پاورپوینت کامل دروغ و شیوه های مقابله با آن ۶۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل دروغ و شیوه های مقابله با آن ۶۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل دروغ و شیوه های مقابله با آن ۶۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل دروغ و شیوه های مقابله با آن ۶۶ اسلاید در PowerPoint :

>

۳۴

یکی از مشکلات جامعه امروزی، رواج دروغگوئی در میان افراد
جامعه می باشد. برخی ها به بهانه های مختلفی دروغ گفته و آن را به راحتی توجیه
می کنند. به طوری که گوئی توجه ندارند که دروغ یکی از گناهان کبیره بوده و
دروغگو در معرض لعن خداوند متعال می باشد و در قرآن و روایات اهل بیت
«علیهم السلام» از آن به شدت نهی شده است.

امام علی «علیه السلام» در خطبه ملاحم، شیوع دروغگوئی را از
نشانه های آخر الزمان قلمداد کرده و می فرماید: «وَ غَازَ الصِّدْقُ وَ فاضَ
الکِذْبُ وَ اسْتَعمَلَت المَوَدَّهُ بِاللّسانِ و تَشاجَرَ النّاسُ بِالقُلوبِ
و صارَ الفُسوقُ نَسَبا و العِفافُ عَجَبا»؛ «راستی از میان رفته و دروغ شایع
می شود. مردم در زبان با هم دوست و در دل با همدیگر دشمن می شوند. به گناه
افتخار می کنند و از پاکدامنی به شگفت می آیند.»

منسوخ شد مروت و معدوم شد وفزین هر دو، نام
ماند چو سیمرغ و کیمیا

شد راستی خیانت و شد زیرکی سفهشد دوستی عداوت و
شد مردمی جفا

قرآن کریم با اشاره به دروغگوئی برادران حضرت یوسف
«علیه السلام»، این خصلت ناپسند را ثمره پیروی از هوای نفس عنوان کرده و
می فرماید: «و جاءُ و عَلی قُمیصِهِ بِدمٍ کَذِبٍ قال بَل سَوَّلَتْ لَکُمْ
أَنفُسُکُم أمرا فَصَبرٌ جَمیلٌ وَ اللّهُ المُستَعانُ عَلی مَا تَصِفُونَ»

«و پیراهن او را با خونی دروغین [آغشته ساخته، نزد پدر] آوردند، گفت: «هوس های
نفسانی شما این کار را برایتان آراسته! من صبر جمیل [و شکیبایی خالی از
ناسپاسی] خواهم داشت و در برابر آنچه می گویید، از خداوند یاری می طلبم!».

حضرت صادق «علیه السلام» نیز اهمیت این صفت را چنین بیان
می دارد: «لا تنظروا الی طول رکوع الرجل و سجوده فان ذلک شی ء اعتاده، فلو ترکه
استوحش لذلک ولکن انظروا الی صدق حدیثه و اداء امانته»؛ «به طول رکوع و سجود
شخص ننگرید؛ زیرا به آن عادت کرده و اگر ترک کند به خاطر آن وحشت می کند، بلکه
به راستی گفتار و امانتداری او بنگرید.»

شیوه های مقابله با دروغ

الف: بازگو کردن مضرات دروغ

از جمله مفاسد آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. نابود کننده ایمان

به یقین اعمال نیک هر انسانی پاداش شایسته ای دارد، اما
کسانی که می خواهند کارهای نیک خود را با گناه و دروغگوئی همراه سازند، هرگز از
کار خیر خود بهره ای نخواهند برد؛ زیرا دروغ گفتن به اصل ایمان لطمه می زند و
عمل منهای ایمان به خداوند چه اثری خواهد داشت؟ امام باقر «علیه السلام» فرمود:
«إنَّ الکَذِبَ هُوَ خَرَابُ الإیمَانِ»؛ «دروغ نابود کننده ایمان است.»

عارف واصل میرزا جواد آقا ملکی تبریزی «قدس سره» روزه دارانی را که به عید سعید
فطر وارد می شوند، به پنج گروه تقسیم می کند و نوع نگرش آنان را نسبت به این
روز با عظمت توضیح می دهد. ایشان در مورد پایین ترین مراتب استقبال کنندگان از
عید فطر می نویسد: «گروهی از روزه داران حقیقت روزه را نشناخته اند و با زحمت و
تکلف از خوردن و آشامیدن و سایر مبطلات خودداری می کنند و این را نوعی طاعت
می شمارند و خود را منت دار خداوند می دانند. آنان از اعضاء و جوارح خود مراقبت
نکرده و با دروغ و غیبت و بهتان و افترا و دشنام، به آزار دیگران پرداخته و
زحمات خود را هدر می کنند و در نزد خدای عالمیان منزلتی ندارند، مگر اینکه
حضورشان در روز عید برای حسن ظن به عنایت خدایِ بزرگ باشد و در نمازگاه خود در
روز عید فطر از گناهان استغفار نموده و طلب آمرزش کنند».

۲. شاخص ترین علامت نفاق

خداوند متعال در سوره منافقون به بعضی از نشانه های اهل
نفاق پرداخته و به مردم معیار کلی معرفی می کند که اگر کسی این صفات نازیبا را
داشته باشد از او حذر کنید و در معاشرت با وی کمال احتیاط را داشته باشید.

شاخص ترین علامت منافقین دروغ گفتن آنان در ارتباط با
دیگران است. آنان نه تنها اخبار دروغ و گزاره های کذب را در گفت وگوهایشان به
کار می گیرند، بلکه با قسم هائی که بر آن می افزایند در سقوط به دره هولناک
معصیت شتاب می ورزند. در این رابطه خداوند به پیامبر «صلی الله علیه و آله»
سفارش می کند که:

«ای پیامبر! هرگاه اهل نفاق به سوی تو می آیند اظهار
می کنند که ما گواهی می دهیم که تو رسول خدائی، اما پروردگارت می داند که تو
رسول الله هستی و خداوند گواه است که منافقین دروغگو هستند، آنان سوگندهای خود
را سپر قرار داده اند تا خود را حفظ کرده و مردم را فریب دهند و به این وسیله
راه خدا را سد کنند، اما آنان کار بسیار بدی انجام می دهند.».

بنابراین دروغگوئی و یاد کردن قسم های کذب یکی از گناهان کبیره و از نشانه های
بارز منافقین است.

اساسا دوگانگی در رفتار و گفتار، انسان را در ردیف اهل نفاق
قرار می دهد و او را از رسیدن به کمال باز می دارد. یک انسان مسلمان همواره
باید تلاش کند که ظاهر و باطنش یکی بوده و در برخورد با دیگران رو راست باشد.

۳. سلب اعتماد عمومی

رخ مرد را تیره دارد دروغبلندیش هرگز نگیرد
فروغ

انسان بر اثر دروغگوئی، نه تنها اعتماد به نفس خود را از
دست می دهد، بلکه اعتماد عمومی نیز از او سلب شده و جایگاه اجتماعی اش متزلزل
می گردد.

بَرِ کذب هرگاه گردد بسیازاو راست باور ندارد
کسی

در مقابل، راستگوئی آن چنان شخصیت انسان را بالا می برد که
نه تنها مورد اعتماد عموم قرار می گیرد، بلکه مورد توجه بزرگان و خواص نیز قرار
خواهد گرفت. روایت زیر این سخن را کاملاً روشن می سازد.

امام صادق «علیه السلام» به ابی کهمس فرمود: «اذا اتیت
عبداله فاقراه السلام و قل له: ان جعفر بن محمد یقول لک: انظر ما بلغ به علی
عند رسول الله «صلی الله علیه و آله» فالزمه، فان علیا «علیه السلام» انما بلغ
ما بلغ به عند رسول الله «صلی الله علیه و آله» بصدق الحدیث و اداء الامانه؛
«هرگاه پیش عبدالله بن ابی یعفور رفتی، سلام مرا به او برسان و بگو: جعفر بن
محمد به تو می گوید: دقت کن در آن چیزی که به وسیله آن علی «علیه السلام» در
محضر رسول خدا «صلی الله علیه و آله» سرافراز شد و او را به آن مقامات عالی
رساند. پس تو هم آن ها را برای خودت لازم بدان و رفتار خویش را با آن اوصاف
زیبا بیارای. مطمئنا علی «علیه السلام» با راستگوئی و امانتداری در نزد پیامبر
«صلی الله علیه و آله» به آن درجه و عظمت رسید.»

حضرت امام خمینی «ره» در شرح این حدیث می فرماید: «هان! ای
عزیز! تفکر کن در این حدیث شریف! بین مقام صدق لهجه و رد امانت تا کجاست که علی
بن ابی طالب «علیه السلام» را بدان مقام بلند رسانید. از این حدیث معلوم می شود
که رسول خدا «صلی الله علیه و آله» این دو صفت را از هر چیز بیشتر دوست
می داشتند که در بین تمام صفات کمالیه مولی «علیه السلام» این دو او را مقرب
کرده است و بدان مقام ارجمند رسانده است. جناب صادق «علیه السلام» نیز در بین
تمام افعال و اوصاف، این امر را که در نظر مبارکشان خیلی اهمیت داشته، به ابن
ابی یعفور که مخلص و جان نثار آن بزرگوار بوده پیغام داده و سفارش فرموده به
ملازمت آن ها.»

۴. در معرض لعن خداوند

قرآن کریم برای از میان بردن این صفت زشت، آثار زیانبار آن
را بیان می کند و می فرماید: «أنَّ لَعْنَتَ اللّهِ عَلَیْه إن کانَ مِنَ
الْکذِبینَ»؛ «لعنت خدا بر او باد اگر از دروغگویان باشد.»

هم چنین وقتی مسیحیان نجران از جواب قاطع پیامبر «صلی الله علیه و آله» فرو
ماندند و حضرت بار دیگر آنان را به اسلام دعوت کرد و آنها برای رهایی خویش
تظاهر به اسلام کرده و گفتند: «ما مسلمان شدیم». پیامبر «صلی الله علیه و آله»
فرمود: نه! دروغ می گویید و شما را علاقه به صلیب موهوم عیسی «علیه السلام» و
شراب خواری و خوردن گوشت خوک مانع می شود که قلبا دین حق را بپذیرید!

مباهله با دروغگویان

چون آنها از پذیرش حق سر باز زدند، در همان لحظه آیه مباهله
نازل شد که: «فمن حاجک فیه من بعد ما جاءک من العلم فقل تعالوا ندع ابناءنا و
ابناءکم و نساءنا و نساءکم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله علی
الکاذبین»؛ «هرگاه بعد از دانشی که [درباره مسیح] به تو رسیده، کسانی با تو به
مجادله و ستیز برخیزند، بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم
فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت نمائیم، شما هم زنان خود را، ما از
جانهای خود دعوت می کنیم شما هم از جانهای خود؛ آنگاه مباهله کنیم و لعنت خدا
را بر دروغگویان قرار دهیم.»

نصارای نجران بعد از شنیدن این آیه، گفتند: این کاری
منصفانه است و بعد از قرار گذاشتن وقت مباهله، برای کسب آمادگی به منزلشان
رفتند. در جلسه ای که مسیحیان نجران تشکیل دادند، بزرگ آنان به سایرین گفت: اگر
محمد، فردا با عده ای از یاران و اصحابش برای مباهله آمد، ما هم با او مباهله
می کنیم و او قطعا پیامبر خدا نیست؛ و ادعای او دروغ است. امّا اگر با خاندانش
برای مباهله حضور یافت، ما نباید به این کار دست بزنیم؛ زیرا اگر او خاندان
نزدیکش را برای این کار انتخاب کند و حاضر شود آنها را فدا نماید، حتما او
پیامبر است و در ادعایش راستگو است.

صبح روز بعد، نصارای نجران آمدند و در محل مقرر ایستادند و
منتظر ورود پیامبر «صلی الله علیه و آله» بودند. ناگهان مشاهده کردند که حضرت
رسول اکرم «صلی الله علیه و آله» کودکی را در آغوش گرفته و دست کودکی دیگر را
در دست دارد و زن و مردی پشت سر او قدم بر می دارند و با شکوه و جلال و هیبت
معنوی خاصی به پیش می آیند.

در آن حال پیامبر به همراهانش توصیه فرمود که من هرگاه
نفرین کردم، آمین بگویید.

روحانیون نجران از گروه زیادی از انصار و مهاجرین که برای
تماشای مباهله آمده بودند، سؤال کردند: اینها چه نسبتی با محمد «صلی الله علیه
و آله» دارند؟ آنها پاسخ دادند: آن مرد علی بن ابی طالب داماد اوست و آن زن
فاطمه، دخترش می باشد و آن دو کودک حسن و حسین، فرزندان فاطمه و علی
«علیهم السلام» هستند.

روحانیون نصارا با دیدن این منظره خود را باخته و نگران
شدند؛ به طوری که رئیس آنان گفت: من عذاب را در چند قدمی خود احساس می کنم؛
زیرا او به راه خود ایمان راسخ دارد و قطعا در ادّعای خود راستگو است وگرنه
هیچ گا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.