پاورپوینت کامل فصل دوم: راه آسمان (برگزیده ی متون تفسیری) ۶۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل فصل دوم: راه آسمان (برگزیده ی متون تفسیری) ۶۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل فصل دوم: راه آسمان (برگزیده ی متون تفسیری) ۶۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل فصل دوم: راه آسمان (برگزیده ی متون تفسیری) ۶۴ اسلاید در PowerPoint :

>

راه های صداقت

از دیرباز تاکنون صدها نفر از بزرگان و علما و دانشمندان، پس از عمری تحصیل و کسب فضایل معنوی از سفره ی گسترده علم معصومین علیهم السلام جان به دریای قرآن زده و به تفسیر و شرح آن پرداخته اند و هرکدام فراخور درک و دانش خود و با توجه به آنچه از احادیث و دیگر منابع دینی آموخته اند، بخشی از زیبایی ها و اسرار این کتاب آسمان را بیان نموده اند.

عالم ربانی ملافتح اله کاشانی[۱] یکی از این سالکان است که تفسیر مَنهَجُ الصّادقینَ فی اِلزامِ المُخالِفینَ[۲] را خلق کرده است. ایشان با قلمی شیرین و بیانی دلنشین به تفسیر آیات الهی پرداخته و در جای جای تفسیر خود از احادیث حضرات معصومین علیهم السلام استفاده نموده و از زلال بی کران آن جرعه ها نوشیده است.

داستانها و حکایاتی نیز که در این تفسیر به آنها اشارت رفته، برای تفهیم هرچه بهتر آیات بسیار مفید می نماید.

تفسیر منهج الصادقین در میان قرآن پژوهان از جایگاه رفیعی برخوردار است و نظر بسیاری را به خود جلب نموده است.

اینک چشم دل را به صفحاتی از آن می گشاییم:

اسراری از سوره ی حمد

مسلم بن حجّاج در صحیح خود روایت کرده از پیغمبر صلی الله علیه و آله که حق تعالی فرمود: نماز را قسمت نمودم؛ یعنی نماز را مُنقسم ساختم میان خود و میان بنده ی خود به دو نصف: نصف از برای خود و نصف از برای بندگان خود. هرگاه بنده ای بگوید: «بسم الله الرحمن الرحیم» حق تعالی گوید: بنده ی من، ابتدا به نام من می کند. بر من واجب شد که جمیع امور دنیویه و اخرویه ی او را بر او تمام گردانم و در احوال و اموال او برکت کنم. چون گوید: «الحمدلله رب العالمین» او سُبحانَه گوید: بنده ی من به ثنا و ستایش من اشتغال می نماید و ثنای مرا ورد زبان خود می سازد و چون گوید: «مالک یوم الدین» حق تعالی فرماید که بنده ی من مجد و بزرگواری من می گوید و چون گوید: «ایاک نعبد و ایاک نستعین» خدای تعالی فرماید که این است میان من و بنده ی من و این عهدی است که روز میثاق از او اخذ نموده ام و این اوصاف مذکوره، مخصوص است به من و غیر مرا در او راه نیست و چون گوید: «اهدنا الصراط المستقیم» حق سُبحانَه فرماید که این سمات (نشانه های) بنده ی من است و بر من واجب است که او را به راه راست رسانم و اِنجاح (برآمدن حاجت) جمیع حوایج او بنمایم.[۳]

اسراری از آیه الکرسی

تفسیر آیه الکرسی

در تفسیر آیه الکرسی این چنین آمده است: این آیه اَشرفِ آیات قرآنی است و… از شرافت او آن است که متضمّن توحید است و صفات کمال و جلال حضرت احدیت را که رکن اعظم است در اصول دین اسلام. این آیه مشتمل است بر امّهات مسایل الهیه چه آن دالّ است بر آن که او سبحانه موجود است و واحد در الوهیت، متّصف به حیات و واجب الوجود بالذات و… مالک المُلک و الملکوت است و مُبدع اصول و فروع و… عالم است به همه اشیای جلیه و خفیه و کلیه و جزییه.

واسِع المُلک و القُدره است بر همه چیز و هیچ چیز او را از حفظ اشیاء باز ندارد و اشتغال او به شأن امری، وی را منع نکند از مشغول شدن او به شأن امر دیگر.[۴]

ثواب قرائت آیه الکرسی از زبان رسول الله صلی الله علیه و آله

۱- هرکه این آیه را قرائت کند، در وقتِ خواب کردن، حق تعالی فرشته ای را به او فرستد که تا حفظ او کند و پاسبانی او نماید و او را از جمیع آفات و مکروهات نگاه می دارد تا آن که صبح، طلوع کند.

۲- خوانده نشود این آیه در خانه ای الاکه دور شوند شیاطین از آن خانه تا سی روز به برکت این آیه و داخل نشوند در آن خانه مرد و زن سِحر کننده تا چهل روز.

۳- ای علی! تعلیم ده این آیه را به فرزند خود و بیاموز آن را به اهل خود و به همسایگان خود که حق سبحانه فرو نفرستاد آیتی را که بزرگوارتر از آیه الکرسی باشد.

۴- هرکه تلاوتِ آن کند، حق سبحانه فرشته به وی می فرستد تا عمل های نیک او را در دیوان عمل او ثبت می کند و عمل های بد او را محو می نماید تا روز دیگر آن ساعت که آیه الکرسی خوانده.

۵- هر که آیه الکرسی بخواند عقب هر نماز فریضه، منع نکند او را از دخولِ بهشت، مگر موت. یعنی چون بمیرد، فی الحال به بهشت رود و مداومت نکند بر این آیه الکرسی که شعار او راست گفتن باشد و مگر کسی که پیوسته به عبادت حق سبحانه مشغول باشد.

۶- هرکه در وقت رفتن به جامه ی خواب، آیه الکرسی بخواند، حق تعالی او را از همه ی بلاها و آفت ها ایمن گرداند و نیز جمیع همسایه ی او را و همسایه ی همسایه ی او را و خانه هایی که گرداگرد منزل او باشد، از بلاها ایمن گرداند.

۷- حضرت آدم، سید بشر و محمّد، سید عرب و… سید کوه ها، کوه طور و سید روزها، روز جمعه و سید کلام، قرآن است و سید قرآن، سوره البقره و سید سوره البقره، آیه الکرسی.

۸- هرکه آیه الکرسی بخواند در عقب هر نمازی، قرائت او مرتفع گردد و هفت آسمان را دریده از آن درگذرد و آن دریده به هم متصل نشود تا آن که حق سبحانه به لطف و مرحمت خود، در خواننده ی آیه الکرسی، نظر فرماید؛ پس گناهان او را بیامرزد.

۹- هرگاه مؤمنی؛ آیه الکرسی را تلاوت کند و ثواب آن را به اهل گورستان، بخشد و هدیه ی ایشان سازد، حق تعالی از برکت آیه الکرسی چهل نور، داخل آرد در قبر و… و برای خواننده ی آیه الکرسی ثواب شصت پیغمبر، کرامت فرماید و به عدد هر حرفی از حروف آیه الکرسی، فرشته بیافریند که تسبیح کند برای او تا روز قیامت.

۱۰- این آیه را زبانی است که تقدیس و تَنزیه خدا می کند به نزدیک ساق عرش.

۱۱- هرکه آیه الکرسی در عقب هر فریضه بخواند، حق سبحانه به ذات خود، قبض روح او کند و چنان باشد که با پیغمبران خدا، جهاد کرده باشد در راه خدا و شهید شده.

۱۲- آیه الکرسی، عظیم تر است از هر چیزی که حق تعالی آفریده است.

۱۳- هر که آیه الکرسی بخواند چون از در خانه در آید، خدای تعالی، هفتاد هزار فرشته بفرستد که برای او استغفار و دعا می کنند و چون به خانه باز آید و بخواند حق سبحانه تنگدستی و احتیاج از پیش او ببرد و از او دور سازد.

ثواب قرائت آیه الکرسی از زبان ائمه علیهم السلام

۱- از کدام عاقل آید که در وقت خفتن، آیه الکرسی و آخر سوره ی بقره نخواند؟! چه، آن از گنج های عرش الهی است.(حضرت علی علیه السلام)

۲- چون آیه الکرسی، فرود آمد، سید عالم صلی الله علیه و آله فرمود: «آیتی فرود آمده از گنج عرش» و هر بُتی که در مشرق و مغرب عالم بود، به روی در افتاد و ابلیس مطرود از این بترسید و قوم خود را گفت: امشب حادثه ی عظیمه افتاد، بر جای خود باشید تا در مشارق و مغارب بگردم و ببینم چه حادثه واقع شده؟ پس در اطراف و اکناف عالم، سیر می کرد تا به مدینه رسید. مردی را گفت: دی چه حادثه افتاده؟ آن مرد گفت: حضرت رسالت، ما را خبر داد که آیتی عظیم الشأن که از گنج های عرش خداست، نزول اجلال یافته است.(امام صادق علیه السلام)

۳- هرکه آیه الکرسی یک بار بخواند، حق سبحانه هزار مکروه از مکروهات، دنیا و هزار مکروه از مکروهات آخرت، از او دور گرداند، که کمترین مکاره ی دنیا درویشی و کمترین مکاره ی آخرت عذاب قبر است. (امام باقر علیه السلام)

خانه هایی در بهشت

عبدالله بن عوف روایت کند که شبی در خواب دیدم قیامت، ظاهر شده و رستخیز، برخاسته و هول و هیبت، بر دل ها نشسته و آثار و علامات [روز حساب] پیدا گشته و خلایق را در صفِ سیاست بداشته، مرا بیاوردند و در موقف عرصات، حاضر کردند و حساب من کردند و آن گاه مرا به بهشت بردند؛ چون به بهشت درآمدم و قصرهای بلند و کوشک های مزین بر من عرضه کردند که از جمال و حسن آن حیران بماندم. مرا گفتند: درهای این قصرها را بشمار. من چون آن را شمردم، پنجاه در بود. پس گفتند: خانه هایش را بشمار. چون بشمردم، صد و هفتاد و پنج خانه بود. پس مرا گفتند: اینها همه از توست. من از شادی از خواب درآمدم و خدای را شکر کردم و چون صبح شد، نزد محمد بن سیرین، رفتم و در تعبیر خواب کامل بود و در این علم فرید دهر و وحید عصر خود و این خواب را به او تقریر کردم. گفت: چنان می نماید که تو آیه الکرسی را بسیار خوانی؟ گفتم: بلی چنین است، ولیکن تو این را از کجا گفتی؟ گفت: از اینجا که آیه الکرسی پنجاه کلمه است و صد و هفتاد و پنج حرف. چون این بشنیدم، مرا عجب آمد از فضل و علم و مهارت او در علم تعبیر و علم قرآن. پس مرا گفت: یا عبداله! هر که آیه الکرسی بسیار خواند، سکرات مرگ بر او آسان شود.[۵]

نکاتی تفسیری از سوره ی آل عمران

راسخون در علم چه کسانی اند؟

[خداوند در آیه ی ۷ سوره ی آل عمران می فرماید]

… و ما یعلم تأویله اِلاّ اللّه و الرّاسخون فی العلم…

در حالی که تفسیر آنها را جز خدا و راسخان در علم نمی دانند.

در تفسیر اهل البیت، مذکور است که مراد بر راسخان علم، اهل بیت نبوّت اند؛ چه علم ایشان از علم رسول صلی الله علیه و آله است و علم رسول الله صلی الله علیه و آله از تلقین جبرئیل و علوم جبرئیل از لوح محفوظ و کتابت لوح از جانب ربّ العزّه است. انس مالک روایت کند که از رسول صلی الله علیه و آله پرسیدم که راسخان علم کیستند؟ فرمود: هر کس سوگندش راست بود و زبانش صادق و دلش مستقیم و بطن و فرجش عفیف، او از راسخانِ علم است. و این از صفات اهل عصمت است.[۶]

خازنان علم

کمیل بن زیاد، روایت کرده که روزی امیرالمؤمنین علیه السلام دست را بگرفت و مرا از کوفه بیرون برد. چون به صحرا رفتیم آهی سرد از دلِ گرمِ پر درد برآورد و فرمود: یا کمیل! این دلها ظرف علوم اند، بهترین آن، نگاه دارنده ترین آن است… مردمان سه نوعند: یکی عالم است به علم ربّانی، یعنی دانا به احکام شریعت، دویم متعلّم که به قصد نجات، آن را آموزد و باقی مردمان زبون و فرومایه که به دنبال هر آوازی و آواز کننده ای روند و با هر بادی که جَهَد، میل کنند و به نور علم روشنی نجسته باشند… ای کمیل! خازنان مال در آن حال که زنده باشند، مرده اند و از عالمان آنان که مرده اند، زنده اند. زنده ی هر دو سرایند و تا جهان باشد

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.