،خداوند هفتاد عیب از عیب های دنیایی و آخرتی او را می پوشاند».

مردی خدمت امام موسی بن جعفر علیه السّلام آمد و عرض کرد:فدایت شوم!از یکی از برادران دینی کاری نقل کردند کـه مـنآن را نـاخوش داشتم.از خودش پرسیدم،انکار کـرد؛ در حـالی کـه جمعی از افراد موثق این مطلب را از او نقل کرده اند.امام فرمود: «کذب سمعک و بصرک عن أخیک و إن شهد عندک خمسون قسامه و قال لک قـول فـصدقه و کـذبهم، و لا تذیعن علیه شیئا تشینه به و تهدم به مـروته،فـتکون من الذین قال اللّه عز و جل: إنّ الّذین یحبّون أن تشیع الفاحشه فی الّذین آمنوا لهم عذاب ألیم فی الدّنیا و الآخـره؛

گـوش و چـشم خود را در مقابل برادر مسلمانت تکذیب کن،حتی اگر پنجاه نـفر سوگند خورند که او کاری کرده و او بگوید نکرده ام،از ا و بپذیر و از آنها نپذیر.هرگز چیزی که مایه عیب و ننگ او است و شـخصیتش را از مـیان مـی برد،در جامعه منتشر نکن که از آنها خواهی بود؛چرا که خداوند دربـاره آنـها فرموده:«کسانی که دوست می دارند زشتی ها در میان مؤمنان پخش شود، عذاب دردناکی در دنیا و آخرت دارند».[۱۰]

۴. اطـلاع رسـانی

یـکی از کارکردهای بسیار مهم و اصلی رسانه،جنبه اطلاع رسانی آن است. بنابراین هر ارتباطی کـه در آن اطـلاعات رد و بـدل نشود، از جذابیت کافی بی بهره خواهد بود.یکی از اساسی ترین کارکردهای پیامک نیز اطلاع رسانی است و از ایـن راه مـی توان مـطالب مختلفی با موضع های گوناگون در اختیار مخاطبان قرار داد. در برخی رخدادهای سیاسی،فرهنگی و اجتماعی،پیامک مـی تواند نـقش اطلاع رسانی خود را به بهترین شکل و با کم ترین هزینه و کوتاه ترین زمان ایفاد کند؛از جـمله در مـوارد زیـر:

الف ) یادآوری مناسبت های مذهبی

برخی مناسبت های مذهبی، زمان تحقق سنت های الهی است که مـصداق ایـّام اللّه می باشند. با توجه به جایگاه ویژه ایام اللّه در فرهنگ مسلمانان،به ویژه شـیعیان،پیـامک فـرصتی است که به کمک آن می توان با تبریک گفتن ایام الهی همچون بعثت،غدیر،قربانی و فـطر،ایـن روزها را به مخاطبان یادآور شد و آنها را از روزهای خوب خدا باخبر ساخت؛ هـمان گونه کـه در قـرآن کریم آمده است: و ذکّر هم بایّام اللیه؛ [۱۱]و«ایّام اللّه را به یادشان بیاور».

ب) یادآوری مناسبت های مـملی

در تـاریخ سـیاسی انقلاب اسلامی،روزهای سرنوشت سازی همانند ۲۲ بهمن، با نام ایام اللّه رقم خـورده اسـت که مخاطبان می توانند برای پاسداشت و زنده کردن خاطره این روزهای مبارک و حساس،پیامک دریافت یا ارسـال کـنند.

۵. پندهای اخلاقی

یکی از کارکردهای پیامک،پند و اندرز است. می توان حتی در کوتاه ترین پیـام،نـکته ای اخلاقی گنجاند و از این طریق، یکدیگر را در بهسازی زنـدگی مـادی و مـعنوی یاری رساند.فراموش نکنیم که حتی یـک جـمله بسیار کوتاه می تواند راه زندگی دیگران را تغییر دهد و بهترین سرنوشت ها را برای آنان رقم بـزند.

پیـامک ها می توانند نمونه آشکار این سـخن مـولای متقیان عـلی عـلیه السـّلام باشد که می فرماید: «أبلغ البلاغه مـا سـهل فی الصواب مجازه و حسن إیجازه؛[۱۲] رساترین سخن آن است که گذر کـردن آن در مـعنای درست،آسان و کوتاه درآوردن آن،نیکو باشد». پیـامک به دلیل ویژگی ها و سـاختار طـبیعی اش،بستر مناسبی برای تمرین«کـم گویی و گـزیده گویی»است که اهل بیت علیهم السّلام و همه بزرگان نیز بدان سفارش مـی کنند.

۶. آمـوزش عـلمی-کـاربردی از راه دور

با روی کار آمـدن سـرویس پیامک،به همت مـراکز عـلمی،پژوهشی حوزه و دانشگاه،امکان تبادل مطالب علمی کاربردی و آموزشی ازراه دور،برای کابران فراهم شـده اسـت.این روند، افزون بر جلوگیری از هـزینه های سـرسام آور و اتلاف وقـت مـخاطبان،تـأثیر به سزایی در افزایش تـوان علمی مخاطبان در موضوع های گوناگون دارد.

وظایف مسئولان فرهنگی

اما چگونه می توان کارکردهای مثبت و شایسته پیامک را افـزایش داد و تـرویج کرد؟در اینجا مسئولان فرهنگی می توانند تأثیرگذار بـاشند. بـرخی از راهـ های تـرویج، بـدین قرار است:

الف) تـرویج پیـامک های سالم دینی،اقدامی مؤثر در نهادینه کردن فرهنگ اسلامی است؛

ب) برای جوانان سه نوع پیامک می توان در نـظر گـرفت کـه در قالب خانوادگی، دوستانه و مذهبی کاربرد دارد؛

ج) فراخوان پیـامک های مـذهبی و فـرهنگی مـتناسب بـا فـرهنگ غنی ایرانی؛

د) ایجاد مسابقات پیامک نگاری؛

هـ) ایجاد فرهنگ بهره برداری از پیامک.

پیامک،کارکردهای دیگری را هم به مخاطبان ارائه می دهد و این رسانه که در وهله اول باید

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.