پاورپوینت کامل اهمیت و فلسفه امر به معروف و نهی از منکر ۳۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل اهمیت و فلسفه امر به معروف و نهی از منکر ۳۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اهمیت و فلسفه امر به معروف و نهی از منکر ۳۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل اهمیت و فلسفه امر به معروف و نهی از منکر ۳۱ اسلاید در PowerPoint :

>

۱۸

پیامبر اسلام «صلی الله علیه و آله» در ضمن یک مثال ساده،
فلسفه امر به معروف و نهی از منکر و عدم منافات آن با آزادی را این طور ترسیم
می فرماید:

یک گنه دار در میان مردم، مانند کسی است که با گروهی سوار
کشتی می شود و هنگامی که در وسط دریا قرار می گیرد، به سوراخ کردن جایگاه خویش
می پردازد. اگر دیگران او را از این کار خطرناک باز ندارند، آب به کشتی نفوذ
می کند و یک باره همگی غرق می شوند.

پیامبر با این تعبیر زیبا، منطقی بودن و
لزوم وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را بر همگان مجسم می سازد و حق نظارت
فرد بر اجتماع را حقی طبیعی که ناشی از پیوند سرنوشت هاست، می داند. آری، جامعه
نیز به سان کشتی است. سرنشینان کشتی تنها تا حدی آزادند که موجب هلاک دیگران
نشوند. هرگاه مسافری از این آزادی استفاده نادرست کند و بخواهد بامیخ یا تیشه
بدنه کشتی را سوراخ کند، همه مسافران بنا بر غریزه دفاعی خود، به شدت با او
مبارزه می کنند و عمل او را حرکتی از روی نادانی و محدودنگری می پندارند. بی شک
سستی و بی توجهی آنان، خطر غرق شدن و نابودی همگان را به دنبال خواهد داشت. از
این رو، همه مؤمنان در بازداشتن افراد از ارتکاب گناهان و زیر پا نهادن
ارزش های الهی، متعهد و مسئولند.

عمل به این مسئولیت الهی – انسانی، بر همه کس واجب است و در
صورت کوتاهی، باید در انتظار خواری این جهان و کیفر دردناک سرای دیگر بود. ملا
احمد نراقی در توصیه ای مؤکد، این زنگ بیداری را با این سخنان به صدا در
می آورد.

امر به معروف و نهی از منکر، از اعظم شعائر دین و اقوی
علامت شریعت و آیین است و مقصد کلی از بعثت انبیا و ائمه و اوصیا و نایب
گردانیدن متدینین از علما، بلکه قطب آسیای جمیع ادیان و ملل است که همه بر محور
آن می گردند و در صورت اهمال و اخلال در انجام آن، مضمحل [می شوند] و از میان
می روند. از این جهت، مدح و ترغیب به آن، در آیات و اخبار به کّرات آمده است که
عاملین به آن صالحین و تارکین آن ملعون معرفی شده اند.

مفهوم شناسی و پیشینه امر به معروف و نهی از منکر

قدمت امر به معروف و نهی از منکر به زمان آفرینش حضرت آدم
بر می گردد. نخستین انسان روی زمین، دعوت کننده به نیکی ها بود و پس از وی نیز
پیام آوران وحی و پیروان مؤمن شان در انجام این فریضه مهم کوشیدند و برای منکر
زدایی، دشواری ها را تحمل کردند و هزینه های جانی و مالی بسیار دادند. در
روزگار ما امام خمینی «ره» مردم را به انجام این وظیفه الهی فرا خواند و در حال
حاضر نیز رهبر فرزانه انقلاب همگان را به اجرای این فریضه الهی سفارش می کند:

همه باید امر به معروف و نهی از منکر بکنند، هم مسئولیت
شرعی و هم مسئولیت انقلابی و سیاسی شماست. امر به معروف هم مثل نماز واجب است.

معروف، در لغت به معنی «شناخته شده»، از ماده عرف، و منکر، به معنی «ناشناس» از
ماده انکار است. بر این اساس، کارهای نیک اموری شناخته شده و کارهای زشت و
ناپسند، اموری ناشناس معرفی شده اند؛ چه این که فطرت پاک انسانی با دسته اول
آشنا و با دسته دوم نا آشناست.

امر به معروف و نهی از منکر در قرآن

آیات زیادی درباره اهمیت این دو وظیفه مهم و بزرگ اجتماعی
وارد شده است که ما تنها به برخی از آن ها اشاره می کنیم. در سوره آل عمران
آمده است:

باید از شماها گروهی وجود داشته باشند که مردم را به نیکویی
و خیر فرا خوانند و به معروف امر کنند و از منکر باز دارند و آنان رستگارانند.
(آل عمران: ۱۰۴).

از این آیه استفاده می شود که امر به معروف و نهی از منکر،
دو مرحله دارد: یکی مرحله فردی که هر کس باید به تنهایی وظیفه نظارتی خود را
انجام دهد و دیگری مرحله همگانی و دسته جمعی که در این حال، همه مردم موظفند
برای پایان دادن به نابسامانی های اجتماعی دست به دست هم بدهند و با یکدیگر
همکاری کنند. در نوع اول که جنبه فردی دارد، شعاع آن محدود به توانایی فرد است،
ولی در نوع دوم چون جنبه گروهی دارد و شعاع قدرت آن وسیع است، طبعا از شئون
حکومت اسلامی به شمار می آید. این دو شکل از فراخوانی، یعنی مبارزه با فساد و
دعوت به سوی حق، از شاهکارهای قوانین اسلامی است و لزوم تشکیل یک گروه نظارتی
بر وضع اجتماعی و سازمان های حکومت را مشخص می سازد.

در این باره در سوره مائده، این کریمه قرآنی به چشم
می خورد:

«چرا دانشمندان و عالمان دین، آنان [مردم] را از سخنان گناه
آلود و خوردن مال های نامشروع باز نمی دارند؛ چه زشت است کاری که می کنند.
(مائده: ۶۳).

در آیه ای از سوره توبه هم آمده است:

مردان و زنان مؤمن، دوستان و هواداران یکدیگرند. امر به
معروف و نهی از منکر می کنند، نماز را بر پا می دارند و زکات می دهند و از خدا
و پیامبر فرمان برداری می کنند. خداوند آنان را مورد رحمت قرار دهد که خدا عزیز
و حکیم است. (توبه: ۷۱).

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.