پاورپوینت کامل آشنایی با مدیریت امور مدارس و اهداف و برنامه های آن ۱۰۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل آشنایی با مدیریت امور مدارس و اهداف و برنامه های آن ۱۰۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۰۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آشنایی با مدیریت امور مدارس و اهداف و برنامه های آن ۱۰۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل آشنایی با مدیریت امور مدارس و اهداف و برنامه های آن ۱۰۸ اسلاید در PowerPoint :

>

۱۱۵

در تکمیل ویژه نامه امور مدارس و پس از گفت وگوهای مفصل و دامنه داری که با طلاب مدارس و مدیران و مسؤولان مدارس
علمیه و معاونین و مدیر ارجمند حوزه علمیه، به گفت وگو با مدیریت محترم امور مدارس نشستیم .

از آنجایی که این تشکیلات مستقلا مسایل و امور مدارس را برعهده دارد و با مشاوره و رایزنی به برنامه ریزی و پیشنهاد طرح ها و
برنامه ها برای ترقی و تعالی و بهسازی مدارس، پرداخته است، در این گفت وگو بر آنیم تا طلاب ارجمند مدارس و دیگر حوزویان را
با تشکیلات، ضوابط و قوانین و برنامه ها و طرح ها و اهداف امور مدارس آشنا سازیم .

مدیر اجرایی پیام حوزه: در حضور جناب حجه الاسلام آقای بهجت پور مدیریت محترم امور مدارس هستیم در آغاز بحث به عنوان
اولین سوال خواهش می کنم توضیح دهید رسالت دین و قلمرو آن و به تبع آن رسالت حوزه در این عرصه چه می باشد؟

مدیریت محترم امور مدارس:

خیلی متشکرم از این که مصاحبه هایی را در جهت آسیب شناسی حوزه انجام می دهید . امیدوارم این جلسه هم مثمر ثمر باشد و
آن چه راکه ضروری و لازم است در این جلسه بیان شود .

در حوزه قلمرو دین، اگر مجموعه روابط انسان را در چهار بخش تقسیم کنیم .

۱) رابطه انسان با خدا; ۲) رابطه انسان با خود; ۳) رابطه انسان با جامعه; ۴) رابطه انسان با طبیعت .

دین جامع، دینی است که تکلیف بشر را، در هر یک از چهار عرصه روشن کرده باشد . و سعادت که فطرتا انسان به دنبال آن است را
از راه کمال قوا و استعدادهایش تامین کند . منطق دین رسیدن به درجه خلیفه اللهی است .

مدیر اجرایی پیام حوزه: آیا دین برنامه ای را ارایه می کند و آیا چنین وظیفه ای به عهده ما حوزویان می باشد؟

مدیریت محترم امور مدارس:

بله، دین به همه ابعاد توجه کرده و برای نیازهای بشر پاسخ دارد .

براساس فرامین الهی موظفیم، فقاهت و فهم عمیق دین را آن چنان که هست، فرا گیریم و به دیگران برسانیم، این عرصه گسترده
را وظیفه حوزه می دانیم .

اسلام متکفل بیان مکتب است و مثلا مکتب اقتصادی و مکتب مدیریتی و مکتب سیاسی خودش را بیان می کند . و برای تجربه
بشری و عقل بشری – عقل جمعی و فردی – عرصه تعیین می کند . مجموعه این ها می شود یک سیستم .

تلقی ما از حوزه این نیست که برنامه بدهد، بلکه مکتب را بیان می کند، مکتب در کنار تجربه بشری می شود یک سیستم; دین در
واقع پاسخ گوی تمام ابعاد یک سیستم نیست بلکه متکفل بیان مکتب است .

مدیر اجرایی پیام حوزه: آیا نظام آموزشی فعلی حوزه توانایی این را دارد که افرادی که در آن تحصیل کرده اند را به این مرحله
برساند؟

مدیریت محترم امور مدارس:

بنده معتقدم که یک دفاع جانانه باید از تحول سازنده ای که به دنبال انقلاب ایجاد شده از کارکرد و عملکرد مجموعه حوزه داشته
باشیم . حوزه برای ساماندهی آن چه که احساس می شد، ناسامان است، تلاش بسیار گسترده ای را انجام داده است . اما مسایلی که
در جلوی چشم حوزویان قرار گرفته و مساله لازم الحل حوزه ها شده، نظام آموزشی ما هنوز نمی تواند پاسخ گوی آن باشد . این
احتیاج به بلوغ دارد .

مدیر اجرایی پیام حوزه: حضرتعالی بفرمایید در مدیریت امور مدارس، چه شرایط و ویژگی هایی را لازم می دانید . و چه خصوصیت
هایی باید در کنار هم جمع شوند تا مدیریت امور مدارس، موفق باشد؟ قدری هم برای اطلاع خوانندگان از سوابق، تحصیلات و
فعالیت هایی که داشته اید بگویید؟

مدیریت محترم امور مدارس:

شاید مهمترین مساله برای مدیریت امور مدارس شفاف شدن هدف ها و سیاست ها و برنامه ها است .

بنده حدودا ۲۲ سال است که در کنار تحصیل مشغول وظایف اجرایی هستم . مسوولیت حوزه دزفول، مسوولیت سازمان تبلیغات،
مسوولیت جهاد سازندگی در شهرستان، مسوولیت بخش فرهنگی جهاد استان، مسوولیت تعاون در وزارت جهاد سازندگی
مسوولیت نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه های شهید چمران و علوم پزشکی اهواز، معاونت فرهنگی نهاد مقام معظم رهبری
در دانشگاه های سراسر کشور، مسوولیت نهاد مقام معظم رهبری در تربیت مدرس و در نهایت مسوولیت نهاد مقام معظم رهبری
در دانشگاه آزاد سراسر کشور را داشته ام . این بخشی از تجربه اجرایی بنده است که ممکن است نشان بدهد که این طلبه در
فضاهای اجرایی، مدیریتی و فضای فرهنگی بوده است .

علاوه بر این ها بنده فارغ التحصیل رشته تفسیر هستم و پایان نامه را هم دفاع کرده ام .

در شرایط فعلی مدیریت امور مدارس باید فردی باشد که تیزی و برایی برای حل بن بست ها را داشته باشد و بتواند مسایلی را که
لاینحل مانده است حل کند .

به مجموعه حرکت دهد و وقت کافی برای کارش بگذارد و از نظر سوابق علمی و یا اجرایی برای مدیران مدارس و مجموعه مقبول
باشد و مدیران احساس کنند می توانند مسایل خودشان را با مدیریت امور مدارس حل کنند .

اگر مدیریت امور مدارس این ظرفیت را نداشته باشد، خود به خود فشار به راس هرم یعنی مدیر محترم حوزه منتقل می شود .

مدیر امور مدارس باید خوش ارتباط باشد و بتواند با کسانی که مؤثر در مدارس و در ذهنیت طلاب هستند، ارتباط منطقی و
معقولی برقرار کند .

و علاوه بر شرایط عمومی، شاید یکی از بخش هایی که خیلی مهم است . شجاعت در تصمیم گیری است . وقتی که بن بستی در کار
پیدا می شود، چون کار مدیریت مدارس یک کار همراه با تزاحم است، یک جاهایی کار گیر می کند وقتی که کار گیر کرد باید
تصمیم گرفت .

باید مدیر مشورت پذیری نیز باشد و فراوان با زیرمجموعه اش در بخش های مختلف نظر خواهی مشورتی داشته باشد .

بنده آمده بودم که از جهتی در قم استراحت کنم بیست و دو سال در بخش هایی مسوولیت داشتم، آمده بودم در تخصص خودم
که علوم قرآن است انجام وظیفه کنم .

بعد که آقایان برای مدیریت امور مدارس اصرار فرمودند، مشروط پذیرفته ام و سیاست هایم را اعلام کردم . شش الی هفت بند که
در راس آن تمرکز زدایی از مدیریت مدارس و آسیب شناسی مجموعه، اصلاح روش هاو . . . بود .

در طول یک سال گذشته، ادای تکلیف شد . و کار را تا جایی که ممکن بود جلو بردیم .

مدیر اجرایی پیام حوزه: مدارس محل شخصیت سازی طلبه ها است و شصت درصد از زمان و امکانات و نیروی حوزه در اختیار این
مجموعه است شش سال از ده سال برنامه حوزه اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم باید گفت همه دورانی که طلبه ها کاملا تحت برنامه و
مدیریت متمرکز هستند، بعد از دوره شش ساله تحصیلات آزاد است و جز امتحان سالانه نظارت دیگری نیست .

از سوی دیگر در این دوره شخصیت علمی، فکری، اخلاقی طلبه ها ساخته می شود .

در کنار این ها مدارس مسایل خاص خودش را دارد . با روش های خاصی اداره می شود . عموم طلاب ویژگی هایی دارند و گاهی
طلاب بعضی مدارس ویژگی هایی خاص تر دارند و ضعف ها و نقصان ها و مزایایی در مدارس و طلاب است .

سوال بنده از حضرت عالی این است که از وضعیت مدارس و چگونگی اداره آن ها توسط مدیران و زیر مجموعه آنان، مسایل و
مشکلات مدیران . و این که اساسا مدرسه علمیه چه تعریف و خصوصیاتی دارد این بیست و چهار مدرسه تحت برنامه و آن دوازده
مدرسه خوابگاهی هر کدام چه ویژگی دارند .

طلبه مبتدی چه خصوصیات و شرایطی دارد . و طلبه شایسته چگونه فردی است؟ و نقاط قوت و یا احیانا کاستی های مجموعه
مدارس چیست؟ و به طور خلاصه از این حیطه چه قدر اطلاع داشته اید یا اطلاعات به دست آورده اید؟

مدیریت محترم امور مدارس:

وقتی کار را شروع کردیم به نظر می رسید که مهم ترین مساله مدیریت امور مدارس این است که به اندازه وظیفه ای که بر دوش
اوست، توسعه ای سازمانی نداشته است . تعریف و تفکیک بین بخش های مختلف صورت نگرفته است .

از همان ابتدا، برای مدیریت امور مدارس شرح وظایف و اختیاراتی را تعریف کردیم .

مدیریت امور مدارس باید چهار بخش داشته باشد:

۱) امور طلاب که به همه مسایل مربوط به جابه جایی، انضباطی، مشمولیت، بیمه، سربازی، انتقال بین مدارس و پیگیری و
نظارت بر تغذیه، ساخت و ساز مدارس و امثالهم رسیدگی کند .

کار بازرسی های موردی را هم در این بخش تعریف کردیم . نظارت و پیگیری مسایل اجرایی و خوابگاهی و مسایل انضباطی
مدارس .

۲) بخش آموزش، که درباره ایجاد آن توضیحی لازم است .

من خدمت آقایان عرض کردم که مدیریت مدارس را چگونه تعریف می کنید تعریفی که خودم از مدیریت مدارس داشته ام، این
بود که یک بخش ستادی است که کار هماهنگی بخش صف با بخش ستاد یعنی معاونت های مرکز را برعهده دارد . کارهای عمدتا
ستادی و هماهنگی . تلقی این بود که از بنده دعوت شده است تا برای ارتقای کیفیت کار مدیران، آموزش هایی داشته باشم و روی
عزل و نصب ها و جابجایی ها و نظارت دقت شود .

رابطه فعالیت هایی که در مدارس انجام می شود را با معاونت های ستادی برقرار کنیم .

آیین نامه ها را ابلاغ و یا گوشزد کنیم و تذکر دهیم .

این تلقی این جانب بود . اما دیدگاه مدیر محترم حوزه این بود که کل فعالیت های مدارس در این جا باید ساماندهی شود و مدارس
متولی مسایل شان را در این مجموعه متبلور ببینند .

اما بخش آموزش:

تمامی فعالیت های آموزشی را در بخش آموزش تعریف کردیم .

یک شورای آموزشی هم تعریف شده اگر طرحی و یا پیشنهادی داشته باشیم در این شورا تصویب می شود . ایده های کلی و
راهبردهای کلی هم در آن جا به تصویب می رسد و برای اجرا به ما ابلاغ می شود .

مسوولیت اش را به یکی از مدیران باسابقه داده ایم، جناب آقای رستم نژاد بحمدلله از مدیران موفق مدارس برنامه ای هستند .

امور اساتید، امتحانات و ثبت نمرات و پیگیری مسایل آموزشی در بخش اجرا را عهده دار هستند .

۳) ضرورت دیگر، اداره ای بود که به منزله فکر مجموعه، افق های نو را ببیند و به سمت آن برود .

وضع موجود را دقیقا بررسی و اشکالات وضع موجود را استخراج کند .

لذا اداره نظارت و برنامه ریزی را تعریف کردیم . نظارت به معنای رسیدگی به شکایات و اختلاف و حل آن ها . هم شناسایی افق ها
و طراحی برای رفع آسیب ها است .

۴) اداره فرهنگی که یک مجموعه جدیدالتاسیس است .

معتقدم که کل دستگاه اداره حوزه علمیه یک معاونت فرهنگی لازم دارد .

اداره فرهنگی متکفل شناخت استعدادها و شکوفا کردن و تکمیل استعدادها و داشته ها و دانسته های طلاب است .

برای آگاه و بصیر به زمان شدن، لازم بود تا مجموعه ای از حرکت های اردویی، نشست ها و نشریات و مانند این ها را شکل دهند .

مسوول اداره فرهنگی مدتی جناب آقای سید حمید علم الهدی بودند و اخیرا جناب کریمی، براساس توافقی بین امور مدارس و
معاونت تهذیب مسوولیت این بخش تربیتی را عهده دار شدند، این توافق برای این بوده که خواسته های معاونت تهذیب را بر دوش
گرفته و اجرا کنیم .

اشاره ای هم به وضع مدارس داشته باشیم . بعضی از مدارس از ابتدا تا انتهای تصمیم گیری و تصمیم سازی شان بر عهده مرکز
مدیریت است، اما بخشی از مدارس هستند که متولی خاص دارند یا بینش خاصی دارند یا در مدیریت آن بعضا متولی نظر دارد .

از این رو مدارس را به سه بخش تقسیم کنیم;

مدارسی که مرکز مدیریت در آن جا نقش دارد;

مدارسی که یک رضایت طرفینی وجود دارد;

مدارسی که مدیریت مدارس تنها می تواند نظارت داشته باشد;

از این رو نمی توان از همه حرکت های مدارس کلا دفاع کرد . تلاش ما این است که این سه بخش مجموعه را به سمت اهداف ببریم .

مدیر اجرایی پیام حوزه: علاوه بر این تقسیم بندی تشکیلات خودتان، از احوالات مدارس خصوصیات طلاب و مسایل و مشکلات
و . . . که در سوال قبلی عرض شد چه قدر اطلاعات دارید؟

مدیریت محترم مدارس:

دیدار نسبتا جامعی از مدارس همراه با پرسش و پاسخ انجام داده ایم .

هدف این بود که آنان با ذهنیت مرکز مدیریت آشنا شوند و ما هم با آن چیزی که دغدغه طلاب است، آشنا شویم و سعی کردیم
دغدغه ها را در بخش های مختلف آموزشی، تربیتی و مدیریتی از این پاسخ ها، تنظیم و جمع بندی کنیم .

کاری که بنده می توانستم در این مدت پر فراز و نشیب انجام دهم قاعدتا از این مقدار، نمی توانست تجاوز کند .

رفع دغدغه ها و ایجاد تفاهم و یا نزدیک شدن به تفاهم و همدلی، تا با همراهی گام های خوبی برداشته شود .

این مقدار تحول در مدیریت مدارس، تحول نسبتا گسترده ای است و برای تحول بیش تر زمان زیادتری لازم است .

من مهر ماه سال ۸۰ مشغول کار شده ام . در حالی که دغدغه پذیرشی ها و انتقالی ها و طلبه های شهرستانی و . . . را داشتیم .
بحران هایی داشتیم ظرفیت مدارس خوابگاهی مان یکصد و چهل نفر بود و هزار و پانصد طلبه پایه هفت وارد حوزه می شد! که
حدود هشتصد نفرشان حجره می خواستند .

مدیر محترم حوزه مشکلات زیادی برای تامین، تجهیز و در واقع اجاره کردن مدارس داشتند .

از طریق ادارات مدیریت خصوصا اداره امور طلاب و نظارت و برنامه ریزی نیز از مجموعه اطلاعات معاونت آمار و بررسی،
اطلاعات لازم فراهم می شود .

مدیر اجرایی پیام حوزه: اهداف و طرح های اجرایی تان برای دوره شش ساله مدارس چیست؟ و در این دوره طلاب باید به چه
جایگاهی برسند؟ علاوه بر این، با توجه به توضیحاتی که جناب عالی دادید، آیا مسایل مدارس از بخش های دیگر مرکز مدیریت
منفک شده است؟

مدیریت محترم امور مدارس:

به طور کامل این انفکاک صورت نپذیرفته، ولی یک مسیر است که به این جا ختم خواهد شد .

مجموعه ای از اهداف و برنامه ها را خدمت مدیر محترم حوزه علمیه فرستادم . هدفی که بنده داشته ام همان هدفی است که هر
طلبه ای که از بیرون و یا از درون به حوزه نگاه می کند، از آن انتظار دارد!

به رغم این که مجموعه، خوش فکر و دلسوز هستند . اما سازمان موفقی برای این کار نداشتیم ونتوانسته بودیم . سازمانی متناسب،
با این اندیشه های خوب و دل های پاک، برای بچه هایمان داشته باشیم .

اول) در وهله اول طرح ساماندهی مجموعه را به گونه ای که بخشی از تقاضاها و نیازها بر زمین نماند، وجهه همت امور مدیریت
مدارس قرار دادم و فکر می کنم که اجمالا، تا حدود زیادی به این اوج نزدیک شده ایم .

دوم) من تا حدود زیادی نگران کارشناسی شدن مطالب هستم . یعنی آن چیزی که در مرکز مدیریت به تصویب می رسد بعد از
سامان و سازماندهی قابل دفاع باشد و با فکر و مطالعه تنظیم شده باشد .

سوم) ما مدیران و متصدیانی داریم که به هر دلیل مدیر مدارس هستند، البته بنده از گذشته اطلاعی ندارم . اما می دانم که
بالاخره آن چیزی که نزدیکتر به علایق و خواست ما و خواست حوزه بوده، در آن بخش هایی که در اختیار ما بوده است . به کار
گرفته شده اند حال برای این که این آقایان باب کار شوند و رفتار سلیقه ای و یا برخورد سلیقه ای آن ها در مدیریت به حداقل برسد،
باید فکری شود .

به هر حال بنده فکر می کنم مجموعه ای که متولی ساز و کارهای مدارس هستند، نیازمند به آموزش می باشند، آموزش در حین
کار برای مدیران و مشاورین، برای این که مشاورین بتوانند نیاز طلاب را پاسخ بدهند و آنان را درست راهبری کنند، بنده اصرار
دارم که باید برای مدیران، به اشکال مختلف توجیه داشته باشیم و هم کارگاه آموزشی .

چهارم) ارتقای سطح اساتید است که با محذوراتی روبه رو است .

قبلا ما یک نظام آموزشی داشته ایم که استاد همه کاره یک طلبه بود . حالا یک نظام آموزشی و یک نظام مدیریتی جدید تعریف
کردیم در وضع جدید نقش استاد به حداقل رسیده است .

و در سیستم مدیریتی پس از دورانی که سنتی بوده سپس تمرکز واحد بوده است به سمت دوران تفویض پیش می رویم . یعنی به
نظر می رسد با آموزش و توجیه هر چه بیش تر مدیران باید حتی المقدور وظایف قابل اجرا در مدرسه را به کادر اجرایی مدارس
سپرد .

در حال حاضر امتحان را خودمان می گیریم . تصحیح اوراق را خودمان انجام می دهیم . استاد عضو هیات علمی نیست و برای
تعیین اساتید دیگر از نظر او استفاده نمی شود . لذا استاد فقط درس می دهد و مطالب را منتقل می کند، بنده معتقدم باید جایگاه
اساتید و تاثیرگذاری آنان در مدرسه را بالا ببریم .

پنجم) مساله طلاب است: طلاب دو مشکل عمده دارند: یکی عدم اطلاع است، طلبه در آغاز وارد مجموعه ای می شود که از
اهداف مجموعه و ویژگی های آن اطلاع کافی ندارد . آینده اش روشن نشده است .

با دستورالعمل هایی مواجه می شود که از آن دستورالعمل ها اطلاع چندانی ندارد امتیازات و حقوقی دارد که آن را نمی داند . اگر با
گرفتاری روبه رو شد، راه حل های مساله اش را نمی داند و قوانین به اطلاع او نرسیده است، از این رو درباره بعضی از تصمیم گیری ها
سوء تفاهم و یا احیانا سوءظن برای شان ایجاد می شود . از این رو یکی از مهم ترین وظایف مدیریت امور مدارس اطلاع رسانی
گسترده به طلاب است . اساسا همه مجموعه های مرکز مدیریت در خدمت طلاب است و برای این هدف شکل گرفته است که
طلبه تربیت کند و به جامعه تحویل دهد، لذا حتی اگر نظام آموزشی مان در بخش های دیگر لطمه پذیر و یا ضعیف باشد باز
سرمایه گذاری برای ایجاد حس تفاهم نیاز است .

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.