پاورپوینت کامل اندیشه سیاسی شهید مدرس (۱) ۵۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل اندیشه سیاسی شهید مدرس (۱) ۵۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اندیشه سیاسی شهید مدرس (۱) ۵۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل اندیشه سیاسی شهید مدرس (۱) ۵۵ اسلاید در PowerPoint :

>

۱۸

مقدمه

در برزخ میان قاجار و پهلوی، فردی بزرگ، با اندیشه ای مسترگ و درخشان در ایران قدم نهاد که خواهان مجد و عظمت ایران
اسلامی بود. او نه فقط در حوزه فکر سیاسی، بلکه در حوزه فن سیاسی هم گام برداشت. او در فضایی آمد که روحانیون در تحولات
ایران بالاجبار به سیاست انزوا تن داده بودند و ایران اسیر قدرت های انگلیس و روس بود و خود فروختگان داخلی گاهی طرفداری
از دروس و گاهی طرفداری از انگلیس می کردند.

در چنین فضایی، مرد مجاهد و مبارزی نستوه قدم به صحنه سیاسی ایران گذاشت که «دین ما عین سیاست ماست و سیاست ما
عین دیانت ماست » و همچنین سیاست موازنه عدمی و سلبی را ارائه کرد; این فرد کسی جز شهید سید حسن مدرس نبود که
القاب برای او کوتاه و کوچک می نمود. او ستاره درخشانی بود، بر تارک کشوری که از ظلم وجود رضا خانی تاریک می نمود، ملت ما
مرهون خدمات و فداکاری های اوست. (۱)

ما در این نوشتار با عنوان «اندیشه سیاسی شهید مدرس »، قبل از پرداختن به اندیشه سیاسی او، ابتدا بطور بسیار مجمله و
خلاصه، به زندگینامه و ویژگی های شخصیتی ایشان، آن هم ویژگی ها و خصایصی که بتوان از آن در حوزه سیاسی استفاده برد،
می پردازیم.

زندگینامه و ویژگی های شخصیتی شهید مدرس

سید حسن مدرس در ۱۲۸۷ هجری قمری در سرابه اردستان به دنیا آمد و از سن شش سالگی تا چهارده سالگی در شهرضا
مقدمات عربی و فارسی را فرا گرفت و در سن شانزده سالگی برای ادامه تحصیلات خود به اصفهان رفت که به مدت پنج سال دروس
صرف و نحو و منطق و بیان را به پایان رسانید و در سال ششم تحصیل به امر تحصیل به نجف اشرف مهاجرت کرد و از محضر
حضرت آیت الله مرحوم میرزا حسن شیرازی مرجع تقلید و پیشوای شیعیان جهان استفاده برد. شهید مدرس، در نجف، با اینکه
زندگی سختی داشت و با سادگی زندگی را می گذراند، علاوه بر مطالعات کتب حوزوی، به مطالعه کتبی پرداخت که بندرت
طلبه ای در آن عصر حاضر بود اوقاتش را صرف مطالعه چنین کتبی کند. او در ایام تحصیل در نجف اشرف، روزهای جمعه کار
می کرد; و در آمد آن مقداری نان می خرید و یک هفته را با آن سر می کرد. (۲)

شهید مدرس، در نجف از هفت، سال تحصیل مداوم و بدون و قفه به درجه اجتهاد نائل آمد و بعد از آن جهت ارشاد و تدریس به
اصفهان مراجعت نمود دوران بازگشت مدرس به اصفهان، مصادف با دوران رشد و گسترش انقلاب فکری و اجتماعی ملت ایران،
یعنی نهضت مشروطیت شهید مدرس در آن زمان بود که عمدا وارد حیات سیاسی ایران شد.

ویژگی های شخصیتی مدرس را می توان از لابه لای نوشتارهای نویسندگان داخلی و خارجی اینگونه فهرست کرد: او فردی است با
درایت و اهل تقوا، با سادگی و وارستگی خاص در زندگی، بی باک و شجاع، بیگانه ستیز، انسان برجسته ای در میدان سیاست، وطن
خواه بر پایه تفکر دینی. خلاصه اینکه او کسی بود که خدمت به کشور مردمش را از وظایف انسانی و شرعی خود می دانست و این
مطلب در زندگی ۶۹ ساله او بخوبی نمایان است. در نهایت، این مرد بزرگ، در بهمن ماه ۱۳۰۷( سه سال پس از تاسیس سلسله
پهلوی)، تبعید شد و دیگر صدای آزادی خواهی او در تهران شنیده نشد و سرانجام پس از ده سال تبعید و زندانی، در خاف، در
سال ۱۳۱۷ در ترشیز(کاشمر فعلی) به شهادت رسید. او نقش بسیار ارزنده ای در جهت بیداری مردم و دمیدن روح اسلام در جامعه
و مبارزه با استبداد و استعمار داشت.

اندیشه سیاسی شهید مدرس

پیش از ؟ دیدگاه شهید مدرس درباره موضوعات سیاسی ذکر این نکته ضروری است که اندیشه سیاسی چیزی نیست که در خلاء
ظهور پیدا کند، بلکه اندیشه سیاسی معمولا پاسخ به بحران های ایجاد شده در جامعه می باشد و بر اساس دیدگاه جامعه شناسی
معرفت، یکی از مهمترین عوامل مؤثر در شکل گیری اندیشه ها، تحولات سیاسی اجتماعی و پیدایش دغدغه ها و پرسش های اصلی ؟
اندیشمندان است.

بنابراین در این مبحث، برای اینکه دغدغه ها و پرسش های شهید مدرس را تنبیه کنیم، به تشرع فضای اجتماعی و سیاسی ایران و
تحولات و بحران های موجود در آن عصر می پردازیم.

در تشرع فضای داخلی ایران می توان گفت که ایران عصر قاجار که از سال ۱۲۰۰ هجری قمری شروع و تا سال ۱۳۴۴ هجری قمری
ادامه پیدا کرد، هفت پادشاه ؟ قدرت تکیه زده و صد و چهل سال بر ایران حکومت راندند و باعث عقب ماندگی ایران شدند; آنها
ایران را به یک سرزمین اجاره ای و شکار گاهی برای قدرت های خارجی تبدیل کردند. در یک نمای کلی از فضای اجتماعی و
سیاسی عصر قاجار، یعنی از بدو تاسیس سلسله قاجار تا اواخر سلطنت محمد علی شاه، اغراق نیست اگر بگوئیم که مردم ایران
هیچ گونه تضمینی برای حفظ جان و ناموس خود، در مقابل دستگاه استبدادی وقت نداشتند. این مساله را می توان در ادبیات آن
دوره، از جمله در شعر «آئینه عبرت » و « کار ایران با خداست » از ملک الشعرای بهار، به راحتی مشاهده کرد. ثالثا می توان ادعا کرد
که فضای اجتماعی، سیاسی ایران در این عصر، بسیار آلوده بود; چرا که از یک طرف سیاست مسموم انگلستان همیشه ایران را
می آموزد و مورد تهدید قرار می داد و از حرف دیگر، سیاست های ناهنجار دولت تزاری روسیه همیشه باعث اذیت و آزار ایران
می شد.

در نهایت، می توان گفت که در عصر قاجار، شهید مدرس با دو بحران مواجه بود. یکی استبداد و خود رایی حکام و دیگر، استعمار و
دخالت قدرت های خارجی که عصر پهلوی اول، ما با هر دو بحران آنهم بصورت شدیدتر و غلیظتر و با گرایش دین ستیزی رضا
خانی روبرو می شود; چرا که رضاخان، هشت ماه پیش از آنکه برای سرکوب آخرین بقایای جنبش جنگل به رشت لشکر کشی کند،
در تهران با کمک اجانب انگلیسی، دست به کودتایی زده و نخستین گام را در راه کسب قدرت مطلقه و بنیانگذاری سلسله پهلوی،
در سال ۱۴۰۴ برداشت. و بعد از آن شانزده سال با سیاستی خصمانه علیه فرهنگ اسلامی، با هدف برچیدن مذهب از صحنه
سیاسی تلاش سیاسی تلاش کرد. او موانع و مخالفینی را بر سر راهش داشت که یکی از بزرگترین مخالفین او شهید مدرس بود.
حال که فضای اجتماعی و سیاسی ایران عصر شهید مدرس را به صورت اجمالی بیان کردیم، می توانیم ادعا کنیم که با در نظر
گرفتن این مباحث، بهتر می توانیم اندیشه سیاسی وی و راه هایی که او برای رفع بحران های ایران ارائه کرده است را درک کنیم .

سیاست و دولت از دیدگاه شهید مدرس

شهید مدرس در بیانات خود به خاصی از سیاست که ایرانیان باید آن را دارا باشند ، اشاره می کند: سیاست ما ایرانیها باید
یاست بزکوهی باشد ، سیاست بز کوهی آن است که صیاد او را صید کند. ما ایرانیها هم باید سیاستمان طوری باشد که زندگی
کنیم، اما صیاد او را صید نکند. (۳)

اما دولت در دیدگاه شهید مدرس، عبارت از نهاد اداره کننده مملکت نمی باشد و قرار گرفتن در جایگاه دولتمردان فضیلتی نیست
که باعث فخر فروشی دیگران شود، بلکه دولتمردان باید خدمتگزاران مردم باشند. این دیدگاه شهید مدرس درباره جایگاه
دولتمردان در تقابل با این دیدگاه قرار می گیرد که معتقد است، دولتمردان جایگاهی جدا از ملت دارند و برتر از مردمند و بالتبع،
مردم همیشه صغیر و نابالغ هستند و نیاز به آقابالاسر دارند لذا مشارکتی هم در مسائل مملکتی ندارند و نمی توانند داشته باشند
و این دولتمردان هستند که سازنده جامعه هستند. پس شهید مدرس معتقد بود که دولتمردان خدمتگزار مردمند و ثانیا، ملت
اساس مملکت محسوب می شود. مؤید قسمت اول، این گفتار اوست که می گوید: « …تمام این مقامات که از سلسله های مختلف
هستند; شاه و رئس الوزراء ; پارلمان ، حجه الاسلام، تمام اینها نوکر خلقند. یکی اسمش شاه است، یعنی نوکر مردم، یکی اسمش
رئس الوزراء است، یعنی خدمتگزار مردم، تمام اینها باید نوکری بکنند. (۴)

و مؤید قسمت دوم گفتار فوق که « ملت اساس مملکت محسوب می شود» را در دو عنوان زیر بخوبی می توان مشاهده کرد.

۱. مردم و مجلس شورای ملی

هنگامی که بحث تمدید دوره مجلس شورای ملی بود، شهید مدرس به جایگاه و نقش مردم اشاره کرده، می گوید:« بنده نمی توانم
خودم را وکیل کنم، طریقه قانونی منحصر به رای اکثریت ملت است » (۵)

بزرگترین سید پشتوانه مردمی را بسیار حائز اهمیت می داند و تصمیم گیری درست و صحیح نمایندگان را اگر چه مخالف
بزرگترین قدرت دنیا هم باشد، حتی مخالف با تمام قدرت های جهان باشد، در صورتی عملی می داند که نمایندگان مجلس مردم
را پشت سر خود داشته باشند و از یک پشتوانه مردمی قومی برخوردار باشند. بر اساس این عقیده است که در سال ۱۳۰۳، در آن
نطق مهمش می گوید:

مجلس شورا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.