پاورپوینت کامل تکریم ارباب رجوع از منظر آیات و روایات ۴۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل تکریم ارباب رجوع از منظر آیات و روایات ۴۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تکریم ارباب رجوع از منظر آیات و روایات ۴۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل تکریم ارباب رجوع از منظر آیات و روایات ۴۳ اسلاید در PowerPoint :

>

۱۷

اشاره:

بحث طرح تکریم و جلب رضایت ارباب رجوع، یکی از مباحث مهمی
است، که امروزه در دستگاههای دولتی مطرح است. در واقع، طرح تکریم مردم و جلب
رضایت ارباب رجوع، یکی از هفت برنامه تحول کشور است که به منظور ایجاد تحول در
نظام اداری کشور به تصویب شورای عالی اداری رسیده و در حال اجراست.

اساسا، احترام و تکریم ارباب رجوع و به دست آوردن
رضایتمندی مردم در سیستم های اداری نظام اسلامی ایران، هدف نهایی طرح تکریم است
و آن، نیاز نهفته ای میان مردم و دستگاههای اجرایی بود که سازمان مدیریت و
برنامه ریزی کشور، این نیاز را کشف و به همه دستگاهها، ابلاغ نمود.

اصولاً طرح تکریم را می توان در امور زیر خلاصه کرد:

۱. پایبندی به اخلاق اسلامی

قرآن کریم از انسانهای با ایمان و نیکوکار به «بهترین
مخلوقات عالم» یاد می کند؛ آنجا که می فرماید: (إنَّ الَّذین آمَنُوا و عَملوا
الصَالِحاتِ اولئکَ هُم خَیْرُ الْبَریَّه)

در واقع، ارزش وجودی یا کمال هستی انسان، در سنجش و مقایسه با موجودات دیگر
مشخص می گردد و اگر انسانها به کمال واقعی خود در سایه اخلاق و رفتار انسانی
رسیدند در آن هنگام است که دارای ارزش شده و از موجودات دیگر برتر و والاتر
خواهند بود.

همان طور که می دانیم، اشرف مخلوقات خداوند، وجود مقدس رسول اکرم (صلی الله
علیه و آله) است. وجود مبارکش از نظر «حسن خلق» در چنان درجه اعلایی قرار گرفته
که قرآن کریم، درباره اش می فرماید: (إنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عظیم) و در جای
دیگر، ایشان را الگوی تمام مؤمنان، معرفی می نماید و می فرماید:

(لَقَدْ کانَ لَکُم فی رَسولِ اللّهِ اُسْوَهٌ حَسَنَه)

لذا، برای کسانی که در راه خدمت به مردم بوده و همواره با آنان در ارتباط و
مراوده هستند، سزاوار است که به آن بزرگوار و نیز معصومان (علیهم السلام)، از
نظر رفتار و کردار و حرکات و سکنات اقتداء کرده، تا هم خشنودی خداوند را جلب و
هم رضایت مندی مردم را فراهم آورند.

الف) متّصف بودن به صفت تقوا و خداترسی

خداوند در قرآن کریم می فرماید: (وَاتَقَوا اللّه الَّذی
أنتُم بِه مُؤمَنون)

اساسا، هر پست و منصبی در اسلام، عنوان مسئولیت، وظیفه و امانت را در بر
دارد. پس کسانی که منصبی و مسئولیتی را در جامعه به عهده دارند، باید افرادی
امانتدار و صالح باشند و هیچ گاه از مسئولیت خود سوء استفاده ننمایند یا حقوق
دیگران را ضایع نسازند؛ همچنین، آنان باید با ناظر دانستن خداوند متعال بر
اعمال خود، از اقدام یا رفتار و گفتاری که باعث رنجش یا بی احترامی نسبت به
دیگران شود، پرهیز کنند و همیشه خشنودی خداوند و رضایت مردم را مدنظر داشته
باشند، و این همه حاصل نمی شود، جز با داشتن خصیصه «تقوا و خداترسی». همان طور
که امیر مؤمنان (علیه السلام) به مالک می فرماید: «افرادی که پاک ترین هستند،
را برگزین».

از این رو، از مهم ترین ویژگی اخلاقی که کارکنان ادارت و سازمانها باید
بدان متّصف باشند، داشتن تقواست؛ چرا که در سایه آن، اعمال و گفتار و رفتارشان
را به گونه ای قرار می دهند، که باعث رنجش و نارضایتی ارباب رجوع نشود یا با
بی احترامی و تندخویی با آنها رفتار نمی کنند و همواره سعی در جلب رضایت الهی و
خشنودی مردم دارند.

ب) خلوص نیّت در انجام وظیفه

همان طور که می دانیم، دین شامل هر عبادت و عمل صالحی
می شود. بر همین اساس، خداوند در سوره زمر، پیامبرش را به اخلاص در دین، فرمان
می دهد:

(اِنّا أنْزَلْنا إلَیْکَ الْکِتابَ بِالْحَقِّ فَأعْبُدِ
اللّهَ مُخْلِصا لَهُ الدّینَ)

اصولاً، کسی که دارای خلوص نیت است، همه اعمال و گفتار و رفتارش را فقط از
روی اخلاص و برای رضای خدا انجام می دهد.

بنابراین، مخلصین هدف از خدمت به مردم و جامعه اسلامی
را خشنودی خداوند قرار می دهند. در نتیجه کار و وظیفه شان، ارزش معنوی به خود
می گیرد؛ چرا که زیبایی عمل به ارزش معنوی آن است و ارزش معنوی نیز در گرو
اطاعت خدا و کار را به خاطر رضای او انجام دادن.

امام خمینی «ره» در فرازی از وصیت خویش به مسئولان
می فرمایند: «شما قصدتان را برای خدا خالص کنید که این عبادت است».

ج) خوش رفتاری با ارباب رجوع

امیر مؤمنان (علیه السلام) در نامه خویش به مالک
می نویسد: «پس نیکوترین اندوخته خود را کردار شایسته (خوش رفتاری) بدان».

یکی از اصول مردم داری که ائمه اطهار (علیهم السلام) تأکید خاصی بر آن
داشتند «حسن خلق» است. خداوند نیز اخلاق نیکوی رسولش را باعث استحکام حکومت و
جذب مردم دانسته و می فرماید:

(فَبِما رَحْمَهٍ مِنَ اللّهِ لِنْتَ لَهُم وَ لَوْ کُنْتَ
فَظّا غَلیظَ الْقَلْبِ لانْفَضّوا مِنْ حَوْلِکَ».

از آنجایی که ارباب رجوعان یکسان نبوده و از قشر خاصی نیز نیستند، بلکه از
نظر خصایص انسانی و اخلاقی با یکدیگر متفاوتند، به همین لحاظ، کارکنان ادارات
نیز نه تنها باید از سعه صدر، حلم و بردباری، عطوفت و مهربانی و… برخوردار
باشند، تا بتوانند با ارباب رجوع برخورد توأم با احترام و عطوفت و در خور شأن و
مقام آنان نمایند، بلکه همواره باید به توقعات قانونی و شرعی شان، نیز توجه
بنمایند.

د) داشتن صبر و بردباری

خداوند در کتاب آسمانی خویش می فرماید: (وا صَبرُوا إنَّ
اللّهَ مَعَ الصّابِرین)

«صبر» همیشه در وجود انسان، بین انگیزه دین و انگیزه هوس، آتش جنگ بر
می افروزد، جنگی در نهایت شدت، و میدان این معرکه، قلب آدمی است.

ظرف وجود کارمندان ادارات و سازمانها در هیچ حالی نباید
از صبر، تهی باشد؛ چرا که قشرهای زیادی از مردم، همه روزه با انواع رفتارهای
متفاوت به آنان مراجعه می کنند و اگر با کوچک ترین برخورد نادرستی از طرف ارباب
رجوع، خود نیز برخورد نامعقول و غیر اخلاقی کنند، نه تنها موجبات سخط الهی را
فراهم می آورند، بلکه کسانی نیز که در این میان بی تقصیر هستند، مورد اهانت و
بی احترامی قرار می گیرند؛ در نتیجه با این اعمال خود، مردم را به نظام اسلامی،
بدبین می کنند.

آنان با ایمان داشتن به وعده های الهی که (اُولئِکَ
یُؤْتَوْنَ أجْرَهُم مَرَّتَیْنِ بما صَبَرُوا) باید صبر را سرلوحه اعمال خویش
قرار دهند.

ه) برخورد توأم با تواضع و احترام با ارباب رجوع

امام موسی بن جعفر (علیه السلام) است فرمود:

«تواضع، آن است که با مردم چنان رفتار کنی که دوست داری
با تو رفتار کنند».

تواضع و فروتنی به زیردستان، یکی از اوصاف پسندیده ای است که کسانی که در
راه خدمت به مردم هستند، باید به آن مزین باشند. کارکنان نظام اداری نیز که
دائما با مردم در ارتباطند، باید به آن تو

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.