پاورپوینت کامل فعالیت های زیرمجموعه های امور مدارس ۷۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل فعالیت های زیرمجموعه های امور مدارس ۷۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل فعالیت های زیرمجموعه های امور مدارس ۷۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل فعالیت های زیرمجموعه های امور مدارس ۷۷ اسلاید در PowerPoint :

>

۱۴۱

پیش گفتار:

از آن جا که مجموعه امور مدارس متکفل اصلی مدارس حوزه علمیه در مرکز مدیریت می باشد و ضوابط و قوانین و بخش نامه هایی
که شاکله اصلی مدارس را تبیین می کند در اختیار این مجموعه است و نیز فعالیت های سامان دهی و بهسازی در چارچوب وظایف
و تشکیلات این مجموعه قرار گرفته است، از این رو بر آن شدیم تا در گفت وگویی با مسوولان محترم زیر مجموعه امور مدارس با
تشکیلات و فعالیت های آنان آشنا شویم و ضوابط و قوانین و بخش نامه ها و شرح وظایف آنان را به اطلاع حوزویان ارجمند برسانیم
تا همگان تعریف قانونی و جایگاه مدرسه علمیه را بهتر بشناسند و از ملاک های توفیق و پیشرفت طلاب مدارس و معیارهای
ارزیابی مدارس و مسوولان آن آگاهی یابند و با شناخت شرح وظایف و تشکیلات و فعالیت های هر یک از این قسمت ها، با دلگرمی و
آگاهی مسایل خویش را پی گیری کنند . در این نشست قائم مقام مدیریت مدارس، مسوول اداره آموزش، مسوول اداره امور طلاب
و مسوول اداره نظارت و ارزیابی شرکت داشتند و هر کدام به بیان عملکرد مجموعه خود پرداختند . اما به دلیل حجم فراوان
مطالب ویژه نامه امور مدارس و با هماهنگی به عمل آمده با مدیریت امور مدارس تنها به درج بخش هایی از این گفت وگوی طولانی
اکتفا می کنیم .

پیام حوزه: بنا داریم، در این جلسه آقایان بفرمایند که هر کدام در زیر مجموعه شان چه کار می کنند؟ و چه برنامه و هدفی دارند؟
توفیقات شان کجا بود؟ و این که بفرمایید از نظر شما مدرسه علمیه چه تعریف و اهدافی دارد؟

قائم مقام مدیریت امور مدارس:

تعریفی که مدرسه علمیه در حوزه دارد با تعریف سیستم های آموزشی دیگر تفاوت ماهوی دارد . تفاوتش نه فقط در بعد آموزشی
است، بلکه در بعد تربیتی هم است . یعنی یک مدرسه خوب، در حوزه علمیه با یک مدرسه، در آموزش و پرورش بسیار متفاوت
است . در حوزه علمیه یک مدرسه هم به مسایل تربیتی و هم به مسایل آموزشی با نگاهی خاص می پردازد . به مسایل آموزشی هم،
نه از بعد صرف اصطلاحات، بلکه اصطلاحات را در جهت کمال خودش استخدام می کند . اگر مدرسه ای فقط به اصطلاحات
بسنده کند ما این را یک مدرسه مناسب حوزه علمیه قلمداد نمی کنیم . این همان تاثیر پذیری است که اتفاقا از سیستم های
آموزشی دیگر به سیستم آموزشی حوزه وارد شده، تعریفی که ما می خواهیم از مدرسه علمیه داشته باشیم باید تعریفی باشد که با
تاریخچه ای که از حوزه علمیه سراغ داریم، منطبق باشد . در حوزه اگر اصطلاحاتی را استخدام می کنند در جهت به کمال نهایی
انسانی رسیدن است و الا، اصطلاحات محض که جز تاریکی، چیزی ندارد . علمای سلف چنین تعریفی را از وضعیت مدرسه یا یک
طلبه داشته اند .

اما طلبه شایسته کیست؟ طلبه شایسته کسی است که به بهترین وجه بتواند به این اهداف نایل شود . البته حالا چه شاخصه هایی
دارد . و چه نکاتی را باید رعایت بکند که به این برسد آن بحث مفصلی را می طلبد .

اما در باره سوال سوم حضرت عالی باید از مرحله تئوری خارج و به مرحله عمل برسیم . عوامل موفقیت یا عوامل ضعف یک طلبه و
یا یک مدرسه چیست، باید وارد عمل بشویم ارزیابی دقیقی از مدارس داشته باشیم .

مدیر اجرایی پیام حوزه: یک طلبه موفق باید چه خصوصیاتی داشته باشد تا بگوییم این طلبه موفق است؟

قائم مقام امور مدارس:

شاخص های یک طلبه موفق دو بحث را می طلبد، یکی این که طلبه عندالورود باید چه شاخص هایی را داشته باشد تا بتواند شرایط
ورود به طلبگی را داشته باشد . این یک بحث است، یک بحث دیگر این است که ما از یک طلبه که آمده و وارد سیستم حوزه شده
ارزیابی کنیم که یک طلبه موفق کیست؟ به نظر می رسد طلبه موفق آن است که بتواند برنامه آموزشی و تربیتی که برای آن طلبه
در نظر گرفته می شود، را عمل بکند، این در وهله اول .

دوم این که کمبودهایی که احیانا در بعضی از برنامه ها احساس می کند با توجه به توان خودش و اهدافی که برای طلبگی مطرح
است، این کمبودها را جبران بکند و خود را جامع بار بیاورد .

تاریخچه حوزه نیز نشان داده است کسانی که به دروس حوزوی اکتفا نکردند و از توان خود به نحو احسن استفاده کردند، توفیقات
زیادی داشته اند . به تعبیر دیگر: دروس حوزوی باید سرنخی برای پیشرفت و موفقیت یک طلبه باشد .

مدیر اجرایی پیام حوزه: جناب عالی قائم مقام امور مدارس هستید و می خواهید یک طلبه را ارزیابی کنید . در دیدگاه شما
طلبه ای که خوب درس بخواند و از نظر اخلاقی خوب رشد کند طلبه موفقی است؟

قائم مقام امور مدارس:

اگر ما می خواهیم از جهت آموزشی و اخلاقی طلبه را ارزیابی کنیم، جز این دو مساله چیز دیگری می توانیم داشته باشیم؟ !

×××

مسوول اداره نظارت و برنامه ریزی:

ضمن آرزوی سلامتی و توفیقات روز افزون الهی، برای مسوولان و دست اندرکاران مجله پیام حوزه .

به نظر بنده مدرسه علمیه محل تعلیم و تربیت شبانه روزی امانت های معصوم مردم است . دانش آموزانی که با نیت های پاک و
خالص، با شوق و علاقه وارد حوزه مبارکه امام صادق علیه السلام می شوند . یعنی مدرسه باید محل پرورش انسان های آزاده ای
باشد که در آینده بتوانند از دین و دیانت، دفاع کنند .

طلبه خوب و شایسته هم طلبه ای است که با خلوص نیت برای خدمت به مردم (در راه خداوند متعال) آموزش های لازم را فرا
گرفته، قوانین و مقررات مربوط را با دقت رعایت کند و از مسایل مورد نیاز جانبی یک طلبه غافل نماند تا جایگاه جهانی خود را
درک کند .

×××

مسوول اداره آموزش:

به نظرم می رسد که هدف کلی و نهایی حوزه، همان هدف انبیا است . کار انبیا در نهایت به اینجا ختم می شود که «لتکون کلمه الله
هی العلیا» همه به دنبال این بودند که به این جا برسند . حالا من در چار چوب، تعریف اصطلاحی نیستم، حوزه دنبال این است و
مدرسه، طبعا می شود محل پرورش نیروهایی که بتوانند جامعه را به این هدف برسانند . لازمه اش این نیست که بگوییم در
مدرسه فقط درس است . خیر، اگر درس باشد، درس متعلم را به این مرحله نمی رساند . حتما در کنارش باید مسایل تربیتی باشد .
اصلا تربیت انسان مطرح است، نه صرف تعلیم . کما این که هدف پیامبر اسلام و پیامبران دیگر هم این نیست که فقط تعلیم در کار
باشد بلکه تزکیه از حیث رتبه، مقدم بر تعلیم است . با این حساب اگر بخواهیم مدرسه را تعریف کنیم باید بگوییم که محل پرورش
نیروهایی است که ما را به این هدف نهایی می رسانند .

طلبه شایسته هم طلبه ای خواهد بود که توانایی این کار را داشته باشد والا طلبه ای که به هر دلیلی مشکل داشته باشد .(مشکل
اخلاقی، ضعف استعداد، ضعف درسی) این ها نمرات منفی است و او را از شایستگی لازم می اندازد .

مدیر اجرایی پیام حوزه: بزرگواران بفرمایند; هر کدام حیطه مسوولیت تان چیست؟ و در این حیطه مسوولیتی به دنبال تحقق
چه هدفی هستند؟

برنامه های مقطعی شما برای رسیدن به اهداف کلان مجموعه کدام است؟

خلاصه مسایل و مشکلات و انتظاراتتان چیست؟

مسوول اداره آموزش:

راجع به هدف کلان، خودمان هدف کلان مستقلی نداریم، زیرا هدف کلان مربوط به حوزه می باشد . مسوولیت ما اداره مدارس
است . آموزش یک چیز تعریف شده ای است! نظام آموزشی ما تعریف شده است . آن چه به کار ما مربوط می شود، آموزش
حت برنامه داخل مدارس است .

متون آموزشی تایید می شود و از طرف معاونت آموزش، ابلاغ می شود . در درس هایی که در طول سال از پایه اول تا ششم در
مدارس دایر می شود، نظارت هایی از طریق واحد اساتید داریم . یک قسمت از کارهای مان، قسمت اساتید است . بعدا نوبت امتحان
می شود . ماهانه آن ماده درسی تا کجا رسیده؟ آیا در حد مطلوب هست یا خیر؟ کنترل و نظارت می کنیم . پس از آن، نوبت امتحان
می رسد که بخش دیگری از کار ما است . در کل، مسایل مربوط به آموزش و طرح های آموزشی، از طریق این اداره صورت
می پذیرد .

چیزهایی که مربوط به کارهای آموزشی می شود معمولا ایراد و انتقادهایی که درباره متن درسی و عوض کردن کتاب ها است، از
این جا به شورای آموزشی منتقل و پیشنهاد می شود .

ما در شورای آموزش هم دو حق رای داریم . هم بنده و هم آقای بهجت پور یا قائم مقام ایشان به عنوان نماینده امور مدارس، در آن
جا پیشنهاد خودمان را می دهیم، و از طرح و برنامه ها دفاع می کنیم و پس از تصویب به مدارس ابلاغ می کنیم .

مدیر اجرایی پیام حوزه: برنامه و متنی که ارایه شده را نظارت می کنید که در مدرسه، خواند بشود؟

مسوول اداره آموزش:

علاوه بر این از استاد ارزیابی می شود، تمام مسایلی که مربوط به استاد می شود، استادی که در داخل مدرسه تدریس می کند . تمام
کارهای اداری آن ها این جا است . صلاحیت علمی استاد در این جا ارزیابی می شود . تایید و رد هر استادی به این جا مربوط است .

مدیر اجرایی پیام حوزه: انتخاب اساتید در مدارس هم زیر مجموعه شما است؟

مسوول اداره آموزش:

خیر، با مدیر مدرسه می باشد، اما این که، استادی که مدیر مدرسه دعوت کرده صلاحیت علمی دارد یا خیر، در این جا (امور
مدارس) تایید می شود .

مدیر اجرایی پیام حوزه: تصور ما این بود که نظام آموزشی مدارس و ارزیابی تحصیلی به معنای گرایش سنجی و جهت دهی هم از
برنامه های کاری امور مدارس است . این که یک طلبه از نظر علمی به چه جهتی باید سوق داده شود .

حضرت عالی فرمودید که هدف حوزه رسیدن به آن جایگاهی است که انبیا داشته اند افرادی که بتوانند کلمه الله را ترویج کنند،
برای این جهت چه کرده اید؟

مسوول اداره آموزش:

غیر از آن چه مربوط به آموزش می شود، بخش تهذیب است عمده کار دوم را، بخش تهذیب انجام می دهد .

اما مسایل تهذیبی و آموزشی را ما هم در برنامه درسی شش پایه داریم . در شش سال، حدود هزار ساعت فقه و هزار ساعت ادبیات
داریم، حدود پانصد و چهل ساعت کلاس عقاید و اعتقادات داریم .

مدیر اجرایی پیام حوزه: در زمینه مطالب اخلاقی چه برنامه هایی داشته اید؟

مسوول اداره آموزش:

در اخلاق نظری سه سال نهج البلاغه خوانده می شود . در پایه های چهار و پنج و شش و در پایه های پایین تر، هم اخلاق داریم .

برای نهج البلاغه در هر سال سی ساعت کلاس در نظر گرفته شد . خطبه هایی تعیین شده است که این ها را می خوانند .

در واقع وقتی که ما درس صرف و نحو یعنی به طور کلی ادبیات داریم، این ها زبان قرآن است . این ها جدا نیست . این آقا بعدا
می خواهد مفسر نهج البلاغه شود، باید ادبیات را بخواند . ادبیات، زبان قرآن است ما این بحث ها را جدای از هم نمی دانیم .

مدیر اجرایی پیام حوزه: آیا بعد از شش سال طلبه می تواند مفسر نهج البلاغه شود؟

مسوول اداره آموزش:

تنها با این شش سال به این جا نمی رسد، اما راهش این است، این شش سال پایه است و مسیر را باز می کند و باید بعدا کلی درس
بخواند .

ما هم نگفته ایم که طلبه را در کلاس درس عالم می کنیم . حرف ما این است: که این جا باید کلی عمر صرف کنیم . ما می گوییم که
«الدرس حرف و التکرار الف » بقیه را باید خودت بجنبی، و خودت باید بروی کار کنی، هیچ کسی با این نظام رسمی به درجات
عالی علمی نخواهد رسید! علاوه بر این، حوزه دارای چهار سطح علمی است و نباید تمام انتظار در شش سال ابتدای تحصیل
خلاصه شود .

مدیر اجرایی پیام حوزه: لطفا درباره وظایف و اقدامات اداره نظارت و ارزیابی توضیح بفرمایید .

مسوول اداره نظارت و برنامه ریزی:

وظایف اداره نظارت و برنامه ریزی

در دوره قبلی مدیریت مدارس قم، بحمدالله با خلوصی که مدیریت وقت داشتند خیلی از کارهای فعلی پی گیری می شد و انصافا
همه نیروها، تمام توان خود را به کار می بردند که جای تقدیر و تشکر دارد .

اما در دوره جدید فعالیت این مدیریت با آمادگی که در مجموعه مرکز برای بازنگری در امور مدارس وجود داشت، این مدیریت
گسترش زیادی پیدا کرد به طوری که با مشکل مکانی مواجه شدیم و مجبور شدیم به ساختمان جدید منتقل شویم .

در این دوره، چهار اداره تعریف شد که عبارتند از: آموزش، فرهنگی تربیتی، نظارت و برنامه ریزی و امور طلاب، که هرکدام
گوشه ای از کار را بر عهده دارند .

اداره نظارت و برنامه ریزی در واقع ادغام

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.