پاورپوینت کامل گوهر متون; السیاسه المدینه ۴۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل گوهر متون; السیاسه المدینه ۴۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل گوهر متون; السیاسه المدینه ۴۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل گوهر متون; السیاسه المدینه ۴۸ اسلاید در PowerPoint :

>

۱۱۰

السیاسه المدنیّه، ابونصر فارابی، ترجمه و شرح:
حسن ملکشاهی، انتشارات سروش، چاپ اول ۱۳۷۶.

درباره مؤلّف

ابونصر محمّد فارابی در حدود سال ۲۵۷ ه . ق در روستای «وسیج» از ناحیه فاراب خراسان، به
دنیا آمد. در جوانی برای تحصیل به بغداد رفت و در نزد متی بن یونس به آموختنِ منطق و فلسفه
پرداخت. آن گاه به «حَرّان» سفر کرد و به شاگردی «یوحنّا بن حیلان» اشتغال ورزید. از آغاز کار،
هوش سرشار و موهبت علم آموزی وی سبب شد که تقریبا همه موضوعاتی را که تدریس
می شد به خوبی فرا گیرد.

به زودی نام او به عنوان فیلسوف و دانشمند شهرت یافت. چون به بغداد بازگشت، گروهی از
شاگردان گرد او جمع شدند که «یحیی بن عدی»، فیلسوف مسیحی، یکی از آنان بود. توقّف
فارابی در پایتخت عباسی دائمی نشد و در سال ۳۳۰ ه . ق بغداد را به قصد دربار «سیف الدوله
حمدانی» در «حلب» ترک گفت و تا سال ۳۳۹ ه . ق که وفات یافت، در این شهر اقامت داشت.

آثار فارابی

فارابی را عموما شارح و پیر و بزرگ ارسطو می شناسند وی تفسیری بر «مابعد الطبیعه» ارسطو
نوشت که گذشته از اهمیتی که از لحاظ نشان دادنِ راه حل های فارابی برای مسائل مابعد الطبیعه
دارد، بیانگر تأثیر مستقیم او بر ابن سیناست.

کتاب های دیگر:

۱ ـ الجمع بین رَأیی الحکیمین، افلاطون الآلهی و ارسطو طالیس.

۲ ـ آراء اهل المدینه الفاضله

۳ ـ تحصیل السعاده

۴ ـ فصول منتزعه

۵ ـ کتاب الموسیقی الکبیر

السیاسه المدنیّه

سیاسه المدنیّه دو گفتار دارد. گفتار اول شامل سیزده فصل است و گفتار دوم دوازده فصل دارد.
فارابی در این کتاب، مسایل مهمّی از دانش الهی را بنا به عقیده ارسطو درباره علل شش گانه برکنار
از مادّه، نمایان می سازد و درباره چگونگی نظام جواهر جسمانی و پیوستگی و پدید آمدن آنها را
از پدید آورندگانِ غیر مادی سخن می گوید.

گفتار اول درباره باورهای راست و اندیشه های درست در علل هستی و جایگاه های آن و
نمایاندن معنای نیک بختی است. گفتار دوم، در زمینه گونه های سیاست و کشورداری است.
فارابی در این اثر، نظام سیاست و کشورداری را به نظام جهانِ هستی مانند می کند.

هدف از آفرینش آدمی

از دیدگاه فارابی، هدف از آفرینش آدمی در این جهان تباهی پذیر، دست یازیدن به نیک بختی
همیشگی و پیوستن جان آدمی به عقل فعّال و جاودانه گشتنِ هستی اوست. پس لازم است تا
نخست آدمی با کندوکاو و تکاپو از راه فکر و اندیشه و یا از راه کشف و شهود همه جایگاه های
هستی و علل وجود هستی های غیر مادّی، معنای نیک بختی را چنان که هست دریابد. آن گاه با
فراهم آوردن اجتماعاتِ بایسته، با همکاری و همیاری همه شهروندان در به کار بستن کُنش های
شایسته ـ که با دریافتِ پدید آورندگان هستی و معنای نیک بختی سازگار است ـ تکاپو نماید و
اندک اندک با بارور نمودن جان و خرد آدمی و پدید آوردن مدینه ای فاضله و آرمانشهر به نیک
بختی جاودان نائل گردد.

جاندارِ مدنی

فارابی بر این باور است که آدمی جاندار مدنی است و هرگز نمی تواند به کمالی که در خور آن
است برسد مگر در جامعه شهری که به فضایل دست یافته است. آدمی نیاز دارد تا معنای سعادت
را چنان که هست بشناسد و همان را پیوسته هدف و آرمان خود گرداند. آن گاه باید از اموری آگاه
گردد که به کار بستن آنها به سعادتِ همیشگی و پایدارِ او یاری می رساند.

جامعه آزاد

«مردمان جامعه آزاد، از هر سو با یکدیگر برابر و یکسان خواهند بود و آیین آنان این است که هیچ
انسانی بر انسان دیگر برتری و فضیلت نخواهد داشت و هیچ یک بر دیگری چیره نخواهد بود،
مگر این که کنش یکی از شهروندان، آزادی دیگری را تباه گرداند. آن کسی که بر آنان فرمانروایی
خواهد کرد به خواستِ همه مردمان شهر خواهد بود و خواستِ فرمانروا، همان خواستِ همه
مردمان شهر است.» (ص ۳۵۴)

طرح عملی

فارابی روش خاصی برای حکومت پیشنهاد نمی کند. او از برکت تعلیمات اسلامی به منزلت و
مقام رفیع علمی نائل شده و نشو و نمای وی بر اساس توحید و تعلیماتِ اسلامی بوده است. حال
او چرا برای اداره مدینه فاضله خود، قوانین و نظاماتِ اسلامی را پیشنهاد نکرده است: زیرا او
قوانین و نظام دینی را وافی و کافی می داند و نیازی نمی بیند که در این راه خود را بیهوده دچار
زحمت کند. از شرایط و ضوابطی که برای امام یا پادشاه برشمرده است چنان برمی آید که او به
اصول و ضوابطِ اسلامی توجه داشته است.

چاپ دیگر

کتاب سیاسه المدنیّه قبلاً هم به وسیله سید جعفر سجادی ترجمه و تحشیه شده است. مقدمه
مبسوط و مفید آقای سجادی فایده کتاب را دوچندان نموده است. مشخصات کامل کتاب:

سیاست مدنیّه، تصنیف: ابونصر محمد فارابی، ترجمه و تحشیه: سید جعفر سجادی،
انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ دوم، ۱۳۷۱.

فصول منتزعه

فصول منتزعه، ابونصر فارابی، ترجمه و شرح
دکتر حسن ملکشاهی، انتشاراتِ سروش، چاپ اول ۱۳۸۲.

اهمیت کتاب

ابو نصر محمد فارابی (۲۵۷ ـ ۳۳۹ ه . ق) از اندیشمندان بزرگِ فلسفه سیاسی در جهان اسلام
است. کتاب فصول منتزعه او صد فصل دارد و بیشتر مسایل آن درباره حکمت عملی، سیاست
مُدُن، دانش اخلاق و تدبیر منزل است. برخی از فصول آن نیز درباره حکمت نظری چون:
شناخت مبدأ و ویژگی های آن، سخن می گوید.

انواع عقل

عقل از دیدگاه فلسفه اسلامی دو جنبه دارد: نظری و عملی. عقل نظری مبدأ دریافت کلّی است و
این دریافت دوگونه است:

۱ ـ دریافتی که به عمل بستگی دارد؛ مانند: علم به این که عدل نیکوست و بیداد زشت و ناپسند
است. این نیرو، مبنای حکمت عملی است.

۲ ـ دریافتی که به عمل بستگی ندارد. چون: شناخت هستی های غیر مادّی مانند: کندوکاو درباره
پدید آورنده نخستین و ویژگی های آن؛ و شناخت عقول و نفوسِ برکنار از مادّه؛ و دریافت
هستی های مادّی مانند شناخت چگونگی های اجسام و مقادیر و مانند آنها.

بیشتر گفت وگوهای فارابی در این اثر، درباره مسایل حکمت عملی است.

موضوع فصول منتزعه

این کتاب، فشرده ها و فصل های برگزیده ای از دستورهای دانش اخلاق است که در بردارنده
برتری های جان آدمی و دوری جستن از پلیدی های آن است.

آدمی با به کار بردن آن دستورها از روش های ناپسند به سوی رفتارها و کردارهای نیکو و
شایسته دگرگون خواهد گشت و نیز با توجه به دستورهای آن، در برپا داشتنِ آرمانشهر و سر و
سامان دادن به نظام خانواده بی شک تکاپو خواهد نمود. جملگی دستورهای اخلاقی و قوانین
کشورداری و نظام خانواده در این اثر گرد آمده است.

جامعه و انسان

فارابی در فصول منتزعه، منزل و مدینه را از لحاظ نظامات، به بدن انسان تشبیه کرده است: همان
طور که بدن اجزای اصلی و غیر اصلی دارد و هر یک را وظیفه ای است تا کالبد انسان بتواند
وظایفِ حیاتی خود را انجام دهد، منزل و کشور نیز بدین سان است. همان طور که هرگاه عضوی
از اعضای اصلی یا فرعیِ بدن کار خود را انجام ندهد، اختلال کلّی در حیات و زندگی بدن حاصل
می شود، کوتاهی اعضا و افراد منزل ـ اعم از رئیسه یا غیر رئیسه ـ در انجام وظیفه خود، نظام منزل
و کشور را بر هم می زند. بنابراین، باید همه اعضا و افراد خانواده و کشور با یکدیگر تعاونی کنند
تا نظام منزل و مدینه به نحوِ احسن کار خود را انجام دهد و پا بر جا بماند و به سعادت مورد نظر
برسد.

لزوم فضیلت

«پلیدی ها و بدی ها در نفس های مردم شهرها یا به جایگزین شدن فضیلت ها در آنها از میان
می روند، یا رفتن پلیدی ها و زشتی ها به آن است که مردمان شهرها خویشتن دار باشند. هرکس که
نتواند پلیدی های خود را به فضیلتی که در نفس او جای گرفته است و یا به خویشتن

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.