پاورپوینت کامل دفتر طرح و برنامه چه وظایفی بر عهده دارد؟ ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل دفتر طرح و برنامه چه وظایفی بر عهده دارد؟ ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل دفتر طرح و برنامه چه وظایفی بر عهده دارد؟ ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل دفتر طرح و برنامه چه وظایفی بر عهده دارد؟ ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint :

>

۲۱۹

از جمله مجموعه های فعال وابسته به مدیریت حوزه، دفتر طرح و برنامه است . گر چه این دفتر از قبل وجود داشته است، اما در
دوران مدیریت جدید حوزه در چند سال اخیر، با رویکردی ویژه وارد عرصه فعالیت شده است .

رسالت این دفتر، پشتیبانی مدیریت حوزه از یک طرف و سازماندهی و تعیین اهداف زیر مجموعه های مدیریت از طرف دیگر و در
نهایت تشکیل ساختار مجموعه مرکز مدیریت و ایجاد دستگاه ها است .

از این دفتر تاکنون گزارشی در پیام حوزه منتشر نشده است . از آن جا که طرح ها و برنامه ها و فعالیت های این دفتر می تواند
تاثیری مستقیم بر تحصیل و فعالیت طلاب داشته باشد، بر آن شدیم تا در اولین ویژه نامه امور مدارس نگاهی اجمالی به شرح
فعالیت و وظایف این دفتر افکنده و به معرفی آن بپردازیم . آن چه در پی می آید مصاحبه ای است با مسوول دفتر طرح و برنامه
مرکز مدیریت، جناب آقای علم الهدی که توجه شما را به آن جلب می کنیم .

ان شاءالله در آینده با طرح ها و فعالیت هایی که دفتر طرح و برنامه برای نظام شش ساله تحصیلات در مدارس انجام داده است،
آشنا خواهیم شد .

مدیر اجرایی پیام حوزه: در خدمت مسوول دفتر طرح و برنامه مدیریت حوزه علمیه قم و مسوول واحد طرح و برنامه دبیرخانه
شورای عالی حوزه جناب آقای علم الهدی هستیم، ضمن سپاسگزاری از محضر ایشان به خاطر شرکت در مصاحبه ویژه نامه
مدارس، به عنوان سوال آغازین خواهشمندیم درباره فعالیت ها و سوابق علمی و اجرایی خود توضیح دهید و در ادامه در باره
تشکیلات طرح و برنامه مرکز مدیریت حوزه علمیه توضیحاتی را بیان فرمایید؟

مسوول دفتر طرح و برنامه:

من هم از شما دوستان تشکر می کنم که زمینه این گفت وگو را فراهم کردید . ان شاءالله این اطلاع رسانی برای طلاب مدارس قم و
شهرستان ها دستاورد خوبی داشته باشد .

بنده در سال ۱۳۶۱ تحصیلاتم را در شهرستان بم شروع کرده و بعد به قم آمدم و سطح را نزد اساتید معروف خواندم، و ۴ تا ۵ سال
درس خارج شرکت کردم .

سال ۶۹ – ۷۰ اولین کار اجرایی خودم را در شهرستان بم با به عهده گرفتن مسوولیت حوزه علمیه آن شهر تجربه کردم، لذا نگاه من
به مدیریت حوزه از همان جا آغاز و شکل گرفت .

به عنوان یک سر شاخه از مدیریت به این سیستم نگاه می کردم . امتحان منظم، برنامه هفتگی و کارنامه وضع تحصیلی را در آن
مدرسه طراحی کردم .

در سال ۷۲ در سازمان مدارس علمیه خارج از کشور شروع به کارکردم . به عنوان جانشین معاونت منطقه آفریقا و عربی حدود دو
تا سه سال کار کردم . ظرف این سه سال چندین مدرسه علمیه در خارج از کشور تاسیس و راه اندازی شد . با توجه به پیشنهادهایی
که در جهت اصلاح داشتم و همین طور انتقاداتی که به عملکردها داشتم، مسوولین وقت سازمان مسوولیت طرح و برنامه را
برعهده ام گذاشتند .

در سال ۱۳۷۷، وقتی حجه الاسلام والمسلمین حسینی بوشهری به عنوان قائم مقام مرکز مدیریت حوزه انتخاب شد از من دعوت
کردند که مسوولیت دفتر طرح و برنامه مرکز مدیریت را به عهده بگیرم . که تدوین اولین برنامه مرکز مدیریت که ۳۰ برنامه
براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و ۱۰ برنامه هم از طرف واحد طرح و برنامه بود در سال ۷۷ شکل گرفت .

اول سال ۷۸، مسوولیت طرح و برنامه شورای عالی را هم برعهده ام گذاشتند . مجموعه سیاست های بیست و یک گانه ای که برای
برنامه ریزی حوزه تصویب شد محصول اولین کار، واحد طرح و برنامه شورای عالی بود .

مدیر اجرایی پیام حوزه: دبیرخانه شورای عالی برای ایجاد هماهنگی بیش تر در طرح ها و برنامه ها و در کنار آن برای این که از
توان نیروها در جهت واحد استفاده شود، همچنین به دلیل آن که طرح و برنامه مدیریت به خاطر حضور در صحنه اجرایی مسایل
حوزه طبیعتا بهتر از وضع مطلوب آگاهی پیدا کند، تصمیم گرفت که مسوول واحد طرح و برنامه دبیرخانه شورای عالی همان
مسوول دفتر طرح و برنامه مرکز مدیریت باشد تا هم سویی و بهره وری بیشتری حاصل شود، آیا شما این نظر را تایید می فرمایید؟

مسوول دفتر طرح و برنامه:

بله، ضمن تایید این نظر، این نکته را هم عرض کنم که: در آغاز فعالیت طرح و برنامه در حوزه به عنوان یک جایگاه فکری و
پشتیبانی فکری برای مدیریت و جایگاه تصمیم سازی در شورای عالی شناخته شده نبود و در این زمینه از آن استفاده نمی شد .

از طرف دیگر مرکز مدیریت یک مرکز اجرایی است که می خواهد با صدر ارتباط داشته و پاسخ گو باشد .

اگر بخواهیم تقسیم بندی کنیم یک مجموعه تعیین کننده سیاست ها و اهداف داریم که شورای عالی است . یک مجموعه تنظیم
کننده داریم که آن تعیین ها و اهداف و ایده ها و سیاست های شورای عالی را به برنامه اجرایی تبدیل می کند تا در سطح مدارس و
واحدهای دیگر اجرا شود .

این جایگاه ها تبیین نشده بود، لذا در ذهن آقایان این مساله بود که با وجود طرح و برنامه در مرکز مدیریت، به طرح و برنامه
شورای عالی نیازی نیست . این بحث آن زمان مطرح بود و با پذیرش دو مسوولیت در هر جا دو طرح و برنامه را به حسب خودش
انجام دادیم تا مشخص شود به هر دو نیاز است .

انصافا در این تعریف، حضرت آیت الله راستی مسوول محترم دبیرخانه شورای عالی نقش اساسی داشتند . من می توانم بگویم در
این دوره اخیر زمینه ساز تحولات و فضاساز این تحولات از جهت فکری آیت الله آقای راستی بودند و آن کسی که با شجاعت اجرا
کرد حجه الاسلام والمسلمین آقای حسینی بوشهری بودند، و کسی که در این بین هماهنگی و ایجاد ارتباط کرده، حجه الاسلام
والمسلمین جمشیدی بوده است، و این هماهنگی ثمرات زیادی داشته است که در آینده بیش تر روشن خواهد شد .

به عبارتی طرح و برنامه را در مرکز مدیریت، جایگاه برنامه ریزی عملیاتی تعریف کردیم و کار را هم همین طور شروع کردیم . و در
دبیرخانه شورای عالی طرح و برنامه را به عنوان بازوی کارشناسی و جایگاه تصمیم سازی برای شورای عالی تعریف کردیم و در
همین بستر هم کار کردیم، بحمدالله توانستیم اعتماد مجموعه مدیران را در سطح اجرایی و اعتماد اعضای شورای عالی را در
جایگاه تعیین و سیاستگذاری با این تعاریف کارشناسی از طرح و برنامه جلب کنیم . بحمدالله این هماهنگی طی این دو سه سال
ثمره خوبی داشته است .

مدیر اجرایی پیام حوزه: تلقی ما این است که در طرح و برنامه مدیریت یک گام بلندتری برداشته شده و آن این که در بسیاری از
موارد مجموعه های وابسته به مدیریت با کمک و هدایت طرح و برنامه برای شورای عالی لایحه می آورند و حتی لوایح و مصوبات
قبلی شورای عالی که احتیاج به تکمیل دارد به صورت لایحه های جدیدی ارایه می شود و در مقام عمل حتی و در طرح و برنامه
مدیریت بیش تر از محدوده اجرا و تنظیم، به مرحله سیاستگذاری هم کمک شده، نظر شما چیست؟

مسوول دفتر طرح و برنامه:

تصمیمی که در شورای عالی گرفته می شود باید تصمیم قوی ای باشد، تصمیم قوی محصول دو چیز است یکی کارشناسی دقیق;
دوم اعتماد مدیران . نکته ای که شما اشاره کردید همین طور است . مرکز مدیریت از کارشناسان و مدیران و دست اندرکارانی که
محدودیت ها را لمس کرده اند، تشکیل شده، از این رو حرف شان عینی تر است .

از طرفی دیگر چون خودشان بعدا می خواهند مجری باشند سعی می کنیم اعتمادشان جلب شود . لذا مجموعه طرح هایی که از
مرکز مدیریت به شورای عالی می آید، چون ارتباط تنگاتنگ است، از این طرف وقتی برمی گردد در اجرایش مشکلی نداریم . مگر
محدودیت امکانات یا محدودیت و تنگناهایی که قابل رفع نمی باشند، مانع اجرا شوند من اجازه می خواهم بحث را به طرح و
برنامه مرکز مدیریت ببریم تا روشن شود چگونه آن ثمره ای که شما اشاره کردید به وجود آمد .

این که عرض کردم طرح و برنامه در آن جا خوب تعریف نشده بود اگر به اسناد آن زمان رجوع شود طرح و برنامه به عنوان یک
واحد آیین نامه نویسی تلقی می شد و همین وظیفه را برعهده او گذاشته بودند . وقتی ما آمدیم، گفتیم طرح و برنامه باید به عنوان
ستاد پشتیبانی فکری مدیریت کار کند، لذا اولین طرحی که برای ساختار تشکیلاتی طرح و برنامه مدیریت دادم، عبارت است از:
۱ – برنامه و بودجه; ۲ – تشکیلات و روش ها; ۳ – اطلاعات و آمار; ۴ – نظارت و پی گیری; ۵ – تحقیق و توسعه بود .

من این پنج واحد را به عنوان زیر مجموعه های طرح و برنامه پیشنهاد کردم، در قسمت برنامه و بودجه هدف این بود که به صورت
سالانه برآوردی از برنامه ها و اهداف داشته باشیم . حجم مالی مورد نیاز را هم برآورد کنیم و تقسیم کار هم انجام دهیم .
همان طور که قبلا اشاره شد، اولین برنامه ای که نوشتیم چهل برنامه بود، ۳۰ تا از برنامه ها مستند بود به حرف های مقام معظم
رهبری . یعنی حرف مقام معظم رهبری را در صدر نوشته و ذیل آن برنامه مان را نوشتیم، پیشنهاد تشکیل بعضی معاونت ها،
واحدها، قسمت ها یا بعضی از فعالیت های در حوزه ماموریت بعضی معاونت ها، محصول همان سال اولی است که شروع شد و بعد
هم فرستادیم دفتر مقام معظم رهبری، آن جا هم بودجه ای برای این امر اختصاص دادند و بدین ترتیب اولین قدم شروع شد .
عمده مشکل ما در بحث برنامه ریزی و بودجه نویسی این بود که ما مدل نداشتیم . یعنی مدلی که بتواند به ما کمک کند و همین
طور سهل و روان باشد، به گونه ای که بتوانیم با مجموعه ای تعامل و گفت وگو کنیم، لذا ناچار بودیم خودمان فرم طراحی کنیم،
خودمان مدل بدهیم، سرفصل ها، ردیف ها و . . . را تنظیم کنیم . البته با توجه به سابقه و تجربه کاری و الگوبرداری ای که کردیم،
مطابق با یک مجموعه فرهنگی علمی مثل حوزه کار را انجام دادیم .

در سال ۸۱ در پی نوشتن سه تا چهار برنامه تقریبا ۸۰ درصد از خواسته ما محقق و نقایص برطرف شد و با مجموعه ها توانستیم به
تفاهم برسیم و در سال جاری براساس برنامه و بودجه مصوب، که محصول کار همین واحد است کار می کنیم و هیچ برنامه غیر
مترقبه ای وارد مجموعه معاونت ها نمی شود .

بخش بعدی بحث تشکیلات و روش ها بود . تشکیلات و روش ها وظیفه طراحی سازمان را داشت که این سازمانی که ما داریم چه
بخش هایی را باید داشته باشد . بخش های رئیسه و اصلی زیرمجموعه هایش چه باشد، وظایف آن ها و اختیارات شان چه باشد بحث
اختیارات هم لحاظ شد، چون اگر اختیاراتی نباشد نظارت به خوبی صورت نمی گیرد . ما در این زمینه به صورت رسمی نتوانستیم
تمام ساختار مرکز مدیریت از حیث اجرایی ترسیم کنیم که البته دلایلی داشت . چون تنها معاونتی که در مرکز مدیریت تقریبا
خوب تعریف شده و فعالیت خودش را آغاز کرده بود، معاونت آموزش بود، البته چند معاونت در جلسات شورای عالی تصویب شده
بود ولی اجرا نشده بود . به عنوان مثال ما معاونت پژوهش نداشتیم; یعنی معاونت پژوهش تا آن زمان تنها برای دو ساعت بود،
یعنی یک نفر از ساعت ۸ تا ۱۰ می آمد . معاونت تبلیغ نداشتیم و اصلا تعریفی از آن معاونت در دست نبود . یا معاونت تهذیب با
کم ترین تعریف از کار، فعالیت می کرد; معاونت شهرستان ها خیلی فعال نبود و ارتباط مختصری با حوزه های شهرستان ها داشت .
معاونت اداری مالی در مرکز وجود نداشت . همه این کارها می خواست با یک بودجه کم انجام بگیرد . البته هزینه ها با امضای خود
مدیر بود که ثبت و ضبط هم می شد، ولی به صورت سازمانی و دقیق، این مجموعه ها وقتی یک دفعه می خواست ایجاد شود
مشروط به شرایطی بود: یک) برای آن ها افرادی را پیدا کنیم که در راس آن کار کند; دو) مجموعه کاری که قبلا به صورت
گروه های کوچک ایجاد شده ملحق کنیم به یک معاونت، ولی تحقق این ها مشکل داشت . افراد پیدا نمی شد، عناصر هماهنگ
نمی شدند . ممکن بود بودجه و اعتبار کافی برای سازماندهی نداشته باشیم، ضمن این که وقتی عده ای ظرف پنج تا شش سال
گذشته، آن جا کار می کردند، تصورشان این بود که همان وضع، بهترین وضعیت است، آن ها تصورشان این نبود که این تغییرات را
بشود بلافاصله ایجاد کرد، لذا می گفتند بهترین وضعیت همین است . از این رو مقاومت هایی انجام می گرفت .

ما با صحبتی که خدمت مدیریت حوزه داشتیم موافقت شد یک مرتبه به صورت سازمان رسمی واحدها ایجاد نشود . بلکه توافقات
خودمان را داشته باشیم، به عنوان مثال معاونت پژوهش فقط پیشنهاد معاونت خودش را بدهد و ما هم تصویب کنیم و آن ها شروع
به کار کنند بدون این که تعارض تعامل آن را با معاونت آموزش مثلا نگاه کنیم و یا در صدد رفع آن باشیم; یعنی نگاه ما رفع این
تعارضات نبود، لذا ساختار به این نحوه – غیررسمی – شکل گرفت . یعنی به شکل رسمی که کل سازمان و واحدهایش در نظر
گرفته شود و تعامل میان آن و ارتباطات عمودی، افقی، مورب، رسمی و غیررسمی را در نظر بگیریم به این شیوه کار نکردیم، بلکه
معاونت ها هر کدام به تدریج ایجاد شدند که هر کدام هم ریز واحدهای خود را داشتند، این تشکیل ساختار مرکز مدیریت به
وضعیت فعلی تقریبا ۸۰ درصدش محصول کار سال ۷۸ به بعد است که به عنوان تکمله صحبت ها این را عرض می کنم . گرچه این
ساختار هنوز به شورای عالی نیامده و تصویب نشده، ولی کلیات آن قبلا تصویب شده بود، بعدا پیشنهادهایی که لازم بود براساس
آن ها ساختار مرکز مدیریت را سازماندهی و طراحی کنیم، پیش نویس آن را به شورای عالی آوردیم، شورای عالی هم آن
سیاست های کلی را در بخش تشکیلات تصویب کردند و ابلاغ کردند و الآن در حال طراحی هست .

امید است تا پایان سال ۸۱ بتوانیم برای تصویب به شورای عالی بیاوریم و مصوبه آن را بگیریم .

بحث بعدی نظارت و پی گیری بود . بحث نظارت و پی گیری به هر حال بنا به دلایلی چون واحدهای نظارتی دیگری بودند و خوب
هم مفهوم نظارت تبیین شده بود، نظارت را به ادنی مرتبه آن در قالب گزارش گیری انجام می دهیم . البته نظارت هم، به معنای
کنترل است و هم هدایت مجموعه در مسیر از پیش تعیین شده نه مچ گیری . این واحد هم دارد مراحل تکمیلی خودش را
می گذراند .

یکی از مشکلات ما این است که برنامه ریزی در کشور ما یک امر نوپایی است . و برنامه ریزی فرهنگی بسیار بسیار نوپاست . یعنی
این که ما بیاییم برنامه ریزی فرهنگی کنیم یا جایگاه برنامه ریزی در محیطی مثل حوزه ایجاد کنیم آن هم با ساختاری که عرض
کردم با مشکلاتی روبه رو است از جمله مشکل مفاهیم داشتیم، اصلا برنامه ریزی یعنی چه؟ برنامه ریزی فرهنگی یعنی چه؟
برنامه ریزی آموزشی یعنی چه؟ برنامه ریزی تبلیغی یعنی چه؟ برنامه ریزی اخلاقی و تهذیبی یعنی چه؟ این مفاهیم کجا تعریف
شده، اولا و آیا در حوزه تعریف شده یا نه؟ ممکن بود این تعاریف در جایی به صورت مفردات آمده باشند، اما روی این مفاهیم
هیچ گونه تفاهمی صورت نگرفته بود یعنی نمی توانستیم پیدا کنیم مجموعه ای که با هم تفاهم کنیم . بر فرض که ما این تعریف و
تفاهم را داشته باشیم مدل برنامه ریزی را نداشتیم، ده ها مدل بود و می بایست یک مدل انتخاب می شد، آنچه من در مدیریت مد
نظرم دارم این است که باید جوری عمل کرد که عمل افراد ختم به عبادت و عمل صالح شود . بایستی جوری برنامه ریزی کرد که
کرامت انسان حفظ شود . باید طوری برنامه ریزی کرد که عزت مؤمن بماهومؤمن حفظ بشود . اگر بخواهیم این اصول حفظ شود
باید مدل برنامه ریزی ای داشته باشیم که در این راستا تدوین شده باشد و آن را ما نداریم . وقتی این نداریم ها و کمبودها را کنار هم
گذاشتیم به ذهنم آمد که باید جایی را درست کرد که روی این موضوعات تحقیق بکند، لذا واحد تحقیق و توسعه را پیش بینی
کردیم و در طرح و برنامه چند واحد تدارک کردیم به نام برنامه و بودجه، تشکیلات و روش ها، نظارت و پی گیری، تحقیق و توسعه
و در نهایت آمار و اطلاعات .

ما در تحقیق و توسعه دنبال این بودیم که اولا مفاهیم را تعریف کنیم، ثانیا روی مفاهیم و مدل برنامه ریزی تفاهم داشته باشیم، لذا
احتیاج به نظرخواهی داشتیم، برای این کار، در مرکز مدیریت مقدماتی را شروع کردیم من جمله این که تمام حرف هایی که طی
این چند سال بعد از انقلاب راجع به حوزه به صورت مصاحبه، کتاب، پایان نامه، مقاله و . . . بود را از بایگانی جاهای مختلف
جمع آوری کردیم، البته بعدا به خاطر کمبود امکانات یا به خاطر این که احساس کردیم اگر آن بحث را بیاوریم در دبیرخانه شورای
عالی متمرکز کنیم آزادتر می توان آن را پیش برد، بخش تحقیق و توسعه از مرکز مدیریت جمع کرده و به دبیرخانه شورای عالی
آوردیم که ان شاء الله نتایج خوبی در پی خواهد داشت . که اگر فرصتی شد در مصاحبه ها راجع به طرح و برنامه شورای عالی
خواهم گفت که دنبال چه هستیم و مراحل کار هم بیان خواهد شد .

نکته دیگری که در طراحی تشکیلات طرح و برنامه آن جا مورد نظر بود، بحث اطلاعات و آمار بود . ما اطلاعات و آمار مدیریتی
در حوزه نداریم نه در حوزه بلکه در کشور . این یکی از مشکل های برنامه ریزی فرهنگی کشور ماست . من در سوابق برنامه ریزی
کشور نگاه می کردم دیدم حدود یک دهه داشتیم که بعد فرهنگی توسعه در کشور ما غایب بوده است . در برنامه های توسعه ما
یعنی بعد فرهنگی شان قابل توجه نبوده یا اگر هم بوده اطلاعات و آمار بسیار کمی را نشان داده است . ما هم حقیقتا در بخش
برنامه ریزی حوزه اطلاعات و آمارمان بسیار کم بود .

وقتی دوستان صحبت می کنند، می گویند یک وضع موجود داریم لذا باید شناخته شود . سوال من این است که مؤلفه های وضع
موجود چند تا هستند؟ چهار مؤلفه برای وضع موجود متصور است که عبارتند از:

۱) تنگناه ها; ۲) محدویت ها; ۳) مزیت ها; ۴) قابلیت ها .

ما این ها را تک تک بحث می کردیم و می گفتیم اگر تفاهم کردیم در آموزش که خودش هم عناصر و مؤلفه هایی داشت از قبیل:
برنامه، طلبه، استاد، متن، نظام ارزشیابی و . . . می گفتیم طلبه های ما چند تا هستند می خواستیم آمار بگیریم نداشتیم، هکذا
اساتید، برنامه ها، حوزه ها، مدرسه های علمیه، این اطلاعات و آمار نبود، آمار و اطلاعاتی که مدیریتی باشد یعنی بتواند به ما در
برنامه ریزی و اداره کمک کند یعنی اطلاعات و آمار پردازش شده که در آن نقاط ضعف و قوت را یا رگه های مقاومت و جهش را
شناسایی کرده باشیم تا رگه های مقاومت را برداریم و رگه های جهش را تقویت کنیم ولی ما این آمار و اطلاعات را نداشتیم حال
ممکن است شما بپرسید آیا با راه اندازی واحد اطلاعات و آمار به آن خواسته خود رسیدید؟ من می گویم هنوز خیر، چون در
ابتدای کار هستیم و آرام آرام اطلاعات که در مجموعه مدیریت تولید شده را داریم جمع آوری می کنیم تا یک بانک اطلاعات بشود
و بعد پردازش شود تا بتواند تکیه گاه تصمیم گیری بشود .

مدیر اجرایی پیام حوزه: پس دفتر طرح و برنامه خیلی نوپاست . اگر اجازه دهید راجع به چهار واحد در مجموعه معاونت طرح و
برنامه و تشکیلات آن ها سوال کنم که آیا به صورت تشکیلات مستقل هستند؟ از لحاظ اجرایی و عملی چه قدر تحقق پیدا کرده اند؟

مسوول دفتر طرح و برنامه:

اعتقاد من این است که کار باید به صورت گروهی باشد، لذا ما این واحدها را ایجاد کردیم و اما عناصری که در این مجموعه ها فعال
هستند را به صورت گروه دیدیم، یعنی به جای این که بگوییم این مسوول اداره است، این منشی و . . . گفتیم در این مجموعه یک
مسوول دفتر می گذاریم برای کل مجموعه و بعد این ها به صورت گروه تخصصی و کارشناسی کار می کنند به دلیل این که ما در
جذب افراد کارشناس مشکل داشتیم چون کارشناسانی که برنامه ریزی بلد بودند حوزه را نمی شناختند، آن ها که حوزه را
می شناختند برنامه ریزی بلد نبودند – الآن هم این مشکل هست . اگر کارشناسی پیدا می شد که هم حوزه را بشناسد و هم
برنامه ریزی بل

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.