پاورپوینت کامل تاثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی (۷) ۱۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل تاثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی (۷) ۱۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تاثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی (۷) ۱۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل تاثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی (۷) ۱۲ اسلاید در PowerPoint :
>
۴۴
دولت دنیا پرستان عاقبت بی دولت است
«الدنیا دار دول » (۱)
دنیا سرایی است بی ثبات و ناپایدار .
– دولت دنیا پرستان عاقبت بی دولت است
گوش جان بگشا و بشنو هردم الدنیادول
(دیوان حاج میرزا حبیب خراسانی، ص ۱۵۳)
«الدنیا دار ممر لا دار مقر» (۲)
دنیا محل عبور و گذار است، نه جای آرام و قرار . (۳)
اسدی در این باب گوید:
– به دیگر جهان را از این جای کوش
چو کوشیدی این را مرآن رای کوش
از ایدر بخواهی شدن بی گمان
که اینجات خان است و آنجات مان
شود زنده این جهان مرده زود
بدان سر توان زنده جاوید بود
(امثال و حکم، ج ۱، ص ۲۴۶)
– گیتی سرای رهگذران است ای پسر
زین بهتر است نیز یکی مستقر مرا
(دیوان ناصرخسرو، ص ۶)
صائب تبریزی را بیت زیر در این معناست:
– معموره دنیا نبود جای اقامت
هر خانه که آید به نظر خانه زینی است
(فرهنگ اشعار صائب، ج ۱، ص ۱۹۷)
شیخ ابوالفتح رازی در این معنا گوید:
دنیا ره گذر است و آخرت قرارگاه; از ممرتان زادی برگیرید و برای مقرتان و پرده خود مدرید و نزدیک آن که سر شما بر او پوشیده
نیست .
(تحقیق در تفسیر ابوالفتح رازی، ج ۲، ص ۴۵۳)
«الدنیا حلم و الآخره یقظه و نحن بینها اضغاث احلام » (۴)
دنیا خواب را ماند و آخرت بیداری را و ما در میان آن دو، چونان خواب های آشفته ایم .
این جهان پاک خواب کردار است
آن شناسد که دلش بیدار است
(دیوان رودکی، ص ۵)
امام محمد غزالی را سخن زیر در این معناست:
– ابراهیم ادهم (رحمه الله علیه) یکی را گفت: درمی دوست داری اندر خواب یا دینداری اندر بیداری؟ گفت: دیناری اندر بیداری .
گفت: دروغ گویی که دنیا خواب است و آخرت بیداری و تو آنچه در دنیاست، دوست داری .
(کیمیای سعادت، ص ۵۲۷)
مولوی به اقتباس، از این گفتار شریف، گوید:
– محتشم چون عاریت را ملک دید
پس بر آن مال دروغین می تپید
خواب می بیند که او را هست مال
ترسد از دزدی که برباید جوال
چون ز خوابش برجهاند گوش کش
پس ز ترس خویش تسخر آیدش
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 