پاورپوینت کامل روز جهانی حقوق بشر ;جلوه هایی از حقوق بشر در ادب فارسی ۲۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل روز جهانی حقوق بشر ;جلوه هایی از حقوق بشر در ادب فارسی ۲۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل روز جهانی حقوق بشر ;جلوه هایی از حقوق بشر در ادب فارسی ۲۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل روز جهانی حقوق بشر ;جلوه هایی از حقوق بشر در ادب فارسی ۲۰ اسلاید در PowerPoint :
>
۲۶
۲۰ آذر ۱۳۸۷
۱۱ ذی الحجه ۱۴۲۹
۱۰ DECEMBER 2008
اشاره
در قرن هفتم هجری قمری شاعری به نام سعدی شیرازی، شعری درباره حقوق بشر سرود که
سرزمین ها را درنوردید و در آن سوی کره خاکی بر سر در سازمان بین الملل
درخشید؛ زیرا اوج هم بستگی انسان ها را به نمایش گذاشت و بنیادی ترین عامل رعایت
حقوق بشر، یعنی حس اعضای یکدیگر بودن را واکاوید و به همگان ثابت کرد که تا این حس
در آدمیان پدید نیاید، نمی توانند به طور کامل از عهده ادای حقوق یکدیگر برآیند:
بنی آدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بی غمی
نشاید که نامت نهند آدمی[۱]
نگاهی به برخی از حقوق که آدمیان نسبت به یکدیگر دارند، جان مایه مقاله حاضر را
تشکیل می دهد.
۱. خیرخواهی
از نگاه آموزه های دینی، خیرخواهی کمترین حقی است که ما در برابر یکدیگر داریم؛
چراکه شرط مسلمانی این است که چه به پندار و چه به گفتار و رفتار، خیرخواه یکدیگر و
خواهان خوش بختی دنیا و آخرت همدیگر باشیم. عزیزالدین نفسفی دراین باره می گوید:
نکته: «چون انسان کامل، خدای را بشناخت و به لقای خدا مشرف شد و اشیا را آن چنان که
باید و حکمت اشیا را آن چنان که باید بدانست و بدید، بعد از شناخت و لقای خدا، هیچ
کاری برابر آن ندید و هیچ طاعتی بهتر از آن ندانست که راحت به خلق رساند و هیچ
راحتی بهتر از آن ندید که با مردم چیزی گوید و چیزی کند که مردم چون آن بشنوند و به
آن کار کنند، دنیا را به آسان بگذرانند و از بلاها و فتنه های این عالم ایمن باشند
و در آخرت رستگار شوند».[۲]
شمس تبریزی نیز در این زمینه می گوید:
نکته: «انسان کامل، خودخواه نیست؛ دیگر خواه است، غم خوار عالَم است. او خود را در
برابر مردمان مسئول می پندارد. در خود برای آنان وظیفه رهنمونی، هم بستگی، دستگیری،
دل جویی و راهبردی می کند. انسان کامل می خواهد هشیاری دهد، بی خبران را بیاگاهاند،
ناپختگان را از خامی به بلوغ و کمال رهنمون شود. ازاین روی، انسان کامل خودساز و
دیگری پرور است. او حتی در برابر ناسپاسی و حق ناشناسی مردمان و نیز در برابر آزار
آنان همچنان و بیش از هر هنگام، غم خوار ایشان است».[۳]
۲. دست گیری معنوی
فلسفه بزرگ امربه معروف و نهی از منکر، دست گیری معنوی از دیگران است. به گفته
سعدی، آنچه که برتری «عالِم» بر «عابد» را سبب می شود، دست گیری معنوی عالِم از
دیگران است، برخلاف «عابد» که تنها در فکر سعادت خویش است. سعدی دراین باره
می گوید:
صاحب دلی به مدرسه آمد ز خانقاه
بشکست عهد صحبت اهل طریق را
گفتم میان عابد و عالم چه فرق بود
تا اختیار نمودی از آن، این فریق را
گفت آن گلیم خویش به در می برد ز موج
وین سعی می کند که بگیرد غریق را[۴]
۳. هم دردی
صحیفه عرفان و ادب پارسی سرشار از نام بزرگانی است که هم دردی با دیگران را بدانجا
می رساندند که از خداوند می خواستند تا آنها را به جای
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 