پاورپوینت کامل تاثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی (۷) ۱۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل تاثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی (۷) ۱۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تاثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی (۷) ۱۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل تاثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی (۷) ۱۲ اسلاید در PowerPoint :

>

۴۴

دولت دنیا پرستان عاقبت بی دولت است

«الدنیا دار دول » (۱)

دنیا سرایی است بی ثبات و ناپایدار .

– دولت دنیا پرستان عاقبت بی دولت است

گوش جان بگشا و بشنو هردم الدنیادول

(دیوان حاج میرزا حبیب خراسانی، ص ۱۵۳)

«الدنیا دار ممر لا دار مقر» (۲)

دنیا محل عبور و گذار است، نه جای آرام و قرار . (۳)

اسدی در این باب گوید:

– به دیگر جهان را از این جای کوش

چو کوشیدی این را مرآن رای کوش

از ایدر بخواهی شدن بی گمان

که اینجات خان است و آنجات مان

شود زنده این جهان مرده زود

بدان سر توان زنده جاوید بود

(امثال و حکم، ج ۱، ص ۲۴۶)

– گیتی سرای رهگذران است ای پسر

زین بهتر است نیز یکی مستقر مرا

(دیوان ناصرخسرو، ص ۶)

صائب تبریزی را بیت زیر در این معناست:

– معموره دنیا نبود جای اقامت

هر خانه که آید به نظر خانه زینی است

(فرهنگ اشعار صائب، ج ۱، ص ۱۹۷)

شیخ ابوالفتح رازی در این معنا گوید:

دنیا ره گذر است و آخرت قرارگاه; از ممرتان زادی برگیرید و برای مقرتان و پرده خود مدرید و نزدیک آن که سر شما بر او پوشیده
نیست .

(تحقیق در تفسیر ابوالفتح رازی، ج ۲، ص ۴۵۳)

«الدنیا حلم و الآخره یقظه و نحن بینها اضغاث احلام » (۴)

دنیا خواب را ماند و آخرت بیداری را و ما در میان آن دو، چونان خواب های آشفته ایم .

این جهان پاک خواب کردار است

آن شناسد که دلش بیدار است

(دیوان رودکی، ص ۵)

امام محمد غزالی را سخن زیر در این معناست:

– ابراهیم ادهم (رحمه الله علیه) یکی را گفت: درمی دوست داری اندر خواب یا دینداری اندر بیداری؟ گفت: دیناری اندر بیداری .
گفت: دروغ گویی که دنیا خواب است و آخرت بیداری و تو آنچه در دنیاست، دوست داری .

(کیمیای سعادت، ص ۵۲۷)

مولوی به اقتباس، از این گفتار شریف، گوید:

– محتشم چون عاریت را ملک دید

پس بر آن مال دروغین می تپید

خواب می بیند که او را هست مال

ترسد از دزدی که برباید جوال

چون ز خوابش برجهاند گوش کش

پس ز ترس خویش تسخر آیدش

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.