پاورپوینت کامل قرآن و پلورالیزم دینی ۸۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل قرآن و پلورالیزم دینی ۸۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۸۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل قرآن و پلورالیزم دینی ۸۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل قرآن و پلورالیزم دینی ۸۱ اسلاید در PowerPoint :
>
۲۷
ستاد نشر رسانه ای مرکز فرهنگ و معارف قرآن
پلورالیزم یا تکثر ادیان، از مباحث «فلسفه دین » است که در قرن حاضر، متفکران غرب آن را، به صورت جدی، مطرح کرده اند .
قرائت و معنای شایع و متبادر آن، پذیرفتن حقانیت تمامی ادیان، و لازمه آن تعدد صراطهای مستقیم است . پیشینه این بحث در
ایران، حدودا به چند دهه گذشته البته نه به اصطلاح پلورالیزم بلکه به عنوان «تعدد ادیان » – برمی گردد . این مقوله در آن عصر نیز
برای خود طرفداران و مخالفانی داشته است که می توان به دو فیلسوف و متفکر معاصر یعنی علامه طباطبایی (۱) و شهید مطهری
اشاره کرد که هر دو گام در این عرصه نهادند و به ابطال پلورالیزم پرداختند .
در سال های اخیر، دوباره مشعل این بحث روشن شده است و این بار مدعیان، آن را در مجامع و تریبون های مختلفی برای عموم
مردم مطرح کردند که چه بسا موجب سر در گمی مخاطبانی گردد که آشنایی کامل با مبانی نظریه پلورالیزم و اسلام ندارند; و به
تعبیر شهید مطهری «عصر ما از نظر دینی و مذهبی خصوصا برای طبقه جوان، عصر اضطراب و دودلی و بحران است .» (۲)
از این رو، ضرورت ارائه یک بحث شفاف و به دور از هر گونه غرض ورزی و افراط و تفریط برای نسل جوان بیش از پیش احساس
می شود .
۱ – ضرورت دین
در ابتدای بحث تکثر ادیان، باید این نکته تنقیح گردد که انسان به وجود دین و بعثت پیامبران نیازمند است یا نه؟ در پاسخ به این
سؤال باید گفت: که هدف از آفرینش انسان، رسیدن به ساحل نجات و خوشبختی است و تامین آن با شکفته شدن استعدادهای
نهفته او میسر می شود . در این جا این سؤال به وجود می آید که آیا انسان، خود توان شناخت استعدادهای نهفته اش را دارد، یا نه؟
علاوه بر آن، آیا انسان می تواند قوانین اساسی فردی و اجتماعی، به منظور تامین سعادت خود و اجتماع وضع کند، یا نه؟
تا عصر حاضر هیچ فیلسوف و دانشمندی مدعی شناخت انسان و نیازهای فطری او نشده است و هر روز که قافله علم و فلسفه به
پیش می تازد، بر مجهولات انسان در این زمینه افزون می شود; و لذا در تعریف انسان گفته شده است که «انسان موجودی است
ناشناخته » . از این رو، حکمت و لطف الهی اقتضا می کند که انسان را در این ره، بی رهنما نگذارد و با فرستادن پیامبران، هادی
انسان گردد . (۳)
۲ – مواجهه با ادیان ناسازگار
بعد از احساس ضرورت انتخاب دین و بعثت انبیاء، انسان وقتی قدم در عرصه انتخاب دین می گذارد، در نگاه آغازین، متوجه وجود
ادیان و مکاتب متکثری می شود که هر کدام، بسیاری از مردم را به سوی خود جذب کردند . در همین نگاه آغازین، متوجه تعارض
بنیادین میان ادیان موجود می شویم، برای نمونه، می توان به ادیانی که به «ادیان آسمانی » معروفند، اشاره کرد . یهودیت و
مسیحیت، هر یک به نوعی به شرک و تعدد «اله » معتقدند . آیین «زرتشت » با طرح دوگانه پرستی (یزدان و اهریمن) در عداد ادیان
شرک آلود قرار گرفته است; و از سوی دیگر، اسلام منادی توحید محض است و خطاب به قوم یهود و مسیح، در قرآن کریم (سوره
آل عمران، آیه ۶۴) آمده است:
«قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینکم الا نعبد الا الله و لا نشرک به شیئا»
از وجود تناقضات در ارکان ادیان آسمانی موجود به راحتی می توانیم وضعیت ادیان دیگر را تشخیص بدهیم . مکاتب و ادیانی که یا
به کلی منکر وجود امر قدسی هستند ویا فقط قائل به وجود امر قدسی و عالم ماوراء طبیعت هستند و منکر وجود خداوند و
نبوت اند; مثل مکتب کمونیست ها و آیین هندو .
۳ – یک دین یا چند دین؟
در برخورد و مواجهه با ادیان مختلف، این سؤال برای ذهن هر متفکری مطرح می شود که آیا به راستی همه این ادیان مختلف و
بعضا متناقض، برحقند و یا این که دین حق و صراط مستقیم یکی بیش نیست و بقیه ادیان از حقیقت و خواسته الهی دور شده اند؟
حکم عقل به وحدت ادیان آسمانی
آیا ممکن است که خداوند خیرخواه، ادیان مختلف از حیث ماهیت، برای بشر بفرستد؟
با تامل در حکمت ضرورت دین که عبارت است از: وجود نیازهای فطری و ثابت انسان و از سوی دیگر، یکی بودن فرستنده ادیان،
به نظر می رسد پاسخ سؤال مذکور چندان مشکل نباشد; زیرا فرستنده دین، خداوند حکیم و خیرخواه است که با برآوردن
نیازهای فطری انسان و به فعلیت رساندن استعدادهایش سعادت او را تامین می کند . در این صورت، فرستادن ادیانی که با یکدیگر
از حیث ماهیت مختلفند، توجیه ناپذیر نیست; زیرا تفسیر ماهوی یک برنامه و آیین در صورتی موجه است که العیاذبالله ماهیت و
لب ادیان پیشین فاقد محتوا و توانایی لازم در جهت هدایت انسان باشد و خداوند دین ناقص فرستاده باشد . این فرض با براهین
عقلی و فلسفی ناسازگار است و خرد آن را نمی پذیرد .
فرض دیگر این که نقصان از سوی خود انسان باشد که به خاطر هوای نفسانی از قرار گرفتن در رکاب ره یافتگان سرباز می زند .
لازمه این فرض، نه تغییر ماهوی دین، بلکه تاکید و راهنمایی و نصیحت بیشتر است .
فرض سوم این که تغییر ماهوی ادیان، مستند به تغییر شرایط زمانی و مکانی و نیازهای جدید بشری باشد . در پاسخ این احتمال
– که امروزه طرفدارانی دارد – باید گفت که گوهر ادیان الهی مشتمل بر معارفی بنیادی است که ناظر به سعادت انسان و نیازهای
فطری و ثابت اوست . مثلا دین از انسان خواسته است که از خداوند و پیامبرانش اطاعت کند و به اصول اخلاقی ثابت مثل نوع
دوستی، عدالت و … پایبند باشد . ادیان الهی برای تعالی روح انسانی و برقراری عدالت نازل شده اند و این معارف و اصول نیز به
هیچ وجه باگذشت زمان تغییر نمی کند . «مگر بشر چند گونه فطرت و سرشت و طبیعت می تواند داشته باشد .» (۴)
بلی تغییر زمان و نیازهای جدید و غیر ثابت انسان، تغییر برخی احکام و فروع ، یا تکمیل آن ها را می طلبد، ولی لازمه آن تغییر و
تکامل شریعت است; نه دین . شهید مطهری در این زمینه می گوید: «تفاوت و اختلاف تعلیمات انبیاء با یکدیگر از انواع اختلاف
برنامه هایی است که در یک کشور هر چندبار به مورد اجرا گذاشته می شود و همه آن ها از یک قانون اساسی الهام می گیرد . همه
آنان (پیامبران) مردم را به یک شاهراه و به سوی یک هدف دعوت می کردند .» (۵)
قرآن و وحدت دین
با رجوع به قرآن کریم، درمی یابیم که خداوند نه تنها دین حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) را «اسلام » می نامد، دین پیامبران
پیشین را نیز به همین نام توصیف می کند . مثلا در آیه ۶۷ سوره آل عمران، آیین حضرت ابراهیم ( علیه السلام) را اسلام می شمرد:
«ما کان ابراهیم یهودیا و لا نصرانیا و لکن کان حنیفا مسلما» و در آیه ۱۵۳ سوره انعام، پیامبر اسلام با اشاره به اسلام که تنها صراط
مستقیم است، از راه های دیگر منع می کند: «و ان هذا صراطی مستقیما فاتبعوه و لا تتبعوا السبل فتفرق بکم عن سبیله » .
استاد شهید با تذکر این نکته که دین، در اصطلاح مورخان و مردم، به صورت جمع و متعدد بکار می رود، موضوع قرآن را چنین
تقریر می کند:
«از نظر قرآن، دین خدا از آدم تا خاتم یکی است . همه پیامبران، اعم از پیامبران صاحب شریعت و پیامبران غیر صاحب شریعت، به
یک مکتب دعوت می کرده اند . اصول مکتب انبیاء که دین نامیده می شود، یکی بوده است .» (۶)
استاد در جای دیگر، آیه «فاقم وجهک للدین حنیفا فطرت الله التی فطر الناس علیها» (روم، ۳۰) را دلیل وحدت دین می شمارد . (۷)
تکامل دین و اختلافات شرایع
از مطالب گذشته روشن شد که «دین » اصول اعتقادی ثابت، مطابق نیازهای فطری بشری است; و «شریعت » تعدادی احکام فردی
و اجتماعی است که بعضی از آن ها بر حسب ضرورت و تحول نیازهای بشر قابل تغییر است . به دیگر سخن، ماهیت دین در همه
اعصار یکی است; اما با بالا رفتن استعدادها و قابلیت های مخاطبان، دین نیز جامع تر می شود . استاد شهید، تعدد پیامبران را به
تعدد معلمان و کتب آسمانی به کتب درس دوره های مختلف تحصیلی تشبیه می کند و می گوید: «بشر در تعلیمات انبیاء، مانند یک
دانش آموز بوده که او را از کلاس اول تا آخرین کلاس بالا برده اند . این تکامل دین (است)، نه اختلاف ادیان . قرآن هرگز کلمه دین
(را) به صورت ادیان نیاورده است .» (۸)
خطای تشبیه پیامبران به فلاسفه
مدعیان پلورالیزم پنداشته اند که همان طور که در جهان نه یک فلسفه بلکه فلسفه های مختلفی هست که نشات گرفته از اختلاف
اندیشه هاست، به همین شکل نیز ادیانی که پیامبران مختلف می آورند، مانند مکاتب فلسفی، رنگ اختلاف به خود می گیرند .
بطلان این قیاس، نیازمند توضیح بیشتری نیست; زیرا منشا اختلاف در فلسفه ها به اختلاف فیلسوفان و افکار مختلف یک
فیلسوف بر می گردد، در حالی که مصدر ادیان، خداوند حکیم و عالم است که علم او ازلی و تغییرناپذیر است . پیامبران، علاوه بر
برخورداری از نبوغ، از طریق وحی به مبدا هستی و علم ازلی نیز متصل اند .
«تفاوت پیامبران با نوابغ و فلاسفه بزرگ، این است که فلاسفه هر کدام مکتب مخصوص به خود داشته اند، از این رو، همیشه در
جهان فلسفه ها وجود داشته، نه فلسفه; ولی پیامبران الهی همیشه مؤید و مصدق یکدیگر بوده اند و یکدیگر را نفی نکرده اند . هر
کدام از پیامبران اگر در محیط و زمان پیامبر دیگر می بود، مانند او قانون و دستور العمل می آورد .» (۹)
راز ختم نبوت
از مطالب گذشته می توان به راز ختم نبوت به دست پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) پی برد; زیرا انسان بعد از طی مراحل
مختلف، قابلیت دریافت برنامه کلی هدایت خود را پیدا می کند و از این مرحله به بعد، انسان با رشد و تکامل عقلانی خود می تواند
بدون پیامبر و با اتکا به کتاب مقدس او و ائمه هدی طی طریق نماید . همان گونه که شهید مطهری می گوید: «بشر در مسیر
تکاملی خود مانند قافله ای است که در راهی و به سوی مقصد معینی حرکت می کند، ولی راه را نمی داند . هر چند یک بار به کسی
برخورد می کند که راه می داند و با نشانه هایی که از او می گیرد، ده ها کیلومتر راه را طی می کند … تا تدریجا خود قابلیت بیشتری
برای فراگیری پیدا می کند و می رسد به شخصی که نقشه کلی راه را از او می گیرد و برای همیشه با در دست داشتن آن نقشه از
راهنمایی های جدید بی نیاز می گردد .» (۱۰)
نام احمد نام جمله انبیاست
چون که صد آمد نود هم پیش ماست
دلایل انحصار صراط مستقیم به اسلام
تا اینجا مابه تحلیل دو اصل مهم «ضرورت دین » و «وحدت دین » پرداختیم . این دو بحث، نقش کلیدی در روشن شدن زوایای بحث
«پلورالیزم » دارد و بعد از گذر از این دو مرحله، انسان برای تعیین دین حق و برتر، از بین ادیان مختلف، نیازمند معیارهایی برای
تعیین و شناخت دین حق است .
البته ملاک و معیار تشخیص دین حق از باطل را می توان از دو نظر متفاوت، یعنی درون دینی و بیرون دینی جستجو کرد، اما در
این جا به ادله ای که شهید متفکر بدان اشاراتی داشته است، بسنده می کنیم . (۱۱)
۱ – حکم عقل به انتخاب دین کامل و برتر
گفتیم که عقل بعد از احساس، ضرورت و وحدت دین الهی به انتخاب دین بدون فحص از حقانیت و برتری آن نسبت به ادیان دیگر،
اکتفا نمی کند، بلکه دنبال معیار می گردد .
یکی از این ملاک ها، ارزیابی و سنجش ادیان موجود از نظر جامعیت و مطابقت با نیازهای فطری انسان است که در اینجا به مقایسه
دو دین بزرگ جهان که مدعی حقانیت نیز هستند، یعنی اسلام و مسیحیت، می پردازیم:
۱ – جهان بینی اسلام بر اصل توحید و جهان بینی مسیحیت بر تثلیث (متی ۲۸: ۱۹ – یوحنا۵: ۲۰ – اول قرنتیان ۸: ۶) استوار است
.
۲ – وحی منزل بودن قرآن کریم، دست نویس و جبری بودن انجیل .
۳ – اشتمال قرآن بر تعدادی مضامین عالی وانواع اعجاز، و اشتمال کتاب مقدس بر آموزه های ناسازگار با عقل، مانند تجسم خدا و
گناه فطری و مساله فدیه (یوحنا۱۶: ۷، یوحنا۴: ۲۶، یوحنا۱۴: ۱۶، رومیان ۳: ۲۰و ۲۴، رومیان ۵: ۱۲ و کتاب هوشیع نبی ۹: ۵ – ۱۰)
۴ – داعیه جهانی بودن اسلام و نسخ ادیان پیشین، اعلام موقتی بودن تورات و انجیل و بشارت به ظهور پیامبر پسین . (یوحنا۱۶:
۷، کتاب هوشیع نبی ۹: ۵ – ۱۰)
۵ – عدالت و ظلم ستیزی اسلام، توصیه به ستم پذیری از اشخاص و حکومت در انجیل . (متی ۵: ۳۸، متی ۲۲: ۲۱، متی ۲: ۱۷،
لوقا۲۰: ۲۵، متی ۲۲: ۱۸، مدقس ۱۲: ۱۵)
۶ – و بالاخره وجود قوانین و احکام اجتماعی، اقتصادی، حقوقی، جزایی در اسلام، منطبق با نیازهای فطری بشری مثل اصل
شورا، قداست شغل، حرمت رشوه، ربا و احتکار، توصیه به دفاع از حقوق خصوصی و اجتماعی و جهاد در مقابل متجاوزان، احکام
حدود و دیات به منظور اصلاح جامعه و پیشگیری از وقوع جرایم .
۲ – خود سوز بودن پلورالیزم
به نظر می رسد، نظریه پلورالیزم و پذیرش حقانیت ادیان، وق
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 