پاورپوینت کامل آداب عزیمت ۲۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل آداب عزیمت ۲۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آداب عزیمت ۲۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل آداب عزیمت ۲۸ اسلاید در PowerPoint :
>
حج در لغت به معنی قصد است و در شرع، قصد خانه خداست در موسم با شرایط معلوم، و آن واجب است، و حرام است ترک حج، و تارک حج کافر است و ملحد؛ و اما باطن حج و حقیقتش این است که محرم کوی دوست گردی به این قاعده که اولاً غسل کنی و توبه نمایی از هر چه مخالفت کرده محبوب عالم و عالمیان را و ترک کنی جمیع اغیار را و بیندازی هر لباسی که داشته در سایر اعمال و هر صفت که داشتی از صفت های زشت و ترک کنی نفس اماره را که زن توست که خداوند «خَلَقَ لَکمْ مِنْ اَنْفُسِکم ازواجاً»۱ و مقاربت با این زن نکنی ابداً و طیب و زینت و سرمه را ترک کنی یعنی به زیور دنیا خود را میارای و بوی خوش دنیا را مطلب، استشمام غیر مکن و چشم دنیا را تقویت مکن. تا آنکه چشم ظاهر را برنکنی، چشم باطن تو روشن نمی شود ابداً. پس پی چشم باطن برو و تحصیل گوش آخرت کن، نه دنیا. پس آنچه سبب قوت این چشم است از رنگ دنیا و لذت دنیا، سرمه این چشم است، ترک کن و لباس مناسب بپوش تا آنکه طیب گردد تن تو.۲
۱. روم: ۲۱؛ برای شما از نفستان زنی بیافرید (البته ترجمه دیگر این آیه این است که از خودتان جفتی بیافرید).
۲. محمد بن محمد کریم کرمانی، مصباح السالکین، ص ۳۳.
آدب احرام
هرکه به کعبه رود، اول احرام باید گرفت. احرام چیست؟ آنکه اول غسلی بر آرد و جامه خواجگی از بر بیرون کند، لباس رعنایی از سر بر کشد، ازاری و ردایی در خود پیچد، روی به کعبه آرد و فریاد لبّیک بردارد، این قصد حج است. اگر کسی قصد حق دارد، او را نیز احرام باطن باید گرفت از جمله اغیار، و اینجا ازاری از زاری بر باید بست و ردایی از بردباری بر باید افکند و در عالم صدق لبّیک عشق باید زد و روی در بادیه تجرید و تفرید باید نهاد تا به کعبه توحید رسد:
از بیابان هوی احرام گیر
پس طریق کعبه اسلام گیر
آتشی در خرمن پندار زن
آنگهی لبّیک عاشق وار زن
زین به پشت مرکب توفیق کن
پس طواف کعبه تحقیق کن
چون پدید آید حریم بارگاه
نفس خود قربان کن اندر پیش شاه۱
۱. الرساله العلیه فی احادیث النبویه، ص ۹۳.
آدب لبیک
قائم شو رو به دوست با چشم گریان و دل بریان با حال پریشان و نالان و فریادکنان بگو «لَبیک اللهُم لَبیک لبیک لا شَریک لَک لَبیک»، ای خداوندا، ای خالق من، مونس من، جلیس من، حبیب من، رازق من، منظور من، مطلوب من، مقصود من، آمدم، بلی بلی بلی، شهادت می دهم که تو واحد، و فردی و احدی، با تو شریک نیست کسی. به جز از تو دوست نمی دارم و همه محبوبان عالم مِیتند؛۱ فانی. به جز از تو احدی باقی نیست، مگر تو. و چون رو به راه شدی داخل حرم، شدی نظر به احدی از اهل حرم محبوب مینداز که خیانت است؛ خواه خاک باشد، خواه سنگ، خواه صید؛ هر چه باشد نظر مکن ابداً و چون قدری مرتفع شدی از زمین که در آن سایری، و به سوی محبوب حرکت می کنی، باز شوق زیاد می شود. پس باز لبیک دیگر بگو و بدان که دایم ندا می رسد و محبوب، تو را می خواند و می گوید: اَقْبِلوا الی اَقْبِلوا الی۲ پس تو بگو لبیک ای مولای من، آمدم به سوی تو، لبیک، روانم به سوی تو. و هر کس را که از دور دیدی خواه از سایرین باشد و خواه از غیرسایرین، باز تلبیه بگو تا همه خلق بدانند که طالب خداوندی و به حج می روی. ۳
علی بن حسین علیه السلام در وقت احرام او را دیدند، زردروی و مضطرب و هیچ سخن نمی گفت. گفتند: چه رسید مهتر دین را که به وقت احرام لبّیک نمی گوید؟ گفت: ترسم که اگر گویم لبیک جواب دهند: لا لَبَّیک و لا سَعدَیک و آنگه گفت: شنیده ام که هر که حج از مال شبهت کند، او را گویند: لا لَبَّیک، و لا سَعدَیک، حتّی تَرُدَّ ما فِی یدَیک.۴
۱. میت: مرده، مردار.
۲. به سمت من آیید، به سمت من آیید.
۳. مصباح السالکین، ص ۳۴.
۴. رشیدالدین میبدی، کشف الاسرار، به کوشش: علی اصغر حکمت، ج ۲، ص ۲۲۶
آدب وقوف در عرفه
اما وقوف عرفه و آن اجتماع اصناف خلق در آن صحرای عرفات و آن خروش و تضرّع و آن زاری و گریه ایشان و آن دعا و ذکر ایشان به زبان های مختلف، به عرصات قیامت ماند، که خلایق همه جمع شوند و هر کس به خود مشغول، در انتظار ردّ و قبول.۱
و در جمله این مقامات که بر شمردیم، هیچ مقام نیست امیدوارتر و رحمت خدا به آن نزدیک تر از آن ساعت که حجاج به عرفات بایستند. در آثار بیارند که: درهای هفت طارم پیروزه بر گشایند آن ساعت و ایوان فرادیس اعلی را درها باز نهند و جان های پیغامبران و شهیدان اندر علیین در طرب آرند.
عزیز است آن ساعت! بزرگوار است آن وقت! که از
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 