پاورپوینت کامل ابعاد فرهنگی سیاسی واقعه کربلا ۵۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل ابعاد فرهنگی سیاسی واقعه کربلا ۵۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ابعاد فرهنگی سیاسی واقعه کربلا ۵۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل ابعاد فرهنگی سیاسی واقعه کربلا ۵۰ اسلاید در PowerPoint :
>
۵۱
مقدمه:
عاشورا، در کتاب کهن تاریخ، تنها یک نام نیست، بلکه خورشیدی
است که در آسمان بشریت می تابد و زندگی را برای همه آفریده های خداوند به
ارمغان می آورد. حادثه ای نیست که غبار فراموشی بر آن بنشیند و یاد و خاطره اش
را ازدل ها بزداید. موجی نیست که در نشیب آید و کفی از آن بر آب باقی بماند.
آتشی نیست که با جرقه ای روشن گردد و با نسیمی، گرمای آن به سردی گراید. برقی
نیست که در آسمانی طوفانی بجهد و بی درنگ خاموش شود.
عاشورا مدرسه عشق و ایثار و جانفشانی است. تجسّم کمال
عبودیت و عرفان، سِلم محض و اطاعت از معبود است. کعبه آمال و مجمع اسوه های
کمال است. صحنه از جان گذشتگی نور رویان و افشای ماهیت پلید نار رویان است.
می خواهیم در این نوشتار آموزه هایی را که از مکتب آل اللّه و عاشورا می توان
آموخت، بر شمریم.
سیاست از منظر اسلام
اسلام، سیاست را از دیانت جدا نمی داند. زندگانی اهل بیت
«علیهم السلام» نیز با فعالیت های سیاسی و واکنش های گوناگون در رویارویی با آن
رقم خورده است. آنان با بهره گیری از سیاست متوازن در برابر زمام داران مستبد،
جریان های سیاسی، مذهبی و نهضت های التقاطی توانستند جامعه اسلامی را در راه
درست به پیش ببرند. بارها رخ می داد که اشخاصی نزد آنان می آمدند و از سکوت
آنان در برابر اوضاع زمانه انتقاد می کردند. آن بزرگواران نیز با بیان بینش
سیاسی خود، شیوه و راه درست را به چنین افرادی نشان می دادند. آنان همیشه از
سیاست مصلحت اندیشی پیروی می کردند. گاه دست به شمشیر می بردند و گاهی به صلاح
دید اجتماعی، سکوت اختیار می کردند. ائمه اطهار «علیهم السلام» پاسخ ساده
اندیشانی را که به کوشش های آنان اعتراض می کردند، چنین می فرمودند:
ما به زمانه خود آگاه تریم. نه تو مرد زمان من هستی و نه
زمانه، زمانه من است.
جامعه از منظر اسلام
یکی از پرسش های اساسی و سازنده برای یک انسان متعهد این
است که «چگونه باید زیست؟» پاسخ این سؤال هنگامی آشکار می شود که آدمی از خود
بپرسد که برای چه زندگی می کنیم؟ در واقع «چرایی» به «چگونگی» آن پاسخ می دهد.
آیا آدمی باید در «خور و خواب و خشم و شهوت» فرسوده گردد یا این که چیزهای
اساسی تر دیگری نیز وجود دارد؟ به طور کلی، سرمایه گران بهای عمر را چگونه باید
مصرف کرد؟ چگونه باید زیست تا از پرواز به سوی قله بقا باز نماند؟
جامعه انسانی هنگامی زنده است که حیات طیبه داشته و فضایل،
بر آن جامعه سایه انداخته باشد. جامعه ای که به آزادگی، بیش تر از آزادی بها
می دهد و در راه آزادگی گام بر می دارد، آزادی را نیز برای اعضای خود به ارمغان
می آورد. حتی اگر چنین جامعه ای در راه رسیدن به این هدف به کلی نابود گردد،
هراسی نیست؛ زیرا بقای آن در رسیدن به همان هدف راستین است نه حیات ظاهری.
بنابراین، رنگ جاودانگی به خود می گیرد و تاریخ نیز برگ های زرّین این آزادی و
آزادگی را برای آیندگان به امانت می سپرد.
شهادت طلبی یک ملت، همان حیات طیبه ای است که به جامعه
اصالت می بخشد. در مقابل، سکوت ملت در برابر فساد اجتماعی، مرگ جامعه را نشان
می دهد. آری، جامعه ای که در عین آزادی، آزادگی ندارد و مردمی که در برابر ستم،
هیچ واکنشی از خود نشان نمی دهند، پیش از مرگ، مرده اند. پیام عاشورا، پیام
جاوید ماندن و پیوستن به کاروان ابدیّت است. این آیین، پیوستن به موج زنده
فریاد و سیل فزاینده خون است. عاشورا مانند پادزهری است که همیشه در رگ های یک
اجتماع جریان دارد و آماده رویارویی با فرهنگ های بیگانه است. عاشورا سرمشق
سربلند زیستن و خود اتکایی اجتماعی است.
۱. ولایت پذیری
«ولایت» از مهم ترین اصول و احکام زیربنایی اسلام است که
کلید پذیرش همه طاعت ها و عبادت ها به شمار می رود. امام علی «علیه السلام»
می فرماید: «از میان احکامی که خداوند بر بنده خود واجب کرده است نماز، روزه،
زکات، حج و ولایت، بزرگ ترین آن هاست که ولایت، نگهدارنده آن چهار فریضه دیگر
است.»
نظام حکومتی اسلام بر پایه ولایت بنا نهاده شده است که هم یک مسئله اعتقادی است
و هم یک مسئله سیاسی. ولایت بر مسلمانان، حق ائمه معصوم «علیهم السلام» است که
این حق را ستم پیشگان تاریخ غصب کردند. امام حسین «علیه السلام» در بیان این
مطلب می فرماید:
«پس از آن که خداوند، پیامبرش را به سوی خویش برد، مردم،
حکومت و خلافت را که از آنِ ما بود، گرفتند. با این حال، ما هیچ نگفتیم تا در
جامعه پراکندگی نباشد. این در حالی بود که می دانستیم ما برای این حقّ مسلم، از
کسانی که اکنون آن را عهده دار گشته اند شایسته تریم.»
شناساندن «رهبری صالح» به امت اسلام و رسوا ساختن رهبران فاسد، مهم ترین پیام
نهفته در همه قیام های ائمه معصوم «علیهم السلام» به ویژه قیام کربلاست. این
قیام ها نشان داد که رهبری در اسلام بر پایه شایستگی است نه زور و زر. این
مسئله در دو اصل «تولّی و تبرّی» منظور گشته و در همه زیارت نامه ها و دعاها
تکرار می شود. بنابراین، گردن نهادن به ولایت حقّه امامان معصوم
«علیهم السلام»، رستگاری اجتماع را تضمین می کند. اکنون این ولایت حقّه در دست
فقیهان قرار دارد و همیشه در جریان است تا به دست صاحب اصلی آن؛ یعنی حضرت صاحب
الزمان «عج» سپرده شود.
امام خمینی «ره» درباره تداوم خط دوری از دشمنان ولایت
می فرماید:
«لعن و نفرین و فریاد از بیداد بنی امیه – لعنه اللّه علیهم
– ، با آن که آنان منقرض و به جهنم ره سپار شده اند، فریاد بر سر ستم کاران
جهان و زنده نگه داشتن این فریاد، ستم شکن است.»
۲. ستم ستیزی
درگیری حق با باطل، و ستم دیده با ستم گر از نخستین روزهای
آفرینش آغاز گشته است و تا قیام حضرت مهدی «عج» ادامه دارد. پیشوایان معصوم
«علیهم السلام» با چنگ زدن به کلمه راستین حق، می کوشیدند پیام آزادی و آزادگی
را در طول تاریخ طنین افکن سازند. امام حسین «علیه السلام» می فرماید:
«ما و بنی امیه بر سر محور «خدا» با هم نزاع کردیم. ما
گفتیم: خدا راست گفته است و آنان گفتند: خدا دروغ گفته است.»
اینک پیام حقیقت خواهانه آنان از حلقوم فرزندان ستم ستیز انقلاب اسلامی بر
می آید. جوانان این سرزمین، پیام عاشورا را دست مایه حرکت خویش در مبارزه با
طاغوت داخلی و رویارویی با ستم پیشگان خارجی قرار داده اند. مقام معظم رهبری در
این باره می فرمایند:
«ملت عزیز ما در ایام محرم و صفر باید روح حماسه، روح
عاشورایی، روح نترسیدن از دشمن، روح توکّل به خدا و روح مجاهدت فداکارانه در
راه خدا را در خود تقویت بکنند؛ از حسین «علیه السلام» مدد بگیرند. مجالس
عاشورا برای این است که ملت های ما را به حسین بن علی «علیه السلام» و اهداف آن
بزرگوار نزدیک تر و آشناتر بکنند. در این ایام، ما باید راه آن ها را فرا
بگیریم. یک عده ای کج فهم نگویند که امام حسین «علیه السلام» شکست خورد؛ یک
عده ای کج فهم نگویند که راه امام حسین «علیه السلام» این است که همه ملّت
ایران کشته بشوند. کدام انسان نادانی ممکن است چنین حرفی بزند؟ یک ملت باید از
حسین بن علی «علیه السلام» درس بگیرد؛ یعنی از دشمن نترسد. به خود متکی باشد و
به خدای خود توکّل بکند و بداند که دشمن شوکت دارد، اما این شوکت ناپایدار است.
بداند اگر چه این دشمن، به ظاهر گسترده و قوی است، اما توان واقعی آن ها کم
است. مگر نمی بینید که نزدیک به چهارده سال است که دشمنان خواسته اند جمهوری
اسلامی را از بین ببرند و نتوانسته اند؟ آیا علّت آن غیر از ضعف آن ها و قدرت
ماست؟ ما قوی هستیم و به برکت اسلام قدرت داریم. ما به خدای بزرگ، متوکّل و
متکی هستیم. ما
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 